דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הדרכת נהיגה: איפה ניתן ללמוד נהיגה מתקדמת?

Getting your Trinity Audio player ready...


הבעיה עם קלישאות היא שלרוב הן נכונות. לכן הפכו לקלישאות. קלישאה מוטורית נודעת היא "קיבלת רשיון נהיגה? יפה, עכשיו אתה יכול להתחיל ללמוד לנהוג". כבודם של בתי הספר ללימוד נהיגה במקומם מונח, אבל בינינו - מה המטרה של מי שעובר את התהליך הזה? המטרה אינה להיות נהג טוב, אלא להניח יד על רשיון הנהיגה המיוחל.

יש מורים לנהיגה שעושים רבות ללימוד נהיגה אמיתי (עזוב אותי באמש'ך, השיעור יקר, בוא ניסע!), אבל ההתמודדות לבד עם הסביבה המכאנית-אנושית הזו, שמכונה בחינניות "ג'ונגל", אינה דומה לנהיגה בפיקוח אינטנסיבי של מורה לנהיגה.

ולא מדובר רק בנהגים חדשים. נהגים ותיקים התרגלו עם השנים לנהוג באופנים מסוימים, אימצו לעתים הרגלים שגויים ושכחו מכורח ההרגל כיצד בולמים בעת מצוקה, מה מותר ומה אסור לעשות בפניות וכיצד מכוונים את המושב כך שהשליטה על כלי הרכב המופלא תהיה טובה.



בדיוק מהסיבות האלה נולדו עם השנים בישראל בתי ספר להדרכת נהיגה. חלק מהמייסדים ומהמדריכים הוכשרו בקורסים ייעודיים למאמני ומדריכי נהיגה (בווינגייט, למשל, ובלא מעט מקומות בחו"ל); אחרים מציגים נסיון ורקע מסוגים שונים ומשונים. חלק מהשמות ותיקים ומוכרים ואחרים בונים מוניטין ברגעים אלה ממש.

סוגי ההדרכות גם הם מגוונים, ונעים בין הדרכות לנהגים חדשים, קורסי רענון לנהגים ותיקים, נהגים מקצועיים וגם נהגי מירוצים. גם אופן ההדרכה מגוון, כפי שמסביר בצלאל, וכולל הרצאות בכיתה, התנסות על סימולטורים, נהיגה בתנאים סטריליים של מסלול סגור והדרכה צמודה על הכביש הפתוח.
ומה לומדים בקורסים? החל מישיבה נכונה מול ההגה וכיוון מראות, דרך תרגולים של בלימת חירום, התחמקות ממכשול והתמודדות עם החלקה (כמה מכם סיימו את שיעורי הנהיגה כשהם יודעים מה לעשות כשילד קופץ לכביש או כשמחליקים על כתם שמן?), וקורסים מתקדמים יותר עוסקים בהקניית הידע הדרוש לנהיגה ספורטיבית, בין אם במסלולי המירוצים או בשטח, למטרות התמקצעות או סתם לשם החוויה.

בישראל קיימים עשרות מוסדות שפותחים את שערי ההדרכה שלהם לציבור הנהגים. רובם גם ישמחו לפנק כל אחד - מהנהג הבודד ועד לקבוצות וארגונים גדולים, ויתפרו להם הדרכה. בחלק מהמקרים גם יציעו חוויות נהיגה למטרות הנאה, ולא רק לשם הדרכה. עם זאת, חלק ממרכזי הלימוד ממוקדים בתחום זה או אחר.

אם אתם רוצים באמת לשפר את רמת הנהיגה שלכם, או של קרוביכם, אנחנו ממליצים בחום לעיין באתר האינטרנט של מרכז ההדרכות שתפס את עיניכם, לפנות אליהם ולהתרשם עד כמה הם באמת מקצועיים ומדופלמים - הן כנהגים מקצועיים, מוכשרים ומנוסים והן כמדריכים מקצועיים, מוכשרים ומנוסים.

לפניכם רשימה של כמה מבתי הספר והמדריכים המוכרים בישראל.



ראלי ארט - RallyArt
חזי בצלאל ייסד לפני קרוב לעשור את בית הספר שלו, ראלי ארט. בבית הספר עברו, כמדריכים או כחניכים, מספר שמות מוכרים, כמו רז היימן, אלון דאי ורועי ניסני. לצד מגוון רחב של הדרכות, לנהגים צעירים ולמקצוענים, בצלאל מפעיל מערך כלי הדרכה - מסימולטורים ועד למגרש סגור (במיני ישראל, סמוך ללטרון). נוסף על כך, התחבר ראלי ארט עם ארגון הנהגים ממסי ותחת חסות פדרציית הנהגים הבינלאומית (FIA) הם מקיימים קורסי הדרכה משותפים.

חזי בצלאל, מייסד מרכז הדרכת הנהיגה "ראלי ארט", מפרט על הסוגים השונים של ההדרכות שמוצעות אצלו: "ההדרכות נעות בין פעילות אחד על אחד עם מדריך צמוד ללומד, ובין פעילויות הדרכה ואימון לקבוצות. ישנן הדרכות של שעות ספורות ואימונים ממושכים בני שבועות וחודשים".

בין המסלולים המוצעים: קורס לנהגים חדשים המשלב לימוד בסימולאטור, הכרת הכביש, ראיית הנולד, הכרת הרכב והתנסות מעשית ביסודות הנהיגה המתקדמת, קורס קארטינג המאפשר הוצאת רשיון בינלאומי ועד לקורס נהיגת ראלי WRC.
www.rallyart.co.il



אלטרנתיבי
איתי אלון וחבריו לבית "אלטרנתיבי" מוכרים לבאי תערוכת אוטומוטור עם פעלולי הנהיגה שהם מבצעים בשטח התערוכה. אלטרנתיבי הוא אחד הגופים הגדולים והמוכרים בתחום, בעיקר לאחר סגירת "מסלולים" של ראם סמואל. בית הספר נעזר בין היתר ברכב ייחודי ("סקיד קאר") שניתן לשלוט מרחוק באובדן השליטה שבו, כדי לאמן התנהגות במצבי חירום. המרכז מציע כמעט כל סוג של הדרכה, מהדרכות בטיחות בנות כמה שעות ועד לחוויות ואימונים בנהיגת ספורט ומירוצים במכוניות על ומסלול בחו"ל.
www.alternativi.com

דרייב ארט
און יעקבסון הוא אחד השמות הוותיקים והמוכרים, לא רק בטלוויזיה המוטורית הישראלית, אלא גם בעיתונות, בנהיגת מירוצים ובהדרכה. הוא ושותפו ליאור לוי הקימו את דרייב ארט, שבו הם מאמנים נהגי מירוצי כביש וראלי, אבל מפעילים גם הדרכות וקורסים לאמנות הנהיגה ולנהגים צעירים. בתוכניות ההדרכה - בטחון עצמי, הבנת הכביש, הבנה פיזיקלית של תנועת המכונית ובלימה נכונה.
www.drive-art.co.il

נהיגה בשליטה / כושר רגשי
ייחודה של "כושר רגשי" נמצא במבט על הנהיגה וההדרכה שהוא פחות טכני ויותר פסיכולוגי-התנהגותי. בכושר רגשי מגדירים זאת כ"חינוך דרך אינטליגנציה רגשית" ובחזון חברתי יותר, שבו "הנהג רואה את עצמו כחלק מקהילת משתמשי הדרך". שרה פרידמן, המייסדת, וחבריה במרכז ההדרכה, מציעים הדרכות ונהיגה מתקדמת לנהגים צעירים ומתקדמים, בפנים בטיחותיים וחינוכיים יותר ובפנים של אקסטרים וחוויות בינלאומיות.
www.kosherrigshi.com



טריגו
מלבד מערך של הדרכת נהיגה מתקדמת ומקצועית לציי רכב ושאר קבוצות, לטריגו שתי זרועות שגרתיות פחות בנוף ההדרכה המוטורית בישראל. האחת היא הזרוע הבינלאומית, שמכונה Tactic והאחרת היא זרוע הצעירים, שנקראת "לצאת מאוטומט". הזרועה הראשונה עוסקת בהדרכה בחו"ל של בני חו"ל (לא הדרכת ישראלים בחו"ל). השנייה מעניינת לא פחות. לצאת מאוטומט עוסקת בחינוך מוטורי לנערים עוד לפני גיל רשיון הנהיגה. החברה פונה לקבוצות של בני נוער, מחנכת אותם לסובלנות וכיבוד הדדי, בדרך לחינוך מוטורי פרקטי יותר.
www.trigo.co.il

פרודרייב / ראם סמואל
ראם סמואל, אולי השם המוכר ביותר בתחום הדרכות הנהיגה, נפרד מבית הספר שלו "מסלולים". ואולם, כיום הוא מפעיל עסק הדרכה אחר בשם פרודרייב (prodrive) שבה הוא מציע הן הדרכות פאן והן הדרכות מקצועיות ובטיחותיות יותר, לאנשים פרטיים וגם לקבוצות.
www.remisamuel.com

נועם קום
את נועם קום מכיר היטב כמעט כל מי שעוסק בתחום התחבורה בישראל. הוא יו"ר פורום נוהגים הייטק ופעיל באינספור מפעלים מחקריים, ארגוניים וחינוכיים שנוגעים לבטיחות. כחלק מהפעילות הזו נועם מפעיל מערכי הדרכת בטיחות ונהיגה נכונה לקבוצות וארגונים. כקצין בטיחות ואיש ארגונים עתירי נהגים, ההדרכות של נועם מופנות לחשיבה ארגונית, לא רק כיצד לנהוג בטוח יותר, אלא גם כיצד לצרוך פחות דלק וכמובן - כיצד לשנות הרגלי נהיגה ישנים, שדורשים שינוי…
www.autocom.co.il



סמארטדרייב
ההבדל העיקרי בין סמארטדרייב ובין מרבית מרכזי ההדרכה האחרים בכך שהוא לא רק מרכז הדרכה מתקדמת, רענון נהיגה וכדומה, אלא גם בית ספר לנהיגה פר אקסלנס - כזה שמוביל נערים ואחרים למעבר מבחן התיאוריה וקבלת רשיון נהיגה. נוסף על כך, סמארט דרייב, שהקימו עדי מימרן וליאור כרמל, מעביר הדרכות חידוש, ליווי ורענון נהיגה וההתמחות שלו היא הדרכה באמצעות סימולטורי נהיגה, שחוסכים זמן יקר (תרתי משמע) על הכביש ומאפשרים הדרכה מפוקחת במגוון רחב של סיטואציות.
www.smartdrive.co.il

U-Drive
הרקע הבטחוניסטי-הדרכתי של יוגב סמץ מייצר הילה של רצינות סביב מרכז ההדרכה שהקים, U-Drive. נוסף על הדרכות לגופים ממשלתיים ודומיהם, סמץ עוסק בהדרכות של נהגים צעירים, הן אחד על אחד והן בקבוצות. ההדרכות הן גם על הכביש הפתוח וגם במגרשים סטריליים וב-U-Drive מצהירים על התאמה אישית של ההדרכה למודרך, לפי אופי הנהיגה וסוג הרכב.
U-Drive.co.il

לאון טאובס (לאון דרייב), אייזיק דוידוביץ (Galgalove), דני גלטר (דני G), ערן אביבי (לגעת באדם, להתחבר למכונה)
לא, לא מדובר בשם של בית ספר אחד. בשוק ההדרכה הישראלי ישנם כמה וכמה מדריכי נהיגה מוכרים, שמציעים בעיקר הדרכות אחד על אחד, לעתים בכלי רכב ספורטיביים ייעודיים ולעתים ברכב הלקוח. מדריכים כאלה יכולים להתאים הדרכה לפי טעם וצורך אישי, ולעתים הם מלווים את הלקוחות שלהם אל מסלולי נהיגה ייחודיים בחו"ל (כמו נורבורגרינג הגרמני), ומדריכים אותם נהיגה על כלי רכב בעלי אופי תחרותי.
Leondrive.co.il
Galgalove (בפייסבוק)
Gdrivetech.co.il
eranavivi.co.il

תודה לקינן כהן, עיתונאי ומדריך ותיק ומוכר בתחום הרכב, על הסיוע בהכנת הכתבה

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה