בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מוסכים לרכב: מדריך לצרכן הנבוך



איך יודעים אם המוסך מקצועי ואמין, מתי באמת צריך להכניס את הרכב לטיפול, מתי לקנות חלק מקורי ומתי אפשר לחסוך ולקנות משומש. הכללים שיכולים לחסוך זמן וכסף בביקור הבא במוסך. כתבה ראשונה בסדרה



מאת אסף בר-שי

1. רמאים או לא רמאים?
לא כולם רמאים. זה נכון, אנחנו ישראלים, ובמוסך לכל אמירה יש משמעות של שלוש, ארבע ואפילו חמש ספרות. וזה נכון, רובנו לא מצויד בדיפלומה בהנדסת רכב כשהוא מגיע למוסך, ובדרך כלל אין לנו באמת מושג אם נכון מה שמספרים לנו במוסך ועל המוסך, לטוב או לרע.

אבל, וזה אבל גדול, אין טעם להגיע למוסך אם כבר החלטנו מראש שהולכים לרמות אותנו. אפשר להיות ביקורתיים, יסודיים, לערב חברים שמבינים - אבל אם נגיע מראש אל כל בעל עסק בהנחה מוקדמת שהוא רמאי - לעולם לא נהיה שקטים. ואגב, זה גם בדיוק מה שנשדר למוסכניק, שיחזיר אלינו את אותה הגישה בדיוק.

אנחנו לא מיתממים. בתחום הזה יש רמאים רבים, וגם בעלי מקצוע בלתי מקצועיים רבים. ובכל זאת, לא כולם כאלה בכלל. שאלו שכנים וחברים מהסביבה, בדקו בפורומים ותוכלו למצוא לא מעט הצעות והמלצות חכמות על המוסך המומלץ. זכרו שגם מי שמכיר מוסך זה או אחר, וממליץ או מזהיר, לא תמיד באמת יודע אם המחירים והעבודה היו הוגנים ומקצועיים.

להתחבר לבעל המוסך. כדי להרגיע את כל הצדדים, שווה לחפש את בעל המוסך ולשוחח איתו קצת. האם אתם מתחברים אליו? הוא סבלני? אמין? לא יזיק אם יהיה גם חייכן וידידותי. אם יש לנו דו שיח בריא איתו, סביר להניח שנוכל לסמוך עליו, וגם נהיה שקטים יותר.



2. מוסך יבואן או מוסך מורשה?
האמת היא שיש יותר משני סוגים של מוסכים. המוסכים מתחלקים ל-4 קבוצות: מוסך מורשה יבואן, מוסך רשת, מוסך מורשה משרד התחבורה ומוסך רחוב.

הקבוצה הראשונה, מוסכי היבואן, נחשבים למקצועיים ביותר, כיוון שהם מקבלים הסמכה מקצועית מדויקת, וגם כלי עבודה ייעודיים למכוניות שהיבואן מוכר בישראל. בהתאם, המוסכים הללו הם היקרים ביותר. לרוב, ההמלצה היא לפעול במוסכי היבואן ככל שהרכב חדש יותר, יקר ומסובך יותר מבחינה טכנולוגית וככל שהטיפול בטיחותי ורגיש יותר. מוסכניק שמכיר את התקלות הקבועות של דגם זה או אחר יכול לחסוך לכם בסופו של דבר לא מעט זמן, ואפילו כסף.

מוסכי רשת הם סניפים של רשת ארצית מסודרת, שקובעת סטנדרטים מקצועיים בטיפול במכוניות. בישראל, למעשה, ישנה רק רשת הילוך שישי (אם כי ישנם נסיונות בשנים האחרונות לפתח רשתות נוספות).

מוסך מורשה משרד התחבורה הוא כל מוסך מקצועי שפועל בישראל - לפחות תיאורטית. אסור בארצנו להפעיל מוסך שאינו כפוף לכללי העבודה המקצועיים והחשבונאיים של משרדי הממשלה. רשיון ההפעלה של משרד התחבורה יופיע כתעודה על קיר המוסך. מומלץ גם לחפש מוסך החבר באיגוד המוסכים. המשמעות היא שהסטנדרט שהוא שומר עליו אפילו גבוה יותר, וכי אפשר יהיה להיעזר בקלות במערך הבוררות של האיגוד, שמקפיד להוקיע התנהגויות בלתי הגונות של מוסכים. בין המוסכים הללו רבים שמתמחים בסוג זה או אחר של כלי רכב. מומלץ לחפש מוסך שמעודכן טוב יותר בטיפול המדויק במחשבים ובשאר המורכבויות הטכנולוגיות שברכב המסוים שלנו, או ברכיב המסוים שבו אנחנו רוצים לטפל.

הסוג הרביעי והאחרון הוא מוסכי המדרכה. כשמם כן הם - מישהו ששכר פינה אפלה לצד המדרכה ומציע בזיל הזול תיקונים וטיפולים ברכב. אפשר לחסוך כסף רב במוסכים הללו, אבל היעדר הפיקוח ואי החוקיות שבהם עשויה להביא לאסונות בטיחותיים בדרכים, שלא לדבר על השימוש האפשרי בחלקים גנובים ועל העובדה שהם אינם חולקים עם שאר עמישראל את נטל המס.



3. האם מוסך מבריק הוא מקצועי?
כמה עולה פינת המתנה עם אספרסו? איך אתם אוהבים את האוכל שלכם, במזללה עממית מוכתמת עם מגיש קולני או במסעדה מצוחצחת עם שירות מוקפד ואדיב? לא, אנחנו לא מכוונים לצד אחד. יש מקום לפלאפליה בשוק ויש מקום למסעדת יוקרה במדרחוב של חוג הסילון. מכונת הקפה, פינת ההמתנה, צחצוח הרצפה, הניילונים על המושבים וגם שטיפת הרכב בסוף הטיפול - כל אלו עולים כסף שיתבטא בתג המחיר. מוסכים מצוחצחים מעידים לעתים גם על רמה מקצועית גבוהה יותר, ועל כלי עבודה יקרים ומדויקים יותר, אבל לעתים מוסך פשוט וישיר יעשה עבודה טובה לא פחות על חלק ניכר מסוגי הפניות.

4. מתי מכניסים את הרכב לטיפול?
לא צריך לחשוב יותר מדי. יצרני הרכב, באמצעות היבואנים, מגדירים לכל כלי רכב שנמכר בישראל את מרווחי הטיפולים. המרווחים מוגדרים בשני אופנים: זמן ומרחק. בעבר מקובל היה שטיפולי תקופתי צריך להתבצע אחת ל-10,000 קילומטרים או שנה, היום מקובל הרבה יותר להגדיל את המרווחים לכדי 15-20,000 קילומטרים ויותר, וגם למשכי זמן הגדולים משנה. מובן שלכולם יש אינטרס שנבוא כמה שיותר לטיפולים ועל הדרך נשלם ביד נדיבה למוסך וליבואני החלפים (שהם תכופות יבואני הרכב עצמם). ובכל זאת, המכונית שלנו מלאה בחלקי גומי ובשמנים, וגם בפילטרים שונים, ולכל אלה יש טווח פעולה מוגבל של יעילות ויכולת לבלום ולשמן. חריגה קלה לפה ולשם לא אמורה לגרור קטסטרופה, אבל לא היינו ממליצים לעכב טיפול מעבר להמלצות. באותה מידה, אין שום צורך להדר ולטפל ברכב בקצב גבוה מהמומלץ. חבל על הכסף וחבל על הזמן.

אנחנו מכירים כאלה שמגדירים לעצמם טיפול גדול, כולל החלפת חגורת טיימינג ומנוע, מיד עם רכישת רכב משומש. אם אין לנו מקור אמין לקצב הטיפולים עד כה של הרכב הנקנה - גם אנחנו סומכים את ידינו על הנוהג הזה.



5. איזה חלפים לבחור?
היינו מחלקים את מקורות החלפים לחמישה: חלפים מקוריים ממותגים, חלפים תחליפיים ממפעל החלפים המקוריים (OEM), חלפים תחליפיים, חלפים משופצים וחלפים משומשים.

חלפים מקוריים ממותגים הם היקרים ביותר, ובדרך כלל גם המתאימים והמדויקים ביותר לרכב. כשמדובר בחלפים בטיחותיים, כמו רכיבים בבלמים ובמערכת ההיגוי, היינו ממליצים לשקול ברצינות להעדיף אותם.

חלפי OEM עשויים להיות ה"מציאה" הטובה ביותר בתחום החלפים. אלו חלפים שמגיעים הישר ממפעל החלפים המקורי (יצרני הרכב אינם מייצרים כמעט דבר בעצמם), אבל אינם ממותגים תחת יצרן הרכב, אלא תחת יצרן החלפים. לעתים תכופות החלפים הללו זהים לחלפים המקוריים, אך זולים בעשרות אחוזים. אם יש לכם לדרך להכיר בהם - זו קנייה מומלצת ביותר למרבית סוגי החלפים.

חלפים תחליפיים מהווים את הקבוצה הרחבה ביותר של חלקי החילוף. בישראל מיוצגים אינספור יצרני חלפים שמתחרים ביצרנים המקוריים. כמו בכל תחום, יש בהם חלקים איכותיים ביותר ויש בהם זולים ונחותים. קשה לתת המלצה חד משמעית אם "ללכת" על תחליפיים. קל יותר לסמוך על מקור החלפים אם אנחנו סומכים על המוסך שמציע אותם. כך או כך, בחלקים בטיחותיים עדיין היינו מחפשים את אחד המקורות הקודמים.

חלפים משופצים, ממש כמו מחשבים וסמארטפונים משופצים (refurbished), יכולים להוזיל משמעותית את עלות הביקור במוסך. כפי שאפשר להבין, הם כבר היו בשימוש ועברו טיפול כזה או אחר כדי להחזיר אותם למצב טוב יותר. ישנם רכיבים שמקובל לשפץ, כמו אלטרנטורים וסטרטרים, ואין אסון בבחירת רכיבים משופצים שכאלה אם המחיר טוב. רק בקשו לראות את המסמכים של הרכיב, שמעידים על המשפץ.

חלפים משומשים מפורקים, במקרה הטוב, מכלי רכב שעברו תאונת דרכים, ובמקרה הראוי פחות ממכונית שנגנבה. ישנם חלקים רבים שאין שום מניעה להשתמש בהם שוב, אם הם במצב טוב - כמו מנופי תפעול, חלקי מרכב וידיות שונות - זאת בהנחה שאנחנו מקבלים עליהם הנחה יפה, כמובן. אם מציעים לכם רכיבים בטיחותיים וחלקי גומי שונים - דחו זאת בנימוס.



למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. לפחות בתקופת האחריות רק למוסך מורשה של היבואן  מניסיון מקצועי של 24 שנים . יש מוסכים מורשים מקצו...

מהנדס עזריה,21.10.2014
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים