דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?

Getting your Trinity Audio player ready...


בעולמנו יש מכוניות רק כ-100 שנים, אבל הן מתפתחות בקצב מהיר במיוחד. השינויים הם לא רק במנועים או בשלדות, אלא בתחומים רבים שהופכים את הנהיגה שלנו להרבה יותר פשוטה וקלה, לעיתים מבלי שאפילו נדע. אחרי פגישה עם חברים שהתקשו להאמין לחלק מהטכנולוגיות עליהן נהגנו בשנים האחרונות, החלטנו שהגיע הזמן לדבר בהרחבה על חלק מהטכנולוגיות שמסתובבות כבר היום על הכביש.

1. בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control)
טוב, את זה אתם בטח מכירים, כי אפילו במכונית כמו פיאט טיפו האצ'בק או יונדאי איוניק זה כבר מגיע כסטנדרט. למי שלא מכיר, נספר שבקרת שיוט אדפטיבית יודעת לזהות את הרכב שנוסע מלפנים ולשמור על מהירות ומרחק קבועים ממנו. המהירות והמרחק מוגדרים מראש על ידי הנהג. המערכת מנטרת את הרכב מלפנים ואת הרכבים בנתיבים הסמוכים על ידי מצלמה או רדאר.

מערכות מתקדמות יותר יודעות להגביר מעט את מהירות הנסיעה כאשר הנהג מאותת, על מנת לאפשר לו לעקוף ביתר קלות.

ניתן למצוא ב: יונדאי איוניק, פולקסווגן גולף, טויוטה פריוס, קיה נירו.

צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?




2. בקרת סטיה מנתיב (Lane Keeping Assist)
מערכת זו בגרסתה הפסיבית כבר קיימת ברכבים רבים. אתם בטח מכירים אותה כמערכת של החבר'ה שעשו מכה של 15 מיליארד דולר - או במילים אחרות "מובילאיי". המערכת משתמשת במצלמה בכדי לזהות את הנתיב ולגלות מתי הנהג סוטה ממנו. או אז המערכת מתריעה בצפצוף קולי על האירוע ומציגה חיווי של הצד אליו הרכב סטה (בחלק מהרכבים יש נורה שלא מציינת את הכיוון בו נעשתה נטישת הנתיב).

חלק מהמערכות לא מעבירות את ההתראה רק בחיווי קולי אלא גם ברטט מההגה, או באופן הכי מגניב - ברטט מצד מסויים של המושב (בהתאם לצד אליו סטינו) כמו שפגשנו ברכבי קדילאק.

החלק האקטיבי כבר הרבה יותר משוכלל. הוא יודע לזהות את נטישת הנתיב ולתקן את ההיגוי באופן עצמאי על מנת להחזיר את הרכב למרכז המסלול. בחלק מהמקרים, כמו למשל באודי, קיה ויונדאי, המערכת יודעת לעשות תיקונים קטנים כדי לשמור את הרכב במרכז הנתיב הרבה לפני שהוא מגיע לקו ההפרדה או לשוליים.

קשה להסביר עד כמה המערכת הזאת חשובה, אבל נאמר רק שהסיכוי של רכב עם המערכת (ובלי נהג טמבל) לעשות תאונה חזיתית נמוך מאוד. ובכל זאת צריך לשים לב למספר דברים: מכיוון שמדובר במצלמה, סימון לא נכון על הכביש או תנאי תאורה ודרך לא טובים עלולים לפגוע ביכולת של המערכת. בגלל שחברות הרכב עדיין לא מעוניינות להעביר את האחריות מהנהג אליהן, הם מחייבות בכל שלב שידי הנהג יהיו על ההגה, והן אף ינתקו את המערכת אם הן ירגישו שהנהג הוריד את ידיו לזמן ממושך מדי. במקרים רבים החברות מגבילות את המערכת לפעולה מעל מהירויות גבוהות יחסית (60-70 קמ"ש).

ניתן למצוא ב: קיה ספורטז', סקודה אוקטביה, מאזדה 3, טויוטה C-HR.

צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?

3. התראה על רכב בשטח מת (Blind Spot Information System)
מערכת ההתראה על רכב בשטח מת, או בקיצור BLIS, היא מערכת שיכולה להציל לא מעט אנשים, בעיקר כאלו שממש לא יודעים לכוון את המראות שלהם. המערכת סורקת את הכביש מאחורי ומצדדיו של הרכב ומאתרת כלי רכב שעשויים להיות בשטח מת מבחינת הנהג. במידה והנהג מנסה לעבור נתיב או לעקוף היא תתריע לו על הימצאות רכב בשטח מת. ההתראה יכולה להיות בחיווי מנורה על המראה, בהתראה קולית או שתיהן יחד. בגרסאות מתקדמות יותר של המערכת, המכונית אף תפנה את ההגה לכיוון השני על מנת למנוע תאונה.

גרסאות מתקדמות של המערכת בוחנות את הדרך גם בנסיעה לאחור ומסוגלות להתריע לנהג על תנועה חולפת כאשר הוא מנסה לצאת מחנייה ברוורס.

היכולת לנטר תנועת רכבים מאחור יכולה לסייע במניעת פגיעות ותאונות חזית אחור. בחלק מהחברות כאשר המערכת מזהה רכב שמתקרב מאחור במהירות היא תדליק אורות חירום כדי להתריע לנהג שהוא מתקרב מהר. במידה והתאונה בלתי נמנעת היא תהדק את חגורות הבטיחות בכדי לצמצם את עוצמת הפגיעה ואף תנעל את הגלגלים לגמרי במידה והרכב נמצא במצב עמידה על מנת שהוא לא ימשיך ויפגע בעצמים אחרים. 

ניתן למצוא ב: סיטרואן C3, מאזדה 2, רנו קדג'אר, סיאט אטקה, יונדאי איוניק.

צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?




4. מערכת סיוע לנהיגה בפקקים (Traffic Jam assist)
עד עכשיו דיברנו בעיקר על מערכות בטיחות, עכשיו בואו נעבור לעולם של נוחות. מערכת סיוע לנהיגה בפקקים אמורה להפוך את ההתניידות המעצבנת בפקק לעניין הרבה יותר נחמד. מהחוויה שלנו באודי Q7, זה אכן עובד מעולה.

תפקידה של המערכת הוא לקחת פיקוד על הרכב במהירויות פקקים. המערכת מנטרת את הרכבים מסביב, מאיצה ומאטה את הרכב בהתאם לתנועה וחוסכת לכם את כל ה"גז – ברקס" המעצבנים של הבוקר ואחר הצהרים. המערכת, בחלק מהרכבים, יודעת לעקוב אחרי הרכב שמלפנים ולסטות כמוהו במידה והוא חולף על פני מכשול. המערכת משלבת בין מערכת השמירה על הנתיב ובקרת השיוט האדפטיבית על מנת לאפשר לרכב להתנייד באופן אוטונומי בפקק. אין ספק שבקרוב הנסיעה בפקק תהיה הרבה יותר נעימה וקלה, במיוחד עם העיתון והקפה של הבוקר.

ניתן למצוא ב: אודי Q7, וולוו XC90.

צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?




5. מערכות מתלים אקטיביות (Magic Body Control / Executive Drive Pro)
מערכות מתלים נמצאות אי שם מתחת לרכב, אבל הן אלו שדואגות לאיכות הנסיעה שלכם. ככל שהדגמים הופכים יקרים יותר כך המערכות האלו משודרגות. במכוניות העממיות מדובר במתלי ברזל פשוטים, אך ככל שהמחיר עולה כך מצטרפים מתלי אוויר חכמים שיודעים לשנות את התנהגותם ולספק נוחות נסיעה משתנה בתנאים משתנים.

בקצה של עולם הרכב נמצאות צמד המתחרות, מרצדס S קלאס וב.מ.וו סדרה 7. כבר ב-2014 הציגה מרצדס את ה-Magic Body Control. מערכת זו סורקת את הכביש לפניה, מנתחת את המהמורות שמולה ומכינה את המתלים בכדי להתמודד עם תנאי הדרך. שנתיים מאוחר יותר ב.מ.וו הציגה את Executive Drive Pro שלהם. המערכת שלהם גם היא יודעת להתמודד עם תנאי הכביש באמצאות ניתוח פני הדרך אך היא בוחנת גם את ה-GPS שלכם ומכינה את הרכב לפניות בהתאם, כך שהרכב נותר יציב ומאוזן גם בפניות חריפות.

ניתן למצוא ב: ב.מ.וו סדרה 7, מרצדס S קלאס.

צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?



צפייה בתוכן 5 טכנולוגיות מתקדמות - איך הן עובדות?

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה