בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

טויוטה אוריס - מבחן רכב



טויוטה אוריס היא למעשה גרסת 5 דלתות לקורולה המשפחתית, אבל בעיני טויוטה היא הרבה יותר מזה. האוריס היא רכב שאמור להדיף ניחוח אירופאי ולקסום לאלו שקונים בדרך כלל גולף. האם היא מסוגלת?



מאת יתיר דוידוביץ

תקציב הפיתוח שעמד למהנדסים היפניים בבואם לתכנן את טויוטה אוריס החדשה היה מוגבל. עליית מחיריהם של חומרי הגלם, הצונאמי ביפן שפגע במפעלי החברה והמצב הכלכלי בעולם כולו הביאו את ההנהלה לקצץ בעלויות הפיתוח. "אם אתם רוצים גולף יפנית אתם חייבים לפתוח את הארנק", תבע המהנדס הראשי. נשיא החברה העניק לו מבט בוחן: "בדרך שלי או בדרך הקשה", הוא אמר והצביע על חרב הסמוראים בפינת החדר. בחרב לא השתמשו באותו היום...

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: טויוטה אוריס


טויוטה אוריס בנזין 1.6, 132 כ"ס, החל מ- 129,900 שקל
יתרונות
חסרונות
נוחות נסיעה
עיצוב תא נוסעים
הנדסת אנוש ואבזור
מרווח בשורה האחורית
התנהגות כביש
שילוב מנוע - תיבה


טויוטה אוריס. הלבנה שותה בנזין, האפורה אוכלת חשמל / צילומים: יתיר דוידוביץ

עיצוב, מרווח ואבזור

"צריך להחליף את שלדת המכונית, היא קטנה וצפופה" טען אחד המהנדסים - אבל הסבר על המצב הכלכלי ומבט קצר לפינת החדר החזיר אותו לתלם. האוריס החדשה שמרה על בסיס הגלגלים של קודמתה, 260 ס"מ, ועל רוחב של 176 ס"מ. ואכן, המהנדס הסקפטי לא טעה (לפחות הוא חי) והאוריס היא אחת המכוניות הצפופות בקטגוריה - בעיקר במושב האחורי, שם מרווח הברכיים מוגבל, וגם בתא המטען שהצטמצם בגלל הצמיג החלופי הגדול. מרווח הראש דווקא לא רע. המושבים הקדמיים צרים וקצרים אך המרווח לרגליים ולראש טוב.

בדרך כלל מכוניות עשירות באבזור הן מכוניות מבלבלות לתפעול, אבל לא במקרה הזה. למרות שניתן למצוא באוריס מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, מערכת שמע עם תפעול מההגה, דיבורית בלוטות', חיבורים לנגני שמע מראות מתקפלות ועוד, ההתמצאות ברכב היא עניין פשוט למדי. אפילו כבדי ראייה יצליחו להסתדר באוריס, שנראה כאילו נתפרה במיוחד לגיל הזהב. אבל אולי עדיף שחלק מהשוהים ברכב יהיו כבדי ראייה, כי העיצוב הפנימי של האוריס, איך נאמר, מודרני בערך כמו שמעון פרס. האלמנטים העגולים, המרובעים והטרפזיים פשוט נראים כחלקים שנלקחו משלושה רכבים שונים ואין ביניהם שום קשר הגיוני. איכות ההרכבה מעולה, כרגיל אצל טויוטה. גם מכונית המטרה - פולקסווגן גולף - אף פעם לא עוצבה באופן מרשים, לא מבפנים ולא מבחוץ, וכאן כנראה טמון הקלף החזק הראשון של טויוטה. בניגוד לדור הקודם, האוריס החדשה נמוכה ב-5 ס"מ ובעלת חרטום וזנב זוויתיים ויחודיים למראה. המראה פחות אלגנטי מזה של הגולף, אבל הרבה יותר בולט ודינאמי. גרסת הבנזין עם חישוקי מגנזיום בקוטר 16", דיפיוזר ומפלט עגלגל מצליחה להעניק מראה שהוא על סף הספורטיבי. גם הגרסה ההיברידית מעוצבת באופן דומה וההבדל ניכר בעיקר בזנב פחות אגרסיבי.

מנוע ותיבת הילוכים

לאוריס, בטח הבנתם מהסעיף הקודם, שני מנועים. מנוע בנפח 1,600 סמ"ק ומנוע היברידי גדול מעט יותר. מנוע הבנזין חדש לגמרי והוא מציג נתונים מרשימים: 132 כ"ס ו-16.3 קג"מ. אמנם הכוח מגיע רק אחרי 4,300 סל"ד, אך תיבת ההילוכים הרציפה שומרת את המנוע בתחום היעיל כל הזמן ומאפשרת תאוצות זריזות. העניין הוא שהתיבה הזו גורמת לרכב להשמע פחות מהיר ויותר מאומץ מכפי שהוא באמת. זה גם נשמע יותר רועש ומאומץ ממה שצריכת הדלק מספרת: הנתון הרשמי מעמיד את האוריס בצמרת קטגוריית המשפחתיות עם 17.5 ק"מ לליטר, ובנסיעת המבחן, שלפרקים הייתה מאוד מאומצת, רשמה האוריס 11.1 ק"מ לליטר, נתון טוב ביחס למתחרות. רעשי המנוע אינם בולטים יתר על המידה (למרות שפתח המפלט תוכנן על מנת לשפר את נעימתו) אך רעשי כביש בלטו על כבישים שאינם סלולים באיכות גבוהה (כמעט כל כביש ישראלי) וכך גם רעשי הרוח שמופיעים כבר במהירויות נמוכות. הגרסה ההיברידית מציגה נתון מרשים יותר ובמבחן המאומץ היא צרכה ליטר לכל 13.5 ק"מ. בשיוט רגוע הנתון עלה לאזור ה-20 ק"מ לליטר וניצול יעיל של המערכת ההיברידית בעיר בהחלט יאפשר חסכון משמעותי ביחס לגרסת הבנזין.


תא נוסעים מאובזר אך מעוצב בצורה לא אחידה / צילום: יצרן

נוחות נסיעה והתנהגות דינאמית

רק מספר דקות אחרי תחילת הנסיעה מגלה האוריס לאן הלך תקציב הפיתוח. עם השברים של תל אביב וירושלים יש לא מעט רכבים שמסוגלים להתמודד, אבל עם דרך נוף גלבוע, כביש שבור, צר ומלא מעברי בקר, גם מכוניות נוחות יחסית מתקשות להתמודד. לא האוריס. שיבושים קטנים מתפוגגים כמעט לגמרי מתחת לגלגלים, בעוד ששיבושים גדולים ופסי האטה נבלעים באופן נוקשה יותר ומרוסן.

באופן מסורתי, מכוניות שמכוונות לקהל הנהגים האנין באירופה מציעות התנהגות כביש טובה. כדי להגיע לכיול הדינאמי הרצוי מכוונים היצרנים את מערכת המתלים על הצד הקשוח של הסקאלה ומוותרים על נוחות הנסיעה, ומעניין היה לראות כיצד התמודדה הטויוטה עם הקונפליקט. נוחות הנסיעה הטובה עוררה ספקות, אך להפתעתו של החתום מעלה היא לא פגעה ביכולת הדינאמית של המכונית. זו המשפחתית הראשונה של טויוטה בעשרים השנים האחרונות שממש כיף לנהוג בה. באמת. לא שתיתי, לא עישנתי שום דבר, הכל שריר וקיים. מדובר בטויוטה עם יכולות דינאמיות גבוהות. התקשורת מהשלדה לקוייה, ההגה קל וחסר תקשורת, ועדיין היא מצליחה להיכנס לפניות, לשחרר מעט זנב ולהימנע מתת היגוי קיצוני. זו אמנם לא פורד פוקוס, אבל ביחס לשאר המתחרות (כולל הגולף המוצלחת) האוריס בהחלט למדה את הטריק. הללויה.



סיכום

בסוף תהליך הפיתוח ישב מנהל המהנדסים רועד מול הצ'יף הראשי של טויוטה. החרב הייתה על השולחן, והבוס קרא מתוך מגזין רכב את רשימת היתרונות והחסרונות בפני המהנדס המפוחד. האוריס נוחה לנסיעה ולתפעול, דינאמית, מאובזרת וחסכונית. מצד שני היא צפופה ועיצוב הפנים משעמם להחריד. כבדרך אגב הוא ציין שהעיצוב החדש הקשה על זקן שכמותו להיכנס ולצאת. "החלטתי לחוס עליך הפעם, בגלל שעל תא נוסעים משעמם וצפוף במכוניות של טויוטה כבר קראתי מיליון פעם, וגם כי עד היום הטויוטה המהנה היחידה בליין שלנו יוצרה בכלל על ידי סובארו." הוא הרים את החרב, ניגש ללחוץ את ידו של המהנדס, ושנייה לפני שהצעיר ברח מהחדר הוא ביקש: "כשתצא תקרא בבקשה לעוזרת. הנכדים שלי תמיד משאירים פה את הצעצועים שלהם, אי אפשר ככה יותר".

להשוואה בין טויוטה אוריס והמתחרות הישירות לחץ כאן

הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון פברואר של מגזין iCar

לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה


למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. סאלח  ממש סיפור אדיוטי

שבתי,28.03.2013

2. תיקון  המנוע לא חדש. הוא קיים באוריס 2009 שלי. אומנם לא...

דני,28.03.2013
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים