יונדאי סונטה (1.6 טורבו) - מבחן רכב

יונדאי סונטה (1.6 טורבו) - מבחן רכב


אחרי הפסקה של מעל עשור, יונדאי סונטה חוזרת אלינו בגרסה נטולת מערכת היברידית. אז איך היא?



כתב וצילם: רן סגל
 
מעל 10 שנים שלא שווקה בישראל יונדאי סונטה שאינה היברידית. האחרונה הייתה אי שם בשנת 2010, עוד מהדור השישי. לאחר מכן היה ניסיון עם ה-i40 האירופאית שהופסק אחרי מספר שנים קצר, וכעת חוזרת אלינו שוב הסונטה, והפעם בדור השמיני שלה, כאשר לצד יחידת ההנעה ההיברידית שמשווקת כאן כבר מעל שנה, היא מוצעת עם מנוע טורבו-בנזין, זהה לזה של הטוסון למשל.
 
ההבדלים מהסונטה ההיברידית לא מסתכמים רק במנוע. במהלך מבחן של מאות קילומטרים בדקנו אותה גם בפרמטרים רבים אחרים, וחזרנו עם התובנות.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: יונדאי סונטה


יונדאי סונטה, 1.6 ליטרים, טורבו-בנזין, אוט' 8 הילוכים, 180 כ"ס, מ-187,900 שקלים
יתרונות
חסרונות
אבזור
נוחות נסיעה
מרווח
בידוד רעשים
עיצוב חיצוני
  ספורטיביות

יונדאי סונטה

עיצוב

קשה להתעלם מהעובדה שזהו אחד מדגמי יונדאי המעוצבים והיחודיים ביותר שיש כיום. בגרסה הטורבו יש גימורים שחורים מבחוץ עם סבכת הקשקשים השחורה, לעומת סבכת חריצי הניקל האופקיים בהיברידית. יש גם פגוש ספורטיבי עם כונסי אוויר זוויתיים וגם כאלה בצדדים, החישוקים גדולים יותר ונראים ספורטיביים, וכדי ש"חלילה" לא יחשבו שאתם בהיברידית - מאחור יש גם יציאת מפלט כפולה שמשתלבת בתוך הדיפיוזר האחורי. פחות אהבנו את הכיתוב עם שם הגרסה על דלת תא המטען, שנראה פחות טבעי.
 
 
מבפנים זו אותה סונטה מוכרת עם תחושה כמעט פרימיומית, בזכות שילובי הצבעים והגימורים הכסופים שפזורים ברחבי תא הנוסעים, לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה הצף והגדול.

יונדאי סונטה
 

תא הנוסעים

הכניסה לסונטה נוחה אם כי מושב הנהג נוקשה במידה. לא כולם יאהבו את זה, אך הוא בעל תמיכה צידית טובה וגם כוונון לתמיכת הגב התחתון. המרווח טוב לצדדים ולרגליים, אך מרווח הראש נפגע משמעותית עקב הגג הפנורמי.
 
שדה הראייה טוב בסך הכל, אך עקב העיצוב הדינאמי קורה A השמאלית קרובה מדי אל הנהג, מה שיוצר לעיתים שטח מת, עניין קריטי יותר בנהיגה עירונית.

יונדאי סונטה
 
הנדסת האנוש טובה מאוד, החל מתפעול הכפתורים שעל ההגה, דרך תפריט מחשב הדרך ועד למולטימדיה ולשאר הפקדים שבקונסולה שבין המושבים. משום מה תא הכפפות לא מואר, אבל גרסת ה"לימיטד" הבכירה מפצה על כך עם תאורת לד פנימית חזקה ויעילה.
 
הכניסה למושב האחורי נוחה עם מפתח דלת רחב יחסית, מרווח לא חסר כאן וגם שלושה מבוגרים יוכלו להיכנס. כדי להשאיר מקום לראש, משענת הגב מוטה בזווית.

יונדאי סונטה
 
כמו ההיברידית, גם הסונטה טורבו משווקת בשתי רמות גימור. גרסת הכניסה בטורבו נקראת "סופרים", לעומת פרסטיג' בהיברידית. יש כאן בין היתר פריטים כמו מושבי עור חשמליים עם זכרונות, חימום ואוורור ותאורת אווירה, לצד אביזרים כמו מצלמת רוורס, הנעה מרחוק, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד מלאה ועוד. בהשוואה להיברידית היא מוותרת על הגג הפנורמי וחיישני הרוורס.
 
גרסת ה"לימיטד" הבכירה כמעט זהה להיברידית, והיא מחסירה וילונות צד אחוריים ואת מערכת השמע של Bose, אך לעומת ה"סופרים" יש פה גם גג פנוראמי עם הכהייה, חיישני חנייה היקפיים, מצלמות היקפיות עם מבט על ולוח שעונים דיגיטלי.

יונדאי סונטה
 
בבטיחות ישנו מערך מקיף עם בלימת חירום המזהה גם הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב ואופציה לשמירה על מרכז הנתיב שנוטה לעיתים להתנגד למיקום בו נרצה למקם את הרכב; בקרת שיוט אדפטיבית שגם אם מוגדרת על שמירת המרחק הקצרה ביותר, עדיין שומרת על מרחק רב מדי ובולמת את הרכב מוקדם ולעיתים באופן מורגש מאוד; יש פה גם התרעת רכב בשטח מת עם התערבות אקטיבית, התרעת תנועה חוצה מאחור ומלפנים, בלימת חירום בנסיעה לאחור, התרעת עייפות, אורות גבוהים אוטומטיים, התרעת תחילת תנועה של רכב מוביל, התרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף והתרעת שכחת ילד במושב האחורי. בגרסת ה"לימיטד" יש גם הקרנת השטח המת בלוח המחוונים. מרשים. 

יונדאי סונטה
 
איכות החומרים טובה. דיפוני גומי עבה ועור נפוצים בתא הנוסעים, לצד גימורים כסופים. פלסטיקה פשוטה קיימת גם היא בחלקו התחתון של התא, אך גם בחלקו הרחוק של הדשבורד ובחופת לוח המחוונים. איכות ההרכבה טובה מאוד.
 
תא המטען בנפח 510 ליטרים, זהה גם כן להיברידית וכולל בתוכו גם גלגל חלופי. התא שימושי בסך הכל עם מפתח רחב ועומק מכובד, ככה שלהכניס טיולון לאורך זה ממש לא בעיה. מצד שני פריטים גבוהים זה כבר סיפור אחר מאחר ודלת חמישית כמו בסקודה סופרב או פיג'ו 508 אין כאן.

יונדאי סונטה
 

נוחות נסיעה

הסונטה ההיברידית היא מכונית נוחה מאוד, אבל בגרסת הטורבו נוחות הנסיעה לא מצטיינת. תגובת הבולם הראשונית נוקשה, מה שיוצר חבטה שעוברת אל הנוסעים בעיקר במעבר שיבושים חדים. משמעות נוספת לאותה תגובה היא למשל פגישה בפס האטה שתתקבל בנוקשות. מצד שני, המעבר עליו יתבצע בצורה טובה יותר עם ריסון טוב.
 
יונדאי סונטה
 
בנסיעה בין-עירונית המצב משתפר, אך גם אז הנוחות לא מהטובה בקבוצה ובנוסף מגלים בידוד רעשים פחות מוצלח מזה של ההיברידית, ככל הנראה עקב חישוקים גדולים יותר וצמיגים רחבים יותר (18" לעומת 17"). הדבר יוצר רעשי כביש נוכחים בעיקר על פני אספלט פחות מוצלח, לצד רעשי רוח די בולטים במהירות כביש 6.

יונדאי סונטה
 

מנוע ותיבת הילוכים

המנוע בסונטה הוא אותו אחד השוכן ביונדאי טוסון. טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטרים המספק 180 כ"ס ו-27 קג"מ, ההאצה ל-100 קמ"ש אפילו מהירה יותר בשתי עשיריות ומתייצבת על 8.6 שניות.
 
לעומת הטוסון שמוצע עם תיבה רובוטית, כאן אל המנוע משודכת תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים. פעולתה חלקה והיא מגיבה לפקודות הנהג בתפעול הידני, אך היא לא מהמהירות שפגשנו.

יונדאי סונטה
 
על פניו, הנתונים נשמעים נהדרים, ואכן הסונטה טורבו מרגישה זריזה בעיר ובדרך בין-עירונית, עם השהיית טורבו מקובלת ומשקל יחסית כבד לדוושת ההאצה. לצד זאת, בתאוצות ביניים בדרך מהירה, לא מתקבלת תחושה של כוח מתפרץ כמו בסקודה סופרב למשל; ההאצה כאן ליניארית יותר, אך כזו שתספיק לכל עקיפה, גם במהירות גבוהה.

יונדאי סונטה
 
תחת מאמץ למנוע צליל נוכח והוא לא נשמע ספורטיבי במיוחד. נציין גם כי מדוושות ההאצה והבלם נשמעו "קליקים" מדי פעם, ללא קשר לשאלה אם לחצתם או לא לחצתם על הדוושות.
 
צריכת הדלק בסיום המבחן, שכלל קילומטרים רבים של שיוט נינוח, עמדה על 13.1 ק"מ לליטר – זהה בדיוק לנתון היצרן. זו לא ההיברידית, אבל הנתון בהחלט מוצלח.

יונדאי סונטה
 

התנהגות כביש

לסונטה טורבו אחיזת כביש טובה מאוד שנעזרת גם בצמיגי פירלי P Zero ברוחב 235 מ"מ. התגובה מהשלדה מדודה, ובכלל התחושה פה מאוד פרוגרסיבית, מצב נפוץ ברכבים עם בסיס גלגלים ארוך ו"זמן" שלוקח לזנב לצאת, בטח עם הנעה קדמית.

יונדאי סונטה
 
ההגה עבה ונוח לאחיזה עם תגובות מדויקת, אם כי הוא לא ממש מתקשר. הבלמים טובים, אך גם הם מבצעים את המוטל עליהם ולא מעבר לכך. לפעולת המתלים הנוקשה יתרון באספלט שסלול היטב, אך כזה עם בליטות או שברים יצור תחת עומס טלטלה שעלולה להפתיע נהג לא מיומן.

יונדאי סונטה
 

סיכום

יונדאי סונטה טורבו היא משב רוח רענן לסונטה החדשה שנמכרה פה בהצלחה בשנה החולפת. העיצוב החיצוני שלה ספורטיבי ומוחצן יותר מזה של ההיברידית, מה שיכול לקרוץ ללקוחות חדשים. מבפנים נקבל את אותן איכויות מוכרות, מרווח מספק ואבזור שופע. לחובתה נציין את נוחות הנסיעה ובידוד הרעשים שאינם ב"טופ" של הקטגוריה וגם התנהגות הכביש שלא משקפת את המראה הספורטיבי.
 
ההבדל בצריכת הדלק בין יחידות ההנעה, בתנאי אמת, לא גבוה - ועומד על כ-5 ק"מ לליטרים לטובת ההיברידית. מאידך בין השתיים ישנו פער במחיר הרכישה של 11,000 שקלים עד 19,000 שקלים בין הגרסאות הבכירות - וגם זה לא בא ברגל. המשמעות היא שבמחירי הדלק של היום (נובמבר 2021) וביחס לנסועה ממוצעת של 17,500 ק"מ בשנה, ההשקעה עבור סונטה היברידית תחזיר את עצמה רק לאחר כ-4.5 שנים.
 
אז למי בעצם היא יכולה להתאים? אם אתם מעוניינים ברכב מנהלים מרווח ומאובזר, עם ביצועים עדיפים וחשיבות פחותה לצריכת הדלק - הסונטה טורבו יכולה להיות פתרון מצוין עבורכם.
 
לדגמי יונדאי בישראל - יונדאי
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. שי  שהיפנים ישארו עם המנועים האטמוספרים החלשים והתיבות...

מעדיף את הסונטה על פני כל עגלה יפנית עלובה.,17.11.2021
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים