DS3 קרוסבק E-Tense (חשמלי) - מבחן רכב

DS3 קרוסבק E-Tense (חשמלי) - מבחן רכב


לרכב הפנאי הקטן והיוקרתי יש גרסה חשמלית מעניינת. מה ההבדל מול גרסת הבנזין, מול מי הוא בעצם מתחרה ועד כמה הוא שימושי?



כתב וצילם: רן סגל
 
כמעט שנתיים חלפו מאז פגשנו את DS3 קרוסבק, והנה גם הוא התחשמל. ה-DS3 קרוסבק E-Tense בשמו המלא (להלן: "החשמלי") לא מתחרה בסגמנט רווי בתחום היוקרה-חשמלי-קטן. מולו אפשר להפגיש את מיני קופר SE במחיר דומה או אם נרצה דווקא ג'יפון אז את לקסוס UX300e היקר יותר, אבל בתחום ה"חשמל על מלא" הוא ניצב כמעט לבדו בקטגוריה. גרסאות החשמל של וולוו XC40 ומרצדס EQA כבר עולות מאה אלף שקלים נוספים.
 
ה-DS3 קרוסבק מבוסס על פלטפורמת CMP המודולרית של קונצרן סטלנטיס (עוד נתרגל לשם הזה) שתוכננה מראש להכיל הנעות חשמליות מלאות לצד מנועי בעירה פנימית. היא משמשת גם את פיג'ו 2008 ואפילו את סיטרואן C4 החדשה.
 
אז מה מציע ה-DS3 קרוסבק החשמלי? כמה הוא שימושי? והאם אפשר לחיות בשלום עם טווח הנסיעה?

לעמוד הדגם בקטלוג: DS3 קרוסבק


DS3 קרוסבק E-Tense, חשמלי, 136 כ"ס, טווח 317 ק"מ, 198,990 שקלים
יתרונות
חסרונות
עיצוב
מרווח מאחור
נוחות נסיעה
הנדסת אנוש
ביצועי מנוע
  שדה ראיה

DS3 קרוסבק E-Tense
 

עיצוב

העיצוב בהחלט מיוחד ובדומה לגרסאות הבנזין אפשר לאהוב ואפשר לשנוא, אבל ללא ספק יש פה אמירה.
 
מבחינה חיצונית ההבדלים לעומת שאר הגרסאות באים לידי ביטוי בסבכה הקדמית ובמסגרת שסביב הפנסים שקיבלו גימור בצבע כסף מט, לעומת שחור מבריק או ניקל. עוד בחזית נפגוש בסמל E-Tense על מכסה המנוע, לעומת סמל DS הרגיל או סמל גרסת ה-Performance Line, ומאחור לא תמצאו את צמד פתחי המפלט העגולים ובמקומם יש שני פסי כסף מט וכמובן תגית E-Tense.
 
 
עיצוב הפנים זהה לחלוטין לזה של ה-3 קרוסבק הרגיל. מוטיב היהלומים שנמצא בכל פינה (אבל ממש בכל פינה) עובר בצורה טובה ולא יוצר תחושה עמוסה. ואם אתם בכל זאת מתעקשים על הבדלים, אז ישנה הטבעה של האות E בידית ההילוכים וגם כפתור תפריט חשמלי למולטימדיה.

DS3 קרוסבק E-Tense
 

תא הנוסעים

הכניסה למושב הנהג נוחה הודות למרכב המוגבה. המושב רך אך לא רך מדי וישנה תמיכה טובה כך שהנוחות נותרה מוצלחת גם לאורך זמן.
 
המרווח לצדדים טוב, אך לא יותר מזה. מרווח הראש מצוין, כך שגם אנשים גבוהים יוכלו למצוא כאן תנוחת נהיגה טובה.
 
יש גם תאים גדולים בדלתות, שחודרים ונתקלים בקרסול, אך פרט לכך יש תא כפפות שימושי, שני מחזיקי כוסות כאשר גובהו של האחורי יחתך אם תמשכו קדימה את משענת היד המרכזית, שמצידה מציעה עוד תא בתוכה.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
הצד השני של מטבע העיצוב ב-DS3 קרוסבק נוגע לשני נושאים. האחד, שדה הראייה שנפגע בעיקר במבט לצד-אחור, עקב קו חלונות גבוה ואותו זנב כריש כתזכורת לאותה DS3 שעשתה סיפתח למותג. השמשה האחורית צרה יחסית וכך גם השמשה הקדמית עם קורות A עבות יחסית. החיישנים ההיקפיים מצויינים ונחוצים, בעוד למצלמת הרוורס עם מבט העל יש רזולוציה בינונית.
 
הנושא השני נוגע להנדסת האנוש. אמנם כפתורי המגע תחת מסך המולטימדיה מגיבים היטב, אך התפעול לא אינטואטיבי, ובימים החמים של המבחן, בזמן שהטלפון חובר באמצעות אנדרואיד אוטו, הורגש חסרונם של פקדי בקרת אקלים פיזיים מה שדרש מספר לחיצות למעבר בין המסכים השונים. לוח המחוונים הדיגיטלי קטן, לבטח ביחס למה שפגשנו ברכבי יוקרה אחרים. התצוגות אומנם ברורות, אך פרטי מידע חשובים (כמו למשל לאיזו מהירות קבענו את בקרת השיוט) יופיעו על גבי התצוגה העילית. לסיום השפעות העיצוב על הנדסת האנוש - לחצן פתיחת תא המטען נמצא מעל לוחית הרישוי במקום על דלת תא המטען עצמו. נו באמת.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
הכניסה אל המושב האחורי, למבוגר, לא נוחה במיוחד. מפתח הדלת צר והגג נמוך. גם המרווח אינו מצטיין בלשון המעטה. לילדים לא היתה שום תלונה, הם דווקא התרשמו מהעיצוב. מאחור ישנן ידיות אחיזה, ווי תליה ותאורת תקרה נפרדת, אך אין פתחי מיזוג או אביזרים נוספים כגון משענת יד או שקעי טעינה. חבל.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
ה-DS3 קרוסבק החשמלי משווק כאן ברמת אבזור אחת (גרנד שיק) ורמת גימור אחת (ריבולי) שכמעט זהה לזו של גרסת הבנזין שנמכרת במחיר זהה. ואם חשבתם שבחשמלית תמצאו יותר אבזור, כמו שהורגלנו בלא מעט מותגים, אז המצב כאן שונה.
 
זה לא שהאבזור צנוע, להיפך. יש פה את לוח המחוונים הדיגיטלי עם תצוגות מתחלפות שמרגישות "עייפות" - לא בהיבט העיצוב, אלא בקצב האנימציות האיטי להחריד, תצוגת עילית רחבה וצבעונית, מסך מולטימדיה בגודל 10.3" עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מערכת ניווט, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חנייה היקפיים, מצלמת רוורס, תאורת מטריקס לד מעולה, כניסה והנעה ללא מפתח וללא מגע כך שהרכב נפתח ושולף את הידיות החוצה בהתקרבות וננעל אוטומטית ומחביא את הידיות בהתרחקות.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
רגע, יש עוד - מראות נגד סנוור עם מראה פנימית ללא מסגרת, בלם יד חשמלי, חישוקי 18" יחודיים לגרסה החשמלית ומערך בטיחות שכולל בלימת חירום המזהה גם הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב עם אופציה שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית שפועלת בצורה טובה, התרעת רכב בשטח מת ומערכת זיהוי תמרורים מורחבת המזהה למשל שלטי עצור ואין-כניסה.
 
אז מה אין לה? לעומת גרסת הבנזין המקבילה, זו החשמלית מחסירה מושב נהג מתכוונן חשמלי עם עיסוי, חימום למושבים הקדמיים ומערכת שמע משודרגת מבית Focal.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
איכות החומרים בקו הדשבורד טובה מאוד, עם דיפוני גומי עבה גם במעלה הדלתות ודיפוני עור בתפירת יהלומים בדשבורד ובדלתות. למטה מכך נפגוש פלסטיקה פשוטה וכן גם במעלה דיפון הדלתות האחוריות, מה שיותר מקובל בסופר-מיני עממיות ופחות בג'יפונים יוקרתיים.
 
תא המטען בנפח 350 ליטרים והוא זהה לגרסת הבנזין, כאשר גלגל חלופי לא בנמצא ובמקומו נפגוש תא קטן לאחסון חפצים. התא עצמו שימושי למדי אך נעדר פיצ'רים ואילו סף ההעמסה גבוה יחסית.

DS3 קרוסבק E-Tense
 

נוחות נסיעה

הנוחות העירונית טובה. מתלי ה-3 קרוסבק החשמלי, למרות תוספת משקל של 393 ק"ג, מצליחים לשכך את מרבית המפגעים, קטנים או גדולים, אך לצד זאת נשמעים רעשי מתלים.
 
נסיעת שבילים עוברת גם היא בנוחות והטבע נותר חף מפליטת מזהמים.
 
הנוחות הבין-עירונית טובה גם היא, עם ריסון טוב בכביש גלי ובידוד רעשים טוב יחסית, כאשר נשמעים בעיקר רעשי כביש גם במהירות פרברית ולא גבוהה במיוחד.

DS3 קרוסבק E-Tense
 

מנוע ותיבת הילוכים

כאמור, ה-DS3 קרוסבק החשמלי מבוסס פלטפורמת CMP וככזה הוא חולק יחידות הנעה עם ג'יפון חשמלי אחר של הקונצרן הצרפתי-גרמני-איטלקי-אמריקאי, פיג'ו e2008.
 
מדובר במנוע חשמלי בודד, הממוקם בחזית ומניע את הגלגלים הקדמיים בלבד. ההספק עומד על 136 כ"ס ונתון המומנט המירבי עומד על 26.5 קג"מ. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 9 שניות. לעומת גרסת הבנזין החלשה (1.2 ליטרים, 130 כ"ס) מדובר בתוספת של 6 כ"ס ו-3 קג"מ שמושגים בסל"ד כמעט אפסי, וקיזוז של 2 עשיריות בההאצה ל-100 קמ"ש.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
התחושות בשטח די הולמות את דף הנתונים, כאשר המנוע לא מרגיש חזק יותר ממה שהוא. הוא לא מספק תאוצות מסמרות שיער, אלא מציע תגובות ליניאריות יותר עם יציאות מדודות מהמקום.
 
ישנו גם בורר מצבי נהיגה עם 3 מצבים: מצב Normal בו ביצועי הרכב מכויילים לנוחות שימוש ותגובות זריזות, מצב Sport בו כוחו של המנוע זמין יותר ומצב Eco אשר מאלחש את תגובת דוושת ההאצה וגם מקזז בביצועי המזגן (לא מכבה, אלה מפחית את עוצמת הקירור). אם אתם לא סובלים מחום או מאידך אם הגיע הערב (או החורף) אין שום בעיה לנהוג ברכב במצב זה, שעדיין יספק ביצועים מספקים המזכירים ג'יפונים קטנים בעלי מנועי בעירה פנימית.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
תיבת הילוכים אין כמובן, אלא תמסורת ישירה עם סוג של הילוך בודד. בלימה מטעינה מתבצעת בהעברת ידית ההילוכים למצב B, והתוצאה היא בלימה רגנרטיבית שתביא אתכם כמעט למצב עצירה, אך היא חד-גונית. לא נמצא ב-DS3 קרוסבק החשמלי רמות שונות של טעינה ושליטה ממנופים מאחורי ההגה, כמו אצל המתחרים כגון לקסוס UX 300e.
 
הסוללה בנפח 50 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה מוצהר של 317 ק"מ. את המבחן לא ביצענו בתנאים מקלים - אופי הנהיגה לא היה חסכוני במיוחד, מרבית הנסיעות היו פרבריות או מהירות עם כמה גיחות על כביש 6, המזגן פעל כל הזמן ובטמפרטורה הנמוכה ביותר וכמעט תמיד היו שני אנשים ברכב.

DS3 קרוסבק E-Tense
 
את הרכב קיבלנו עם טעינה מלאה ובעת ההנעה (או שמא נאמר הדלקה) הצביע מד הטווח על 296 ק"מ ועם תחילת הנסיעה עלה ל-310 ק"מ.
 
בפועל צריכת החשמל בסיום המבחן עמדה על 171 וואט שעה לק"מ, נתון שעשוי להניב טווח ריאלי של כ-290 ק"מ. לא רע.
 
טעינה בעמדה חצי-מהירה של 24 קילוואט (די נדירה), במשך כשעה, איפשרה מילוי 21.65 קוט"ש שהעלו את מצב הסוללה מ-20% ל-67%.

DS3 קרוסבק E-Tense
 

התנהגות כביש

להתנהגות הכביש של ה-DS3 קרוסבק הרגיל יש אופי שובב וקליל. לזה החשמלי אופי בוגר יותר שנובע מאותה תוספת משקל. השלדה היא תכנון הנדסי נהדר, עם תגובות טובות ותקשורת לא רעה בכלל, משהו שכבר למדנו להכיר אצל שאר בני ובנות פלטפורמת CMP.
 
תגובות ההגה מדוייקות, אך לא ממש משדרות מה מצב הגלגלים, הרכינה סבירה, התחושה הראשונית בבלימה מרגישה מלאכותית אך אחיזת הכביש טובה והתחושה בטוחה. 

DS3 קרוסבק E-Tense
 

סיכום

ה-DS3 קרוסבק E-Tense הוא הגרסה ה"ירוקה" של ה-DS3 קרוסבק המוכר. כמו גרסת הבנזין, גם הגרסה החשמלית לא מצטיינת בתחומי הנדסת האנוש והמרווח מאחור ואילו המחיר מציב לו מתחרים חזקים כגון טסלה מודל 3 ואיוניק 5, שאומנם לא משתייכות לסגמנט היוקרה אך מספקות יתרונות ברורים בתחומי הביצועים, המרווח וטווח הנסיעה.
 
ובכל זאת, DS קרוסבק החשמלי מספק איכות נסיעה גבוהה, אבזור עשיר, ביצועים לא רעים וכמובן אפס זיהום. ואולי חשוב לא פחות, הג'יפון היוקרתי והקטן הזה נראה כמו תכשיט ייחודי. לא הכי שימושי, אבל בטח מושך את תשומת הלב.
 
לדגמי DS בישראל - DS
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. בסופו של יום מדובר ב 200 א''ש על סיטרואן  ככה לא מרימים מותג

שהיבואן יעשה חשבון נפש,02.09.2021

2. ממתי סיטרואן זאת מכונית יוקרה? (לת)  

נהג,02.09.2021
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים