דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אחרי פולקסווגן - גם סטלנטיס מחפשת עזרה בסין

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • קונצרן סטלנטיס שולח זרועות לסין
  • ישווק במערב את דגמי ליפמוטור הסינית
  • האמצעי: רכישת 20% מהחברה תמורת 1.5 מיליארד אירו

קיבוץ גלויות: אחרי שפולקסווגן השקיעה מאות מיליוני אירו ברכישת 5% מהבעלות על אקספנג, גם סטלנטיס איתרה שותפות בסין ורכשה 20% מהבעלות על ליפמוטור הקטנה, בתמורה למיליארד וחצי אירו.

הקונצרן הענק, שנוסד לפני פחות מארבע שנים ומאגד תחתיו 14 מותגי רכב ותיקים (ובהם פיג'ו, סיטרואן, פיאט, אופל, ג'יפ ועוד) לא הצליח עד כה לרשום הישגים בולטים בשוק הסיני - כזכור, השוק הגדול ביותר בעולם - ולכן פונה לשיתוף פעולה עם יצרן מקומי.

הרכישה תקנה לסטלנטיס שני מושבים במועצת המנהלים של ליפמוטור, אך בעיקר תעניק לה גישה לפלטפורמות החשמליות ולידע שנצבר אצל היצרנית הסינית, שנוסדה בסך הכל בשנת 2015 ומחזיקה בהיצע הכולל ארבעה דגמים בסגמנטים שונים.

מה עוד צריך לדעת: מלבד רכישת אחוזי הבעלות, שתי החברות גם יקימו מיזם משותף שיקרא "ליפמוטור אינטרנשיונל" ויהיה אחראי באופן בלעדי על מכירה וייצור של דגמי ליפמוטור מחוץ לגבולות סין. החברה החדשה תהיה בשליטה (51%) של סטלנטיס, וזו גם תמנה את המנכ"ל המיועד.

בליפמוטור מצהירים על תכניות לייצור של דגמים בכל הקטגוריות שבין A ל-E - כלומר החל ממכוניות קטנות ועד למכונית סאלון - בתוך שלוש שנים בלבד, על בסיס ארכיטקטורה אחת ושלוש פלטפורמות. חלק מהדגמים יצוידו בהנעה חשמלית מלאה, בעוד אחרים יסתייעו במנוע בנזין כמאריך טווח.

בסטלנטיס הכריזו כי הם רואים בליפמוטור השלמה להיצע "המותגים האיקוניים" של הקונצרן, ובעיקר אמצעי למכירת רכבים חשמליים נגישים יותר - כלומר, זולים יותר - ללקוחות ברחבי העולם.

עד סוף העשור מתכננים בסטלנטיס למכור רכבים חשמליים בלבד באירופה, ולהגיע ליעד של 50% רכבים חשמליים בארה"ב. הרכישה של ליפמוטור צפויה לסייע להשגת היעדים השאפתניים במחיר נמוך יחסית - שכן סטלנטיס אמנם השקיעה מיליארד וחצי אירו בעסקה, אך הכניסה ממכירת רכבים למעלה מ-98 מיליארד אירו במחצית הראשונה של 2023, ורשמה בתקופה זו רווח נקי של כ-11 מיליארד אירו.

מה אנחנו חושבים: החששות של יצרניות הרכב המערביות מפני היצרניות הסיניות הצעירות הולכים וגוברים מיום ליום. והן פועלות מול החשש הזה בכמה מישורים. לעיתים באמצעים רגולטוריים, עם איומים בהטלת מכסים על התוצרת הסינית, לעיתים באמצעות תקני זיהום מחמירים שיחולו גם על רכבים חשמליים, ולפעמים פשוט באמצעות יצירת שותפויות - כי אם לא ניתן להביס את המתחרה, לפעמים עדיף פשוט לחבור אליו.

כך מקווים בסטלנטיס ליהנות מצד אחד מפירות הצמיחה של השוק הסיני, ומהצד השני ינסו להרוויח ממכירת רכב סיני זול (יחסית) על אדמת אירופה. וכבר ציטטנו כאן בעבר את הפתגם המפורסם, שאומר כי "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". באנגלית זה נשמע טוב יותר, בסינית כנראה שאפילו עוד יותר.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה