דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ראיון: דני שביט, מנכ''ל קבוצת לובינסקי

Getting your Trinity Audio player ready...

שנת 2020 צפויה לעמוד בסימן פריצת הרכב החשמלי לישראל. תקנות הזיהום באירופה אמנם יגבילו את הכמות של הרכבים החשמליים שיוקצו לישראל, אך היצע הדגמים המחושמל שיוצע לצרכן צפוי להיות גדול מאי פעם. מי שצפויה לעשות את הצעדים המשמעותיים ביותר בתחום בעתיד הקרוב היא קבוצת לובינסקי. בנוסף, שני מותגים חשמליים לחלוטין יחלו את פעילותם השנה (טסלה ו-GAC), ולצידם יציעו כמעט כל יבואני הרכב אופציות חשמליות.

לובינסקי, שכבר השיקה לאחרונה את MG ZS החשמלי, תשיק במהלך 2020 4 רכבים חשמליים (פיג'ו 208 ו-2008, אופל קורסה ו-DS3 קרוסבק) ועוד 6 רכבים היברידיים-נטענים (פיג'ו 3008 ו-508, סיטרואן C5 איירקרוס, DS7 קרוסבק, אופל גרנדלנד X ו-MG HS). דני שביט, מנכ"ל קבוצת לובינסקי  ישב איתנו לשיחה על ההכנות שצריכה לעבור מדינת ישראל לקראת העידן החשמלי, התכניות החשמליות של הקבוצה והעתיד הכללי של שוק הרכב.
 
MG

איך אתה מסכם את שנת 2019 בשוק הרכב הישראלי?

"ברמת הקבוצה עשינו עבודה יפה, עלינו השנה ברוב המותגים והשגנו נתח שוק של יותר מ-6%. ברמת השוק יש שתי מגמות: הראשונה היא המגמה של רכישת ההיברידיות, שתפסו בשנה האחרונה נתח שוק של יותר מ-20%. זה מספר מאוד מרשים, אבל זה נובע במידה מסוימת מהטיית מס. אני מעריך שבשנה הבאה זה ישתנה, בעיקר ב-3 הרבעונים האחרונים של השנה, כי ברבעון הראשון יהיו עדיין הרבה מכוניות היברידיות ששוחררו מהמכס בסוף 2019.

"המגמה השניה קיימת כבר כמה וזו רכישה של דגמי SUV עם מערכות בטיחות אקטיביות. יבואן שמציע דגמים כאלו התחזק בשנים האחרונות, ומי שאין לו דגם כזה - חווה ירידה משמעותית.

"כשמנתחים את המכירות של המותגים אז רואים כמה זה משפיע. סוזוקי רשמה השנה ירידה משמעותית. במחצית הראשונה הירידה היתה גדולה יותר, אבל המספרים התחילו לעלות בחזרה כשהגיעו רכבים בטוחים יותר. גם ברנו-ניסאן רואים את המגמה הזאת". 

אתה סוגר 3 שנים בתפקיד. מה הספקת לשנות מאז שהגעת?

"מה שמשך אותי לכאן אלה התכניות של הקבוצה. היא הלכה ממקום של דגמים מיושנים יחסית עם תדמית מסוימת, ועברה לדגמים שהולכים להיות בחזית הטכנולוגיה ולהוביל את השוק. זה לקח 3 שנים ואנחנו משלימים את המהפכה הזו ב-2020. זה התחיל בסוף 2016 עם ה-3008 שהיתה הסנונית הראשונה ובמהלך 3 השנים החליפו את כל קו הדגמים ואפילו השיקו מותג חדש בשם DS. מה שקרה זה שהמוצרים שלנו עברו שינוי דרמטי.

"במקביל ביצענו שני שינויים בתוך הקבוצה. שינוי אחד, בתמיכת היצרנים, הוא בדגש שאנחנו שמים על איכות השירות והמלצת הלקוח בתום תהליך השירות. לפני 3-4 שנים רק 70% מהלקוחות אמרו שימליצו לחבר על השירות פה, היום הדירוג עומד על 95% באגפי המכירות ו-89% בשירות. זה כמעט אבסולוטי.

"התהליך השני שביצענו הוא דיגיטליזציה. היום כמעט כל ממשק שבו הלקוח בא במגע איתנו יכול להתבצע בצורה דיגיטלית, בעיקר דרך המובייל. זה תהליך מאוד משמעותי כי הוא מחייב אותנו לשקיפות, לדיוק ולנגישות מאוד גבוהה".
 

איך יראה שוק הרכב הישראלי בעוד 3 שנים מהיום? 

"את רכבת החשמול אי אפשר כבר לעצור - היא נכנסה לתחנה, זה לא משהו עתידי. השנה נשיק 11 דגמים חשמליים והיברידיים נטענים (כולל ה-ZS שכבר הושק - נ.ר). בינואר נמסור כמה מאות יחידות מה-MG החשמלי, כאשר מספר המסירות בפועל יהיה קטן ממספר ההזמנות, בגלל שאנחנו מוכרים רכב רק למי שיש לו את האפשרות להתקין עמדת טעינה בבית או במקום העבודה. אנחנו לא רוצים שהלקוחות יהיו תלויים בעמדות טעינה ציבוריות.

"הדגמים האלו ילוו אותנו ב-3 השנים הקרובות. ככל שיהיו יותר עמדות טעינה ציבוריות, כך נוכל למכור יותר מכוניות חשמליות. אני מעריך שעד סוף 2022 נהיה בסוג של איזון, שבו יש מספיק עמדות טעינה ציבוריות והחסם של מכירת רכבים חשמליים הוא לא בעמדות הטעינה אלא בשיקולים אחרים של טווחים, אולי מותגים, אולי דגמים ואולי צרכי לקוח אחרים".

לאיזה נתח שוק זה יכול להגיע?

"זה מאוד תלוי בקצב החדירה של העמדות הציבוריות. באירופה מדברים על זה שעד 2025 כמות המכירות של רכבים חשמליים ונטענים תהיה כ-18% מכלל המכירות. אני מעריך שעד 2022 זה יהיה בין 5 ל-10 אחוזים".

בשנה הקרובה זה יכול להגיע להיקף משמעותי?

"להערכתי MG תהיה מובילת השוק השנה, אבל גם אם היא תמכור אלפים בודדים זה לא ישפיע על השוק. בישראל אי אפשר ליצור השפעה מהותית עד שמגיעים ל-10,000 מסירות, כך שהשנה זה לא משהו שישנה את השוק - אבל זה בהחלט יתחיל את המהפכה".
 

מה יכול לקדם את החדירה של הרכב החשמלי ומה עלול לעכב אותה?

"ישנם שני תהליכים שיכולים לקדם את חדירת הרכב החשמלי: פריסת עמדות טעינה ציבוריות והורדת מכסים על רכב חשמלי. הסוללות מהוות כ-50% מהעלות הכוללת של הרכב החשמלי. רוב הסוללות היום מיוצרות בסין, על ידי חברה שנקראת CATL - גם PSA קונה מהם, גם פולקסווגן ויצרנים נוספים. כך שבעצם גם אם קונים רכב חשמלי אירופאי, מכיוון שהסוללה לא מיוצרת באירופה אז נדרשים לשלם עליו מכס בגובה 7%. אם המדינה תתן פטור לרכב חשמלי מתשלום מכס, זה בהחלט יוכל לזרז את החדירה של הטכנולוגיה.

"גם בתחום עמדות הטעינה נדרשת פעולה של המדינה. עמדות הטעינה הציבוריות זה דבר אחד, אבל גם פלטפורמת הטעינה בבתים פרטיים או משותפים דורשת התייחסות. מערכת החשמל כיום לא מסוגלת לספק חשמל בכמות שתספיק למצב בו רוב הדיירים בבית משותף או באשכול בתים פרטיים ירצו לטעון את הרכב. כבר היום יש בניינים, בצפון תל-אביב למשל, שבהם 15% מהדיירים מחזיקים ברכב פלאג-אין או חשמלי. בעוד שנים ספורות עלולה להיווצר שם בעיה. זה גם יכול לקרות באיזור של בתים פרטיים, ששם יש נטיה להכניס יותר ויותר עמדות טעינה. החסם יהיה השנאי המרכזי שאמור לספק זרם לאשכול הזה. ברשות המקומית יצטרכו למפות איזורים שבהם יש חדירה גבוהה יותר של רכב חשמלי ויצטרכו להעלות את אספקת הזרם לשם.

"זה צריך להיכנס לתוך תכנית חומש. אני לא אומר שצריך לעשות משהו כרגע, אבל כשזה יתחיל לקרות יגלו פתאום שיש שכונות שלמות עם בעיות של אספקת זרם. צריך לבנות תכנית סדורה של מיפוי איזורים עם ריכוז של בתים פרטיים, או בניינים משותפים עם חניות מסומנות ואישיות, ובאיזורים כאלה ניתן לעודד כניסה של כלי רכב חשמליים כי שדרוג התשתית שם יחסית קל. במרכז תל אביב, איפה שקיימים בתים בני 60-70 שנה, כנראה שלא יהיו כלי רכב חשמליים בתקופה של השנתיים-שלוש הקרובות, כי גם הסיכוי שתהיינה תשתיות ציבוריות קרובות שם הוא נמוך".
 

ומהצד השני, מה יעכב את התהליך?

"מיסוי, למשל. המדינה הצהירה שעד שנת 2024 תישאר הטבה עודפת במיסוי לכלי רכב חשמליים ולרכבי פלאג-אין הייבריד לא מזהמים. זה חיובי, אבל אם פתאום יתברר שהקצב מהיר מדי והמדינה מאבדת הכנסות ממיסוי, יכול להיות שהיא תשנה את המדיניות וזה יעכב את החדירה"

מה דעתך על שיטת המיסוי החדשה למכוניות היברידיות ונטענות?

"זה תיקון לעיוות מסוים שהיה קיים ב-3 השנים האחרונות, שיגרום לאיזון בשוק. מי שרוצה לנסוע ברכב היברידי כדי לשלם פחות על הדלק, פחות בתחזוקה או פחות בשווי השימוש, עדיין יקנה רכב היברידי. הוא לא התייקר בצורה דרמטית. מה שעזר לזה אלו שערי המטבע, שהם כרגע נוחים יחסית. לכן אני לא רואה דרמה. ייתכן ונתח השוק של ההיברידיות ירד מ-24% ל-15-16%, ואז הרכב החשמלי יכנס ויגיע לנתח של 5-7 אחוז. אני חושב שבסופו של דבר ההנעה האלטרנטיבית צריכה לתפוס לאורך זמן 25% מהשוק".
 
דני שביט

שוק הרכב הישראלי הולך לסבול מהיעד שהאירופים הציבו לעצמם בתחום של ממוצעי הפליטות - נקבל הרבה פחות מכוניות היברידיות וחשמליות ממה שהיינו רוצים. האם היה משהו שיכולנו לעשות כדי להיות חלק מזה, או לפחות כדי להיפגע מזה פחות?

"כיבואנים לא יכולנו לעשות פה הרבה. אם מדינת ישראל היתה מביעה רצון להיות חלק מרגולוציית ה-CAFE (ראשי תיבות של Clean Air For Europe), זה היה תורם מאוד. אני לא יודע אם ואיך אפשר היה לעשות את זה. כל מדינה שומרת בקנאות על האיזון האקולוגי שלה, ואני לא בטוח שממשלת ישראל היתה רוצה להתחלק בממוצעי הפליטות עם מדינות כמו רומניה או בולגריה".

כששאלנו בכירים ב-PSA מה תרמה להם הרכישה של אופל, התשובה העיקרית היתה "נפח המכירות". בישראל אין נפח מכירות משמעותי לאופל. בשביל מה הייתם צריכים את זה?

"באירופה אופל באמת מכרה לא מעט, אבל בארץ אופל היתה חבוטה במשך שנים, פחות או יותר מאז שנת 2003. זו תקופה של 17 שנה שבה המותג לא טופל כראוי. קבוצת שלמה ניסתה להחזיר אותו לעניינים בכלים שלה, אבל בסוף אם אין מאסה קריטית של מכירות אז אין יכולת להחזיק מותג. כדאי להחזיק מותג רק אם מתקרבים לכמות של 10,000 יחידות, עם כל המערכות שנדרשות לשם כך. ופה יש לנו הזדמנות - כי כמו ש-PSA רכשה את אופל ומכניסה אותה לתוך מערכות שעובדות כבר, ונהנית מעלויות פיתוח וייצור נמוכות יותר, כך גם אנחנו נוכל להנגיש ללקוחות כלי רכב מתקדם בעלויות נמוכות מבעבר. אנחנו צריכים את אופל כמותג עם שורשים גרמניים ואיכויות גרמניות. עם הליין החדש שיגיע ב-2020 יש לאופל הזדמנות לחזור ולהיות שחקן מרכזי בשוק".
 

איך ישפיע עליכם המיזוג עם FCA?

"לא יודע. אני לא חושב שמישהו בעולם יודע לומר איך המיזוג הזה יתבצע. אבל יש שני דברים שברורים לגמרי: ברור ש-PSA הולכת להעביר ל-FCA הרבה מאוד יכולות בטכנולוגיות, ביכולות הניהול ובתחום החשמלי, כי FCA עדיין לא עברה את זה ו-PSA כבר נמצאת בסוף התהליך. זה דבר שהולך לקרות בשנה-שנתיים הקרובות. קרלוס טווארס (יו"ר קבוצת PSA - נ.ר) הצהיר שאף אחד מהמותגים של הקבוצות לא יפגע, אז כמו שאני יודע לומר מה הערך הייחודי של כל מותג שלנו היום, אני מניח שהם יצטרכו להגדיר מה הערך של כל מותג ב-FCA כדי שיהיה לכל אחד מהם מקום במנעד הרחב הזה. דבר שני שברור זה ש-PSA עשתה את החיבור מתוך הרצון להתפשט לצפון אמריקה. אני מניח שזה יקרה בשנתיים-שלוש הקרובות".

MG הולכת להיות שחקן דומיננטי אצלכם בשנה הקרובה. איך העבודה מול הסינים בהשוואה לעבודה מול הצרפתים?

"בשנת 2008 מכרו בסין 2 מיליון כלי רכב, ואילו ב-2018 מכרו כבר 28 מיליון. בתוך עשור התעשיה הסינית צמחה בעיקר עבור השוק הסיני, שהתפתח בצורה מאוד משמעותית. מעט מאוד מכלי הרכב שיוצרו בסין נמכרו בחוץ. בינתיים הסינים הבינו שהעולם הולך לעתיד חשמלי, פיתחו לעצמם יכולות וגם השיגו שליטה בכל המאגרים של חומרי הגלם הנדרשים לטובת יצור כלי רכב חשמליים: קובלט, ניקל וליתיום. הסינים היום שולטים במרבצים הגדולים בעולם של החומרים האלו. כך הם יצרו לעצמם יתרון עצום בהיבט של עלויות ובהיבט של ניסיון טכנולוגי בייצור סוללות. באמצעות הרכבים החשמליים הסינים הולכים להיכנס לאירופה, ומבחינתם אנחנו שער לאירופה. דרכנו הם מנסים להבין איך שוק אירופאי יכול לקלוט אותם. 

MG ZS EV

"העבודה מולם מדהימה. סאיק מייצרת 7 מיליון כלי רכב בשנה, ועם 7 מיליון כלי רכב הם מתנהגים כמו סטארט אפ. הם מגיבים מהר מאוד לדרישות ולא מפחדים לטעות. הצרפתים למשל יעשו הרבה מאוד אנליזות כדי להגיע למצב שהם חפים מטעויות. הסינים לעומתם יעשו הרבה יותר ניסיונות, יגיעו למצב של מוצר מוגמר ולא יחכו למצב שבו יודעים תיאורטית שהמוצר מוכן. הם יורדים לשטח עם מה שיש, מבצעים תיקונים תוך כדי ומגיעים למוצר מוגמר הרבה יותר מהר. הזמן שעובר אצלם מהתכנון ועד הייצור הוא הרבה יותר מהיר והגמישות שלהם כמעט אינסופית. ברגע שהם מזהים צורך אמיתי, הם חוזרים לעבודה ומהר מאוד מגיעים עם פתרון".

איך יראו מספרי המכירות שלכם בסוף 2020?

"טובים יותר מאלו של 2019, כי זו המגמה שלנו בשנים האחרונות. שנת השפל היתה ב-2014 ומאז אנחנו בעליה. ב-DS, ב-MG ובאופל שיעור הצמיחה יהיה דו-ספרתי גבוה. בפיג'ו וסיטרואן זה יהיה חד ספרתי, כי היצרן מכוון אותנו לצמיחה איטית וקבועה".

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה