דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה קודיאק במבחן כפול: 2.0 ליטר, בנזין מול דיזל

Getting your Trinity Audio player ready...



שאלת הדיזל לעומת הבנזין עולה הרבה מאז שהשוק הוצף במנועי טורבו בנזין. זמינות כוח כבר אינה נחלתם היחידה של מנועי הדיזל ומומנט מכובד אפשר למצוא גם במנוע 1.0 ליטר קטנטן. גם הפערים בצריכת הדלק, לפחות על פי נתוני היצרן, אינם גדולים. במבחן דומה שביצענו עם סיטרואן קקטוס, גרסת הדיזל הייתה חסכונית בכ-24% על פני גרסת הבנזין. האם זה מצדיק את הפער במחיר?

סקודה קודיאק הגיעה לא מזמן לישראל, ותוך זמן קצר הפכה ללהיט מכירות. מעבר לעובדה שמדובר ברכב פנאי עם 7 מושבים, בעל תא מטען גדול ואבזור מרשים, מדובר באחד הדגמים שמציע את המגוון הגדול ביותר של מנועים וגרסאות הנעה.

סקודה קודיאק

המבחר מתחיל במנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כוחות סוס והנעה קדמית או כפולה. מנוע טורבו-בנזין נוסף נמצא בהיצע, עם נפח של 2.0 ליטרים, הנעה כפולה ו-180 כוחות סוס. לצד שני אלו יש גם מנוע דיזל, בנפח 2.0 ליטר המספק 150 כ"ס עם הנעה קדמית. בימים אלו מצטרף אליהם מנוע חדש, באותו נפח אך עם 190 כ"ס והנעה כפולה. מבולבלים? הכל מפורט בקטלוג של iCar בצורה ברורה ומסודרת.

למבחן הגיעו שתי גרסאות ה-2.0 ליטר. גרסת הבנזין ברמת אבזור סטייל (והנעה כפולה כמובן) עולה 228,990 שקל. גרסת הדיזל עם 150 כ"ס והנעה קדמית, באותה רמת אבזור עולה 219,990 שקל.

להשוואת נתונים: סקודה קודיאק בנזין מול דיזל


על המנועים

גרסת הבנזין מציעה, כאמור, מנוע מוגדש טורבו בעל 180 כ"ס. ההספק הזה מגיע ב-6,000 סל"ד. נתון הקג"מ גם הוא גבוה, 32.6 קג"מ שמתחיל כבר ב-1,400 סל"ד. רצועת הכוח של המנוע, שנגזרת מהסל"ד הנמוך ביותר של שיא המומנט ועד לסל"ד הגבוה ביותר של שיא ההספק, מצביעה על טווח של 4,600 סל"ד יוצאי דופן.

גרסת הדיזל מספקת הרבה פחות סוסים, רק 150 מהם, ושיא ההספק מוקדם, כמקובל במנועי דיזל, רק ב-4,000 סל"ד. שיא המומנט מגיע מאוחר יותר, ב-1,750 סל"ד. על פי הנתונים מתקבלת רצועת כוח צרה בהרבה, רק 2,250 סל"ד של כוח מנוע יעיל.  גרסת הדיזל מציעה יותר מומנט, אך הפער לא משמעותי - 34.6 קג"מ בסך הכל.

על הנייר, לכאורה, אפשר לסמן מנצחת.

על הדרך

למבחן הפעם נבחרו הכבישים של צפון הארץ. בחלק הראשון בחרנו בכביש בין עירוני רגוע. המשך הדרך כלל קטעים הרריים טכניים שדרשו הרבה כוח מהמנועים ותבעו לא פחות מהשלדה. הקטע הבא היה בין-עירוני הררי שהפך לעירוני איטי ומאומץ. את הדרך חזרה עשינו בכבישים פרבריים ובין עירוניים עמוסים ברובן, וקינחנו בנסיעה מהירה על כביש 6.

סקודה קודיאק


על הנהיגה

כבר בקטע הראשון נרשמה הפתעה. למרות כל היתרונות שנרשמו על הנייר לטובת גרסת הבנזין, גרסת הדיזל הרגישה יותר מוצלחת בשיוט רגוע. משהו בתגובת הדוושה ובמומנט הזמין הפתיע אותנו. הדיזל מרגיש בכל נגיעה בדוושת התאוצה כמי שמגיב טוב יותר, ובשיוט רגוע שם שינויי מהירות עדינים הם נפוצים, מנוע הדיזל מרגיש כמי שפחות מתאמץ ונע פחות בין ההילוכים. הבנזין לעומתו מטפס לסל"ד יותר גבוה, דורש לחיצה בריאה יותר על הדוושה כדי להתקדם ומרגיש באופן מוזר, קטן יותר באופי תגובתו.

בהתחלה חשבנו שאולי פער משקל משמעותי מפריד בין שתי הגרסאות, אך מתברר שכל ההבדל הוא 28 ק"ג.

ככל שהכביש מתפתל כך המצב משתנה. הדיזל שומר על בשרניות בריאה ומרגיש מאוד נמרץ, אבל ברגע שאפשר ללחוץ על הדוושה הוא מרגיש קצת חסר אוויר. נראה שכיול תיבת ההילוכים לא מושלם בגרסה הזאת כי ההילוכים לא מתחלפים כלפי מעלה בשיא ההספק אלא מנסים למשוך עוד למעלה, כך שניצול טווח המומנט הנמוך והעשיר לא נעשה באופן מושלם. הצליל הבשרני והעמוק לא תרם לתחושת הכוח.

סקודה קודיאק

כשלמנוע הדיזל מתחיל להיגמר האוויר, מנוע הבנזין מושך ומושך. גם בתנאים הרריים הוא מרגיש קטן יותר, הוא אוהב לטפס במעלה סל"ד אבל בדרך הוא נשמע מתאמץ. ככל שהעלייה ארוכה יותר, ובטח אם יש עקיפה בדרך, כך אורך הנשימה של מנוע הבנזין בא לידי ביטוי.

בסיבובים המפותלים, כמו בכביש המהיר, נראה שדוושת התאוצה של הדיזל מגיבה בשמחה יתרה ושולחת הרבה כוח לגלגלים. כאן גם באה לידי ביטוי העובדה שהדיזל מגיע רק עם הנעה קדמית. הנכונות של הבנזין כפול ההנעה לצאת מסיבובים באופן ניטראלי וצפוי, לא מפתיעה. ככה זה כשהכוח עובר אחורה ומונע תת היגוי. את הנכונות שלו להיכנס לסיבוב באופן קצת יותר מוצלח לא ניחשנו מראש. הלא הוא כבד יותר. כנראה שחלוקת משקל עדיפה, פחות מקדימה ויותר במרכז, השפיעה על כך.

בתחום בידוד הרעשים, הפער בין השניים מינורי. הדיזל מעט יותר רועשת בסלד נמוך אבל הבנזין נשמעת יותר מתאמצת בסל"ד הגבוה.

בשאר מתארי הנסיעה שני הרכבים הרגישו מאוד דומים, עם יתרון קטן וקבוע בתחושה לדיזל. המקום היחיד בו הבנזין ניצח היה בעקיפות, שם הנהג תמיד יעדיף שהמנוע ימשוך עד קצה היכולת ולא יזדקק להילוך הבא.

נציין שגרסת הבנזין כפולת ההנעה יכולה להגיע רחוק יותר בשטח, זה מובן מאליו. אבל לא רק בגלל ההנעה הכפולה אלא גם בזכות כניסת הכוח המדורגת שמונעת סחרור צמיגים.


בתחנת הדלק

הפרק הזה הוא כמובן משמעותי  מאוד במבחן שכזה. הנתונים, יש לומר, הפתיעו אותנו.

בכביש הבין עירוני הרגוע, עמדה צריכת הדלק של הבנזין על כ-11.6 ק"מ לליטר. נתון מכובד מאוד לרכב כבד וגדול. גרסת הדיזל צרכה באותו מתאר 16.5 ק"מ לליטר. מדובר בפער ענק של 42%, לא פחות.

סקודה קודיאק

הנתון הנמוך ביותר שנמדד במבחן, אחרי הקטע ההררי המאומץ, עמד על 9.3 ק"מ לליטר למנוע הבנזין ו-13.6 לגרסת הדיזל. כאן הפער משמעותי עוד יותר – 46% לטובת הדיזל.
בסיכום המבחן נרשמה צריכת דלק של 9.6 ק"מ לליטר בבנזין ו-14.6 בדיזל. הפער הסופי לאחר כ-360 ק"מ של מבחן עמד על כ-52% יוצאי דופן.

היינו עושים סעיף שמחשב את כדאיות הקניה, אבל העובדה שהדיזל זולה בכ-10,000 שקל הופכת אותה ליותר משתלמת כבר מהקילומטר הראשון. לכן, לא צריך לבחון כמה ק"מ צריך על מנת להצדיק את קניית הדיזל לעומת גרסת הבנזין עם המנוע הדומה.

סקודה קודיאק


סיכום

נתוני צריכת הדלק הפתיעו, אין מילה אחרת, אבל לאורך המבחן ליוותה אותנו התחושה שמנוע הדיזל גמיש משמעותית ורק הפער בין התוצאות היה גדול מהצפוי. גם אם נשים בצד נתוני צריכת הדלק המדידים, הרי שבסוף המבחן לדיזל נותר חצי מיכל דלק בעוד שהבנזין כבר היה צריך לפזול לתחנת הקרובה.

למי שהולך לנהוג הרבה ברכב, המבחן מספק תשובה מאוד פשוטה. קחו את הדיזל. פער צריכת הדלק כל כך משמעותי שאין שום דבר שיצדיק מעבר לגרסת הבנזין. וה עד לפני העובדה שהיא זולה בכמה אלפי שקלים לא מבוטלים. היתרון היחיד בגרסת הבנזין יהיה דווקא במנותק מהמנוע. מי שצריך הנעה כפולה ומתעקש על הסקודיאק, ימצא בגרסת ה-2.0 בנזין שותפה נפלאה.

ובכל מקרה, הנסיעה הארוכה הזכירה לנו, שוב, כמה מוצלחת הקודיאק. האבזור המעולה, והדגש הנרחב על ציוד בטיחות חשוב, משמעותיים מאוד ביחס למה שמציעות המתחרות. נוחות הנסיעה, בגרסאות שאינן מגיעות עם מערכת בולמים אדפטיביים, לא הכי מוצלחת - אבל זה מינוס קטן באוטו מאוד מרשים.

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה