בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

נהיגה ראשונה: יונדאי i30N

יונדאי i30N


בפעם הראשונה בתולדותיה, יונדאי נכנסת לעולם של המשפחתיות הספורטיביות. יצאנו לסיבוב ראשון ביונדאי i30N



מאת נועם ריין
 
עולם מכוניות הספורט, עוד הרבה לפני היכולות, המספרים והביצועים על הכביש, הוא עולם של מסורת רבת שנים. לעבדכם הנאמן היו בילדות פוסטרים מעל המיטה של למבורגיני קונטאש ופיג'ו 205GTI, שתי מכוניות מיתולוגיות שעד היום נחשבות לאמות מידה בתחומן. היורשת של אותה 205, פיג'ו 208GTI, מנסה בכל יכולתה להידמות לאותה סבתא נהדרת; גולף GTI נמכרת עם אותם ריפודי משבצות שהיו לה בתחילת שנות השבעים; מותגים כמו מיני קופר, אלפא רומיאו וסובארו נשענים על התהילה שזכו לה במירוצים לפני עשרות שנים, ובפורשה פשוט החליטו שלא לגעת בעיצוב כבר למעלה מ-50 שנה.
 
ליונדאי אין את כל זה. ה-i30N מתחילה מאפס ונזרקת ישירות אל המים הקרים - שם מחכות לה מתחרות מוכשרות, בעלות קהל מעריצים של מיליונים ברחבי העולם ומסורת רבת שנים. עבור אנשי המכירות של היצרנית הקוריאנית זה בוודאי יהווה אתגר לא פשוט.

יונדאי i30N
 
אבל אלו כבר הדאגות שלהם, ולמען האמת הן פחות מטרידות אותנו. אנחנו מקבלים לראשונה את המפתחות של ה-N ביום חורף שטוף שמש, ויכולים לצאת למאות קילומטרים של נהיגה ללא דעות קדומות. אין למכונית הזו דור קודם שצריך להתעלות עליו, אין לה מסורת שצריך לשמר. יש פה בסך הכל טון וחצי של מתכת שצריך להעביר מהר מאוד ממקום למקום, ולעשות את זה במקסימום של פאן. סיבה מצוינת לתת בגז.

יונדאי i30N
 
את מוכרת לי מפעם
את המבחן אני מתחיל במושב הנוסע, כך שאני יכול להקדיש את הזמן להתרשמות מתא הנוסעים. הוא דומה מאוד לזה של ה-i30 הרגילה. אולי אפילו דומה מדי. יש כאן צבעים כהים, מסך מולטימדיה צף וחומרים באיכות לא רעה. ההגה קיבל תפירה כחולה, הדוושות מצופות אלומיניום, בלם היד ידני (ולא חשמלי) והמושבים עברו חתיכת שדרוג: אלו מושבי ספורט עם תמיכה מצוינת בכל הכיוונים, הארכה לבסיס המושב וגם כוונון חשמלי וחימום. שאפו.

יונדאי i30N
 
רשימת האבזור עברה גם היא כמה שיפורים. יש כאן, כמו ב-i30 הרגילה, הרבה מאוד אביזרי בטיחות ונוחות - אבל גם יותר מזה. המפרט כולל, למשל, חימום לגלגל ההגה, תאורת לד בחזית וריפוד עור משולב אלקנטרה. בתחום הבטיחות יש כאן תיקון סטיה מנתיב (לעומת התרעה בלבד ב-i30 רגילה), אבל אין בקרת שיוט אדפטיבית וניטור רכב בשטח מת במראות, שדווקא קיימים בגרסה העממית.
 
 
מתבוננים מבחוץ. היא קצת דומה מדי ל-i30, לא מספיק "רעה", אבל יש לה את כל התוספות שמקובל למצוא במכוניות ספורטיביות: מרכב מונמך, פגושים מושחרים עם פס אדום בתחתית, צמד אגזוזים גדולים מאחור, חישוקי "19 עם צמיגים בחתך נמוך, קליפרים אדומים וגם תאורת בלימה בצורת משולש מעל השמשה האחורית. אהבנו את צבע התכלת, ועוד יותר מכך אהבנו את גרסת הפאסטבק השימושית - שלא מוצעת בישראל בגרסאות הרגילות של i30.

יונדאי i30N
 
מבינה כוח
המפרטים מציבים את יונדאי i30N במקום לא רע בכלל ביחס למתחרות. יש כאן מנוע 2.0 ליטר טורבו עם הספק של 275 כ"ס - לעומת 245 בגולף GTI, 270 בפיג'ו 308GTI ו-290 בלאון קופרה. הונדה סיוויק טייפ R מציעה כבר 319 כ"ס, אבל מבחינת התאוצה ל-100 קמ"ש כולן דומות. היונדאי עושה את זה ב-6.1 שניות.
 
אני לוחץ על כפתור ההנעה, מכוון את הכסא והמראות. בנסיעה השגרתית היונדאי לא מרגישה כמו מכונית טורפת: הכוח נבנה בצורה ליניארית, אין רעשים יוצאי דופן. עוד קומפקטית זריזה. היא אפילו נוחה, יחסית למכונית ספורטיבית כמובן. זו מכונית שאפשר להגיע איתה מדי בוקר לעבודה מבלי לסכן את עמוד השדרה. בידוד הרעשים גם הוא לא רע, למעט אולי רעשי צמיגים שחודרים במהירויות גבוהות. קחו אותה בצבע לבן ובלי כל המדבקות, ורק הרגל השמאלית שנדרשת לעבוד תזכיר לכם שלא מדובר ברכב ליסינג עם מלשינון על הפגוש.

יונדאי i30N
 
בכבישי הנהיגה הצרים והמפותלים של הרי ירושלים ועמק האלה, היונדאי מהר מאוד משתחררת מהתדמית הקוריאנית הממושקפת ולובשת את חליפת האיומים. תעבירו את הבורר למצב הספורטיבי, שימו קצת גז בניוטרל כדי ליהנות מהסאונד ותהדקו חגורות - מפה העסק ממריא.
 
היונדאי מהירה כמו שד. לא מהסוג שמדביק את הגב למושב ולא מהסוג שמתפרץ באלימות עם כניסת טורבו אגרסיבית - אלא מהסוג שמראה לכם על המחוג מספרים שלא דמיינתם שתגיעו אליהם כל כך מהר. ההילוך השני מביא אותה כמעט עד ל-100 קמ"ש, השלישי כבר יביא אתכם לתא המעצר. המנוע נושם נהדר בכל טווחי הסל"ד: שיא המומנט מגיע כבר ב-1,500 סל"ד, שיא ההספק מושג אי שם ב-6,000 סל"ד, ובכל הזמן הזה המנוע פשוט יעיל. לא דרמטי, לא שובר מפרקות. פשוט יעיל ומהיר בטירוף. קצת צפונה משם, מנתק ההצתה נכנס לפעולה בצורה יחסית מעודנת וההילוך הבא מכין אותה להמשך הטיסה.

יונדאי i30N
 
על הסכין
אבל כל זה קורה, וקורה נהדר, על הכביש הישר. בפיתול הראשון אנחנו עוד לא מנסים להתחכם, גם לא בעשרה שאחריו. הקצב עולה בהדרגה, אבל היונדאי אוחזת את הכביש ונצמדת להנחיות בצורה פנטסטית. אנחנו מגבירים לאט לאט את הקצב, מחכים לרגע שבו האחיזה תיגמר בחוסר תקשורת מפתיע, אבל פשוט זה לא קורה. הדיפרנציאל הקדמי, עם נעילה מכאנית ושליטה אלקטרונית, דואג לחסל כל תת היגוי עוד לפני שהוא מעז להרים את הראש. אנחנו מחפשים את השובבות של הזנב, אבל היא לא נמצאת שם. ההנהלה אולי קוריאנית, אבל המהנדס שהרכיב את הסיפור הזה הוא גרמני. עכשיו הכל מובן.

יונדאי i30N
 
אחרי עוד כמה סיבובים שבהם הקצב עולה והאדרנלין איתו, אנחנו הולכים ומתקרבים למגבלות שלה. הן רחוקות מאוד, אבל קצת אומץ ונסיון יחשפו אותן בסוף. התקשורת מהשלדה מגיעה לטעמנו באופן חלש ומאוחר מדי, אבל דווקא ההגה מפתיע עם פידבק במקומות הנכונים. אז, כאשר הפיזיקה מנצחת, אנחנו מגלים גם כמה נשלטת ה-N על המגבלות. העברת משקל זריזה לאחור מספיקה כדי לתפוס את הזנב ולהחזיר את היונדאי למרכז הנתיב, בדרך לתקיפה נוספת של הפניות הבאות. איזה כיף.

יונדאי i30N
 
אגב, כל הדרמה הזאת מתרחשת לא לפני ששיחקנו שוב ושוב עם ההגדרות, על מנת להגיע להתאמה המושלמת עבורנו. הכל ניתן להגדרה אישית פה: ניהול המנוע, צליל האגזוז, הדיפרנציאל, ההיגוי, בולמי הזעזועים ובקרת היציבות (שגם ניתנת לניתוק מלא). אם תבחרו במצב N ותבקשו מהמכונית להגדיר את הכל במצב הכי ספורטיבי שיש, תיתקלו במכונית נוקשה באופן קיצוני. כזו שמסרבת ליצור זוויות גלגול ולו המתונות ביותר, אך גם כזו שכל גבשושית באספלט עלולה לזרוק אותה אל הנתיב הנגדי.
 
אז ריככנו את המתלים למצב הנוחות, מה שאפשר גם יותר משחק של העברות משקל וגם שיפר את התקשורת. ריככנו גם את ההגה, כי עודף קשיחות לא באמת תורם לפידבק - ויצאנו בפעם המי יודע כמה לסיבוב רווי גז ואקשן, רגע לפני שהשמש שוקעת והיום מסתיים. חתיכת מכונה.

יונדאי i30N
 
הוט? יס!
ליונדאי i30N אין מסורת רבת שנים מאחוריה, זה נכון. אבל כשנמצאים על הכביש, כשהרגליים בועטות בדוושות, הידיים מזיעות על ההגה והלב דופק מהר כל כך - מגלים שהמסורת באמת לא כל כך משנה. זו חתיכת הוט-האצ' מצוינת, וזה הרבה יותר חשוב. היא חזקה, נשלטת, אוחזת, מהנה. יש לה את כל מה שצריך כדי לספק שעות של הנאה על הכביש ועל המסלול, ויש לה גם את היכולת להיות שימושית והגיונית ביומיום.
 
כן, היא לא זולה. רוב המתחרות שלה, גם כאלו עם מסורת ועם תיבה אוטומטית - שני פרמטרים חשובים להצלחה - עולות פחות ממנה. אבל עוד לפני המבחן ההשוואתי, שגם זמנו יגיעו, אנחנו יכולים בהחלט לומר שהיא בוודאי לא נופלת מהמתחרות המוערכות ביותר שלה. יונדאי i30N היא פשוט מכונית ספורטיבית מעולה.

 
לדגמי יונדאי בישראל - יונדאי
 
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. יפה   יש לי יונדאי וזו נראת טובה אולי אני יקנה אותה אח...

,23.01.2019

2. ח  איזה כיעור

יונדאי,23.01.2019

3. הסמל לא נכון  עדיין יונדאי

לא יעזור ,24.01.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים