דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה: מיצובישי אקליפס קרוס

Getting your Trinity Audio player ready...


מי שיפשפש קצת בזיכרונו וינסה להבין מדוע השם "אקליפס" מוכר לו, ייזכר אולי במכונית הקופה הנאה של מיצובישי. זאת שהסתובבה כאן במספרים בודדים בשנות התשעים והאלפיים הזוהרות של היצרן היפני. מאז, המותג מיצובישי כבר לא מייצר בקלות כזו דגמי קופה נחשקים, אלא מתמרד במכוניות תכליתיות המכוונות לסגמנטים המרכזיים של שוק הרכב. בישראל כוכבת המכירות של מיצובישי היא האאוטלנדר, באירופה זו ה-ASX. ועכשיו מצטרף אל השניים הללו רכב פנאי נוסף, חדש לחלוטין, שיתחרה בג'יפונים קומפקטיים כמו יונדאי טוסון וניסאן קשקאי.

מיצובישי אקליפס קרוס

אחרי שהזכרנו את אותה אקליפס עליה השלום, עכשיו השם חוזר אלינו כשהוא מעטר בכלל ג'יפון. לכן מהיום משמעות השם אקליפס במיצובישית הוא קופה, ולא במקרה. באירוע ההשקה שנערך בקטלוניה, ציין היצרן שהאקליפס קרוס שאבה השראה ממתחרות כגון טויוטה C-HR, ריינג' רובר איווק, ב.מ.וו 4X ו... הבנתם את הכיוון. היצרן ממצב את האקליפס קרוס כמתחרה ישירה בצמד טוסון-ספורטז' על גבול C-HR, בואך סיאט אטקה. למעשה הוא מודה בפה מלא שעד כה לא היה בידיו שחקן ראוי כדי להתמודד ולגרוף רווחים בקטגוריה פופולרית זו. נציג היבואן מוסיף ומספר לנו שלמעשה האאוטלנדר תתמקד מעתה באגף שבעת המושבים ותמשיך במלחמתה הישירה מול הקודיאק וניסאן אקסטרייל.


מה זה אדום מבחוץ ושחור-כסוף מבפנים?

עם נחיתתנו בברצלונה חיכתה בשדה התעופה שורה של רכבי אקליפס קרוס בצבע אדום מיוחד. אבל ממש מיוחד. היצרן מאוד גאה בצבע ובצביעה הזו, ובצדק. התוצאה מרשימה מאוד. סופר לנו על צביעה חדשנית בעלת שש שכבות, עניין שמייצר את אפקט העומק בצבע. לנו זה הזכיר את מאזדה עם הצביעה הייחודית והאדומה משלה. מעניין אם הצבע יתומחר באופן שונה גם במיצובישי. מעבר לצבע, השראת הקופה בולטת מיד. לא מדובר בעיצוב אוונגרד בסגנון CH-R או איווק, אך זהו אחד העיצובים הנועזים שנראו במיצובישי בשנים האחרונות. בסיס עיצוב האאוטלנדר נמצא שם, אך נראה שעבר סיתות, פיסול וחידוד מכל כיוון. התוצאה מרשימה.

מעבר למבנה הגג המשתפל לאחור בצורה סקסית, ישנם מספר אלמנטים ייחודיים שמוסיפים בולטות. אם זה פס התאורה שחוצה את החלון האחורי בעיצוב היברידי (עיין ערך פריוס-איוניק) או פנסי הערפל העצומים המעטרים את החזית ומשולבים בגומחות עמוקות, אותן מקיפים פסים כסופים נאים. בפרופיל, הקצוות מחודדים ודינמיים. מצד אחד היא לא צעקנית מדי, מצד שני קשה להתעלם ממנה - במיוחד בצבע האדום העז.

נכנסים פנימה, וכאן המסיבה הצבעונית שבחוץ הופכת ללאונג' רגוע. מדובר בתא נוסעים נאה, המוכיח שהושקעה גם כאן מחשבה רבה. ביחס לתאי הנוסעים המוכרים לנו ממיצובישי, לא מדובר במהפך ויש כאן אף אלמנטים רבים מוכרים משאר הדגמים, ובעיקר מהאחות הגדולה - האאוטלנדר. למשל לוח השעונים או מערכת בקרת האקלים המפוצלת. אך התוצאה הכללית מוצלחת בהרבה.
ישנו שימוש נרחב בגוונים כהים ושילובי שחור מבריק ("פיאנו"), וכן קווים בגוון מתכתי נאה ומרשים. הקונסולה המרכזית נאה במיוחד בזכות בליטה מפוסלת מתחת לצג המולטימדיה, המשחזרת בצידיה את הפסים הכסופים מחזית הרכב. מעליה ניצב מסך מולטימדיה סביר בגודלו ונאה בעיצובו. התא כולו מרשים למדי, איכותי, מתאמץ להיראות פרימיום - וגם מבחינת איכות החומרים ישנה קפיצת מדרגה ביחס לדגמי מיצובישי הקודמים, אם כי האקליפס לא מתעלה על מתחרותיו הישירות. יש כאן לכל היותר יישור קו ביחס לקטגוריה ולא בשורה כלשהי.

מיצובישי אקליפס קרוס


השיפור מתחיל מבפנים

מתיישבים במושב הנהג ומגלים מיד שלמרות פס התאורה הנאה שחוצה את חלון האחורי, דווקא הראות לאחור בסדר גמור. גם בשאר הכיוונים שדה הראייה מספק.

מושב נהג מתכוונן חשמלית (ברכבי ההשקה המאובזרים) מאפשר להגיע בקלות לתנוחת הנהיגה טובה. לטעמנו התנוחה טובה מזו של האאוטלנדר, שם התחושה היא של ישיבה מעל הרכב. כאן אין את תחושת הרכיבה הג'יפאית. האקליפס קרוס קרובה יותר לרכב פרטי בתנוחת הישיבה וכן בניהוג - על כך בהמשך.

גם המושבים עצמם נוחים, בשילוב נכון בין רכות לתמיכה ובעיקר עם תמיכה צידית טובה, וכן כרית גב לתמיכה ראויה בגב התחתון. רכבי ההדגמה גם  כללו ריפודי עור למושבים עם חימום מלפנים.
תפעול מחשב דרך היה אחת מנקודות התורפה באאוטלנדר. באקליפס כפתורי התפעול עדיין מסתתרים מאחורי ההגה, אך לפחות יש עכשיו שלושה כפתורים במקום אחד, כך שהתפעול נוח בהרבה. באופן כללי ניכר שיפור משמעותי מבחינת סידור ועיצוב סביבת הנהג למעט פאולים בודדים.

הספסל האחורי מעניק מרווח רגליים טוב מאוד, כאשר הספסל אף מתכוונן למרחק (לטווח של 20 ס"מ) לטובת האפשרות לצמצם את מרווח הרגליים עבור תוספת נפח לתא מטען. גם לראש יהיה מספיק מקום מאחור, אם כי גבוהים ממש אולי ישפשפו מעט את הפדחת. בהתחשב במבנה הקופה עם שיפול הגג בחלק האחורי, זה הישג מרשים.

לרוחב המושב, שני נוסעים יושבים במרווח מספק אחד מהשני ללא הפרעה. גם אזור כפות הרגליים פנוי היטב. אך עם זאת  המושב עצמו קצר וחסר בתמיכה לירכיים עבור גבוהים. בנוסף התחושה מאחור מעט קלסטרופובית וגם פתחי אוורור ליושבים מאחור היו מתקבלים בברכה.

מבנה תא המטען מעניק גישה סבירה לחלל הטעינה. חלוקת גובה באמצעות רצפה כפולה מאפשרת מודולריות נוחה באחסון. אך עם כל היעילות והאיכות, הנפח הכללי סביר בלבד ומעניק 448 ליטרים במצב המקסימלי (תוך ויתור על גלגל חליפי).

מיצובישי אקליפס קרוס


הולכת על בטוח

ההשקה העניקה לנו הזדמנות לבחון גרסה אחת בלבד - בעלת הנעה כפולה קבועה וברמת האבזור הגבוהה ביותר. והיה שם באמת המון אבזור. על פי היבואן, כנראה שכולו יגיע גם לארץ, בחלוקה לשלוש או ארבע גרסאות. הבשורה החשובה היא שכל מה שקשור לבטיחות יגיע כסטנדרט כבר בגרסה הבסיסית. מדובר במפרט מרשים הכולל תצוגת נתונים עילית (שנכנסת על פי הגדרות היבואן לתחום הבטיחות), מערכת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התרעה לסטייה מנתיב וניטור שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור). בנוסף לכל הטוב הזה נתבשרנו גם במהלך ההשקה שהאקליפס קרוס עברה את מבחני הריסוק האירופיים בהצלחה רבה והשיגה ציון של חמישה כוכבים, כשמדובר בציון הגבוה ביותר בקטגוריה שהושג עד כה עם 97% בהגנה על הנוסעים ו- 80% הגנה על הולכי רגל. שאפו.

מעבר לכך, גרסת ההשקה כללה אבזור מאוד מרשים כגון חלון גג חשמלי כפול ומערכת רמקולים תוצרת Rockford fosgate עם חותמת החברה וסאב וופר איכותי בתא המטען. איכות הקול משובחת. חשוב לציין שבארץ תשווק מערכת המולטימדיה המקורית של הרכב, בליווי מערכת הפעלה מקומית דוברת עברית - ואיך אפשר בלי WAZE כמובן.

מיצובישי אקליפס קרוס

עידן הטורבו העממי

האקליפס קרוס מכניסה את מיצובישי לראשונה לעידן הטורבו העממי. מנוע בנפח 1.5 ליטר מודגש מנפק 163 כוחות סוס, ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה המדמה חלוקה לשמונה הילוכים. הרוכש הישראלי יוכל גם לבחור בין הנעה כפולה לקדמית.

יחידת ההנעה מעודנת ונעימה רוב הזמן, בעיקר בנהיגה רגועה. תחת עומס צליל המנוע נוכח יותר, וקולו נשמע גם בשיוט במהירות גבוהה וקבועה, אך בכל התנאים האחרים המנוע והגיר נעימים ומעודנים בפעולתם. התחושה הכללית היא של זריזות ותגובה נחושה, אך ללא מחץ. שימוש במשוטי העברת ההילוכים מאחורי ההגה מאפשר לסחוט קצת יותר מהאקליפס.

מחשב הדרך ברכב המבחן רשם ממוצע של 10 ק"מ לליטר, אך בהקשר זה המבחן האמיתי יתבצע בארץ בתנאי נהיגה מגוונים ולמרחקים משמעותיים יותר. אפשר בהחלט לציין לחיוב את התיבה הרציפה שמצליחה לתת תחושה של תיבה פלנטרית רוב הזמן, למעט במאמץ משמעותי.

מיצובישי אקליפס קרוס


נימוסים והליכות

האקליפס קרוס מתגלה כמכונית נעימה המשרה ביטחון רב בנהיגה. לא מדובר במכונית מנתקת. היא מצליחה לספק תגובות טובות של ההיגוי והשלדה ולנסוך ביטחון בנהג גם בתנאים מהירים ומפותלים יותר. לצד זה היא גם מצליחה להישאר נוחה למדי ברוב סוגי הדרך. רצף של שיבושים יוציא אותה משלוותה, ואולי גם בורות ביוב עמוקים במהירות עירונית ייספגו פחות בנינוחות, אך באופן כללי התחושה היא של מוצקות ביחס לרכות שהורגלנו לקבל ממיצובישי.

עם זאת, כבר במהירות בינעירונית שאינה גבוהה במיוחד, חודרים רעשי רוח בצורה פחות נעימה. ככל שהמהירות עולה, גם רעשי כביש חודרים מכיוון בתי הגלגלים.

התחושה הדינמית מתקבלת באקליפס קרוס בעיקר בזכות זריזות ההיגוי. שלושה סיבובים מנעילה לנעילה מספקים הגה מהיר תגובה, עם משקל קליל במהירות עד 45 קמ"ש, כשמעל מהירות זו ההגה מקשיח את פעולתו ומזמן משקל רב יותר לשליטה במרכב. לשלדה נטיה ברורה לתת היגוי תחת עומס.

מיצובישי אקליפס קרוס

ליקוי חמה בשמי דרום קוריאה

מיצובישי מצהירה שהאקליפס קרוס זו הסנונית הראשונה שמבשרת את המהפכה שהמותג עובר. אנחנו אכן הרגשנו שיפור במוצר שפגשנו בקטלוניה ביחס למוצרי העבר, כמעט בכל תחום. אך עדיין מדובר באבולוציה ולא במהפך. לאקליפס קרוס מנוע חדש, זריז, מודרני ומעודן; ישנם גם מערכות היגוי ומתלים מוצלחים מבעבר; תא הנוסעים שופר הן מבחינת הנראות, האיכות וחווית המשתמש;
אחרי שנים רבות, מיצובישי תוכל להציב את האקליפס קרוס לצד המתחרות בגאווה ולאתגר את הקוריאניות עם קלפים חזקים בתחום הנראות החיצונית, מערכת ההנעה ואבזור הבטיחות. בתמחור הולם, לנהג הישראלי תהיה אלטרנטיבה מעניינת לבחירה האוטומטית באחד מהמותגים הדרום קוריאניים, וחלופה הולמת גם לג'יפונים הותיקים מיפן ואירופה. מיצובישי חוזרת לעניינים.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה