בקצרה:
- אחרי ארבע שנים, GAC חוזרת עם מותג איון
- ישווק שלוש חשמליות מודרניות בקטגוריות ליבה
- תגי המחיר שנחשפו היום אטרקטיביים במיוחד

ישראל, טייק 2: קונצרן הרכב הענק GAC, שמייצר מדי שנה למעלה מ-2 מיליון כלי רכב חדשים (מחציתם עבור טויוטה והונדה) חוזר לישראל אחרי ארבע שנות היעדרות. נזכיר כי הקונצרן עשה צעדים ראשונים ועצמאיים בייצור דגמים חשמליים כבר בסוף העשור הקודם, ובין הסיניות בשוק הישראלי, מותג MG הוותיק הוא היחיד שהקדים אותה.
עוד מעט היסטוריה: הניסיון הראשון עם ה-GE3 (תחת מותג GAC עצמו) לא עלה יפה. בין היתר מכיוון שהרכב הגיע ארצה ללא מערכות בטיחות מתקדמות, עם טווח נסיעה צנוע וללא אפשרות לטעינה מהירה. היצע הדגמים המודרני שאמור היה להחליף אותו לא הגיע לבסוף בעקבות משבר הקורונה, והנציגות המקומית הוקפאה.

כעת זה נראה כמו סיפור שונה לגמרי. יוניון (טויוטה, לקסוס, ג'ילי, זיקר וזכיינית GAC) מחדשת את הפעילות, ועושה זאת עם תג המותג איון (Aion) החשמלי, בהיצע ראשוני מרשים של שלושה דגמים מודרניים שמתומחרים באופן אגרסיבי ומאיימים מיד על המתחרים הישירים - רובם ככולם סינים.
למרכז הזירה: איון V (ב-167 אלף שקל) צפוי להיות הדגם הפופולרי ביותר ויתמודד בסביבה מרובת משתתפים חזקים. בין היתר מי שהיה הרכב הנמכר ביותר בישראל במשך שנתיים ברציפות (BYD אטו 3), אך גם ג'ילי EX5 (השכנה בבית היבואנית) וליפמוטור C10, כמו-גם MG S5 שינחת בקרוב.
כבסיס משמשת לו פלטפורמת AEP (ר"ת של Architecture Electric Platform) הייעודית של הקונצרן, עליה מתבסס בין היתר גם טויוטה bZ3X המשווק בסין.

מידותיו של ה-V מרשימות מאוד, והוא גדול באופן ניכר מה-BYD למשל. ארוך ממנו ב-15 ס"מ (460.5 ס"מ) ועם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ (277.5 ס"מ). תא המטען כמעט זהה בגודלו (427 ליטר) אך הוא נטול וילון כיסוי בחלק העליון.
מנוע קדמי (204 כ"ס) מאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות, ניזון מסוללת 75.3 קוט"ש וההבטחה היא לטווח תיאורטי של 510 ק"מ - שוב, גדול מהמתחרים. טעינה מהירה (180 קילוואט) תאפשר מילוי מ-30% ל-80% ב-18 דקות.

האח הגדול: איון HT (ב-183 אלף שקל) יהיה הדגם היקר ביותר באולם התצוגה של המותג, והוא מאמץ עיצוב המזכיר את טסלה מודל Y, כמו-גם רשימה ארוכה של דגמים שמבוססים על אותו קונספט עיצובי מוצלח. בסין הוא משווק תחת מותג הייפטק - הממוצב גבוה יותר בהיררכיה של הקונצרן - ואף מצויד שם בדלתות אחוריות נפתחות כלפי מעלה - אך אלה לא עשו עליה (וטוב שכך).
גם כאן מציג איון מידות נדיבות משמעותית ממתחריו. בהשוואה למודל Y הוא ארוך ב-14.5 ס"מ (493.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-4.5 ס"מ (293.5 ס"מ), עם תא מטען גדול של 670 ליטר ואחד נוסף מלפנים עם 47 ליטר.
המנוע מפיק 245 כ"ס עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות, בעוד סוללת 72.7 קוט"ש אחראית לטווח תיאורטי צנוע יחסית של 445 ק"מ. טעינה מהירה (160 קילוואט) תאפשר מילוי מ-30% ל-80% ב-28 דקות. בסין הוא משווק גם עם מנוע חזק יותר (340 כ"ס) וסוללה גדולה יותר (99.5 קוט"ש), ובהתאם ביצועים וטווח נסיעה טובים יותר.

הכי זולה: איון Y יהיה הדגם הזול בהיצע והוא נושא תג-מחיר מעניין במיוחד - 143 אלף שקל. הוא ממוצב אמנם מול משפחתיות חשמליות קטנות כמו MG4 ו-BYD דולפין, אך מידותיו גדולות משמעותית. בהשוואה ל-BYD הוא ארוך בלא פחות מ-24.5 ס"מ (453.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-5 ס"מ (275 ס"מ) ותא מטען גדול ב-60 ליטר (405 ליטר).
מנוע חשמלי קדמי (204 כ"ס) מאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות (0.9 שניות יותר מהדולפין), וניזון מסוללת 63.2 קוט"ש המקנה טווח תיאורטי של 410 ק"מ (17 ק"מ פחות). מערכת הטעינה איטית יחסית לחשמליות מודרניות (75 קילוואט) עם מילוי מ-30% ל-80% ב-34 דקות.

מה עוד צריך לדעת: רשימת האבזור בכל הדגמים כוללת לוח מחוונים דיגיטלי (10.25" ב-Y, או "8.8 ב-V וב-HT), מסך מגע ("14.6) עם מצלמות היקפיות, ריפודים דמויי עור או בעלי עור נאפה עם כיוון חשמלי לקדמיים (ב-Y אוורור לנהג, באחרים אוורור לקדמיים וחימום גם לאחוריים), משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, חלון שמש גדול (אינו נפתח), דלת תא מטען חשמלית ואפשרות לשימוש בסוללה להפעלת מכשירים חיצוניים (V2L).
מערך הבטיחות כולל בכל הדגמים בלימה אוטונומית, שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, כאשר ה-V וה-HT מוסיפים גם התרעת שטח מת (אקטיבית ב-V) כולל פתיחת דלת. אף אחד מהדגמים עדיין לא הועמד למבחן הריסוק האירופי אך לדברי אנשי יוניון, ה-V צפוי לקבל 5 כוכבי בטיחות במבחן בטיחות שנערך לו ב-NCAP ויתפרסם בשבוע הבא.

מה אנחנו חושבים: הניסיון השני של GAC עם תג המותג איון מסקרן ומבטיח הרבה יותר מהראשון. עם היצע גדול ומגוון של דגמים הפונים לקטגוריות ליבה בשוק, עם מידות נדיבות, אבזור עשיר ובעיקר תמחור אטרקטיבי. אין לנו ספק שיבואני מותגים מתחרים מביטים מאוד בעניין בכניסה החדשה הזו לשוק הרווי. ולא לכולם אלה חדשות טובות.