דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

צביעת רכב בשני גוונים: למה אנחנו כל כך אוהבים את זה?

Getting your Trinity Audio player ready...


רוצים שהמכונית שלכם תהיה הכי 2018 שאפשר? דרשו ממוכר המכוניות הקרוב למקום מגוריכם שצבע הגג שלה יהיה שונה מצבעי שאר גוף הרכב. צביעה דו-גונית של הרכב, זה הטרנד.

עד כמה מדובר בטרנד? לפניכם רשימה חלקית של כלי רכב שאנחנו יכולים להזמין אותם כעת עם גג בצבע שונה: ריינג' רובר וולאר, סיאט ארונה, יונדאי קונה, אופל אדם, טויוטה יאריס, סיטרואן C3, רנו קפצ'ור, סוזוקי סוויפט, סוזוקי ויטרה, סקודה פאביה, פולקסווגן טרנספורטר וכמובן - דגמי מיני השונים.

צביעה דו גוונית


לקסוס CT? טויוטה קאמרי?!

גם אצל קבוצת טויוטה יש אפשרויות כאלה: טויוטה אייגו, יאריס, C-HR. ועכשיו תחזיקו חזק, אפילו את לקסוס CT הוותיקה, את טויוטה אוריס הבאה ואפילו את הדור החדש של הקאמרי הגדולה אפשר לרכוש בגוון כפול. אכן, נראה שקבוצת טויוטה היא הספקית הגדולה בעולם של כלי רכב עם גג בצבע שונה.

לא, לא בכדי. "הדרישה גבוהה הרבה יותר מכפי שחשבנו," מצוטט מת'יו האריסון, סגן נשיא טויוטה אירופה באוטומוטיב ניוז לגבי כלי רכב הצבועים בשני גוונים. לדבריו, מחלקות המכירות מפעילות מכבשי לחצים כבדים על מחלקות הייצור, כדי שיעמדו בדרישות.

עכשיו, אנשים, עם יד על הלב: יפה בעיניכם יותר שהרכב יהיה צבוע בצבע אחד או בשניים? עושה רושם שלפניכם, כצרכנים, מי שאוהב את רעיון שני הגוונים לרכב הם מעצבי הרכב, והסיבות קשורות בפופולריות של רכבי הפנאי ובדרישות הבטיחות.

צביעה דו גוונית


לשבור את המאסה

מה הקשר? הן רכבי פנאי והן כלי רכב שעומדים בדרישות בטיחות מחמירות, הם גדולים ומאסיביים. הגודל והמאסה אינם רק על המשקל, אלא גם מול העיניים: כלי רכב כאלה נוטים להיות יותר "כבדים" בעיניים, יותר מגודלים ופחות אתלטיים וקלילים. השימוש בצביעה דו-גונית מאפשרת לשבור את המאסה הזו. שני גוונים מפרקים את הכובד לשני חלקים. בחירה מושכלת של גוונים כהים ובהירים, למשל, משדרת מראה אתלטי ומתוחכם יותר.

שימוש בשני גוונים מאפשר למעצבים ולמהנדסים להשיג יתרונות נוספים: להציג רמות גימור שונות (רמת הגימור הגבוהה יותר ניכרת מבחוץ בגג בצבע אחר, למשל) ואפילו לצבוע רכב בחופשיות, אבל את הגג לצבוע בלבן כדי להפחית מעט מעומס החום (אנחנו מעריכים, אגב, שמידת ההשפעה של גג לבן על טמפרטורת הרכב אינה גדולה).

האם לצביעה בשני גוונים ישנם גם חסרונות? חד משמעית, כן. צביעה על פי מצוות טרנד 2018 דורשת מערך ייצור מורכב יותר. כדי לצבוע חלק מהגוף בצבע שונה, צובעים את הגוף קודם בצבע אחד ואחר כך חייבים לצפות אזורים שלמים בזהירות ודיוק רב, כדי לוודא שהאזור המבוקש ייצבע ורק הוא.

צביעה דו גוונית

מכבש הלחצים של מחלקת המכירות

התהליך הזה דורש עובדים רבים יותר בקו הייצור. הוא גם מועד לתקלות, שדורשות שחזור ותיקון ואלו מעכבים את התהליך ומייקרים אותו. בשל כל אלו, צביעה דו-גונית היא תוספת יקרה ומסורבלת לייצור, ולכן מערך הייצור לא נהנה ממכבש הלחצים של מערך המכירות. אבל הלקוח תמיד צודק, בעיקר כשהוא מוכן לשלם יותר עבור התוספת הזו. למערך הייצור אין ממש ברירה ועם השנים בוודאי יתייעל, יפשט את התהליך ויוזיל אותו.

כמה אנחנו משלמים על שני צבעים? קשה לומר בוודאות, כיוון שהרבה פעמים הצביעה הזו כלולה בחבילת אבזור ומחיר הפריט הזה אינו מבודד. ההערכה היא שעלות הצביעה הזו משתקפת באלפי שקלים לצרכן, וזה אכן המצב אצל יבואנים שמציעים את הצביעה הזו בנפרד (סוזוקי, למשל, דורשת סכום של כ-2,000 שקל על הצביעה הנפרדת).

את הצביעה הדו-גונית לא המציאו, כמובן, ב-2018. כזכור, הנרי פורד התגאה בתהליך הייצור היעיל של פורד מודל T. אחד הסודות המרכזיים היה הצבע השחור הבלעדי, בתקופה ניכרת מייצור הדגם. את הרכב אפשר היה להזמין רק בצבע השחור הזה, היות שהוא היה מתייבש מהר וחסך את הצורך לפצל את תהליך הצביעה לגוונים שונים.

צביעה דו גוונית


סמל העושר המוחלט

הקונטרה לתהליך היעיל והזול היה במכוניות הפאר של התקופה, שהתרברבו דווקא בייצור מותאם אישית ללקוח העשיר. אחד הסמלים המופגנים להתאמה האישית היה צביעה שונה לגג הרכב.

ממשיך הדרך שהביא את שני הגוונים אל העם היה סר אלק איסיגוניס, מעצב המיני המקורית והעממית בסוף שנות החמישים. המיני החדשה, גרסת הרטרו שבידי ב.מ.וו, היא זו שהביאה את הבשורה לעם בעידן המודרני.
וכיום? כיום אפשר למצוא את האופנה הזו במכוניות זולות ויקרות, רכבי פנאי ומכוניות כביש, מכוניות סופר-ספורט לבני האלפיון ומכוניות עירוניות פשוטות ועממיות ונשאלת השאלה - מדוע אנחנו כל כך אוהבים את פריט העיצוב הזה?

צביעה דו גוונית


אפקט איקאה

פרופ' דן אריאלי, חוקר ההתנהגות הלא-רציונלית של בני האדם, מסביר כי ברגע שאנחנו לוקחים חלק בתהליך הבנייה וההרכבה של מוצר, אנחנו מתחברים אליו ואוהבים אותו הרבה יותר. הדוגמא המרכזית שאריאלי הביא באחד מספריו ("לא רציונלי אבל לא נורא") היא של רהיטי איקאה. אנחנו, אמנם, לא באמת בונים אותם, אבל העובדה שאנחנו שוברים את הראש מול דפי ההסבר, משקיעים כמה שעות ובסופו של דבר מעמידים את הרהיט (גם אם הוא מעט עקום), מביאה אותנו להתחבר אליו הרבה יותר ואפילו להיות גאים בו.

ובמכוניות? אנחנו אמנם לא מרכיבים את החלונות, דוד המפלט והגלגלים, אבל בבחירת הצבע, אנחנו מן הסתם מרגישים שהמכונית הזו היא יותר "אנחנו".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה