דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שאלות ותשובות על השימוש ברכב חשמלי

האם כדאי לי לקנות רכב חשמלי אם אין לי אפשרות להתקין עמדת טעינה פרטית?

רכב חשמלי מתאים בשלב זה יותר מכל למי שיכול להתקין עמדה משלו, בחניה הפרטית בבית, בעבודה או בכל מקום אחר. מי שאינו יכול להתקין עמדה כזו יכול ליהנות מהשימוש ברכב חשמלי, אך הוא מאבד הרבה מהנוחות, היות שהוא יידרש להסתמך על השימוש בעמדות הציבוריות שבשלב זה אינן נפוצות מאוד, כולל זמן ההמתנה הממושך (יותר או פחות) במקום.

עמדת טעינה

האם עדיף לטעון את הרכב החשמלי בעמדת טעינה מהירה, או בעמדה פרטית - ביתית/משרדית?

ביומיום עדיף לטעון בעמדה הפרטית, הן בשל תעריף טעינה שלרוב יהיה זול יותר והן בשל הנוחות הרבה בטעינה "ברקע", אחרי שמגיעים ממילא הביתה או למשרד. עמדות הטעינה הציבוריות (סטנדרטיות או מהירות) מתאימות למי שאינו יכול להתקין עמדה עצמית ולמי שיצא לנסיעה ממושכת, רחוק מהעמדה הפרטית. נציין כי גם כי שימוש מוגבר בעמדות ציבוריות לטעינה מהירה עלול להסב בלאי מואץ לסוללת  הרכב.

האם אפשר לטעון רכב חשמלי בגשם?

בהחלט. מערך החשמל מבודד היטב מהסביבה ובאמצעות ניהול ממוחשב, החשמל אינו זורם עד שהמערכת אינה סגורה ומאובטחת.

טעינת רכב חשמלי

האם מסוכן לגעת ברכב חשמלי רטוב?

לא היינו מכניסים מברג-טסטר רטוב לתוך שקע החשמל של מכונית רטובה, כשאנחנו יחפים בגשם… אבל הסוללה וכל המערכת החשמלית מבודדים היטב בתוך המכונית ואין שום סכנת התחשמלות. הטענה היא שגם אם רכב חשמלי נופל לבריכה, היא אינו מחשמל את השוחים, אבל לא ניסינו.

מה קורה כשמתרוקנת הסוללה?

ממש כפי שהסמארטפון יכבה עם קץ תכולת הסוללה ויידרש להתחבר לחשמל כדי להמשיך לנסוע, כך רכב חשמלי פשוט יכבה. מה עושים מכאן? להבדיל מסמארטפון שאפשר להצמיד אליו סוללה ניידת, או מכונית בנזין שאפשר להביא אליה ג'ריקן עם דלק, רכב חשמלי לא ממש יוכל בשלב זה להיעזר בסוללה ניידת וידרוש גרירה לעמדת טעינה.

אגב, סוף הבטריה הוא, לרוב, לא באמת סוף הבטריה. היצרנים שומרים איזשהו נפח בטחון לסוללה, כדי שלא להגיע לשלבים שפוגעים באופן בלתי הפיך בתפוקה. 

סוללה ברכב חשמלי

איך משפיע השימוש במיזוג או בחימום על צריכת הדלק?

מיזוג, כך אנחנו מכירים ממכוניות בנזין או דיזל, צורך הרבה אנרגיה וכך הדבר גם עם מיזוג של רכב חשמלי, שגוזל מתכולת הסוללה כשהוא בשימוש. להבדיל ממכוניות בנזין או דיזל, שבהן החימום נובע בעיקר מהפניית חום המנוע אל תא הנוסעים (בלי העשן…), ברכב חשמלי החימום דומה יותר לחימום-מזגן החורפי בבית, כלומר - גוזל גם הוא לא מעט אנרגיה.

אגב, בתנאים מסוימים רכב חשמלי דורש אפילו אנרגיה נוספת, לחימום הסוללה כך שתגיע לטמפרטורה היעילה. ובכל זאת, גם החימום הזה, וגם קירור או חימום תא הנוסעים, יכולים להתחיל כבר בשעת הטעינה, כשהרכב מחובר ממילא למקור החשמל, וכך אפשר להימנע מהכבדה על טווח הנסיעה החשמלי של הסוללה.

מה כלול בטיפול ברכב חשמלי?

בהיעדר מנוע בעירה פנימית, ברכב חשמלי יש הרבה פחות שמנים ופילטרים. גם בלימת המערכת נעזרת רבות בבלימת המנוע וחוסכת משחיקת הבלמים. היות שכך, אין צורך בהחלפת רוב הנוזלים, השמנים והפילטרים (מנוע, גיר, מערכת הקירור), ועיקר הטיפול מיועד לווידוא ופיקוח על המערכות החשמליות, שהכל תקין. נוסף על כך, בודקים בכל זאת את מערכת הבלימה, שנדרשת להתערבות בתכיפות נמוכה יותר, כולל הנוזלים שלה. פילטר מזגן כן צריך להחליף מדי פעם וכך גם נורות. 

ברכב חשמלי נדרש מעקב הדוק יותר מהרגיל אחר מצב הצמיגים, כיוון שהמומנט הגבוה והמיידי שהמנוע מעביר לגלגלים, עשוי לשחוק את הצמיגים, שמעבירים את הכוח הזה אל הכביש, בקצב מהיר יותר מהמקובל במכוניות "רגילות".

רכב חשמלי

אילו חלקים מתבלים באופן קבוע ברכב חשמלי ודורשים החלפה?

כפי שאמרנו, שמנים ופילטרים כמעט שלא צריך להחליף ברכב חשמלי (למעט, בעיקר, במערכת הבלימה והמיזוג). נוסף לכך, אין יותר צורך להחליף משאבות דלק ומים ואת הגיר ורכיביו. מערכות הבלימה נשחקות פחות מהרגיל, אולם כשמגיע זמנן, גם אותן צריך לתחזק ולהחליף חלקים. מערכות המתלים גם הן דורשות החלפה עם הזמן, על כל חלקיהן - בולמי זעזועים, קפיצים, משולשים וכד', כמו בכל רכב אחר. העומס עליהם אף עשוי להיות גבוה מהרגיל והחלפתם עשויה להיות יקרה יותר, בשל הצורך לעמוד בעומס המוגבר. מערכת החשמל כאן, כמובן, נרחבת ומקיפה יותר ועל אף שמערכות חשמליות עשויות להיות כמעט נטולות שחיקה (ע"ע מערכות החשמל במכונות גילוח ותספורת או במיקרוגל), מדי פעם צריך מן הסתם להחליף רכיבים שחוקים, מקצרים או שרופים, כמו מחברים, חוטים וצמתי חוטים ונתיכים.

האם אפשר לגרור עם רכב חשמלי?

יש כאלה שכן (מעט) ויש שלא (רובם הגדול). ברשיון הרכב מפורט כושר הגרירה של המכונית, לנגרר עם בלמים משלו או ללא בלמים. עם ניסאן ליף, למשל, אסור לגרור וכך גם עם רנו זואי או MG ZS החשמלי או ב.מ.וו i3. עם אודי e-tron למשל דווקא אפשר לגרור (750 קילו לנגרר נטול בלמים, 1,800 עם בלמים) וביגואר i-Pace מתירים לגרור רק ללא בלמים (750 ק"ג).

יגואר איי פייס

כמה עולה רישוי/טסט לרכב חשמלי?

הרבה פחות מלרכב רגיל. אגרת הרישוי לרכב חשמלי חדש עומדת על כ-540 שקלים לשנתיים הראשונות, לעומת כ-1,800 שקלים למכונית משפחתית ממוצעת עם מנוע בעירה פנימית. טבלת משרד הרישוי מתעדכנת כל כמה זמן, מומלץ לעקוב אחרי הפרסומים של רשות הרישוי.

עד כמה נשמרת יכולת הסוללה לשמור על תכולת החשמל למשך שנים?

הנסיון עם כלי רכב חשמלי עוד יגדל והתשובה לכך תלך ותהיה מדויקת יותר בעתיד. בינתיים הנסיון מראה שהמציאות הרבה פחות מפחידה מצ'יזבטי-אימה המסופרים לעתים. לאחר מאות אלפי קילומטרים ושנים של שימוש, הסוללה כבר אינה יכולה בדרך כלל להיטען ב-100% כפי שהיתה כחדשה, ומצבה יהיה תלוי גם בדרך השימוש והטעינה. אפשר להעריך כי אחרי 150 או 200 אלף קילומטרים של שימוש, אפשר לצפות ל-80-90% מתכולת הסוללה. כלומר, מכונית שכחדשה סיפקה לנו טווח של 350 קילומטרים, תציע פלוס מינוס 300 קילומטרים אחרי די הרבה שנים של שימוש. יהיו, בכל זאת, מקרים שבהם התפוקה תרד לסביבת 70% ואף פחות, ואז יבחרו הלקוחות להחליף את הסוללה, או להחליף את המכונית.

סוללות רכב חשמלי

ומה עושים עם הסוללה כשהיא כבר דורשת החלפה?

סוף ימיה של הסוללה במכונית אינם בהכרח סוף ימיה בכלל. ראשית, במקרים רבים אפשר פשוט להחליף חלק מרכיבי הסוללה ולהחזיר אותה לשימוש תקין ומלא. שנית, גם אם מפרקים אותה ומתקינים סוללה חדשה ורעננה, עדיין יכולה החברה, או מי שירצה, לקחת את הסוללה, עם התכולה המצומצמת - 70%, אפילו 50%, ולהשתמש בה במגוון של שימושים, כמו תאורת רחוב, צבירת חשמל ביתי מאנרגיית רוח או סולרית וכד'.  במקרה כזה אפשר בוודאי לזכות את בעל המכונית בחלק משווי הסוללה החדשה, מעין "טרייד אין". שלישית, גם אם בוחרים שלא להשתמש יותר בסוללה המשומשת, עדיין אפשר למחזר אותה: לחלץ ממנה את הליתיום ושאר החומרים ולהשתמש בהם שוב לבניית סוללות חדשות. בשלב זה התהליך לא בהכרח משתלם, אבל התמונה יכולה להשתנות כשיסיימו את חייהן עוד ועוד מכוניות חשמליות.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

לייעוץ מקצועי חינם: 072-33-44-806

מתחמי תוכן

  • ליסינג במקום לרכוש רכב, אפשר פשוט לעשות ליסינג. מה זה אומר אייקון ליסינג
  • ביטוח רכב כל מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב. המלצות, טיפים ומדריכים אייקון ביטוח רכב
  • מימון לרכב רכישת רכב בתשלומים, מתי זה משתלם ומה חשוב לדעת אייקון מימון לרכב
  • רכב יד שניה כל מה שצריך לדעת ברכישת רכב משומש וממה צריך להזהר אייקון רכב יד שניה
  • טרייד אין מפתח תמורת מפתח: לשלם רק את ההפרש לרכב חדש יותר אייקון טרייד אין
  • בחר רכב
לפי דגם
או לפי קטגוריה
כפתור התקשרות מהירה לייעוץ לפני רכישת רכב
חזור למעלה