בקצרה:
- רכבי פנאי תפסו יותר מ-50% מסך מכירות הרכב ב-2024
- נרשמה ירידה ראשונה זה שנים בחשמליות, עלייה בבנזין
- התחזית: מכוניות זולות וקטנות יסמנו עלייה מחודשת בחשמל

סדר חדש: כפי שכבר דיווחנו, אחרי שבשנתיים האחרונות סיימה שנייה על פודיום המכירות, דאצ'יה סנדרו, הסופר מיני הרומנית והדגם הזול ביותר של היצרנית, היא המכונית הנמכרת ביותר באירופה ב-2024 עם 268 אלף יחידות ועלייה של 14%.
לא רק זאת, אלא שבכך הדיחה מהתואר את טסלה מודל Y שירדה עד המקום הרביעי עם 209 אלף יחידות, צניחה של 17% לעומת אשתקד הודות להצפת השוק באלטרנטיבות סיניות. עם זאת, היא סיימה את השנה כחשמלית הנמכרת ביותר ובפער גדול. אחרי הדאצ'יה מתייצבת רנו קליאו שניצחה בפוטו-פיניש (כ-600 יחידות) את פולקסווגן גולף.
בין הקטגוריות: נתוני המכירות אותם פירסם Jato חושפים גם כי רכבי פנאי תפסו אשתקד כ-54% מהמכירות (+4%), כ-6.9 מיליון מכוניות. מבין 50 הדגמים הנמכרים ביותר, 27 שייכים לקטגוריה הפופולרית.
גם קטגוריית סופר מיני (B) חוותה גידול קל (1.3%) בעוד כצפוי, דגמי משפחתיות (C) ומשפחתיות גדולות (D) הצטמצמו ב-1.3% וב-3.3% בהתאמה.

במפתיע, מכירות דגמים חשמליים הצטמצמו במעט (מ-15.7% נתח שוק ב-2023 ל-15.4% ב-2024), בין היתר עקב צמצום בהטבות המיסוי במדינות רבות. אך התחזיות צופות שקטגוריה זו תגדל במהלך השנה הנוכחית עם כניסתם של דגמים חשמליים זולים יחסית כמו רנו 5, סיטרואן e-C3 ופיאט פנדה.
גם דגמים היברידיים-נטענים חוו ירידה קלה (מ-7.7% נתח שוק ל-7.3%) בעוד מכירות דגמים היברידיים 'רגילים' עלו במעט (11.8% לעומת 9.9%). מפתיע לא פחות, דגמי בנזין הציגו אשתקד עלייה - 48.8% לעומת 47.9% שנה קודם לכן.