דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

6 דברים שחום גבוה עושה למכונית שלנו

Getting your Trinity Audio player ready...

1. החום מגביר את צריכת הדלק

הסכנות למערכות הרכב שלנו פוחתות ביחס לעבר (אם כי הם עדיין קיימות, ראו בהמשך) כתוצאה מחום גבוה. הסיבה היא שהרכב שלנו בנוי עם מערכות צינון מורכבות ומתוחכמות. הן עושות עבודה טובה בהגנה על המנוע ותיבת ההילוכים, אולם כל המערכות האקטיביות צריכות לעבוד הרבה יותר זמן והרבה יותר קשה כדי להתמודד עם החום. כל הפעולה הזו דורשת את שלה בחשבון האנרגיה הנדרשת להפעלתה.

סיבה נוספת להגברת צריכת הדלק פשוטה ומיידית יותר: הצורך שלנו בצינון הרכב. על פי סוכנות הסביבה האמריקאית, צריכת הדלק עם מזגן עשויה להיות גבוהה בכ-25% מצריכת הדלק ברכב דומה ובנסיעה דומה, ללא שימוש במזגן. צריכת הדלק גדולה יותר ככל שהנסיעות קצרות יותר ובחום גבוה יותר.

אודי RS7

2. החום פוגם בביצועים

המנוע צריך חמצן כדי לפעול וכמות האוויר הצח, מבחינת המנוע, שנגישה לו קטנה יותר בקיץ. נוסף על כך, המנוע פועל באופן אופטימלי כשהוא בטווח מעלות מסוים. המנוע חם הרבה יותר גם מיום חם במיוחד בתוך מסיבת טראנס באילת, אבל טווח הפעולה היעיל שלו מושפע מאוד מיכולת הצינון לטמפרטורה המבוקשת. כדי לאזן את החום הרב במנוע, המערכת משתמשת במאווררים, שמנים ונוזלי קירור, אבל גם הטמפרטורה החיצונית חשובה מאוד לעניין. כשחם מאוד בחוץ, למנוע קשה לפעול בטמפרטורה האידיאלית מבחינתו וכך הביצועים נפגעים וכשהמנוע אינו מסוגל להצטנן לטמפרטורת עבודה בטוחה, גם בריאותו עצמו עלולה להיפגע.

 

3. החום מקצר את חיי המצבר

במצבר שלנו ישנם נוזלים, תמיסת האלקטרוליט החומצית. כשהנוזלים הללו נחשפים לטמפרטורות גבוהות במיוחד, ובמיוחד כשאיטום המצבר אינו מושלם, הם עלולים להתאדות וכך תוכנו העדין של המצבר עלול להיפגע. סיבות נוספות לפגיעה קיצית במצבר יכולות להגיע מפעולה לא יעילה של איזון הוולטאז' וגם מקורוזיה מוגברת, בעיקר בסביבות החוף הלחות.

4. החום מקצר את טווח הנסיעה של רכב חשמלי

במכונית רגילה יש מצבר להתנעה, אבל במכונית חשמלית המצבר, או ערכת הסוללות, הוא רכיב הרבה יותר משמעותי. נתקלתם כבר בנסיון לטעון את הסמארטפון ביום חם, כשאתם מקבלים הודעה כי הטעינה מופסקת עקב חום גבוה מדי של הסוללה? 

בכיר בפרויקט המכונית החשמלית של ניסאן אמר בעבר שחום גבוה במיוחד אינו טוב לסוללה החשמלית. מכוניות חשמליות מודרניות מצוידות במערכות צינון איכותיות ויעילות לשמירה על הסוללות במצבן הבריא, תוך כדי הטעינה וגם במהלך העבודה. עם זאת, המערכות הללו צורכות כמות לא קטנה של חשמל. כל עוד המכונית מחוברת למערכת חשמל שטוענת אותה, החשמל יכסה גם את צינון המצברים, אבל כשנמצאים בתנועה, מערכת הקירור תובעת את החשמל שלה. הוסיפו לכך פעולה מוגברת של המזגן ותקבלו קיצור ניכר בטווח הנסיעה החשמלי.

רכב חשמלי

5. החום מגביר את הסיכון לפיצוץ הצמיגים

צמיגים תקינים אינם מתפוצצים כתוצאה מנסיעה על כביש חם. ובכל זאת, מבנה הצמיג הוא כזה שמתכווץ ומתרחב שוב ושוב פעמים רבות בכל שנייה. כתוצאה מכך הצמיג מתחמם מאוד. כשצמיג כזה נוסע על אספלט קיצי לוהט (ניסיתם פעם ללכת יחפים על כביש בקיץ? אל תנסו את זה בבית), אזי הוא נחשף לטמפרטורות גבוהות עוד יותר מאלו שהוא צריך להתמודד איתן. למרות שצמיגים תקינים מתמודדים היטב עם המצב הזה (למעט קיצור חיים מסוים, ככל הנראה), אם הצמיג שחוק במיוחד, כולו או בחלקו, אזי אותו חום גבוה עלול להגביר את הסיכון לפגיעה בשכבה הדקה ששומרת עליו אטום. קריעה פתאומית עלולה לגרום לפיצוץ מסוכן בצמיג.

סיאט לאון קופרה

6. החום מקצר חיים של מערכות טכנולוגיות חכמות

מערכות הנעה לכל הגלגלים, תיבות הילוכים רובוטיות חכמות, מחשבים וחיישנים. הרכיבים האלקטרוניים החכמים שהולכים ותופסים מקום נכבד יותר במערכת המוטורית שמניעה אותנו, כל אלו אינם אוהבים חום גבוה. אין זה אומר שהם אינם מותאמים לנסיעה ברכב ביום חם. הם מותאמים וככל שהזמן עובר, מערכות איזון החום (והקור) שלהן הולכות ומשתכללות. עם זאת, במצבי קיצון של מאמץ גדול במיוחד על מערכת כזו או אחרת, טמפרטורה גבוהה תקשה על המערכת להסתגל למצב וכך צפויים כשלים וקלקולים הרבה יותר מאשר במזג אוויר נעים ומרוסן.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה