סיאט ארונה (1.5 ליטרים) - מבחן רכב

סיאט ארונה (1.5 ליטרים) - מבחן רכב


סיאט ארונה מקבלת מנוע חזק יותר, שמבטיח לגבות את התדמית הצעירה בביצועים הולמים. שווה?



כתב וצילם: יתיר דוידוביץ

סיאט ארונה הוא אחד מרכבי הפנאי הקטנים הנמכרים ביותר בישראל בשנים האחרונות, ואפשר להבין למה. הוא מציע מרווח פנימי נדיב יחסית, תא מטען גדול, איכות נסיעה מוצלחת וגם מנוע זריז וחסכוני. כל זה נארז במחיר מאוד ידידותי ביחס למתחרות. מתיחת הפנים האחרונה שעבר הארונה הביאה כמה שיפורים, אבל לא שינתה את המתכון הבסיסי.

אבל יחד עם מתיחת הפנים, הגיעה לישראל גרסה נוספת: כזו שמצוידת במנוע 1.5 ליטרים מוגדש, עם הספק של 150 כוחות סוס. עבור תוספת הביצועים דורשת היבואנית תשלום של 8,000 שקלים בלבד, בנוסף למחירה של גרסת הליטר ברמת הגימור המקבילה ("סטייל"). האם הגרסה הזו משתלמת יותר? עד כמה מורגש פער הביצועים, מה ההבדל בצריכת הדלק ואיך תסתדר הארונה עם תג מחיר "של גדולים"?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט ארונה

 
סיאט ארונה, 1.5 טורבו, רובוטית כפולת מצמדים, 150 כ"ס, מ-134,900 שקלים
יתרונות חסרונות
מנוע נוחות עירונית
מרווח תיבת הילוכים בעיר
אבזור צריכת דלק
 
סיאט ארונה

עיצוב

קשה להבדיל בין גרסאות המנוע השונות של הארונה כשזה נוגע לעיצוב (אלא אם הוספתם את חישוקי ה-18 אינץ' שזמינים רק עם המנוע החזק). הארונה שאחרי מתיחת הפנים הפכה למכונית נאה יותר אך היא עדיין שומרת על כל המוטיבים שהפכו אותה למכונית פופולארית.


הארונה מציעה את אותן פרופורציות קשוחות עם קווים זוויתיים שנותנים את תדמית הפנאי הנדרשת. גרסת ה-FR מחדדת את מראה הפגוש הקדמי ותורמת להופעה. מהצד הגג השחור והקו שמפריד בינו לבין גוף הרכב בקורה C מעניקים נגיעה אלגנטית. אהבנו מאוד את צבעו הכחול של רכב המבחן.

תא הנוסעים השתנה הרבה יותר במסגרת מתיחת הפנים. התא צבעוני יותר ועם המסך ה-"צף" הוא גם מרגיש מודרני יותר. בהחלט קפיצת מדרגה ביחס לדגם שלפני מתיחת הפנים.

סיאט ארונה

תא הנוסעים

מעבר לעיצוב החדש, יש תחושה שתא הנוסעים של הארונה שודרג קלות בכל הנוגע לאיכות החומרים. בחלק מהמקומות ניתן למצוא פלסטיקה רכה בעוד באחרים נותרה אותה פלסטיקה מחוספסת שמקובלת מאוד בקטגוריה. איכות ההרכבה, לעומת זאת, טובה מאוד.

סיאט ארונה

הארונה מציג רשימת אבזור לא רעה ביחס לקטגוריה ובטח ביחס למחיר. במכונית יש לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה בגודל 9.2 אינץ', טעינה אלחוטית לנייד, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת אווירה (צנועה) ועוד. רשימת הבטיחות אף היא התעדכנה והרכב כולל בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה אקטיבי וכמובן בלימה אוטונומית. המערכת לניטור שטחים מתים הוסרה מהמפרט במסגרת מתיחת הפנים. ומה עוד אין? המחמירים יתלוננו על מחסור של גג שמש ובלם יד חשמלי.

סיאט ארונה

למרות שמדובר במערכת המולטימדיה החדשה של קונצרן פולקסווגן, התפעול יחסית סביר בזכות העובדה שפקדי בקרת האקלים ניצבים במרחק בטוח ממסך המולטימדיה. המסך עצמו לא הכי אינטואיטיבי ולפעמים צריך להתקשקש איתו יותר מהרצוי. בעבר המערכת הייתה עדיפה אך גם היום לא מדובר במשבר. לוח המחוונים הדיגיטלי מאפשר לעשות פעולות רבות באמצעות ההגה ולחסוך הסטות מבט.

סיאט ארונה

המרווח בארונה מעולה. שדה הראיה לכל הכיוונים טוב מאוד, וחלונות צד קטנים באיזור קורה C מסייעים במבט לאחור והצידה. תנוחת הישיבה היא בדיוק כמו שרוצים ברכב פנאי קטן – היא לא נמוכה כמו בחלק מהמתחרות אך עדיין מצליחה שלא להרגיש כמו "רכיבה על הרכב" אלא יותר כמו ישיבה בטוחה בתוכו. תאי אחסון מצאנו בשפע עם הרבה מקום בדלתות ותאים מספקים בין המושבים.

סיאט ארונה

קופצים למושב האחורי. הכניסה והיציאה רק בסדר, כי הפתח של הדלת לא ממש גדול. מאחור אין שביב של צבע לרפואה, רק גוונים שחורים ופלסטיקה מאוד פשוטה. כמקובל בקטגוריה (ברוב המקרים) אין פה יציאות מיזוג או שקעי USB. המרווח עצמו לא רע. שני מבוגרים ישבו פה בנוחות עם מרווח טוב ביחס לקטגוריה לרגליים ולראש. גם 3 נוסעים יוכלו להצטופף בה במידה זו או אחרת, והמצב כאן טוב בהשוואה למתחרות רבות. חלונות הצד גדולים מאוד ומכניסים או פנימה.

סיאט ארונה

תא המטען מאוד מרשים. קודם כל יש בו 400 ליטרים – נתון מפתיע כשנזכרים שזאת אחת המכוניות הקצרות בקטגוריה. יש פה רצפה כפולה שמאפשרת משטח הטענה נוח או שטח מטען עדיף. יש גם תאורה ו-ווים לשקיות.

סיאט ארונה

נוחות נסיעה

את הקשיים שחוותה הארונה 1.5 בסעיף הנוחות העירונית כנראה צריך להפיל על חישוקי ה-17 אינץ' של גרסת ה-FR. גרסת הסטייל מעט יותר נוחה. בסביבה האורבנית, שבאיזורים מסוימים היא מתעללת במיוחד, הארונה מדגישה את האופי המרוסן שלה. המתלים סופגים את מרבית הפגמים ומעבירים דיווח קצר ליושבים ברכב על מצב הכביש. ככל שכמות הגבשושיות עולה או כשהשיבושים מתחדדים, המסרים שהיא מעבירה ליושבים הופכים ברורים יותר ונעימים פחות.

סיאט ארונה

החישוקים מתקשים למנוע את מעבר המהמורות לתא, אך הריסון והבולמים מגבילים את המידע המועבר למשהו נסבל יותר. בשאר הפרמטרים לעומת זאת מדובר במכונית עירונית נפלאה. שדה הראיה המעולה, תנוחת הישיבה המוצלחת והמימדים הקטנים מאפשרים לה להיכנס בקלילות לחניות, לנסוע ברחובות צפופים ולראות מראש סכנות קיומיות כמו קורקינטים שעוברים באדום או עוברי אורח שמתעלמים מקיומם של עצמים גדולים יותר וכואבים הרבה יותר.

כשהרגע המיוחל מגיע ומצליחים לצאת מהכרך הסואן, נוחות הנסיעה משתפרת. בשיוט בין עירוני היא כבר סבירה ומעלה ורק מפגשים עם פגמים חדים יכולים להוציא אותה מעט משלוותה. בידוד הרעשים טוב ביחס לקטגוריה, בעיקר בסעיף רעשי הרוח, אך על משטחים רעים תשמעו שאון שעולה מכיוון הגלגלים.

סיאט ארונה

מנוע ותיבת הילוכים

מנוע הטורבו בנפח 1.5 ליטרים של קונצרן פולקסווגן הוא אחד המנועים היותר מוצלחים, ולא בגלל היותו ספורטיבי במיוחד. למנוע הזה יש רצועת כוח ארוכה (הטווח שבין שיא המומנט וההספק) ועם למעלה מ-25 קג"מ הוא הופך כל מכונית קטנה לגיבורה.

הדבר נכון מאוד לארונה, במיוחד לארונה. בניגוד למכוניות קטנות אחרות מהן יש ציפייה ספורטיבית, בארונה אנחנו רק מצפים לשיוט מהיר ונינוח וזה בדיוק מה שהמנוע מעניק. המנוע לא דוהר לסל"ד גבוה אלא מנצל את עתודות המומנט כדי לשייט על גביהן בנינוחות. ביחד מתקבלת מכונית מאוד מהירה, אבל בלי יותר מדי דרמות. עקיפות יתבצעו פה ללא חשש ולא משנה השיפוע או אורך הרכב הנעקף.

סיאט ארונה

עוד נקודה לטובתו אלו היחסים עם תיבת ההילוכים הרובוטית. הכוח שלו מאפשר לה להיות יותר רגועה ואיטית במהירות עירונית וכתוצאה מכך להשתלב בעדינות ולהעביר מעט מאוד חבטות. גם הרעידות בעמידה כמעט ואינן קיימות.

אולי האכזבה היחידה מיחידת ההנעה, והיא יחסית, נובעת מצריכת דלק סבירה ותו לא. ממכונית קלה יחסית עם מומנט מכובד ומנוע שלא מתחיל להזיע ציפינו לנתון טוב יותר מ-12.5-13 ק"מ לליטר.

סיאט ארונה

התנהגות כביש

גם אם בחרתם במנוע החזק, זה עוד לא אומר שקיבלתם פה גרסת מירוצים של הארונה. זה נכון גם לצמד האותיות FR שמישהו הצמיד לגרסת האבזור. הכוח העודף דווקא חושף משהו שלא שמנו אליו לב בגרסת ה-1.0 ליטר.

לארונה הזו יש קצת יותר תת היגוי תחת כוח. היא עדיין מכונית מאוד בטוחה ובעלת אחיזה טובה, אבל מאידך, אם תלחצו אותה תחת כוח תגלו נטייה קלה להרחיב את קו הפניה. במקביל, המהירויות הגבוהות במבחן חשפו מעט יותר רכינה ממה שזכרנו.

ואחרי כל זה, הארונה הוא עדיין אותו SUV קטנטן ומהנה שמאפשר להשתובב מעט ולהיכנס לסיבובים בקצב שיגרום לכמה ג'יפונים אחרים להחוויר. להגה משקל טוב יחסית ודיוק גבוה ולבלמים פעולה החלטית מספיק.

סיאט ארונה

סיכום

הארונה עם מנוע ה-1.5 ליטרים היא הארונה הטובה ביותר שניתן לקנות. היא מרווחת למדי, מציעה ביצועים נפלאים, היא מאובזרת, מעוצבת ומתנהגת היטב. גם המחיר שלה שומר אותה בסביבה נגישה יחסית, כשרוב המתחרות המאובזרות עולות יותר ולעיתים בפער משמעותי.

אבל האם הארונה הטובה ביותר היא גם המשתלמת ביותר? זאת כבר שאלה יותר מסובכת. גרסת הליטר המאובזרת היא אותה מכונית מינוס לוח המחוונים הדיגיטלי והמנוע החזק. בפני עצמה גרסת ה-1.0 סטייל או FR היא אחת המכוניות היותר משתלמות בסביבה, ואם יש לה בעיות, הן בוודאי לא נמצאות בתחום המנוע. אבל אם מתחשק לכם לקבל את הארונה עם תוספת כוח מהנה, יתכן ועבורכם פער המחיר יהיה מוצדק.

לדגמי סיאט בישראל - סיאט 
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. אין מערכת לניטור שטחים מתים   היום זה מערכת חובה. אם אין - לא קונה. עבר לדגם ה...

רונן,19.05.2022

2. צריכת דלק ארונה 1.5  נוסע על האוטו מפברואר, מעל 6500 קמ , צריכת הדלק טו...

דני,21.05.2022
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים