בחר רכב
רכב חדש 2017
רכב משנים קודמות

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן וידאו

ב.מ.וו סדרה 5


איך נראית גרסת הסדאן של מותג "מכונת הנהיגה המושלמת", איך היא בתור מכונית סלון, עד כמה היא אוטונומית ועד כמה היא מכונת נהיגה



כתב וצלם סטילס: אסף בר-שי
צלם ועורך וידאו: שלו שטיינבאום

אחד הסלוגנים הכי מוכרים בעולם בכלל ובמכוניות בפרט, הוא Ultimate Driving Machine של ב.מ.וו, שמוסב בעברית ל"מכונת הנהיגה המושלמת". איך נראית מכונת נהיגה מושלמת? אם תשאלו חובבי נהיגה ספורטיבית, הם בטח ידברו על מכונית קטנה ו/או נמוכה וגם קלילה. ב.מ.וו סדרה 5 לא קטנה ולא קלילה. לא שאי פעם היא היתה קלילה, אבל כיום, תחת דרישות הבטיחות וצורכי האבזור והנוחות, היא שוקלת מאות קילוגרמים, אפילו כחצי טון יותר מכפי ששקלו סבתותיה בנות שנות השבעים והשמונים.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 5


ב.מ.וו סדרה 5, מנוע 3.0 ליטר, טורבו-בנזין, טיפטרוניק, 340 כ"ס, 545,000 שקל
יתרונות
חסרונות
מערכת הנעה
מערכות אוטונומיות לא חלקות
איכות ייצור והרכבה ותחושת יוקרה
עיצוב שמרני
מרחב ושימושיות
  תחושות בהיגוי




אולי השאלה הנשאלת לא צריכה להיות בדיוק "האם זוהי מכונת הנהיגה המושלמת", אלא "איך היא כמכונת נהיגה יחסית למכונית סלון גדולה".
 


עיצוב

הרבה נוכחות יש למכונית הזאת, הממדים הגדולים עושים זאת (היא מבוססת על מכונית הפאר, ב.מ.וו סדרה 7, ורואים את זה היטב) וגם גריל ה"כליות" או ה"נחיריים". הצבע הכהה-כהה של מכונית המבחן סייע בדרכו גם הוא וכמובן העובדה שהמכונית צוידה בחבילת M. זו לא גרסת ה-M5 של המכונית, שתעלה כפליים ויותר, אלא חבילת עיצוב ומתלים, עם פגושים וגלגלים אינדיבידואליים לגרסה הזו ופרטים נוספים בתוך תא הנוסעים.

עם זאת, לטעמי חסר בה ייחוד, היא נראית מאוד ב.מ.וואית, אבל אין משהו שמייחד אותה בתוך ההיררכיה של דגמי היצרן. העניין הזה, של עיצוב שמרני מאוד, מקובל אצל יצרני גרמניה, בעיקר, אולם נראה שכמה מהמתחרים עושים מאמצים דווקא לייצר ייחוד בעיצוב בין הגרסאות השונות.

גם עיצוב תא הנוסעים ממשיך את התפישה הזו, כלומר: מאוד ב.מ.וואי, עם מעט ייחוד לסדרה 5, אבל עם תבנית כללית אלגנטית ביותר, אנינה ולא עמוסה מדי. זאת, כל עוד לא מנסים לרדת לעומקם של תפריטי מערכת המולטימדיה, שקצת מסרבלים את התפעול גם במקומות שאפשר היה לחסוך זאת. כיול מאפייני הצליל (בס, טרבל), למשל, לא היו לנו זמינים ממסך תפעול המוזיקה עצמה, וכך גם רשימת השירים במכשיר הבלוטות'.

ב.מ.וו סדרה 5


תא הנוסעים

איכות הייצור וההרכבה ב-540i שבמבחן מרשימה. תא הנוסעים מצליח גם להיות איכותי ועמיד, וגם להיות עדין ויוקרתי. עם חבילת ה-M מעוטר תא הנוסעים במשטחי קרבון קשוחים ובדיפוני מושבים שתפורים במתווה ובצבע שמזכיר עבודות עור בנות מאות שנים. המושבים נוחים מאוד, הם נמצאים במקום טוב במנעד שבין מושבי ספורט תומכים וקשיחים ובין כורסת טלוויזיה. המושבים ינהלו את תנוחת הגוף ביעילות בין אם מדובר בכביש הררי עתיר פניות ובין אם מדובר בנסיעה בת מספר שעות. את תמיכת הצד וכן את תמיכת הגב התחתון אפשר לכייל לפי הטעם האישי באמצעים חשמליים.

זוכרים שה-5 מבוססת על סדרה 7 הגדולה? מרגישים זאת גם במושבים האחוריים. כאן יש מספיק מקום גם למנהיגים גבוהים, הן מבחינת מרווח ראש (שיספיק עד למבוגרים בגובה 190 ס"מ לערך) והן מבחינת מרווח הברכיים. לא היינו מושיבים אנשים, בעיקר מבוגרים, במושב האחורי-אמצעי בשל הרצפה המוגבהת במיוחד. מלבד זאת, המושב האחורי הוא ספה יוקרתית, נוחה ומלוטשת. היושבים בה נהנים גם מווילון אחורי וצדי, מתאורת קריאה, פתחי מיזוג, מחזיקי כוסות מתקפלים במסעד המרכזי וגם מגישה פשוטה ונוחה אל מעמקי תא המטען.

ב.מ.וו סדרה 5

והבגאז'? הוא קל לפתיחה - נפתח בהסטת הרגל, נגיש - עם מיפתח רחב ונמוך יחסית, גדול - עד כדי העמסת מזוודות ותיקים לפי הצורך ושימושי - עם מספר תאים ופתרונות קיבוע ואחסון.

במכונית שעולה הרבה מעבר לחצי מיליון שקלים, יש מטבע הדברים אביזרים ופינוקים מכאן ועד ללונה פארק הקרוב. נציין כמה מהמעניינים שבהם.

הראשון הוא השלט הרחוק, שהוא המפתח הכי קרוב לסמארטפון שראינו עד כה. לא שהוא מתחרה באייפון האחרון, אבל יש בו מסך מגע מובנה שמציע כמה אפשרויות, חלקן לא מסעירות, כמו לראות מרחוק כמה קילומטרים נותרו לתדלוק (למה?) או אם השארנו את האורות דלוקים, וחלקן כן מסעירות, כמו האפשרות להפעיל את המזגן מרחוק טרם הגיענו לרכב וכמו האפשרות להוציא ולהכניס את הרכב כולו לחניה וממנה. זו האפשרות המסעירה מכולן, אך היא אינה זמינה בישראל בשלב כתיבת הכתבה. להבדיל מרוב שלטי המכוניות, כאן תצטרכו לזכור לטעון אותו.

אבזור הפינוק השני והבולט הוא מסך המגע. מלבד זאת שהוא מציע את האפשרויות המקובלות בעולם, הוא שולט במערכת הרמן קרדון, הוא ממש גדול (10.3 אינץ') ואיכות התמונה והטקסטים שנראים בו גבוהה מאוד.

פינוק נוסף נמצא בגזרת החניה: המכונית יודעת להחנות את עצמה באופן מלא, כלומר - אין צורך לדרוך על אף דוושה, אלא להתקרב לחניה ולאותת ואז (לפי ההוראות שמופיעות) להסתפק בלחיצה על כפתור ייעודי כל עוד המכונית מחנה את עצמה, לוודא שאנחנו בסביבה. גם אם אנחנו בוחרים להחנות את הרכב בעצמנו (זה כל כך 2016!), מוצגת לנו תמונה חיצונית מרהיבה של הרכב. כאן הטכנולוגיה מצליחה לספק לנו, באמצעות מצלמות מובנות ברכב, תמונת על ואפילו תמונה שמדמה סיבוב סביב האוטו, כאילו צולם מרחפן. צריך לראות את הטכנולוגיה בפעולה, היא מבוצעת כאן היטב.

ב.מ.וו סדרה 5

כדי לראות את מפרט האבזור המלא, היכנסו לדף הקטלוג של ב.מ.וו סדרה 5 כאן ב-iCar.

נוחות נסיעה

למרות הממדים של ה-540i, קל לתמרן אותה בעיר, גם באזורים צפופים יחסית. הסיבות, לצד פינוקי החניה, הן שטח חלונות גדול שאינו מסתיר את מה שקורה בחוץ וגם העובדה שכוח הגלגלים מופנה כאן אל הגלגלים האחוריים. מה הקשר? בכך שהגלגלים הקדמיים פנויים מהעברת כוח וחופשיים להצטודד לזוויות חדות יותר ממכוניות אחרות. כך אפשר לתמרן את הרכב בסביבה מורכבת יותר.

כפי שכבר ציינו, מכונית המבחן צוידה בחבילת ה-M. בין המאפיינים של החבילה הזו, גלגלים עם יותר מתכת ופחות גומי וגם מתלים הולמים. במציאות החבילה פוגמת בנוחות הנסיעה של המכונית והיא מעט קופצנית יותר וסלחנית פחות לפגמים בגדלים שונים על הכביש, הן במהירות עירונית והן בינעירונית. המכונית נוחה מאוד גם כך, אבל לא ברמה שהיינו מצפים ממכונית סלון יקרה כל כך. עם זאת, מי שמעוניין בסדרה 5 נוחה ככל האפשר, יעדיף לוותר על החבילה הזו וכך איכות הנסיעה תהיה טובה משמעותית.

שליטה נוספת בנוחות הנסיעה כלולה בבחירה בין מצבי הנסיעה - בין חסכון, נוחות וספורט. ההבדלים בין המצבים השונים ניכרים בהיגוי (מהיר, מתקשח וחד, או ארוך, קל ורך יותר), במערכת ההנעה (פעולה מיידית, חדה, סוחטת כוח ועם צליל עמוק יותר או אופי פעולה נינוח וחסכוני יותר) וגם במתלים (מדויקים וקשיחים או סלחניים ורכים יותר).

ב.מ.וו סדרה 5


מנוע ותיבת הילוכים

ב.מ.וו סדרה 5 מוצעת בעולם עם מגוון של מנועים, שלא כולם נמכרים בעת כתיבת שורות אלו בישראל. מכונית המבחן היא גרסת ה-540i שהיא כיום היקרה ביותר בהיצע. יש לה מנוע שישה צילינדרים בטור בנפח של 3,000 סמ"ק, שמייצר 340 כ"ס. ההאצה למאה קמ"ש נמשכת 5.1 שניות בלבד. את המנוע הזה על גלגוליו וגרסאותיו אנחנו מכירים היטב ומוקירים. הוא חזק מאוד, אבל לא בריון - הכוח מועבר בצורה בוגרת וחלקה לפי דרישות הנהג. תיבת ההילוכים האוטומטית, 8 הילוכים, מתאימה לו כמו כפפה, עם העברות חלקות, יעילות ומהירות מאוד להגיב לדרישות הנהג.

מעל ל-540i צפויה להימכר הגרסה האימתנית של המכונית, ב.מ.וו 550i עם 462 כ"ס והאצה למאה קמ"ש ב-4 שניות בלבד. מתחת ל-540i ישנן שתי מכוניות שונות שמשתמשות באותו מספר: ב.מ.וו 530i וב.מ.וו 530e. ההבדל? הראשונה בנויה בהרכב הקלאסי, עם מנוע טורבו-בנזין. ה-e היא הגרסה ההיברידית הנטענת של המכונית, עם אותו מנוע 2,000 סמ"ק טורבו מה-530i .(שמייצר שם 252 כ"ס), אבל מוסיפה מערכת הנעה חשמלית עם אפשרות לנסוע עשרות קילומטרים על החשמל לבדו. עם הטבות המס בישראל על מכוניות היברידיות, נראה שזו הגרסה המשתלמת ביותר של סדרה 5 כיום.

ב.מ.וו סדרה 5


התנהגות כביש

אם מחפשים מכונת נהיגה מתוצרת ב.מ.וו, כדאי לחפש אותה בין כלי הרכב הקטנים והקלים יותר (M2 או 235i למשל). כאן ישנה מכונית סלון גדולה ומהודרת, שמיועדת להוביל נוסעים גדולים בנוחות. היא צריכה גם לעמוד בתקנים ודרישות עדכניים של חסכון ובטיחות, דרישות שמובילות כמעט את כל יצרני הרכב למסלול שמחליף רכיבים מכאניים באלקטרוניים.

כך נעדר כאן היגוי טבעי שמפנק חובבי נהיגה ובמקומו יש הגה אלקטרוני דל במידע מהכביש. הוא גם מעט קל מדי, גם במצבי הספורט. עם זאת הוא מדויק ומגיב היטב לידי הנהג. מול התלונות חובה גם לציין כי הדור השביעי והנוכחי של ה-5 ספורטיבי ומהנה יותר לנהיגה מקודמו, דבר שאינו מובן בעידן הטכנולוגי שלנו. המרכב רוכן פחות בעיקולים ועדיין אפשר ליהנות מאוד מהאפשרות להטיל את הגלגלים האחוריים אל מחוץ למסלול הטבעי שלהם - הנאה גדולה שאינה מומלצת למי שלא יידע כיצד להחזיר אותם למקומם.

ליכולת הנהיגה ב-5 מצטרפים, בהתאם לרוח התקופה, יותר ויותר רכיבים אוטונומיים, שיידעו להגן על הנהג ונוסעיו מפני טעויות בשיקול דעת. הרכב מצויד במערכת בקרת שיוט מסתגלת (שומרת מרחק ולא רק מהירות) ובהיגוי אקטיבי (שמתנגד לסטייה מהנתיב באמצעות היגוי עצמאי). בקרת השיוט מהנה בכך שהיא מאפשרת השתרכות זהירה ואוטומטית בפקקים, וממשיכה לפעול כמעט עד לעצירה מלאה. עם זאת, תוך כדי תנועה היא לא תמיד מזהה כל מכונית שניצבת בדרכה, בעיקר אם השתחלה בגסות לבנטינית לפני גלגלי ה-5. ההיגוי האקטיבי עוד פחות מהוקצע. הרכב לא ממש "שומר על הנתיב" אלא משתדל למנוע סטייה מהקצה שלו. מה ההבדל? קשה לסדרה 5 להתייצב במרכז הנתיב עם המערכת האוטונומית, הנהג נדרש להמשיך לנהוג באופן מלא, ורק אם הוא סוטה מהנתיב, המערכת "תדחוף" אותו חזרה למסלול.

ב.מ.וו סדרה 5


סיכום

ב.מ.וו סדרה 5 היא מכונית סלון מפנקת ביותר. היא איכותית, בנויה היטב, נעימה ונינוחה, מרווחת, מאובזרת ושימושית. קווי העיצוב שלה סולידיים ומספקים נוכחות ברורה על הכביש. עם זאת, חסר בה ייחוד - הן במונחי העיצוב (שנראה כווריאציית גודל של שאר דגמי הסדאן הנוכחיים של ב.מ.וו) והן במונחי יכולת ספורטיבית, שהיא טובה אך לא "אולטימטיבית", גם במונחי מכוניות הסלון.


למאמר זה התפרסמו 0 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים