בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

פורד S-MAX - מבחן רכב



פורד טוענת שיש לה רכב ספורטיבי שיכול להסיע שבעה אנשים. לקחנו את הפורד S-MAX ויצאנו לטיול ארוך בכדי לבדוק האם בפורד יודעים לקיים הבטחות



מאת יתיר דוידוביץ

הורים מכירים את זה טוב. "משבר השכמה". השעון לא צלצל וצי הילדים צריך להיות בגן או בבית הספר בעוד 10 דקות. לבעיית ההשכמה כמה פתרונות. הפתרון הלא הומני הוא לזרוק את הילדים לקומפקט-וואן המשפחתי בלי ארוחת בוקר וצחצוח. הפתרון ההומני הוא לכתוב להם פתק ולהתמודד עם המורה ביום ההורים. הפיתרון של פורד הוא לדחוף מנוע עתיר כוח לפורד
S-MAX ולראות האם הנסיעה בבוקר תסתיים במכלאות של הילדים או בבית הסוהר להורים הממהרים.

המיניוואן הקומפקטי של פורד הושק ב-2006 תחת הסלוגן המחייב – "מיניוואן ספורטיבי".  הוא קיים את ההבטחה למרות שהונע במנוע 2.3 ליטר לא ממש תחרותי עם 161 כוחות סוס . שנה לפני החלפת הדגם בפורד החליטו לשנות את ליין המנועים והחלפתו במנועי האקו-בוסט הנקיים והחזקים יותר. במסגרת זו קיבל פורד S-MAX מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 203 כ"ס. גרסת ה"טיטניום" זכתה לאותו מנוע עם הספק מתוגבר (240 כ"ס).
 
פורד s-max, טורבו-בנזין 2.0 ליטר, 203 כ"ס, 175,000 שקל
יתרונות
חסרונות
הנאה מנהיגה
מרווח בשורה השלישית
נוחות נסיעה
מסוכן לרישיון ולחיי הנישואים
אבזור ואיכות חומרים
יקר יחסית למיניוואנים קומפקטים

 

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד S-max  

 

פורד S-max. מיניוואן למשפחה הממהרת / צילומים: יתיר דוידוביץ

ה-
S-MAX עולה בגרסתו הבסיסית 175,000 שקל. הוא מעט יותר זול מגרסת הבסיס שנמכרה עד היום אך יקר בכ-15 אלף שקל ממובילי זאטוטים דוגמת המאזדה 5 והסיטרואן פיקאסו. במסגרת המבחן שאלנו את עצמנו שתי שאלות עיקריות: האם יתרונות ה-S-MAX מצדיקים את תוספת המחיר, והאם הוא באמת ספורטיבי.
 
מרווח פנימי - מצטיין כיתתי

ה-S-MAX מבוססת על פורד מונדיאו, המשפחתית הגדולה/מנהלים של היצרן. בניגוד אליה המאזדה 5 והפיקאסו מבוססות על משפחתיות קומפקטיות. בסיס הגלגלים של הפורד עומד על 285 ס"מ עצומים, בערך 15 ס"מ יותר מהמתחרות. יושבי השורה הראשונה יהנו ממרווח עצום. הודות להגה מתכוונן גם לעומק וכיוון מגוון למושב יהיה קל להגיע לתנוחת נהיגה טובה. יושבי השורה השנייה יהנו לא פחות. שלושת המושבים נפרדים ומתכווננים, מרווח הרגליים והראש עצום ורק רחבי כתפיים יחושו צפוף במימד הזה. במהלך המבחן נסעו ברכב חמישה מבוגרים למעלה מ-600 ק"מ ושמונה שעות וכולם חזרו שפויים ומרוצים (למעט אחד שמראש הגיע לא שפוי). הזזת המושבים קדימה בכדי לאפשר ליושבי השורה שלישית יכולת תנועה תצמצם את המרווח הזה מעט. השורה השלישית צפופה. המושב נמוך למדי וברכי הנוסעים יהיו מעל גובה המותניים. מרווח הרגלים נתון לחסדי היושבים בשורה השנייה (כר פורה למריבות/התעמרות מצד הילדים הגדולים יותר). בשורה התחתונה ילדים קטנים ישרדו שם ריצוי פרק זמן סביר אולם מבוגרים שישבו שם לאורך זמן יגדירו מחדש את המונח "תנוחת עובר".
 

"ילדים בואו הביתה"... "מה שתגידי אמא, רק לא לשבת עם אבא באוטו"

נוחות הנסיעה - ראוי לשבח

נוחות הנסיעה, בדומה לנוחות הישיבה, מקבלת ציון גבוה. בין הבית לבית הספר רק באמפים גדולים או רצף שיבושים יעבור לתא וגם אז בצורה מרוסנת. כשמבריזים ובורחים מחוץ לעיר, התמונה אף טובה יותר ורק כביש גלי במיוחד יצליח להטריד את מנוחת הנוסעים.
 
אבזור

גרסת המבחן אמורה הייתה להיות גרסת ה"טרנד" המאובזרת פחות. כבר ברמה זו לא חסרים צעצועים ברכב. בקרת אקלים מפוצלת, רדיו עם שליטה מההגה, חיישני גשם ועוד. כשביררנו עם נציגי פורד מה הקוד לבלוטות' הם שאלו בהפתעה האם קיבלנו את גרסת ה"טיטניום" היוקרתית והחזקה יותר. אז בדקנו ברישיון והתברר שברכב המבחן, עם המנוע הבסיסי ו-203 כ"ס, צצו פריטי אבזור השייכים לגרסה היוקרתית כמו מסך מגע, GPS, בלוטות' ועוד.
 
מנוע ותיבת הילוכים - הביריון של השכבה?

לאכזבתנו, נציגי פורד לא התבלבלו עד כדי כך ולא מסרו לנו את גרסת ה-240 כ"ס. מצד שני, מהר מאוד התברר שגם לגרסת הבסיס יש מה להציע. המנוע מספק 203 כ"ס ו-30.6 קג"מ כבר ב-1750 סל"ד. טרם הנסיעה נציגי פורד באולם התצוגה בתל אביב התגאו במנוע הזה. הם ציינו, כבדרך אגב, שעיתונאי רכב אחד נתפס במהירות של למעלה מ-200 קמ"ש ברכב עם מנוע זהה. ההבדל לעומת מנוע ה-2.3 ליטר יורגש, הם הבטיחו. ועמדו במילתם. המנוע החדש מציע יכולות עדיפות משמעותית. במהירויות עירוניות, שם הקודם התנהל בזריזות יחסית, המנוע החדש מספק גמישות גבוהה אך ירגיש רק מעט יותר זריז. מחוץ לעיר המצב שונה. הנכונות של המנוע הישן לטפס בעליות דמתה לנכונות של הילד לטפס למיטה בסוף היום. החדש יעשה את אותה דרך במהירות הרבה יותר גבוהה ממה שהזאטוט מטפס על העצבים. עקיפה? במנוע החדש היא תהיה מהירה מהמהירות בה הילד מגיע מהדלת לפלייסטיישן. למרות זאת, יש גם כמה ריג'קטים. כניסת הטורבו אגרסיבית יחסית, ובטורים גבוהים המנוע מאבד מכוחו באופן מורגש מאוד. 200 קמ"ש? לא ניסינו, אבל נראה (וזאת השערה פרועה לחלוטין) שהוא יכול להגיע לשם ללא מאמץ.
 

בלם היד נראה כמו מצערת של מטוס, רק שלא ימשכו אותו במאה קמ"ש

למנוע משודכת תיבה רובוטית כפולת מצמדים משושת הילוכים. נראה שפורד העתיקו במבחן על תיבות רובוטיות, כי מאפייניה כמעט זהים לתיבה ה-
DSG המקבילה של פולקסווגן. היא חלקה ומהירה ברוב המקרים אולם במהירויות נמוכות יש רעידות ולעיתים קפיצות בהעברת ההילוכים.
 
סיכום ביניים - עולה כיתה

בתשובה לשאלת המחיר מתחילת הכתבה ניתן לומר שהפורד היא הרכב הכי טוב שלא תקנו. למה לא? כי היא ילדת הסנדוויץ. גדולה ויקרה מסיטרואן C4 פיקאסו אבל גם לא מיניוואן בגודל מלא כמו פורד גלאקסי. הדרך הנכונה להסתכל על ה-S-MAX היא כמו על מיניוואן מנהלים. היחסים בינה לבין מאזדה 5 זהה ליחס בין המאזדה 3 הקטנה לפורד מונדיאו. על מעבר ל-S-MAX תשלמו 15 אלף שקל יותר (כ-10% יותר) ואילו על המעבר ממאזדה 3 למונדיאו תשלמו 30 אלף שקל (כ-25% יותר). אם יש לכם את הסכום התמורה תהיה גבוהה.
 

 
התנהגות - שובב

השאלה השנייה שעלתה במבחן היא האם ה-S-MAX מצליח להיות מיניוואן ספורטיבי. התשובה היא כן, אבל בדרכו שלו. הפורד מהנה לנהיגה יותר מכל מיניוואן שנמכר היום. נהיגה דינאמית הופכת את הנהג לילד. ניתן לייצר קצב גבוה בזכות המנוע, השלדה המהודקת וההגה. לאחרון יש משקל טוב ואפילו מגיעה מעט אינפורמציה על הגלגלים לידיו של הנהג. היגוי יתר מגיע בקלות מפתיעה, בהעברת משקל או פרובוקציה, וקל להשתלט עליו בזכות בסיס הגלגלים הארוך. בצד השלילי נספר שתת היגוי קיים בהאצה בסיבוב, עקב המשקל הגבוה (1600 ק"ג) והמומנט הבריא מהמנוע. העניין האחרון דורש נהיגה פחות אגרסיבית בכדי לשמור על הקו הנכון בפנייה. בקצב גבוה ובחזרה ממצבי קיצון הפורד מעט מתנדנד. בקרת היציבות, ממש כמו האשה, היסטרית לחלוטין ומתערבת באופן אגרסיבי למדי.

סיכום - ילד למופת (אבל מה עם הבעל?)

לסיכום, גם מאחורי הבטחת הספורטיביות עמדו אנשי פורד. מדובר במיניוואן מהנה לנהיגה ועם מנוע 2.0T הוא מאפשר קצב גבוה והנאה רבה ביחס לקודמו. הבעיה היא שנהיגה ספורטיבית עם כלל המשפחה תשלח אותכם מהר מאוד לבית הדין הרבני, לניקיונות המושב האחורי או שניהם גם יחד.  


פורד S-max. עושה רוח

בלילה אחרי נסיעה משפחתית ב-S-MAX כולם חולמים. הילדים על אבא שיודע איך זה מרגיש לשבת מאחור. והאבא (וכמובן גם האמא – לכל מי שחרד לפוליטיקלי-קורקט) לגרסה עם 240 כ"ס.  
 

לדגמי פורד בישראל - פורד

 

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. שנה לפני החלפת הדגם?  יתיר, למה אתה חושב שאנחנו נמתאים שנה לפני החלפת ה...

שי,05.02.2012

2. תשובה ל-1  ה-S-MAX יושב על הפלטפורמה של הפורד מונדיאו והוצגה ...

מחלקת ההסברה,12.02.2012

3. מה לגבי צריכת הדלק בזמן המבחן? (לת)  

אפי,14.04.2012

4. כמה אי דיוקים....  קודם כל, ה s max יושב על הפלטפורמה של וולוו s 80 ו...

בועמבר,25.09.2012

5. הפלטפורמה של ה-Smax  הטענה שה-Smax מבוססת על וולוו S80 נכונה, אבל גם המ...

מחלקת ההסברה,27.09.2012

6. "לא מיניוואן בגודל מלא כמו פורד גלאקסי" - למה?  אני לא מבין את המשפט הזה. לפי נתוני היצרן ההבדל בי...

,11.04.2013

7. דלק  יש למישהו מושג מה הצריכת דלק בפועל?

זיו,18.05.2013

8. יתיר - כתבת יפה !  יתיר - כתבת יפה ומהנה - הצחקת ולימדת באותה נשימה -...

זיו,09.12.2013
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים