ניתוח: כך תעשיית הרכב מייקרת מכוניות חדשות

ניתוח: כך תעשיית הרכב מייקרת מכוניות חדשות


מגמת הממדים המוגזמים של המכוניות החדשות עולה לנו בהוצאות דלק וחיפושי חניה. בתקופה של מאבק ביוקר המחייה, שווה לשקול מחדש ולחסוך הרבה כסף



מאת אודי עציון, ידיעות אחרונות

במקדונלד'ס לפחות שואלים אותך אם להגדיל לך בשקל־תשעים. תעשיית הרכב מזהה מה מחפשים הרוכשים, בעיקר עוד מהכל, ומגדילה לבד. כל החלפת דגם מלווה בעלייה קבועה בממדים, עד שכל המכוניות החדשות גדולות במידה אחת יותר מאלה של לפני עשור, ואף בכמה מידות כאשר משווים אותן למכוניות של שנות ה־70 וה־80. זה היה יכול להיות עוד פריט טריוויה לצייץ עליו, אך בתקופה שבה מחירי הדלק ממריאים והמאבק ביוקר המחייה הופך שוב נושא חם, זה נושא שכדאי לזכור כשאנחנו בוחרים את הרכב הבא שלנו.

קחו למשל את פולקסווגן גולף. אייקון מוטורי, מלכת הקומפקטיות ושאר קלישאות, כפי שהוכיחו שמונה דורות של המשפחתית הגרמנית מאז 1974. לדור הראשון היה אורך של 3.7 מטר, רוחב של 1.61 מטר, ובסיס גלגלים של 2.4 מטר. הדור הנוכחי, שהושק לפני שלוש שנים, ארוך בכ־60 ס"מ (4.28 מטר), רחב ב־18 ס"מ (1.79 מטר) ובסיס הגלגלים שלו ארוך ב־24 ס"מ (2.64 מטר).

פולקסווגן גולף

עד כמה היא גדולה? גולף חדשה רחבה יותר, ויש לה בסיס גלגלים ארוך יותר, משל פולקסווגן פאסאט דור שלישי מ־1988, מי שנחשבה כשהושקה למכונית מנהלים מרווחת וענקית, עם רוחב של 1.71 מטר ובסיס גלגלים של 2.63 מטר.

עד כמה היא לא לבד? פולקסווגן פולו חדשה, מכונית סופר־מיני בהגדרה, גדולה בכל היבט מהגולף הראשונה. למעשה המיני של פולקסווגן, האפ!, רחבה (1.64 מטר) ובעלת בסיס גלגלים ארוך יותר (2.42 מטר) מהגולף שיוצרה בגרמניה עד 1983, ובדרום אפריקה אפילו עד 2009.


מדובר במגמה שמקיפה את התעשייה כולה, ומגיעה לפעמים לאבסורד. מאזדה מיאטה חדשה רחבה יותר מפורשה 911 בת 50 שנה, פיאט 500 בנזין האחרונות שקלו פי שתיים מפיאט 500 המקורית בת ה־65. ב.מ.וו סדרה 3 הנוכחית כבר רחוקה ס"מ אחד באורך וחמישה ס"מ בבסיס הגלגלים מהממדים של סדרה 7 הראשונה בת ה־45 שנה. ומכונית המנהלים כבר רחבה בשני ס"מ ממכונית הפאר של אז.

פיאט 500

למה זה קורה? העניין הכי בסיסי הוא שיפור המרחב הפנימי, גם לנוסעים וגם למטען. ואנחנו גם גבוהים ו־אההמ אההמ – גם רחבים יותר מההורים שלנו.

בנוסף, מכונית גדולה ובעיקר כבדה יותר יכולה להציע רמה גבוהה יותר של בטיחות פאסיבית, עם יותר מקום לאזורי קריסה וציונים גבוהים יותר במבחני ריסוק, שהפכו בזכות חשיבותם למקדמי מכירות. הארכת בסיס הגלגלים משפרת גם את נוחות הנסיעה, כמו שהרחבת המכונית תורמת לאחיזת הכביש.

מיני קופר

אבל האם אנחנו באמת צריכים את כל הסנטימטרים האלה? אם נבחר את המכונית הבאה שלנו לפי הגודל המעשי שלה ולא בהכרח לפי המיצוב, אנחנו יכולים לחסוך הרבה כסף ברכישה, בצריכת הדלק וגם בחיפושי חנייה בכחול לבן. הנה כמה דוגמאות עדכניות.

אודי A3

מיני: האם יונדאי i10 כל-כך קטנה?

לפני כמעט 20 שנה נחתה אצלנו יונדאי גטס, אחת המכוניות שסימנו את עליית היצרן הקוריאני בשוק הישראלי. היא הייתה אז אחת ממכוניות הסופר מיני המרווחות בשוק, ובהמשך הוחלפה בידי ה־i20, שנמצאת היום כבר בדור השלישי שלה. כיום i10 חדשה אמנם קצרה ב־15 ס"מ מהגטס ההיא, אבל היא נמוכה רק בס"מ אחד, בסיס הגלגלים שלה קצר רק בשלושה, היא רחבה בס"מ וחצי ותא המטען שלה כמעט זהה, עם נפח של 252 ליטר לעומת 254 ליטר. אז לפני שאתם רוכשים מכונית סופר מיני חדשה, יכול להיות ש־i10 בעצם מספיקה לכם וחסכתם כ־20 אלף שקל?

יונדאי גטס ויונדאי i10

משפחתית או מנהלים: מי גדולה כמו מאזדה 6?

מאזדה 6 הראשונה הכתה גלים כשהגיעה אלינו ב־2003, לא רק בזכות השיפור הענק בעיצוב ובהתנהגות הכביש לעומת ה־626, אלא גם בזכות הגידול בממדים ובשימושיות. רק שהיום סקודה אוקטביה חדשה גדולה ממנה כמעט בכל היטב: רחבה בחמישה ס"מ, עם בסיס גלגלים ארוך בס"מ וחצי, וגבוהה בארבעה. רק ברוחב הן זהות. והמשפחתית הצ'כית גם נהנית מתא מטען גדול יותר משל מכונית המנהלים היפנית, בדור ששוק אצלנו עד שנת 2007. ואוקטביה בסיסית זולה בכמעט 50 אלף שקל ממכוניות המנהלים החדשות של היום, שבעצמן כבר מגמדות את מכוניות הסאלון מלפני רק כמה שנים.

מאזדה 6 וסקודה אוקטביה

ג'יפונים: מי הטוסון של 2022?

קצת אחרי הגטס נחת אצלנו ב־2005 יונדאי טוסון והתניע את מהפכת הג'יפונים. עד שעזב אותנו ב־2010 הוא נחשב לרכב פנאי־מנהלים מרווח ושימושי, ובמחיר תחרותי של החל מ־147 אלף שקל. כיום מחירו של טוסון חדש מתחיל ב־160 אלף שקל, והדגם הנמכר ביותר עולה כבר 170 אלף שקל. אז נכון שהדור הנוכחי מתקדם, בטוח ומאובזר היטב, אבל הוא גם הרבה יותר גדול. מחפשים ג'יפון בגודל של הטוסון המקורי? סלטוס, של החברת האחות קיה, הוא כיום הקרוב אליו ביותר: הוא ארוך בארבעה וחצי ס"מ, רחב בחצי ס"מ ובסיס הגלגלים שלו זהה. תא המטען שלו קטן משמעותית, אם כי עדיין גדול יחסית, עם נפח של 468 ליטר לעומת 644 ביונדאי. והמחיר של סלטוס חדש מתחיל ב־139 אלף שקל.

יונדאי טוסון וקיה סלטוס
 
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. תזה תלושה  1. מכוניות גדלות מגירסה לגרסה, ומתחתן נכנסים דגמים...

ע.ב,02.05.2022
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים