דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


תחום מכוניות הסאלון עם מנועי הפלאג-אין נמצא בעליה. היום כמעט כל מכונית בקטגוריה שמכבדת את עצמה מגיעה גם עם כבל טעינה, והתחום הזה מספיק סקסי כדי למשוך לקוחות שאפילו עשויים היו לשים את הכסף על ג'יפון. בימינו זה חתיכת הישג.

לוולוו יש מתמודדת מוצלחת בקטגוריית הסאלון. מאז המעבר לשליטה סינית, מישהו שחרר לחבר'ה מוולוו את הצ'אקרות והם מצליחים להביא לעולם מוצרים מרשימים אחד אחרי השני. ואכן, וולוו S90 היא מוצר טוב. אבל יש לה רק בעיה אחת. המחיר.


לעמוד הדגם בקטלוג iCar:
וולוו S90 פלאג-אין הייבריד


וולוו S90 פלאג אין, 2.0 ליטר היברידית-נטענת T8, אוט', 407 כ"ס, 449,990 שקל

יתרונות

חסרונות

מרווח

נהיגה עירונית

יחידת הנעה

התנהגות דינאמית

עיצוב

  הנדסת אנוש


וולוו S90 פלאג-אין הייבריד

וכל זה למה? כי בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית סאלון עם מערכת פלאג-אין הייבריד לצד מנוע בנזין, 450 אלף שקל הם דווקא סכום לא רע בכלל. אז מה הבעיה? הבעיה שלב.מ.וו ומרצדס יש גם כן מכוניות פלאג-אין, באותו מחיר בדיוק. אז עכשיו נראה אם לוולוו יש עוד כמה קלפים בשרוול.


עיצוב

לא משנה כמה טוב הצלם (ובמקרה הנדון הוא לא משהו), הוולוו תהיה הרבה יותר יפה במציאות. העובדה שהיא ארוכה נבלעת בקווים אלגנטיים ובצבע מדהים של רכב המבחן. על החזית, עתירת הכרום ופנסי "פטיש התור" המהממים, מיותר להרחיב. על הזנב יכולים להיות ויכוחים אבל הח"מ אהב אותה גם מהזווית הזאת, בעיקר בלילה כשהאורות ממסגרים את התמונה.

מבחוץ היא יפה? מבפנים העיצוב של ה-S90 הוא אחת מיצירות האומנות המוצלחות ביותר שיש לתעשייה להציע. מסך מגע גדול חולש על התא, כשמסביבו מעט כפתורים וניקיון סקנדינבי מינימליסטי וקלאסי. איכות החומרים מעולה עם אלומיניום מוברש ועץ בגרסה הנבחנת. איכות הרכבה טובה משאירה רושם יוקרתי.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד


תא הנוסעים

הסיפור ממשיך עם שני מושבים קדמיים גדולים, נוחים, שמציעים עור נעים ושלל כוונונים חשמליים.  האבזור מסביב מצויין. הרכב מציע לוח מחוונים דיגיטלי, חישוקי 19 אינצ', כיוונונים נוספים למושבים וגם זכרונות, כניסה והנעה ללא מפתח, וגם ידית הילוכים שמישהו החליט להגדיר אותה כ"קריסטל". בנוסף, גרסת האבזור הגבוהה, היחידה המוצעת בגרסת הפלאג-אין, מציעה תאורה עוקבת פנייה ועוד המון ציוד בטיחות.

תוספת אחת הגיעה ברכב המבחן - מערכת שמע של Bowers & Wilkins. מדובר באחת מחוויות השמע הטובות ביותר שחווינו במכונית נוסעים, וניסינו כמה מהטובות בתחום לאחרונה. כשמעבירים למצב "אולם הקונצרטים של גטבורג" אפשר להבין למה אפילו אנשים מאוד עצבניים מצליחים (בדרך כלל) להרגע כשהם מגיעים לשבדיה. איכשהו, אפילו תוכניות החדשות בבוקר הישראלי נשמעות יותר רגועות דרך המערכת המופלאה.

בוולוו מתקרבים לשנת 2020, ועד אז הם הבטיחו לנו שלא יהיו יותר הרוגים במכוניות החברה. כדי לעמוד בהצהרות האלו, הם צריכים להעמיס על הרכב לא מעט מערכות בטיחות. מה זה כולל? בקרת שיוט אדפטיבית, מצב "זחילה בפקקים" או Piloted Driving  בשבדית, התראה על רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית, התראה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור, בקרת שמירה על נתיב, הכנה במקרה של פגיעה צפויה מאחור ועוד. 

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד

רוב המערכות בוולוו מתפקדות באופן יותר ממוצלח, אבל פה ושם, בעיקר בהתייחס לתיקון הסטייה מנתיב, פגשנו רכבים שהעניקו תחושה יותר "אוטונומית" מהשוודית המאובזרת.

רק כשמבינים בכמה עטיפות עוטפת המכונית את הנהג, מתחוור איך אפשר ליצור הנדסת אנוש כל כך מורכבת במכונית שגם צריך לנהוג בה. כנראה שבוולוו מגלים אמון רב במערכות שלהם אם הם מוכנים להעסיק את הנהג בכל דבר חוץ מנהיגה. המסך המרשים דורש המון תשומת לב, הכפתורים לא תמיד ברורים או אינטואיטיביים ולעיתים צריך לחטט בתפריטים כדי למצוא פונקציה שתימצא במרחק סיבוב כפתור ולחיצה באודי וב.מ.וו.

ולא נדבר על התנועות, בסגנון טלפון נייד, שלא תמיד מבצעות את מה שהנהג ציפה לו.

למעשה, עד לסוף המבחן לא הצלחנו למצוא כמה מהפונקציות הבסיסיות, והשקענו דווקא לא מעט זמן לימוד. מידת ההתאמה המתאפשרת לנהג גבוהה במסך המרכזי, אך בלוח המחוונים היא נמצאת איפשהו באמצע הדרך ביחס למתחרות. טובה, אבל לא הטובה ביותר.

ומהטכנולוגיה לפרקטיקה: המבנה הנמוך והקורה המשתפלת יכולים להפריע מעט בכניסה למושב האחורי, וזאת תהיה אחת ההערות הבודדות לגביו. שני אנשים ימצאו שפע מקום לרגליים ולראש. המושבים נוחים ומפנקים ואם בוולוו היו ממשיכים למכור את המכונית לשרי ושופטי ישראל, היו להם שלל וילונות כדי להסתתר מאחוריהם בדרך לחקירה זו או אחרת. המושב האמצעי פחות רך, ותעלת הינע גבוהה מחסלת את המרווח לרגלי הנוסע השלישי.

למרות הבטריות הגדולות ובניגוד למצב במתחרות, מבנה תא הנוסעים לא נפגע בכלל במעבר לגרסה ההיברידית. כך מתקבלת תחושה שמישהו חשב על העניין כבר בשלב התכנון. המבנה של תא המטען מאפשר להכניס עד 500 ליטר של משא. פתיחה באמצעות הושטת רגל ודלת חשמלית סוגרים את הפרק השימושי של המבחן.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד


נוחות נסיעה

בוולוו מספרים שרכב המבחן מגיע עם מתלי אוויר. במצב הספורט הרגשנו אמנם איזושהי קשיחות וריסון מעט עדיפים, אבל במרבית הזמן הוולוו מרגישה מאוד רכה.

הרכות יוצאת הדופן, שלא זכורה לנו מגרסאות קודמות שנהגנו בהן, הופכת את הנסיעה העירונית בוולוו לריחוף מפנק. נוסע שנרדם מאחור עלול לחשוב שהוא על השטיח של אלדין ולא ברחובות המטולאים של רמת גן.

כשיוצאים מחוץ לעיר הנוחות המפנקת נשמרת אבל כאן בהחלט אפשר לפגוש בנדנוד מוחשי שיעלה חיוך אצל ותיקי הרכבים האמריקאיים, ויפריע לכל השאר. למרות ההערה, אין ספק שמדובר במכונית נוחה למדי.

בידוד הרעשים אף הוא נמצא על הרף הגבוה של סקאלה, למרות שכאן יש כמה מתמודדות שיכולות לאתגר אותה.

אם אתם הולכים לבלות את רוב זמנכם בנסיעות עירוניות וברחובות צפופים, המלצתנו היא לתת קפיצה קצרה למחנה סיירים ליד אילת. את הנסיעה הבין עירונית הארוכה לשם הוולוו תעשה באופן מושלם, ושם תוכלו לעבור קורס נהגי טנקים. נכון שיש חיישני חנייה ומצלמה לאחור, אך תנוחת ישיבה נמוכה לצד אף וזנב ארוכים ומראות צד ענקיות פשוט מנטרלות כל סיכוי לשמור על שלמות הרכב.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד


מנוע ותיבת הילוכים

כשמדברים על יחידות הנעה היברידיות, או פלאג-אין הייבריד, צריך לסווג את הקטגוריה לשתי קבוצות משנה. חלק מהחברות מתמקדות בפיתרון שמציע את המכונית עם מנוע קטן וחלש ויחידה חשמלית שיספקו יחד צריכת דלק מעולה. מצד שני, יש את אלו שאצלם החשמל בא למטרות ביצועים. אלו לא ממש מתחשבים בענייני הדלק ושמים את הדגש על כוח.

מפתיע ככל שזה יהיה, שתי מכוניות הסאלון שמציעות יחידה היברידית שמכוונת להרבה כוח הן לקסוס GS והוולוו שלנו. ללקסוס יש 345 כוחות סוס ועל השוודית תכף נדבר. לעומתן, למרצדס ולב.מ.וו יש מנועים חלשים משמעותית, עם 286 ו-252 כוחות סוס בהתאמה. כן, דווקא השחקנים שלא ממהרים להתרברב בביצועים, מציעים בקטגוריה הזאת מכוניות היברידיות שמסוגלות לזוז, ומהר.

כמה מהר? לוולוו S90 בגרסת ה-T8 יש מנוע שאולי מציע נפח של 2 ליטר בלבד, אבל יש לו שני מגדשים והספק של 320 כוחות סוס, יותר מהגרמניות - וזה עוד לפני שהמנוע החשמלי נכנס לתמונה. התוספת החשמלית מקפיצה את ההספק ל-407 כוחות סוס ולמעלה מ-65 קג"מ! בזכות ההנעה הכפולה, השוודית המהירה מגיעה ל-100 קמ"ש בתוך 4.8 שניות. רק לשם ההשוואה, זה נתון של אודי S5 וגולף R.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד

אז מדובר במפלצת עוצמתית וספורטיבית? זהו, שלא ממש. בתור התחלה, השוודית אולי בלונדינית, אבל דקיקה וקלה היא לא. למעלה מ-2 טון של פלדה ובטריות גורמים לה להיות מהירה, אבל ממש לא ספורטיבית. היא צוברת מהירות באופן מאוד ליניארי, עם כניסות של חשמל וטורבו המדרבנות את הסאלון המפואר למהירויות שהס מלהזכיר.

היחידה החשמלית מעניינת. ביחס למקבילותיה, לא מדובר באחת החזקות. היא מציעה רק 87 כ"ס והיא מניעה את המכונית באופן מרשים בכביש העירוני. את הרכב קיבלנו עם טווח סוללה של 25 ק"מ חשמליים, והצלחנו לנפק מהם בפועל כ-14 ק"מ על חשמל ואת היתר בזבזנו בנסיעה היברידית. כך שגם אם 50 ק"מ מוצהרים היא לא תעשה, בתנאים אופטימליים היא תגיע לא רחוק משם.

ברוב המכוניות בקבוצה יש אפשרות לנסוע על חשמל בלבד. אבל אם במקרים קודמים הצלחנו לשייט במהירות גבוהה ולהאיץ בחוזקה עם המנוע החשמלי לבדו, הרי שגם במצב ה-Pure, החשלי הטהור, של ה-T8, האצה כוחנית תכניס את מנוע הבנזין מיד לפעולה וישנה תחושה שאם תרצו לנסוע על אותו מתח חשמלי, תצטרכו להיות מאוד עירניים לאופן הנהיגה שלכם.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד

מנוע הבנזין, לעומת זאת, חזק ולא מהסס לעלות לסל"ד גבוה. כבר פגשנו אותו ב-XC90, אבל כאן, ולא ברור לנו למה, הוא הרגיש נמרץ והגיב מהר יותר מגינויים של השגרירה השוודית באו"ם.

תיבת ההילוכים הייתה כל כך טובה שלא הרגשנו שהיא קיימת. ועדיין, שני דברים הפריעו לנו. ראשית, הורדת ההילוכים מביאה לבלימת מנוע חשמלית. אבל המציאות היא שבדרך כלל כשאנחנו רוצים בלימת מנוע כנראה שאנחנו רוצים להאט, לא לטעון חשמל - וחוסר התגובה של הרכב להורדת ההילוך קצת מפספס את הנקודה. שנית, צריך הזזה כפולה של הידית כדי להעבור מרוורס להילוך קדמי ולהיפך. מה הרעיון? תלמדו מב.מ.וו איך עושים את זה נכון בידית הילוכים סטטית.

בנסיעה עירונית ופרברית על החשמל, וזחילת פקקים ארוכה במצב היברידי, הצלחנו להעביר את ה-S90 כ-20 ק"מ בצריכה משולבת של 27 ק"מ לליטר. המעבר לכביש הבין עירוני, עליית הקצב וסחיטת הבטרייה עד תומה, הביאה את צריכת הדלק הכוללת במבחן לכדי 10.8 ק"מ לליטר. בהתחשב באופי המבחן ובמשקל של הרכב, הנתון טוב מאוד.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד

התנהגות כביש

ארובות השמיים החליטו להציף את הכבישים של איזור לכיש. כמות גשם כזאת לא ממש אפשרה לכביש לקיים איזשהו קשר עם הגלגלים של המכונית. בישורת אחת תחת האצה חזקה, הוולוו החלה להחליק, במהירות גבוהה. למרבה המזל לוולו יש הנעה כפולה, ועל האיכויות שלה אנחנו לומדים בהאצה הבאה מהמקום. ה-S90 אחזה ברמה גבוהה והצליחה למצוא אחיזה גם בתוך נהרות המים.

למעט אותו מקרה, אין ספק שהאחיזה שהיא מציעה טובה יותר מכל הדרישות הממוצעות. גם איכויות הבלימה הפתיעו לטובה והבלמים לא התחממו או דעכו גם אחרי התעללות. אבל אם אתם חושבים שמדובר במכונית ספורטיבית, 2.076 טון ישכנעו אתכם מהר אחרת.

השוודית מעדיפה להרחיב קו ולפנות באופן סביר בלבד. לזה מצטרף הגה מנותק ובמכלול הדברים מתקבלת מכונית מהירה ואוחזת ללא שום כיף מהסוג הספורטיבי, אפילו לא במצב הספורט.

וולוו S90 פלאג-אין הייבריד


סיכום

גרסת ה-T8 של וולוו S90 לוקחת את הקונספט בדיוק למקום הנכון. גם לפני שביצענו מבחן השוואתי, נראה שהגרסה הזאת לא צריכה להשפיל מבט מול המתחרות הגרמניות, ובחלק מהפרמטרים יכולה אף להרים ראש בגאווה. לא מדובר במכונית חסרת מגרעות, אך המגרעות שלה בהחלט מתקבלות על הדעת ביחס לייעוד ולתמורה המעולה.

העיצוב, האיכות, האבזור ורמת הבטיחות הגבוהה מציבות אותה בחזית המכוניות בקבוצה. המרווח טוב וההערות המשמעותיות לגבי התנהגות הכביש, הנדסת האנוש והקושי בנסיעה עירונית עשויות להתגלות כלא רלוונטיות לחלק גדול מהרוכשים.

לדגמי וולוו בישראל - וולוו

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. ואו. מכונית סלון במשקל 2 טון היא לא ספורטיבית (לת)
    נדהם כל פעם מחדש, 10-01-2018

  • 2. להביא בייבוא אישי בלבד 
    א, 15-01-2018

    עושה חישוב גס של עלויות הבאה שלה לארץ במצב לא מיטבי:
    בגרמניה (שזה בטוח לא המדינה הכי זולה לקנות)
    69240-72900 יורו כולל 19% מעמ
    קרי 58000-61500 יורו לערך בלי שום הנחה
    להוסיף ביטוח הובלה וכו 3000 יורו ועל זה מס
    20% היברידי פלאג אין
    17% מעמ על הכל
    סה"כ 40.4 % מס , מתקבל 81200-86100 יורו
    בש"ח
    340-360 אלף שח , תלוי בגרסה (מומנטום זולה יותר , אינסקריפשן יקרה יותר)

    היבואן קצת חמדן במקרה הזה, כי ברור שהוא מקבל גם הנחה , גם אם זה לא 30-40% כמו על מחירי בסיס של S60,
    ליבואן הרכב עולה אחרי מיסים להערכתי כ-700000 יורו-> 290000 שח (ואולי פחות)

    חבל , כי ב350-360 אלף שח היא דיל בריייקר

    חזקה מאד , חסכונית מאד ,מפוארת מאד

    משאירה בעיה למרצדס/במוו למרות שגם הן זולות בהרבה בחו:ל

    במוו 530E -53600- 59000 יורו כולל מע"מ בגרמניה . יכולה להמכר בישראל ב270-300 אלף שח (זולה מהוולבו אבל גם יותר חלשה). מאידך ספורטיבית ובעלת ביקוש עדיף

    אני מתחיל לייבא

    סגור תגובה

חזור למעלה