דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גם בטיחותית וגם חסכונית

Getting your Trinity Audio player ready...

לעתים מדובר בסתירה: מכונית בטיחותית נוטה להיות גדולה וכבדה, אבל מכונית חסכונית אמורה להיות דווקא קלה ככל האפשר. מחקר שנערך בעבר באיגוד הבטיחות האירופי קבע מעין חוק אצבע ולפיו אם מכונית כבדה במאה קילוגרם מחברתה, אזי השיפור ברמת הבטיחות שלה שקול לכוכב בטיחות אחד שכאילו נוסף לדירוג. מצד שני, תוספת של מאה קילוגרם מכבידה על מערכת ההנעה ודורשת הזרמה קבועה של ליטרות דלק נוספות.


  טויוטה פריוס במבחן ריסוק / צילומים: איגוד הבטיחות EuroNCAP

אז מה, האם נגזר עלינו לבחור בין בטיחות ובין צריכת דלק נמוכה? האמת היא שלא. בזכות פיתוח אינטנסיבי של טכנולוגיות מנועים שנועדו לעשות אותם יעילים הרבה יותר, מסתובבים בעולם לא מעט כלי רכב חסכוניים משמעותית מבעבר. נוסף על כך, בזכות פיתוח אינטנסיבי של טכנולוגיות בטיחות, שנועדו להפוך את המכוניות לבטיחותיות הרבה יותר מבעבר, אפשר כבר למצוא לא מעט מכוניות שמשלבות יעילות אנרגטית (חיסכון בדלק) לצד בטיחות ברמה גבוהה. 

במסגרת המדריך שלפניכם, החלטנו לאתר את המכוניות הללו. הדרך לשם אינה פשוטה מכמה סיבות. ראשית, דירוג הבטיחות החשוב ביותר עבורנו הישראלים נקבע בידי איגוד הבטיחות יורו NCAP. הדירוג הזה מדויק ואף מחמיר, אבל הציון איננו ציון גלובלי שמתייחס לכל המכוניות בעולם, אלא יחסי למשקלה של המכונית. כלומר, אם שתי מכוניות קיבלו ציון בטיחות של 4 כוכבים, אבל האחת שוקלת 1,000 ק"ג והאחרת 1,200 ק"ג, אזי אפשר להניח שהכבדה יותר תהיה בטיחותית הרבה יותר. מהסיבה הזו, שתי מכוניות בעלות דירוג בטיחות דומה, אינן יכולות להיות מושוות בטיחותית אם משקלן שונה מהותית.

לא פשוט להכתיר את המכוניות הטובות ביותר שהן גם בטיחותיות וגם חסכוניות: צריכת הדלק של כל מכונית משתנה מנהג לנהג ומתנאי נהיגה אלה לאחרים. אנחנו בחרנו להיצמד לנתון צריכת הדלק הממוצעת הרשמית. למרות שהנתון הזה נוטה להיות אופטימי מדי, הוא מבוסס על מדד אחיד ומפוקח ועל כן די טוב כשמדובר בנתון שמיועד לדירוג. בשל ההבדלים במשקלי המכוניות ובשל ההבדלים בנתוני צריכת הדלק, קשה באמת להניח מכונית מול מכונית ולקבוע מי טובה יותר. אנחנו בחרנו מכוניות שהן גם חסכוניות, גם זוכות לדירוגים ואביזרי בטיחות ברמה גבוהה והן גם כבדות ככל האפשר יחסית לקבוצתן.

ובכן, קבלו את הסיירת של המכוניות, שהן גם חסכוניות וגם בטיחותיות.

 

מכוניות מיני: עולות על המשקל

בקבוצת המכוניות העירוניות הקטנות ישנו צמד של כוכבות וקוראים להן סקודה סיטיגו וסיאט מי. בחו"ל ישנה גם צלע שלישית וקוראים לה "פולקסוואגן אפ!". הקטנטנות של קבוצת פולקסוואגן מצליחות להשיג שילוב מופתי של צריכת דלק ממוצעת מוצהרת נמוכה במיוחד (עד כדי 22.7 ק"מ לליטר בגרסת סיטיגו, 1.0 ליטר, 60 כ"ס עם גיר אוטומטי-רובוטי) ולצידה – דירוג בטיחות חסר תקדים בקבוצה של חמישה כוכבים במבדקי יורו NCAP. ובכל זאת, לנתוני הפסגות הללו מצטרפים לא אחד אלא שני עקבי אכילס: האחד, המכוניות מצוידות בארבע כריות אוויר בלבד ומשקלן הוא משקל נוצה: 857 ק"ג שהם הרבה פחות מכמה מהמתחרות.
 

סיאט מי. חסכונית ובטיחותית / צילום: יתיר דוידוביץ

אז לצד ההישגים של סקודה סיטיגו וסיאט מי ישנן ארבע מתחרות שבמבדקי הבטיחות דורגו בנקודה אחת פחות – ארבעה כוכבים, אבל יש להן יתרונות משלהן: צריכת דלק מוצהרת שאינה גבוהה באופן משמעותי מהנ"ל, כולן מצוידות בשש כריות אוויר ומשקלן, שעשוי להעיד על רמת בטיחות טובה יותר, גבוה משמעותית. יונדאי i10 (1.1 ליטר, ידנית) שוקלת 1,000 ק"ג וצריכת הדלק שלה עומדת על 20.8 ק"מ לליטר; קיה פיקנטו (1.25 ליטר, ידנית) שוקלת מעט פחות (966 ק"ג), אך צריכת הדלק שלה מעט נמוכה יותר – 21.2 ק"מ לליטר. שתי אפשרויות נוספות: סוזוקי ספלאש (1.25 ליטר ידנית) ששוקלת 990 ק"ג וצריכת הדלק שלה היא 19.6 ק"מ לליטר ושברולט ספארק (1.2 ליטר, ידנית), ששוקלת 939 ק"ג ומשיגה צריכת דלק ממוצעת רשמית זהה.

 

מכוניות סופר-מיני: היה שלום, דיזל

מנועי הדיזל יכולים היו לגשר היטב בין הצורך במכונית בטיחותית ובין היכולת לצרוך מינימום של דלק. הבעיה היא שמנועי הדיזל יקרים ועדכוני תבנית המיסוי הירוק מייקרים אותם עוד יותר, עד שדגמי הדיזל נעשים לא רלוונטיים כמעט. בפלחי שוק כמו מכוניות הסופר-מיני והמשפחתיות הקומפקטיות (ע"ע) הדיזל ייכחד כנראה במהרה. הסוג השני של המכוניות שיכול היה להיות רלוונטי הרבה יותר לו היה יקר פחות לרכישה הוא זה שנהנה מהנעה היברידית – חשמל ומנוע סטנדרטי יותר.


  סיטרואן C3. סופר-מיני ששותה סולר / צילום: גלעד ארצי

לא מפתיע, אם כך, ששתי הדוגמאות המובהקות ביותר של מכוניות סופר מיני בטיחותיות וחסכוניות הן מכונית היברידית ואחת עם מנוע דיזל. טויוטה יאריס ההיברידית יקרה יחסית למקובל כיום בעולם מכוניות הסופר מיני, אבל עם משקל עצמי של 1,085 ק"ג, דירוג ריסוק (לדגם זהה אבל לא-היברידי) של 5 כוכבים, 7 כריות אוויר ונתון צריכת דלק ממוצע של 27 ק"מ לליטר, נראה שהשילוב חיסכון-בטיחות הגיע קרוב לשלמות. סיטרואן C3 עם מנוע טורבו דיזל משיגה רק 4 כוכבי ריסוק, אמנם, אבל משקלה, 1,090 ק"ג וצריכת הדלק הרשמית, 27.7 ק"מ לליטר, מצליחים להביא חיסכון לצד בטיחות.
לצד טויוטה יאריס ההיברידית, גם הונדה ג'אז ההיברידית משלבת היטב בין בטיחות וחיסכון ולצד סיטרואן C3 דיזל, גם סקודה פאביה וקיה ריו לוגמות הסולר משלבות היטב בין האפשרויות.

כשמדובר במנועי בנזין, רנו קליאו החדשה, בגרסת המנוע הקטן, 0.9 ליטר עם גיר ידני, משיגה 22.2 ק"מ לליטר לצד דירוג של 5 כוכבים ביורו NCAP ומשקל של 1,084 ק"ג. צריכת הדלק של פיז'ו 208 זהה לקליאו בגרסת ה-1.2 ליטר הידנית, אם כי משקלה נמוך משמעותית: 975 ק"ג. קיה ריו, בגרסת חמש הדלתות, 1.2 ליטר ידנית, השיגה גם היא ציון מלא של 5 כוכבים. צריכת הדלק שלה מעט גבוהה יותר, 19.6 ק"מ לליטר, אם כי משקלה גבוה משמעותית: 1,211 ק"ג, דבר שעשוי להעניק לה יתרון בטיחותי.

 

מכוניות משפחתיות קומפקטיות: מחיר החשמל

מצאנו מנצחת חד משמעית שהיא גם מגה-חסכונית וגם בטיחותית ביותר. טויוטה פריוס ההיברידית הנטענת, שהגיעה לאחרונה לישראל, מאפשרת לבעליה לנסוע למרחק של 25 קילומטרים על חשמל לבדו (גרים בפרברים? אולי לא תצטרכו כמעט לבקר בתחנת הדלק) וגם על בנזין היא אחת המכוניות הסדרתיות החסכוניות שהיו אי פעם. גם ברמה הבטיחותית טויוטה פריוס מצליחה להשיג שוב ושוב הישגים מרשימים של יכולות הגנה, וגם אביזרים הולמים (כמו 7 כריות אוויר). יש לה רק בעיה אחת: היא עולה כרגע כ-180 אלף שקלים. נקסט.


 סקודה ראפיד. משפחתית זולה ובטוחה 

רגע, יש חלופה לא רחוקה. מערכת ההנעה ההיברידית של הפריוס (בלי השדרוג של הטעינה וטווח הנסיעה החשמלי) הותקנה בטויוטה אוריס הזולה מהותית. עם ציון של 5 כוכבים, 7 כריות אוויר, משקל של 1,370 קילוגרם וצריכת דלק מוצהרת של 26.3 ק"מ לליטר – יש כאן בהחלט שילוב של ביטחון עם חיסכון. עם 150 קילוגרם פחות ותג מחיר נמוך במעט מציעה גם הונדה אינסייט ההיברידית שילוב נאה של בטיחות (5 כוכבים, 6 כריות אוויר) עם צריכת דלק נמוכה (24.3 ק"מ לליטר).

בתחומים מעט סטנדרטיים יותר, פולקסוואגן גולף בעלת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר וגיר אוטומטי-רובוטי משיגה 20.8 קילומטרים לכל ליטר של בנזין בממוצע. דירוג הבטיחות שלה הוא 5 כוכבים ויש לה 7 כריות אוויר. המשקל קל, יחסית: 1,154 ק"ג. סיאט טולדו וסקודה ראפיד התאומות הלא-זהות מציעות צריכת דלק מעט נמוכה יותר, 18.5 ק"מ לליטר, אבל הן גם מעט כבדות יותר – 1,175 ק"ג. החלופות מהמזרח הן טויוטה קורולה החדשה, עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית, שמצהירה על 17.8 ק"מ לכל ליטר ומשקלה הוא 1,290 ק"ג וגם יונדאי i30CW – גרסת הסטיישן למכונית הקומפקטית, שעם גיר ידני ומנוע ה-1.4 ליטר מצהירה על אותה צריכת דלק בדיוק. המשקל הוא 1,250 קילוגרם.

 

רכבי פנאי קומפקטיים: קרובים לכביש

לפעמים קוראים להם "ג'יפונים", אבל היום הם הרבה יותר רכבי כביש מאשר דמויי ג'יפים. כלי הרכב האלו היו בעבר קרובים יותר לרגבים ולסלעים, כיום, כחלופות למכוניות המשפחתיות הגדולות, הם מסוגלים לספק פחות עבירות, אבל יותר יציבות, שקט, איכות וגם את מה שאנחנו מחפשים כאן - בטיחות וחיסכון בדלק. 


מאזדה CX5 / צילום: יצרן

בתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים מצאנו כמה כלי רכב שהצליחו לשלב, כל אחד בדרכו, נתוני בטיחות טובים עם צריכת דלק נאה יחסית לקבוצה. מאזדה CX5, למשל, מפגין יכולות בתחום. צריכת הדלק אינה הטובה ביותר, אבל נתון של 14.9 ק"מ לליטר (הנעה קדמית, 2.0 ליטר, אוטומט) מצוין יחסית לתחום ולצידו משיג רכב הפנאי ציון מלא של 5 כוכבי ריסוק עם משקל של 1,539 ק"ג ועם 6 כריות אוויר. מיצובישי אאוטלנדר (5 מושבים, 2.0 ליטר, הנעה קדמית, גיר רציף) קל מה-CX5 בכ-120 ק"ג, אבל ציון הבטיחות שלו מלא, באמתחתו 7 כריות אוויר וצריכת דלק רשמית טובה הרבה יותר – 15.8 ק"מ לליטר. באופן מסורתי, רכבי סובארו הם מהבטיחותיים ביותר בכל תחום שבו הם נוכחים וסובארו פורסטר המעודכן אינו שונה מכך. דירוג הבטיחות שלו מלא, הוא מצויד ב-7 כריות אוויר ומצליח להפיק צריכת דלק רשמית טובה יותר מזו של ה-CX5 למרות שהוא מצויד בהנעה כפולה. צריכת הדלק הרשמית של הפורסטר: 15.3 ק"מ לליטר ומשקלו – 1,470 קילוגרם.

ניסאן קשקאי ותיק מאוד, יחסית, אבל כשהופיע בעולם הוא הרשים את עולם הרכב עם רמת בטיחות גבוהה במיוחד יחסית לקבוצתו. כיום, אמנם במשקל קל יחסית (1,297 ק"ג בגרסת ה-1.6 ליטר הידנית) הוא עדיין מפגין יכולת רבה: ציון בטיחות מלא של 5 כוכבים, 6 כריות אוויר וצריכת דלק של 16.1 קילומטרים לכל ליטר בנזין. לעומת המתחרים האחרים שהוזכרו כאן, הקשקאי גם זול מהותית מחבריו ומחירו דומה למכוניות משפחתיות קומפקטיות פופולאריות.

 

שווה לפקוח עיניים

קשה לעתים לבחור מכונית שתענה לנו על כל הדרישות. עם זאת, אנחנו מאמינים ששילוב בין צריכת דלק טובה ובין רמת בטיחות גבוהה הן דרישות בסיסיות כמעט בכל כלי רכב שנחפש. כדי לאתר את הרכב הנכון, ראוי לבדוק את דירוג הבטיחות האירופי שלו, במידה ויש, או לחפש דירוגים חלופיים, דוגמת גופי ה-NCAP האוסטרלי והיפני או ארגון הבטיחות האמריקאי, IIHS. משקלו ייתן לנו סממן נוסף באשר לרמת הבטיחות שלו וכמובן – נתוני צריכת הדלק הרשמיים והבלתי-רשמיים.


הכתבה התפרסמה לראשונה בגיליון אוגוסט של מגזין iCar

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה