בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מבחן השוואתי - מכוניות סאלון



מכוניות הסאלון התקדמו, ועכשיו רבות מהן מוצעות עם מנועים קטנים וחזקים, במחירים מעט שפויים יותר. אודי, ב.מ.וו, וולוו, יגואר ולקסוס - איך כל אחת מהן עושה את זה



מאת אסף בר-שי

השתתפו במבחן: נועם ריין, יתיר דוידוביץ, עזרי לוי, עומר דוידי
צילומים: מת'יו דויל


פעם, מנוע גדול היווה אביזר בלתי נפרד ממכונית סאלון גדולה ומהודרת. רצית מכונית גדולה ומאובזרת? לקחת מכונית סאלון וקיבלת בחזית שלה בדרך כלל מנועי 3,000 סמ"ק ומעלה. מאז העולם נסוג והתקדם, תלוי איך מסתכלים על זה. עליית מספר המכוניות על הכבישים והשיפור באיכות החיים בעולם הגדיל מאוד את הזיהום. מצד שני, דרישות הציבור וממשלות העולם ולצידם פיתוחים טכנולוגיים מרשימים של מהנדסי הרכב, הביאו להתקדמות רבה בכל הנוגע ליעילות של המנועים.

התוצאה הבלתי נמנעת היא לידתם של מנועים רבים שהם קטנים מאוד יחסית לעבר אבל חזקים עוד יותר מאחיהם הגדולים של פעם. גודלם והטכנולוגיה שבהם יצרו מכוניות שרירניות שיודעות לדחוף בכוח רב, אבל לצרוך פחות דלק.

לגלריית התמונות המלאה - היכנסו לעמוד הפייסבוק של iCar



סקירה שערכנו בקטלוג הרכב של iCar, שבה סקרנו את מפת מכוניות הסאלון בישראל כיום, גילתה לנו שכמעט כל מכונית סאלון מוצעת עם מערכת הנעה קטנת מידות ורבת כוח. בחלק גדול מהמקרים, מערכת הכוח הבסיסית צורכת בנזין והנפח שלה הוא 2,000 סמ"ק בלבד - כפי שמקובל גם כיום בקרב המכוניות המשפחתיות הגדולות, שעולות חצי ממכוניות הסאלון. גרסאות הבסיס הללו, של מכוניות הסאלון, עולות הרבה מאוד יחסית למשפחתית הליסינג הנפוצה, אבל הן זולות בעשרות, ולפעמים במאות אלפי שקלים, מהאחיות שלהן שמוצעות עם מנועים גדולים.

במבחן הזה גילינו שאולם כוח המנוע בגרסאות הבסיס אינו עוצר נשימה, אבל הוא הרבה הרבה יותר ממספק. ברוב המקרים התקשנו למצוא הצדקה להגדיל משמעותית את ההוצאה ולרכוש מנוע גדול וחזק יותר, גם בלי להתייחס לצריכת הדלק העדיפה של המנועים הקטנים.

אודי A6, ב.מ.וו 520, וולוו S80 יגואר XF או לקסוס GS300h - איך הן מתפקדות עם מערכות הנעה קטנות יחסית, ועד כמה כל אחת מהן ראויה לכותרת "סאלון"? כל התשובות בדפים שלפניכם.
אודי A6
אצל קבוצת פולקסווגן-אודי ההתמחות במנועים קטנים היא התמחות רבת שנים, כך שמבחינתם מכונית סאלון עם מנוע קטן היא מסגרת הגיונית ומקובלת.

אודי A6

עיצוב, אבזור וסגנון
אודי, חברה צעירה במונחים של הענקיות הגרמניות, פועלת שנים כדי ליצור מסורת של עיצוב. התוצאה היא עיצוב שמרני עם דמיון רב לדגמי אודי האחרים בכלל ול-A4 הקטנה יותר בפרט. בתוך הסאלון היא הכי מהודרת, עשירה ומרחיבת אופקים. הגימור מסוגנן מאוד, משלב בטבעיות גימור כרום, עור ועץ ומספק תחושת כמעט-פאר. מעבר להכל, איכות החומרים וההרכבה משובחים ביותר. עומס פרטי המידע בלוח השעונים, המוני הכפתורים על ההגה וסביב ידית ההילוכים, עושים את תפעול ה-A6 מסורבל ומורכב.

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
כיאה למכונית סאלון, הנהג והנוסע באודי A6 נהנים ממושבים מפנקים ונוחים במיוחד, הגם שהתמיכה לרגליים אינה מושלמת. מגוון הכוונונים מצוין, תנוחת הישיבה מעולה וההגה העבה נעים מאוד לאחיזה. במושב האחורי התמונה מושלמת פחות - למרות שמדובר בסביבה מרווחת, מבנה המושבים יוצר תנוחה זקופה ולא מאוד נוחה. מצד שני, במושב האחורי לא פחות מארבעה פתחי מיזוג, עם שליטה אלקטרונית על המזגן. תא המטען של האודי גדול ומרווח והמפתח שלו גדול. נוחות הנסיעה בעיר טובה, אם כי נפגמת מעט בשל ריסון לא מושלם, אבל מחוץ לעיר היא משתפרת פלאים.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
עוצמת המנוע בגרסת הבסיס באודי הגדולה היא הנמוכה במבחן הזה - 180 כ"ס. אבל תיבת ההילוכים הרציפה והמצוינת מפצה על היעדר הכוח. הגיר שומר על הכוח בדיוק בסביבת הפעולה שבה הוא מספק הכי הרבה כוח וכך אפשר לשמור על תנועה בקצב מהיר. מהנדסי שלדת האודי השכילו לאזן בין התנהגות בטוחה ובין הנאה. התחושה שההגה מספק די מלאכותית, אבל ברגע שלוחצים על המכונית היא כאילו מתכווצת, נעשית חדה ומדויקת ויודעת לספק גם הנאה. צריכת הדלק בסוף היום עתיר הסגנונות, הנהגים וסביבות הנהיגה, עמדה על 7.1 ק"מ לכל ליטר בנזין.


ב.מ.וו 520i
מהפכת המנועים הקטנים עוברת על ב.מ.וו בשנים האחרונות. יצרן המנועים הבווארי (ב.מ.וו בגרמנית בראשי תיבות) מתקין מגוון רחב של מנועים קטנים יחסית וחזקים בכל הדגמים שלו. גם סדרה 5 הסאלונית זוכה לטיפול הטכנולוגי.



עיצוב, אבזור וסגנון
מבט קצר על מכונית הסאלון ומזהים מיד שהיא באה מב.מ.וו. העיצוב החיצוני אינו חדשני ואינו מסובב ראשים, אבל הוא מכובד ומרשים ולמכונית הזו יש נוכחות ברורה. גם תא הנוסעים משדר באותו תדר. התא אינו עוטף ועשיר אלא קורקטי יותר, פשוט ומינימליסטי אבל מכובד ואלגנטי מאוד. הנדסת האנוש כאן טובה מאוד, בין היתר בזכות מערכת תפעול חכמה שעובדת היטב. איכות החומרים ורמת ההרכבה משובחות.

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
כשמתיישבים במושב הנהג של הב.מ.וו מרגישים בדיוק כמו שצריך להרגיש במכונית סאלון טובה: המושב נוח מאוד, הוא מרווח, הכוונונים שלו מדויקים ואפשר להגיע לתנוחת נהיגה מצוינת - שומרת אותנו מצוין במקום ובנוחות גבוהה. המושב האחורי נוקשה מעט, דבר שפוגם מעט בנוחות בנסיעות קצרות ומסייע ליושבים מאחור בנסיעות ארוכות. המרווח מאחור לא מרשים. נוחות הנסיעה במכונית טובה, בעיר היא בלטה לטובה יותר מאשר מחוץ לעיר, ולמרות שהיא היתה מעט נוקשה מדי על שיבושים חדים, היא היתה מרוסנת היטב.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
לא כולם אהבו את התנהגות הכביש של ב.מ.וו סדרה 5 באותו אופן. חלק מהבוחנים המקצועיים פסקו שההגה קל מדי ולא מספיק מדויק, ואחרים - שהמשקל שלו טוב וגם הדיוק. חלק גם אהבו את השלדה יותר ואחרים פחות. כך או כך הסכמנו שה-5 מעט רכה מדי ושההגה שלה אינו מתקשר מספיק, וגם שלשלדה הזו פוטנציאל להשתבח מאוד עם מנועים גדולים יותר. מערכת הכוח במכונית, מנוע וגיר, פעלו היטב, וזאת למרות שמנוע הב.מ.וו בגרסת הבסיס חלש יותר ממרבית חבריו (מלבד האודי). המנוע פועל באופן חלק ואלגנטי ומרגיש כמו מנוע גדול הרבה יותר. גיר שמונת ההילוכים שומר על הכוח בסביבה יעילה ומסייע לנהג לשמור על קצב נסיעה מהיר. אחד הבוחנים הגדיר את תיבת ההילוכים הזו כאחת הטובות שיש. צריכת הדלק שנמדדה בסופו של יום, 7.49 ק"מ לליטר, היתה שנייה רק ללקסוס GS300h, שלה מערכת הנעה היברידית.


וולוו S80
שמרן או מהפכן? רבוע או עגלגל? בוגר ומכובד או צעיר ודינאמי? מותג הרכב השבדי נע בין קצוות מסקרנים ותהינו כיצד הוא מתמודד בפלח הסאלון החשוב, עם ה-S80 שלה מנוע בנזין קטן וחזק.



עיצוב, אבזור וסגנון
וולוו S80 היא המתמודדת הוותיקה ביותר במבחן הזה, ובוולוו נמצאים כעת בשלבים מתקדמים של פיתוח הדגם שיחליף אותה. שמונה שנות הנסיון שלה בתחום עושים אותה מיושנת מעט ליד חברותיה. היא גם נראית מעט קטנה מכפי שהיא. בתוך תא הנוסעים נוכח העיצוב הסקנדינבי שהיה חדשני מאוד כשנולד, אך כיום גם הוא נראה מרשים פחות. עם זאת, העיצוב החדש של לוח המחוונים והאפשרות לשנות אותו תוך כדי תנועה - מרעננת בהחלט. גם הנדסת האנוש, שהיתה מהפכנית בזמנה, נראית כיום מעט פחות מדויקת מול ההתקדמות בתחום בשנים האחרונות. לצד אביזרי פינוק סאלוניים שמציעה המכונית, היא מציעה גם סדרה ארוכה ומכובדת של אביזרי בטיחות מהשורה הראשונה - התראות שונות מפני תאונה מתקרבת ומערכות שייגנו על הנוסעים בעת תאונה בלתי נמנעת.

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
המושב בוולוו מספק לנהג חוויה סאלונית של פעם: מושב מרופד, עשיר, מין כורסת טלוויזיה כזאת. ההגה העבה, נעים למגע ומשלים את התחושות המפנקות. המרווח מלפנים מצוין, מאחור מרווח מאוד לשני מבוגרים גדולי גוף, אבל שלושה לא ממש ייכנסו. כמו מלפנים, כך גם מאחור המושבים רכים ומפנקים במיוחד - גם אם התמיכה אינה מושלמת. תא המטען עמוק וגדול, והיינו שמחים אם רף ההעמסה שלו היה גבוה פחות. בצד של נוחות הנסיעה החבילה אינה שלמה. וולוו S80 היא מכונית רכה, דבר שיכול לפנק בכבישים טובים, אבל הרכות הזו, והיעדר שיכוך יעיל, מביאים לנדנוד בלתי מרוסן כשסלילת הכביש מוקפדת פחות, בעיר ומחוצה לה.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
נוקאאוט. ככה נראית מערכת הכוח בוולוו S80. מול ההתיישנות המסוימת במרכב, העדכון האחרון בוולוו הביא לעולם בונבוניירה מוטורית: את מנוע ה-2,000 סמ"ק, 245 כ"ס. הוא לא רק חזק, המנוע הזה, אלא גם מעודן, עם צליל נעים ופעולה חלקה. תיבת שמונת ההילוכים משחקת גם היא תפקיד חשוב בהאצות החזקות ובפעולה היעילה של המנוע. כל הבוחנים הופתעו מעוצמת המנוע ומהיכולת שלו. צריכת הדלק שלו עמדה על 7 קילומטרים לליטר. לעומת המנוע, התנהגות ה-S80 היתה פחות טובה. רכות המתלים מביאה לנטייה עקבית בעיקולים וההגה הקליל אינו מספק יכולת שליטה מהנה. רכב הסאלון מתנהג באופן בטוח וצפוי, אבל חוויות נהיגה ממנו והלאה.


יגואר XF
אחרי שההודים השתלטו על יצרן הרכב הבריטי המסורתי, הם בחרו לטלטל את כל המוסכמות, מהעיצוב, דרך האופי וכלה בנפח ובטכנולוגיית המנועים. יגואר XF, שהוצגה כבר בשנת 2007 היתה מכונית סאלון מרשימה, אם כי לא ממש יגוארית.



עיצוב, אבזור וסגנון
למרות הערות על קישוט פה ושבכה שם, ציבור הבוחנים הסכים שהיגואר היא המכונית היפה ביותר במבחן. מי שעומד מאחורי עיצובה (איאן קאלאם) עומד גם מאחורי עיצובן של מרבית מכוניות אסטון מרטין עוצרות הנשימה. התלונה המהותית היחידה כאן היא כי אין בין העיצוב הזה דבר וחצי דבר עם עיצובם הקלאסי של דגמי יגואר בעבר. היעדר ה"יגואריות" נמשך לתוך תא הנוסעים, שזכה לסגנון הייטקי כשנולד ב-2007. היות שעולם ההייטק מתקדם מהר, גם העיצוב כאן כבר נראה מעט מאולץ בשל גילו, אבל עדיין רבים יאהבו את האווירה המתוחכמת והמיוחדת, שכוללת פתחי אוורור וחוגת הילוכים שנשלפים חשמלית. איכות החומרים וההרכבה היו מאכזבים וכך גם הנדסת האנוש.

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
לא כולם אהבו את המושב של ה-XF, שלא היה מהנוחים במבחן, אבל הבוחנים הסכימו שתנוחת הישיבה בו טובה מאוד. גם המרווח טוב. עיצובה של היגואר, בסגנון של מכונית קופה יפהפייה, גובה מחיר במרחב הראש שבמושב האחורי. כאן ייכנסו בנוחות רבה שני נוסעים שגובהם 180 ס"מ ומטה. הנטייה הספורטיבית והגלגלים הגדולים, שמוקפים בצמיגים עם כמות קטנה של גומי, פוגעים בנוחות הנסיעה שביגואר. היגואר היתה נוחה, אבל הנסיעה בה לוותה בריסון לא משכנע של בורות ושל הפרעות סלילה בעיר ומחוצה לה.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
מי שמחפש התנהגות כביש משובחת - הגיע אל המקום הנכון. יגואר XF היא נמרה בעיקולים. ההגה שלה חד ומדויק - גם אם חלק מהבוחנים שיוועו ליותר מידע מהשלדה. השלדה מוצקה וטובה, הרכב מרוסן ומאוזן וגם הבלמים מצוינים. ביגואר רגילים להשתמש במנועי שישה, שמונה צילינדרים ואפילו יותר, אבל כיום הם אוהבים להשתמש גם במנועי ארבעה צילינדרים קטנים וטכנולוגיים, שבדומה לאלה של וולוו, מצליחים להפיק המון כוח מנפח קטן. 240 כוחות הסוס מספקים מעבר למצופה, מושכים את הרכב חזק ועושים זאת בשלווה חלקה שמלווה בצלילים בשרניים ונעימים במיוחד. תיבת ההילוכים שפועלת לצידו של המנוע היא טובה מאוד, גם אם לעתים קיווינו לתגובות מהירות יותר.


לקסוס GS300h
ממש לא מזמן, במונחים של עולם הרכב, החליטו בלקסוס להשקיע אסטרטגית בשוק האירופי, שבו פועלת גם ישראל. המותג היפני שנולד לשוק האמריקאי נמצא בשלבים אבולוציונים של התאמה לטעם האירופי שמחפש יותר חוויות נהיגה וסגנון מוקפד. הדור הנוכחי של ה-GS הוא המאמץ הגדול ביותר בכיוון מטעמה של החברה. הלקסוס היא היחידה במבחן שהמנוע שלה גדול משל האחרים, אבל מדובר כאן במערכת היברידית שהן מבחינת כוחה והן מבחינת מחיר הרכב, מציבה את עצמה מול המתחרות.



עיצוב, אבזור וסגנון
הלקסוס יפהפייה, על כך יש הסכמה, והיא גם משלבת אלמנטים שמפגינים ניצנים של זהות עיצובית חדשה למותג. ובכל זאת, לכמה מהבוחנים חסרה עדיין זהות ברורה ועצמאית מול מרבית המתחרות. בתוך תא הנוסעים מרגישים הרבה יותר את החשיבה האירופית, במובן הטוב ביותר שאפשר לחשוב עליו. תא הנוסעים נבנה מחומרים איכותיים מאוד, עם כפתורים מוצקים ודלתיות עבות שנראה כי יישרדו שנים ארוכות ויבודדו את הנוסעים מפני טלטלות, רעידות ורעשים. צג מערכת הקול נראה עדכני ביותר ומערכת העכבר המרחף ששולטת בו היא הברקה מתוחכמת של לקסוס שעובדת היטב ורק משתבחת עם השנים והדגמים שזוכים בה.

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
היות שלקסוס GS300h היא היברידית, נפח תא המטען שלה נפגע בשל ערכת הסוללות הגדולה. למרות שהגישה אליו טובה, הוא הקטן במבחן הזה. מול נפח ההעמסה, נפח המחייה בתא הנוסעים היה הטוב ביותר. המושב האחורי היה מרווח דיו להסיע שלושה מבוגרים בנוחות רבה, והמושבים הקדמיים נוחים עוד יותר. ריסון הפגמים על הכביש היה מעולה בלקסוס והיא הצליחה לבודד את הנהג והנוסעים הן מטלטולים והן מרעשים, הן בכביש העירוני והן בכביש המהיר.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
מערכת ההנעה ההיברידית של הלקסוס משלבת בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי. התוצאה היא עידון רב בחיים עם המכונית. היציאה מהחניה הביתית בבוקר שקטה כמעט לחלוטין, מנוע הבנזין אינו פועל ברמזורים ולעתים גם בעומסי תנועה ומשתלב חזרה באופן חלק לגמרי כשהוא נקרא לפעולה. מצד שני, עוצמת המנוע אינה מרשימה כשמצפים לביצועים חזקים והלקסוס היתה איטית יחסית לחברותיה. הפיצוי על הביצועים הגיע בתחנת הדלק, שם השיגה המכונית ההיברידית צריכה ממוצעת של 9.1 ק"מ לליטר - 35% פחות מהמכונית שצרכה הכי הרבה דלק. בכביש המפותל הלקסוס התגלתה כמכונית עקשנית מאוד: היא לא היתה מהמהנות לנהיגה - מוצקה אבל כבדה. מאידך היא לפתה את הכביש בנחישות והשרתה המון בטחון על נהגיה, גם בתנאים קיצוניים.




סיכום

עיצוב, אבזור וסגנון
אווירת היוקרה היתה ניכרת באודי A6 יותר מאשר באחרות, אבל באופן כללי תאי הנוסעים הטובים ביותר היו אלו של לקסוס GS ושל ב.מ.וו סדרה 5. שתיהן הפגינו איכות רבה והנדסת אנוש משובחת.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
רמת הנוחות באף מכונית במבחן לא הדהימה אותנו, ובכל זאת בלקסוס ובב.מ.וו היא היתה גבוהה מאוד. הלקסוס היתה מרווחת מאוד מאחור אבל תא המטען שלה היה קטן יותר. תנוחת הישיבה באודי היתה נהדרת, אך סידור המושבים מאחור לא היה אידיאלי. הוולוו התאימה מאוד למי שאהב נסיעה רכה.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
יגואר הבריקה במבחן, כל מי שנהג בה נהנה במיוחד, והמנוע והגיר שלה השלימו אותה היטב. המנוע והגיר בוולוו הפתיעו את כולם לטובה - שינוי מרענן בעדכון החדש שלה שיצא זה עתה, אם כי ההתנהגות שלה לא היתה מהנה. הב.מ.וו והאודי נסעו היטב, אם כי השאירו את הבוחנים עם רצון לשיפור זה או אחר. והלקסוס - מערכת הכוח שלה מפגינה יכולת רבה בסביבה העירונית, ופחות מספקת הנאה בפיתולים.





* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יולי 2014 של מגזין iCar

למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. למה לא יכולתם להביא את קאדילק CTS במקום ה-BMW?  ככלדעתי BMW נכשלה במבחן

חמצמצת,07.08.2014

2. הב.מ.וו קיבל באירופה ציונים נמוכים באחיזת כביש והיגוי  אבל אם קונים את האופציה של בולמים אם שליטה אלחשמלי...

תום,19.08.2014

3. לדעתי צריך פה C קלאס (לת)  

איתי בהונקר,27.09.2014

4. מבחן השוואתי מכוניות סאלון  אין מילים, מכוניות 10!!

יונתן,06.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים