דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

עד שתיגמר הסוללה: שבע חשמליות במבחן טווח ענק

Getting your Trinity Audio player ready...

אם תבקרו באחד מאולמות התצוגה של שלל מותגי הרכב החשמלי, שצצו כפטריות אחרי הבנזין והסולר בשנתיים האחרונות, תגלו ששאלת טווח הנסיעה לא רק מעסיקה את הצרכן - במקרים רבים היא גם הנושא החשוב ביותר עבורו.

זאת, למרות נתונים שנחשפו לאחרונה, לפיהם הרוב המוחלט של בעלי מכוניות חשמליות בישראל טוענים אותן בחניה הביתית, ולא נוהגים יותר מכמה עשרות קילומטרים ביום.

אבל לא תתפלאו לשמוע שהצרכן הישראלי, זה החי במדינה עם מרחקי נסיעה צנועים מאוד ביחס לניכר, אינו היחיד שמעניין את היצרניות. אלה משקיעות סכומי עתק בשיפור סוללות, מנועים חשמליים, תוכנות ניהול וכמובן מבנה אווירודינמי יעיל לצד הפחתת משקל, במטרה לשפר בכמה קילומטרים נוספים את טווח הנסיעה עבור צרכנים באירופה, ארה"ב, סין.

צפייה בתוכן עד שתיגמר הסוללה: שבע חשמליות במבחן טווח ענק

הסיבות ברורות. למרות שמגבלת הטווח בדרך כלל אינה מפריעה ביומיום, היא בהחלט דורשת שינוי של הרגלים בנסיעות ארוכות יותר, תוך הסתמכות על רשת טעינה ציבורית שנמצאת בישראל בחיתוליה. שיפור בטווח הנסיעה הכרחי גם במטרה להנגיש את המכוניות החשמליות לאלו שעדיין לא יכולים להתקין עמדת טעינה ביתית, במטרה לעמוד ביעדי החשמול האגרסיביים שהציבו ממשלות ברחבי העולם - וגם ממשלת ישראל, שלא במפתיע אינה עומדת בהם.

כל ההקדמה הארוכה הזו מביאה אותנו לשאלה הבאה: האם אפשר לסמוך על הטווח שמבטיחים לנו יצרני הרכב? ואם הן אכן מזייפות בשימוש יומיומי אמיתי, בדומה למכוניות מונעות בנזין וסולר, היברידיות והיברידיות-נטענות, עד כמה זה חמור.

ולכן החלטנו לבחון זו לצד זו שבע מכוניות חשמליות מהקטגוריה הפופולרית ביותר, בתנאים זהים כמובן, ולגלות כמה ק"מ הן מסוגלות לנסוע ממצב בו הסוללה בהן מלאה לגמרי, ועד שהן משליכות מגבת לזירה ונכנעות עד עמידה מוחלטת בחוסר אנרגיה. ספוילר קטן: אף אחת לא עמדה בהבטחות.

כך זה התבצע

התנאים שהצבנו למשתתפות המבחן היו כמעט מתבקשים מאליהם. לכולן תג מחיר של פחות מ-200 אלף שקלים נכון למועד ביצוע המבחן. חלקן, כמו BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C או MG4, הן להיטי מכירות של ממש; אחרות, כמו אורה 03 (לשעבר פאנקי קאט) או קיה נירו, עדיין לא זכו להצלחה, והיו גם מתמודדות מבטיחות אך חדשות יחסית בשוק המקומי כמו סמארט 1 או ג'יפ אוונג'ר. טווח הנסיעה המוצהר של המשתתפות: בין 395 ק"מ (במקרה של ג'יפ) ועד 485 ק"מ (ג'ילי).

ערב המבחן אספנו את כל המכוניות בחניון מערכת של ynet ו-iCar בראשל"צ, בדקנו שלחצי האוויר בצמיגים זהים לנתון המומלץ על ידי היצרן, וחיברנו את המכוניות לטעינת לילה ארוכה. כל זאת במטרה לצאת עם סוללות מלאות עוד לפני 06:00 בכדי להימנע מפקקי תנועה באזור המרכז.

בכל המכוניות נבחר מצב הנסיעה הרגיל, הוגדרה טמפרטורה של 22 מעלות בבקרת האקלים ונבחרה עוצמת רגנרציה מינימלית. כדי לנטרל השפעות אפשריות, שבעה נהגים התחלפו ביניהם לאורך יום המבחן כך שכל אחד נהג בכל אחת מהמכוניות כברת דרך דומה.

היעד שנבחר - נסיעה לאילת - מדמה את אחד האתגרים הקלאסיים שמדאיגים יותר מכל את הנהג הישראלי, גם אם הוא נוסע לשם אחת לשנתיים. המסלול שנבחר החל מכביש 431 לכיוון  מזרח, משם דרומה על כביש 6, עם עצירה קצרה בסמוך לדימונה, דרך צומת הערבה וכביש 90 עם עצירה נוספת בפונדק ה-101 והלאה לאילת. בסך הכל מרחק של 339 ק"מ, אותו כל המכוניות היו אמורות לעבור ללא כל קושי.

ולפני שאתם טוענים שתנאי כביש כאלה אינם מאפיינים שימוש שכיח ברכב חשמלי, המוצא עצמו בעיקר בפקקי בוקר ואחר צהרים של גוש דן, ברחובות מיוזעים של הכרך ובמהירות ממוצעת נמוכה בהרבה, אתם צודקים. סעיף 2 בפרק המסקנות שיגיע בהמשך, יתייחס לכך.

צוות החילוץ, שנועד להיכנס לפעולה ברגע שבו הסוללות יתרוקנו, כלל משאית גרר של קבוצת שלמה לצד יונדאי איוניק 5 של כלמוביל, בה הותקנה מערכת חדשה לטעינה מרכב לרכב. השניים הצטרפו לשיירה הארוכה שירדה דרומה.

נזכיר עוד כי המבחן התבצע לפני מספר שבועות, בתנאים שאמורים להיות כמעט אידיאליים למיצוי הטווח: הטמפרטורה במהלך היום עמדה על כ-20 מעלות, הכבישים היו פתוחים והמהירות נעה בין 90 ל-110 קמ"ש. אבל למרות תנאי הפתיחה האלו, הבעיות התחילו מוקדם מהצפוי.

כשהחשמל אוזל

בעצירה האחרונה לפני אילת, בפונדק ה-101, התחילו לעלות הספקות באשר ליכולת ההגעה של כל המכוניות לעיר הדרומית. ג'יפ אוונג'ר למשל נותר בשלב זה עם 19% סוללה בלבד, מחצית מהאחוזים שנותרו בג'ילי או בקיה נירו. ואכן, נורות האזהרה בו החלו להידלק 20 ק"מ מאוחר יותר, כשאילת עדיין לא נראית באופק. הזוכה בתואר רכב השנה באירופה נסע עוד 20 ק"מ לאחר שמד הטווח התייצב על 0, במהירות שהוגבלה על ידי מחשב הניהול ל-80 קמ"ש. לבסוף נעצר מול שדה התעופה רמון, 319 ק"מ לאחר היציאה מהמרכז.

אל חוף הקרוואנים באילת הגענו עם שש הנותרות, כאשר BYD מוצאת עצמה על אדי חשמל אחרונים עם 4% סוללה בלבד. אורה, סמארט ו-MG הגיעו עם 8% עד 10% - ובכל סיטואציה אחרת היינו עוצרים איתן לטעינת ביניים בדרך. קיה וג'ילי הגיעו עם 18% ו-21% בהתאמה, והן השתיים היחידות שהגיעו לאילת ונותרו עם מספיק רזרבות בסוללה כדי למנוע הרגשת אי נוחות וחשש מבעליהן.

בחזרה צפונה. כבר בתחילת הדרך החלה BYD להשמיע צפצופי אזהרה, כשנותר אחוז אחד בסוללה, והמשיכה לנסוע עוד 8 ק"מ אחרי שמד הטווח הגיע ל-0. גם היא נעצרה מול שדה התעופה המנומנם - אחרי 361 ק"מ.

אורה הפסיקה להציג 'טווח נותר' כאשר קיבולת הסוללה ירדה ל-5%,  ובאחוז האחרון ניתקה את המיזוג והגבילה את המהירות ל-85 קמ"ש. היא נעצרה סופית קצת אחרי יטבתה, אחרי שעברה 390 ק"מ. הסמארט משכה עוד קילומטר אחד בדיוק, אחרי שעברה 18 ק"מ כשמד הטווח מראה אפס. MG הגיעה ל-396 ק"מ, אבל להנאתו של הבוחן המשיכה לספק מיזוג אוויר כרגיל גם אחרי שהרכב נעצר.

שתי המכוניות עם הטווח המוצהר הגדול ביותר, ג'ילי גיאומטרי C וקיה נירו, המשיכו לנסוע גם כאשר האחרות כבר הרימו ידיים. אבל בעוד הנירו איבד טווח בקצב אחיד, הגיאומטרי C הפתיעה עם צניחה מהירה של הטווח בעשרות הקילומטרים האחרונים. ולמרות שהגיעה לאילת עם אחוז סוללה גבוה מזה של הקיה, הטווח שלה צנח במהירות מפתיעה עד שנעצרה בשולי כביש הערבה עם 410 ק"מ. הנירו המשיך בנסיעה עוד 12 ק"מ נוספים, עד שגם הוא נכנע.

על מנת לתקף את התוצאות ולשלול אפשרות לטעויות מדידה או למשתנים אחרים שהשפיעו לרעה על התוצאות, לקחנו לאחר שבוע למבחן חוזר את שני כלי הרכב שהיו הרחוקים ביותר מהצהרות היצרן, ג'יפ אוונג'ר וג'ילי גיאומטרי C. הנסיעה החוזרת בוצעה בתנאים כמעט זהים לאלה של המבחן הגדול (טמפרטורה חיצונית, תוואי דרך, מהירות, רגנרציה, מיזוג וכו'), והתוצאות שהושגו היו ממש זהות.

שלב המסקנות

1. נתוני היצרן התגלו – שלא במפתיע - כאופטימיים מדי. ובהנחה ואתם לא נוסעים בליווי צמוד של גרר, כדאי שתעצרו בעמדת הטעינה כשהסוללה מציגה פחות מ-25 אחוז אם אתם מעדיפים לשמור על דופק נמוך. זכרו, הרשת בישראל עדיין אינה כזו בה אפשר להתעלם מהסיכוי בו תגיעו לעמדה רק כדי לגלות שהיא אינה תקינה. מניסיון. המשמעות? לפחות במכוניות האלה ולמרות הצהרות היצרן ואיש המכירות באולם התצוגה, תכננו על טווח נסיעה שימושי קרוב יותר ל-300 ק"מ בין עמדות טעינה.

2. תוצאות המבחן מייצגות נסיעה בתנאים ספציפיים מאוד, והן רלוונטיות לכן לתנאים אלה בלבד. מזג אוויר אופטימלי (לא חם מדי, לא קר באופן קיצוני), אדם אחד ברכב (75 ק"ג לעומת כ-250 ק"ג למשפחה קטנה), מהירות אחידה שאינה גבוהה במיוחד (בכביש 6 למשל הרגשנו איטיים מדי), הימנעות מוחלטת מהאצות ועד כמה שאפשר מבלימות.

נוסעים עם כל המשפחה בצהרי קיץ? מעמיסים ציוד לרוב וממהרים על כביש 6? סביר (מאוד) להניח שטווח הנסיעה שתשיגו יהיה קצר יותר. לחלופין, אם אתם נוסעים בדרך כלל לאט יותר או בכבישים פרבריים, יתכן ותשיגו טווח גדול יותר. בקיצור, לכל נסיעה התנאים שלה.

3. אל תאמינו לספידומטר. בתחילת הנסיעה איפסנו את מחשבי הדרך, אבל לא הסתמכנו רק עליהם - ותיעדנו גם את נקודות הציון המדויקות שבהן כל רכב נעצר. להפתעתנו, התגלו פערים לא קטנים, אפילו יותר מ-10 ק"מ בחלק מהמקרים. אגב, בכל המקרים מחשבי הדרך הצביעו על מרחק קצר יותר מכפי שנסענו בפועל.

4. כל רכב מגיב אחרת לריקון הסוללה. חלק מהמכוניות כאן נסעו 20 ק"מ אחרי שהטווח על המסך אזל, חלקן הפחיתו מהירות בהדרגה או צמצמו את פעילות המיזוג. אם אתם עומדים לרוקן את הסוללה, קחו תמיד שולי בטחון ועצרו במקום בטוח לפני שיהיה מאוחר מדי. לא תרצו למצוא את עצמכם זוחלים באיטיות על כביש מהיר ללא שוליים, או ממתינים לגרר באמצע הקיץ כאשר המיזוג לא פועל. ועניין נוסף. סוללות שמתרוקנות עד טיפת האנרגיה האחרונה מתקשות לעיתים "להתעורר" כאשר מחברים אותן לעמדות טעינה. קחו גם את זה בחשבון.

5. נתקעתם? ודאו שהגרר שהזמנתם מסוגל לחלץ אתכם. במקרים מסוימים ריקון מוחלט של הסוללה לא יאפשר לכם להעביר למצב ניוטרל או לשחרר את בלם היד החשמלי, מה שאומר שתצטרכו גרר עם אמצעים מיוחדים ("משקפיים","דולי") שמסוגל להרים את הרכב ולא רק למשוך אותו באמצעות כבל. בנוסף ישנם גם שירותי דרך שיוכלו לספק לכם טעינה באמצעות גנרטור נייד, אך זה עלול לקחת זמן רב.

צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום

למאמר זה התפרסמו 169 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה