בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

ב.מ.וו סדרה 3 (מתיחת פנים) - מבחן רכב



לרגל חגיגות 40 השנה להולדתה עברה ב.מ.וו סדרה 3 מתיחת פנים עדינה שטומנת בחובה, לראשונה בדגם של היצרנית, גם מנוע חדש עם שלושה צילינדרים. שלושה צילינדרים? בב.מ.וו?! חילול הקודש! או שאולי לא ממש...? יצאנו לבדוק



מאת: פבל צ'רניצקי
צילום: פבל צ'רניצקי

הקידמה מביאה עימה אין ספור דברים טובים. למשל הארכת תוחלת החיים, הנחתת אנשים על הירח ואפילו טלפונים שמשמשים כמחשב נייד לכל דבר ועניין. אבל הקידמה היא חיה אכזרית והיא טומנת בחובה גם לא מעט דברים הרבה פחות סקסיים - כמו הקטנת מנועים והרג כמעט מוחלט של "חדוות נהיגה" במכוניות, שמעמדן מתדרדר אט אט מ"כמעט-בנות-משפחה" ל"מכשיר-שמשרת-מטרה".

מאז ומעולם, ב.מ.וו סדרה 3 התברגה חזק מאוד בקטגוריה הראשונה. אנשים לא קנו אותה כי הם היו "צריכים" אותה, כי אף אחד לא באמת צריך מכונית מנהלים גדולה ויקרה, עם הנעה אחורית שהרבה פחות יעילה מהנעה קדמית. הם קנו כי הם "רצו". אבל עכשיו, עם כניסתו של המנוע הקטן והחסכוני, פתאום נראה שאפשר לשלב בין רצון לצורך, ובין הנאה מנהיגה והגיון. והיוקרה? את זה כבר נמצא סיבה להצדיק.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: ב.מ.וו סדרה 3

ב.מ.וו סדרה 3, טורבו-בנזין 1.5 ליטר, 136 כ"ס, אוט', 240,000 שקל
יתרונות
חסרונות
איכות
אבזור
התנהגות
ביצועים
נוחות בין עירונית ובידוד רעשים
לא מרגישה יוקרתית (בגרסה הנבחנת)

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. הגרסה המוטורית ל"איפה אפי?"

עיצוב


מתיחת הפנים של ב.מ.וו סדרה 3 היא לחלוטין הגרסה המוטורית של "איפה אפי". השינויים כאן קטנים עד לא קיימים. בגרסת הספורט (הבסיסית) שנבחנה, הם כוללים פסי כרום ארוכים יותר מתחת לפנסים ופגושים עם עיצוב מעט שונה. זהו. יש לציין שעם מתיחת הפנים קיבלה הסדרה 3 גם פנסי לד מלאים, אבל בכל הנוגע לנראות, הם לא שונים מאלה בדגם הקודם שעשו שימוש בנורות קסנון.

מצד אחד אפשר להסתכל על זה ולצעוק שהם עצלנים, אבל מצד שני העיצוב כאן הוא בדיוק ב.מ.וו - גריל הכליות, עיגולי תאורת היום, הפרופורציות הספורטיביות. כולם מבהירים בדיוק מי המכונית שעומדת מולנו. וכמו שאמרו חז"ל, אם זה לא מקולקל אל תתקן את זה.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. קיבלה פנסי לד מלאים

תא הנוסעים


מה אתם שומעים כשאומרים לכם את המילה "פרימיום"? בדרך כלל עולה תמונה של תא נוסעים איכותי, מעוצב ואפילו מפונפן, עם חומרים מהשורה הראשונה - עור, עץ, תאורת אווירה שמשרה רוגע ונועם. פה זה לא המצב. מושבי העור עוטים בכלל חומר סינטטי, כל הסלון צבוע כמעט כולו בשחור עם שני יוצאים מן הכלל שהצטרפו במסגרת המתיחה - פס אדום לרוחב הדשבורד ומסגרות כרום לפתחי המיזוג, כדי להוסיף קצת צבע ללחיים. זה לא הרבה, אבל זה גם משהו.

יחד עם זאת, ההרכבה איכותית לעילא ולעילא. כל חלקי הפלסטיק עומדים במקומם בדיוק של עשיריות המילימטר והתחושה המתקבלת היא שגם ביום ההולדת ה-80 של הסדרה 3 תא הנוסעים כאן ישאר איתן. בגרסאות הבכירות יותר תקבלו עוד קצת נגיעות עיצוב בדמות פאנלים מעץ (או דמוי עץ) ועור אמיתי שמכסה את המושבים. איכות? כן. יוקרה? בגרסאות הבכירות יותר.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. איכות? המון. יוקרה? לא בגרסה הזו.

להוציא את מערכת ה-iDrive, שהפכה עמוסת תפריטים ותתי-תפריטים לרוב נהייתה מסורבלת במרוצת השנים, הנדסת האנוש כאן מצויינת. השליטה בכל המערכות (ואין הרבה מהן) מאוד נוחה ואינטואיטיבית. 10 דקות אחרי שהתחלתם לשחק עם חוגות וללחוץ על כפתורים, כבר תדעו בדיוק מה עושה כל דבר.

ואולי הנדסת האנוש חייבת את נוחותה - ולו בחלקה - לרשימת האבזור הלא מאוד מרשימה שמקבלת הסדרה 3 הבסיסית. מלבד התראה על סטיה מנתיב ובלימת חירום אוטומטית, אין כאן שום אביזר שגרם לנו להתלהב בצורה יוצאת דופן.

יוצאי הדופן היחידים הם המושבים, שלמרות שנוחות הישיבה בהם זכתה רק לציון "בסדר", הם מקבלים ציון כללי של "למה לעזאזל אין כאלה בכל מכונית?!". הם מציעים שפע של כיוונונים שפשוט לא קיים אצל אף יצרנית אחרת בטווח המחירים הזה, ואפילו בלא מעט במכוניות יקרות הרבה יותר, מציאת תנוחת הנהיגה לוקחת קצת זמן ומעט מסורבלת, אבל בסופה אתם מקבלים תנוחה שתפורה בדיוק למידותיכם.

המושב האחורי ותא המטען טובים, אבל לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה. המושב האחורי מציע מספיק מקום לשני אנשים, עם די והותר מרווח לברכיים ומרווח סביר פלוס לראש. מאידך, הנוסע השלישי יצטרך להתחרות על טריטוריה מול תעלת הינע גדולה למדי, אך זה מצב מאוד סביר ביחס למתחרות בקטגוריה. תא המטען, על 480 ליטריו, מאפשר העמסה נוחה של לא מעט ציוד. הפתח רחב וההעמסה נוחה, אבל זה לא משהו שלא ראינו קודם.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. שניים ישמחו מאחור, השלישי פחות.

נוחות הנסיעה


כשמתחילים לנסוע מבינים מאיפה הביאה ב.מ.וו את המושג "ספורט סדאן". ההגה כבד, הנסיעה מעט נוקשה, והתחושה היא שאפשר לקחת את המכונית הזו למחוזות שימרחו חתיכת חיוך על הפרצוף. בעיר מערך המתלים מעביר לא מעט אינפורמציה מהכביש לישבנים, וזה לא בדיוק מה שהיינו רוצים ממכונית מנהלים מפנקת. אמנם קשה להגיד שהסדרה 3 לא נוחה, אבל היא הייתה יכולה להיות פרטנרית הרבה יותר טובה בחיים העירוניים אם מתליה היו רכים ונעימים יותר.

אבל מי שצריך רכב עירוני, שיקנה רכב עירוני. ב.מ.וו סדרה 3 צריכה לשנע את הסמנכ"ל האוחז בהגה מאות קילומטרים בבת אחת מפגישה מתוחה לפגישה משמימה, מחיפה לתל אביב, ובערב בחזרה לחיק המשפחה. ואת זה, עושה הסדרה 3 בצורה מעוררת התפעלות. אותם מתלים קשיחים הופכים אותה לנטועה, יציבה וכזו שאינה מתרגשת משיבושים אורכיים, רוחביים, אלכסוניים או זיגזגיים בכביש. בידוד הרעשים מצויין, כאשר רק מעט רעשי כביש מפריעים לנהל שיחה בדיבורית ותנוחת הישיבה המושלמת גורמת למאות קילומטרים להיראות כמו קפיצה קטנה למכולת. בגרסת Luxury הבכירה, תקבלו גם מערכת סטריאו איכותית יותר וחבילת תאורת אווירה שתנעמנה את זמנכם.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. הנוחות בעיר טעונת שיפור, אך בשיוט היא מצויינת

מנוע ותיבת הילוכים


כששמעתי לראשונה שב.מ.וו סדרה 3 עתידה לקבל מנוע עם שלושה צילינדרים, אני חייב להגיד שלא הייתי אופטימי. מנוע של מיני? בתוך ב.מ.וו? בתוך מכונית של יצרנית שחרטה על דגלה את הספורטיביות וחדוות הנהיגה? למישהו שם במינכן בוודאי השתחררו כמה ברגים. ואולי זה סוג של צדק פואטי? אי אפשר שלא להגניב חיוך למשמע ההגיון הברור בהשתלת מנוע עם שלושה צילינדרים במכונית שעונדת את התג "3".

ובכן, לא. הקדמה לא הרגה את הסדרה 3, והיא לא הפכה למכונית דלוחה, חלשה ומשעממת שיוצרה בידיי חבורה של רואי חשבון שכל מה שמעניין אותם הוא השורה התחתונה. קודם כל בואו ניגע בתכונה הידועה ביותר של מנועי שלושה צילינדרים - יכולתם הבלתי מבוטלת להרעיד מכוניות על יושביהן לדעת. אם לא הייתם אומרים לי - או לצורך העניין לכל בן אדם אחר שישב במכונית במהלך המבחן - שבחרטום קבור מנוע של מיני, אף אחד מאיתנו לעולם לא רק שלא היה מעז להעלות את זה בדעתו, אלא גם לעולם לא היה מאמין לכם אם הייתם נשבעים בסבת סבתכם. המנוע חלק, נעים, עובד עגול וכל סופרלטיב אחר שתרצו.

את הרמז היחיד, אבל היחיד, לאופיו של המנוע, ניתן לקבל בערך בין 1,800 ל-2,000 סל"ד, שם מתקבלת רעידונת קטנה בזמן טיפוס המחוג ומתקבל צליל מעט מחוספס. אבל גם לזה אתם תשימו לב רק אם אתם נוסעים בשקט מוחלט, ללא שום קול שבוקע ממערכת השמע, כאשר כל הנוסעים יושבים בשקט מוחלט וגם זה, רק אם אתם פדנטים לא נורמליים ו/או לא ממש שפויים.

אז לא רק שהמנוע החדש לא מפזר שום רמזים לעובדת היותו תלת-בוכנתי, הוא גם מספק 136 כ"ס ו-22.4 קג"מ, בדיוק אותם נתונים של מנוע ה-1.6 ליטר אותו הוא מחליף. יתרה מכך, הוא גם מספק אותם ברצועה רחבה יותר. המומנט המרבי מגיע מוקדם יותר. ב-1,250 סל"ד (לעומת 1,350) וההספק המרבי מגיע מאוחר יותר, ב-4,500 סל"ד (לעומת 4,350). התוצאה היא שגם בנתון המיאוץ למאה קמ"ש הצליחה ב.מ.וו לקצץ עשירית שנית ולהעמידו על 9.1 שניות.

אז המנוע החדש שומר על כל היתרונות של זה הישן, אבל הוא גם שומר על כמעט כל חסרונותיו. הוא פשוט לא מצליח להיות חזק מספיק בשביל להצדיק את הדבקת התווית "ספורט סדאן" לאחוריה של הסדרה 3. להתנייד ביומיום? לגמרי. מעבר לכך? לא הרבה.

תיבת ההילוכים כאן היא אותה תיבת שמונה הילוכים אוטומטית של ZF שמקבלת אין ספור שבחים וקיבלה יותר מבמקרה אחד את הכינוי "התיבה האוטומטית הטובה בעולם" מלא מעט חובבי רכב ומלא פחות שונאי תיבות אוטומטיות. האמת היא שהרושם שקיבלנו הפעם היה פחות חיובי. היא מעט משתהה במעבר בין ההילוך הראשון לשני, קצת חובטת ובאופן כללי פעולתה לא מספיק שקופה. שוב, בהילוכים הנמוכים. כאשר עוברים את ההילוך השלישי המצב משתפר משמעותית והיא מעבירה הילוכים במהירות וביעילות מופתית.

בסיום המבחן עמדה צריכת הדלק של הסדרה 3 על 9.7 ק"מ לליטר. רחוק למדי מהצהרות היצרן, אם כי יש לציין שהתנאים לא היו קלים וכללו עמידה לפרקי זמן ממושכים עם מנוע עובד.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. קשה להאמין שיש פה תלת-צילינדרי

התנהגות כביש


על פניו, יש לב.מ.וו סדרה 3 את כל מה שנדרש כדי להפיק חוויית נהיגה שהופכת להיות יותר ויותר נדירה במרוצת השנים. ההגה הכבד, המתלים הקשיחים והמתקשרים ולא פחות מכך - ההנעה האחורית. כל אלה היו אמורים לגרום לנו להעדיף את הדרך הארוכה, לקחת סיבובים קצת יותר מהר ולצאת מהם עם חיוך קצת יותר גדול. בשטח, כלומר על האספלט, המצב לא כזה מזהיר. האשם? המנוע. כמו שהיה בדגם שלפני מתיחת הפנים, כך גם עכשיו. הוא פשוט חלש מדי בשביל להצליח להכניס את הסדרה 3 לסיבובים מספיק מהר ולהוציא אותה מהם מספיק חזק. אם אתם נוסעים בירידה, אין בעיה. המכונית משתפת פעולה ומספקת בדיוק את מה שציפינו. אבל בדרך חזרה, כשמטפסים, החוויה פחות מהנה. בשביל להפיק הנאה אמתית מנהיגה, אין ברירה אלא לבחור - לפחות - ב-320.

מעבר לכך, מציגה הסדרה 3 התנהגות בטוחה למדי. אחיזה יש בשפע, וגם אלקטרוניקה. אפילו תחת פרובוקציות חריפות למדי היא שומרת על עשתונותיה והבקרות האלקטרוניות שומרות אותה בתוך נתיב הנסיעה הרצוי.

ב.מ.וו סדרה 3
ב.מ.וו סדרה 3. אם אתם רוצים ביצועים, קחו מנוע גדול יותר. או סעו בירידות

סיכום


מתיחת הפנים של ב.מ.וו סדרה 3 לא שינתה הרבה. ולמען האמת, טוב שכך. היא מציעה מנעד רחב מאוד של מנועים ורמות איכות ויוקרה בתא הנוסעים, כאלה שמתחילים מ"מכונית מנהלים איכותית ונעימה" ועד "מכונת נהיגה יוקרתית". אין הרבה מכוניות שיכולות להתהדר בטווח כה רחב של אפשרויות "מהמדף", והסדרה 3 עושה זאת בצורה מצויינת.

בגרסת 318i היא אמנם לא ממש חזקה, ולא ממש יוקרתית, אבל היא מספקת בדיוק את אותה התמצית המזוקקת של ב.מ.וו: מכונית מנהלים איכותית ונעימה. פתאום היא מצליחה להיראות כמו בחירה הגיונית מאוד שגם "צריכים" ולא רק "רוצים".

לדגמי ב.מ.וו בישראל - ב.מ.וו
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. רכב נאה, אך לא הייתי קונה כי bmw זה רכב של עבריינים (לת)  

,09.12.2015

2. ב.מ.וו סדרה 3   יפה, ב.מ.וו סדרה 3 תמיד הייתה מהנה לנהיגה

יונתן, לא נוהג עוד אבל שרוף על רכבים,09.12.2015

3. שאפו, כתיבה בטוב טעם!  בשנת 2012 המכונית הושקה במחיר של 217K. היבואן קונה...

עופר,09.12.2015

4. רכב נהדר, המחיר פחות  למרות ענין המיסים, חבל שרכב שבאירופה למשל לא יותר ...

א,10.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים