דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

11 אביזרי רכב שנעלמו מהעולם

Getting your Trinity Audio player ready...

יצרני המכוניות מציגים פיתוחים חדשניים חדשות לבקרים. כבר שנים ארוכות שמכוניות מתודלקות באמצעות ביו-דלק העשוי מתירס נוסעות ברחבי ארה"ב, דבר שהיה נראה כפרי הדמיון כשדוק בראון ומרטי מק'פליי נתקעו עם הדלוריאן שלהם "בחזרה לעתיד". גם תחבורה ציבורית אוטונומית קרובה מתמיד, כמו המונית שהסיעה את דאגלס קוויד ב"זיכרון גורלי" (נהגה הסיבורגי לא שרד כזכור). גם היכולות הסמי-אוטונומיות שפגשנו במרצדס S קלאס לא רחוקות ממש מהיכולות של GM אולטראלייט בסרט "איש ההרס".

אז בפרץ נוסטלגיה, נזכרנו בכמה אביזרים ופעולות שהיו לציוני דרך בתרבות המוטורית, הישראלית ובכלל. אתם מוזמנים ללבוש את מכנסי הקורדרוי שלכם, להפעיל את המאוורר הקטן שעל הדשבורד ולצלול עימנו אל ההיסטוריה הלא-רחוקה של המכונית. רק אל תשכחו בסוף לפרק את הפאנל של הרדיו ולקחת הביתה, שלא יגנבו...

1. חלונות ידניים

אחת התנועות המוכרות כשרוצים לפנות לנהג אחר בכביש היא סימון פתיחת חלון על ידי סיבוב היד כמנואלה. בעבר היה ברור לכולנו שכך עלינו לפתוח את החלון, אך היום כבר לא נמכרות בישראל מכוניות בעלות חלונות ידניים מלפנים. ניתן עוד למצוא פה ושם רמות גימור למכוניות מסויימות בעלות חלונות אחוריים ידניים, למשל ביונדאי i10, אך דור הילדים של היום כבר לא יזכה להפעיל את שרירי היד כדי להכניס קצת אוויר לרכב.

חלון ידני

2. ידית צ'וק

בימי הקרבורטורים העליזים או בתקופה טרום מערכות ההזרקה, כמעט בכל רכב הייתה ידית קטנה שמוקמה בצידו השמאלי התחתון של ההגה. בימי החורף ובהתנעות "קרות" היינו מושכים את ידית ה-Choke ובכך משנים את יחס האוויר ומעשירים את תערובת הדלק (הוותיקים ממש יזכרו גם הנעות עם פמפום דוושת הגז). היום הצ'וק הוא אוטומטי ואם תניעו את הרכב בבוקר ותחכו כמה שניות לפני תחילת הנסיעה תוכלו לשים לב לטורים הגבוהים יותר שיתאזנו לאחר מספר שניות.

CHOKE

3. מנטרל חשמל סטטי

תהיתם פעם מהי אותה חתיכת גומי שהשתלשלה לה מהפגוש האחורי ברכב של סבא? מדובר באביזר שהיה נפוץ בשנות ה-80 וה-90 והיה מנטרל חשמל סטטי שחובר לתחתית המרכב, במטרה לפרוק זרם בעצם הנגיעה בכביש.

חשמל

4. זינוק בעליה

זוכרים את העליות הקשות בזמן שיעורי הנהיגה? אלו שהמורה היה ממליץ להרים בהן את בלם היד ולמצוא את נקודת האיזון עם הקלאץ'? אז הם נגמרו. קודם כל, בגלל שכבר כמעט לא נמכרים בישראל כלי רכב ידניים. אבל גם באלו שעוד ישנם, בלא מעט כלי רכב, (גם אלו הספורטיביים ביותר) ישנה מערכת עזר לזינוק בעליה. המערכת עושה שימוש במערכת ה-ABS של הרכב ומשאירה את הבלמים נעולים לעוד מספר שניות מרגע הרמת הרגל מדוושת הבלם.

פייקס פיק

5. אימובילייזר

גניבת רכבים הייתה מאז ומעולם "עסק משגשג", רק שהפתרונות הלכו והשתכללו עם השנים (ואיתם גם הגנבים). כחלק מהתמודדות עם גניבת רכבים וכניסת מערכות השבתת הנעה מקוריות, ניתן היה בשנות ה-90 להרכיב ברכב אימובילייזר בהתקנה מקומית. כן כן, זה שהיה תלוי לכם בצמוד למפתחות הרכב. מדובר היה בדיסקית או במקל קטן, אותם היינו מצמידים לשקע שהותקן ברכב ליד הסוויץ' וכך סוגרים מעגל חשמלי שאיפשר את הנעת הרכב. חלק מחברות הביטוח הפכו את זה לדרישת חובה, וכך הפך העניין לנפוץ במיוחד. עם השנים האימובילייזר הפך להיות אלחוטי ומובנה במפתח הרכב, וגם הגנבים למדו להתגבר עליו, כך שנפטרנו מהשימוש בו. במקומו קיבלנו את הקודן.

התקנת משבת מנוע

6. מנעול הגה וידית הילוכים

כיום, על מנת למנוע את גניבת הרכב, אנו מכירים את הקודנית, הכספת או מערכות האיתור. אך לפני שנים לא רבות כל כך היה מקובל לנעול את ידית ההילוכים עם מנעול רתק ומפתח, ממש כמו את דלת הבית. בתיבות אוטומטיות המנעול היה ננעל במצב חניה (Parking) ובתיבות ידניות בהילוך ראשון על מנת למנוע את הנעת הרכב.

ולא רק את ידית ההילוכים היינו נועלים, אלא גם את ההגה. למנעול ההגה שני ווים ומוט ארוך שהיו מתהדקים על הגלגל בעוד המוט הבולט היה מכוון כלפי השמשה או רגלי הנהגה ובכך נמנעה היכולת לסובב את ההגה.

למען האמת, השימוש במנעול הגה ותיבות הילוכים עדיין לא עבר לגמרי מן העולם. רבים מבעלי רכבי האספנות נוהגים לאבטח כך את רכבם, ולעיתים נתקלים בנעילות שכאלו גם בכלי רכב חדשים יותר.

7. אזעקה

אביזר נוסף שיועד למניעת גניבה, או לפחות לניסיון לעכב אותה, הייתה האזעקה. בהתקנות מקומיות שונות אף חיברו אותה למערכת הנעילה המרכזית. האזעקות הפשוטות יצרו רעש חזק, למשוכללות יותר היה מנעד צלילים צורמני ואף היו כאלה שידעו לכרוז "גנב גנב".

האזעקות נעלמו עם הזמן, ובהמשך הוגדר בחוק ובתקנות הרעש כי החל מיום 27.07.2011, נאסרה התקנת אזעקות רכב (עד ליום זה מותר להשתמש באזעקה שהותקנה לפני כן). האיסור אף הוגדר כעבירה פלילית ושוטר רשאי לפרוץ לרכב לשם הפסקת אזעקה הנמשכת יותר מ-20 דקות.

אזעקה

8. מחליף דיסקים

כמה שירים יש לכם היום ברכב? 300? 500? גם 1000 שירים ויותר נכנסים היום בקלות בכל "דיסק-און-קי" (המצאה ישראלית כדרך אגב), ואם אתם משתמשים בספוטיפיי אז הכמות כמעט בלתי מוגבלת. קל לשכוח שלפני למעלה מעשור, גם ברכבים בהם הותקן קומפקט-דיסק, ניתן היה להאזין לדיסקים רגילים בלבד שכללו כ-12 שירים. ברכבים יקרים יותר (או כאופציה גם במשפחתיות עממיות), ניתן היה להוסיף מחליף דיסקים – הידוע גם כצ'יינג'ר. לרוב הצ'יינג'רים הייתה מחסנית דיסקים של כ-5 דיסקים בנוסף לדיסק במערכת הראשית וכך יכולתם להינות ממוסיקה מגוונת בנסיעות ארוכות.

מאז התקדמנו קצת: תחילה המערכות המקוריות החלו לקרוא קבצי Mp3, וכך יכולנו לצרוב דיסקים עם כמות שירים גדולה יותר, ובהמשך הצטרפו שקעי ה-AUX, ה-USB וממשקי הבלוטות' שאפשרו לנו להזרים מדיה ללא הגבלה.

קומפקט דיסק

9. טלפון ברכב

המהפכה הסלולרית החלה אי שם בשנות ה-80, ומהר מאוד התגלגלה גם לתחום התחבורה. היום אנו עדים לרכבים שכוללים "נקודה חמה" לגלישה אלחוטית, ניווט בסיוע אפליקצית ווייז למשל או אפשרות לשקף את הטלפון הסלולרי למערכת המולטימדיה. אך לפני כניסת הטכנולוגיות המתקדמות, היה צורך להתקין טלפון קבוע ברכב לשם קיום שיחה. הטלפון הותקן על גבי עריסה ובניגוד לטלפונים הניידים הוא חובר באופן קווי עם חוט מסתלסל, ממש כמו הטלפון של סבתא. נוסף לכך היה צורך בהתקנת רמקול חיצוני ואנטנה. בהמשך הותאמו דיבוריות יעודיות לטלפונים השונים, שעבורן קדחנו וחוררנו את הדשבורד, אך כניסתה של טכנולוגיית הבלוטות' קטעה באחת את התקנת הדיבוריות.

10. אנטנה חשמלית

אביזר נוסף שבעבר נחשב לתוספת יוקרתית היא האנטנה החשמלית. במקום אנטנה ארוכה שנראית כאילו נלקחה הישר מנגמ"ש הקשר הגדודי, או כזו שהיה צורך לשלוח יד ארוכה לקורה A ולמשוך אותה מעלה מעלה - הותקן מנוע קטן שהיה פותח וסוגר את האנטנה בנונשלנטיות יוקרתית שכזו. הפטנט היה נפוץ בעיקר במכוניות סדאן אמריקאיות, שם נפתה האנטנה מתוך תא המטען. עם הזמן (וכנראה אחרי לא מעט אנטנות שנשברו) יצרני הרכב צימקו את גודלן ולרוב נוכל למצוא אנטנות "כריש" קטנות או כאלו שמוטמעות בתוך השמשה האחורית.

11. מקדים אור בלם ABW

מובילאיי, כך מסתבר, לא היתה החברה הישראלית הראשונה שפרצה את הדרך עם פתרונות טכנולוגיים בתחום הבטיחות בדרכים. בסוף שנות ה-80 אחת ההמצאות הייתה "מקדים אור בלם", שנודעה גם בתור מערכת ה-ABW. מערכת זו הייתה מדליקה את אורות הבלמים כאשר הנהג היה עוזב באופן פתאומי את דוושת התאוצה, זאת טרם לחיצה על הבלמים (אם בכלל). המערכת הוטמעה בדגמים של כמה יצרנים אירופאיים ואמריקאים, אך מספר שנים מועטות לאחר מכן היא נאסרה לשימוש (ואף נאסרה להתקנה עצמאית) וזאת לאחר שנקבע כי המערכת יוצרת מספר גדול של התרעות שווא וכי עודף ההתרעות עלול לבלבל את הנהגים.

בלימה

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה