דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורים ב-iCar: מותק, המכונית התחפשה

Getting your Trinity Audio player ready...


שמתם לב לכך שבדרך כלל, גברים קוראים לדבר הזה שיש לו ארבעה גלגלים בשם "מכונית" ונשים, בדרך כלל, קוראים לדבר ההוא בשם "רכב" או "אוטו"? רגע, רגע, לא המצאתי את זה הרגע, זה גילוי מדעי. ובכל זאת, העניין הזה שופך אור על העובדה שלמכונית ולאוטו יש אישיות.

יצרני המכוניות אינם רוצים שניקח את יצירות ידיהם סתם כך כמוצרים. הכוונה היא שנתחבר אליהן רגשית, שנתרגש, נתעצבן, נתלהב, נדסקס, נחצה את הכביש לצד השני או נינעץ במקומנו, תיעצר נשימתנו, ייפער פינו וייתפס צווארנו, למראה מכונית.

אז אם למכונית יש זהות - הרי שאפשר גם לקחת את הזהות הזאת ולטשטש אותה בכל מיני דרכים ואופנים. ככה אנחנו, בני האדם, עושים בפורים, וכך לעתים עושה מכונית: היא הונגריה למרות שכולם חושבים שהיא יפנית, היא יודעת להיראות כברווז משעשע וגם כברבור מחוטב, מסוגלת להיתפש כמכונית עממית ולעטות מסיכה של מכונית ספורט מכושפת.

1. מתחפשת לבת הדודה העשירה
מכירים פולקסוואגן פולו? ומה עם פיאט פונטו? שתי המכוניות האלה הן מכוניות עממיות, קטנות ופשוטות. אבל בעלי הבית רצו למכור אותן גם לאנשים שחשוב להם להיראות עם המותג הנכון ובסגנון הרבה יותר אקסקלוסיבי. כך נולדו אודי A1, שמבוססת על הפולו, וגם אלפא מיטו החיננית, על בסיס הפונטו. סיפורים דומים אפשר למצוא בטויוטה, שרצה למכור את הפריוס ההיברידית המצליחה גם בתלבושת מגונדרת, ועל כן הפכה אותה ללקסוס CT200h, ופולקסווגן, שרצה להרחיב את מספר לקוחות רכב השטח, טוארג, ללקוחות של פורשה, עם הקאיין שמבוסס על הטוארג. עוד שחקנים בז'אנר - סדרת דגמי ה-DS של סיטרואן, שמבוססים על הדגמים העממיים, ובמידה מסוימת - גם פיאט פנדה, שהפכה לסטייליסטית במיוחד וקראה לעצמה "פיאט 500".

אלפא רומיאו מיטו
אלפא מיטו. מלמעלה סטייל, מלמטה - פונטו. צילום: יצרנים. בכותרת: Dennis Wong CC
2. מחליפה תלבושת
אם תקחו מאתנו את הבגדים שבחרנו ללבוש, אנחנו עשויים להתגלות כדומים מאוד זה לזה. במידה דומה, בעולם מפתחים שוב ושוב בסיס אחיד (פלטפורמה) לכלי רכב, ואז מלבישים עליו תלבושת לפי החשק של מחלקת השיווק. כמה מהדוגמאות הטובות ביותר לאחידות הזו של הפלטפורמות נמצאות בקבוצת פולקסווגן. כבר בפלטפורמה של החיפושית בת השמונים השתמשו בפולקסווגן כדי לייצר מיניוואן (מיקרובאס), וגם מכוניות סדאן וסטיישן משפחתיות ומכונית ספורט (קארמן ג'יהה, ובמידה מסוימת דגמי פורשה הראשונים). כיום, על בסיס פלטפורמה אחת שפותחה, מיוצרים בפולקסווגן כלי רכב כמו פולקסווגן גולף, סיאט לאון וסקודה אוקטביה המשפחתיות, פולקסוואגן קאדי המסחרית, טוראן המיניוואן, הג'יפון היוקרתי אודי Q3 ואפילו אודי TT הספורטיבית ופולקסווגן פאסאט הבאה. 

סיפור מעניין של שיתוף פלטפורמות מגיע מתעשיית הרכב האמריקאית. ליצרן הגלובאלי הענק ג'נרל מוטורס (GM) ולקונצרן האירופי הגדול פיאט ישנה פלטפורמה משותפת למכוניות קטנות, זכר לחיי הנישואין ה(לא)יפים שהיו להם פעם. הפלטפורמה הזו ממשיכה להצליח ולהביא לעולם מכוניות מכיוונים שונים, למרות שפיאט כבר התחתנה שוב, והפעם עם קרייזלר, היריב של GM. כתוצאה מכל הבלאגן הזה נמכרות כיום מכוניות של שני היריבים, והכל על בסיס אותה פלטפורמה. על הבסיס האחיד ההוא מיוצרות כיום אופל קורסה הקטנה ואדם הקטנטנה, פיאט דובלו המסחרית, ג'יפ רנגייד (של קבוצת קרייזלר-פיאט) וגם שברולט ספארק וסוניק.

ג'יפ רנגייד
ג'יפ רנגייד. קונצרן קרייזלר וקונצרן GM היריבים חולקים את אותה פלטפורמה

תלבושות מתחלפות נוספות על פלטפורמה משותפת: וולבו S40 הקודמת שהתבססה על פלטפורמת מאזדה 3, אודי R8 שמבוסס במידה רבה על מכונית העל, למבורגיני גיארדו, טויוטה יאריס הבאה שתיוצר כנראה על בסיס הפיתוח של מאזדה 2 הבאה וגם שני כלי רכב שונים בעליל, מכונית הספורט ניסאן 370Z והקרוסאובר היוקרתי, אינפיניטי FX.

3. משנה את שמה
מכירים את אלה שאתם משמיעים להם שם של מכונית ולפני שאתם מספיקים לדבר עליה הם קופצים: "חברת X? אני לא קונה את המכוניות שלהן!". במקרים אחרים לגמרי מגלים יצרני מותגים שחסרה להם מכונית בנישה נדרשת, אבל אין כרגע אפשרות לייצר אחת כזאת. ובכן, אנשי שיווק מכירים את הבעיות האלה. הפתרון הוא לקחת מכונית קיימת - ולקרוא לה בשם אחר לגמרי. כך מוכר מרצדס מכונית מסחרית קטנה (שאין לו, כרגע): המסחרית היא רנו קנגו, ותחת שיתוף פעולה עם מרצדס קוראים לה "מרצדס סיטאן". באופן דומה נמכרו בישראל מכוניות עממיות של המותג הרומני, דאצ'יה, תחת השם "רנו". את טויוטה אייגו הקטנה אפשר לקבל גם כפיג'ו 108 וגם כסיטרואן C1. וזוכרים את שברולט אופטרה שנמכרה בישראל? אותה אפשר היה להשיג ברחבי העולם גם כסוזוקי פורנזה, דייהו לאצטי, הולדן ויוה ואפילו כביואיק אקסל.

מרצדס סיטאן
מרצדס סיטאן. לא סתם היא דומה מאוד לרנו קנגו

4. מתחפשת לחוצניקית
נזרוק לכם שם של יצרן - ואתם תזרקו חזרה את שם ארץ הייצור. שנתחיל? 
- טויוטה? נכון, טורקיה (קורולה, ורסו)
- סוזוקי? בהחלט, הונגריה (סוויפט)
- ב.מ.וו? נכון, ארה"ב (X5, Z4)
- קיה? צודקים, סלובקיה (ספורטאז')
- לנצ'יה? בהחלט, פולין (אפסילון)

5. לובשת טריינינג
במקרים מסוימים, מכונית עממית מוכרת מתחפשת למכונית ספורטיבית הרבה יותר, ולעתים - בדיוק להיפך: מכונית ספורט מתחפשת למכונית עממית. מתחת לפני הקרקע, יונדאי ולוסטר למשל, היא יונדאי i30 אבל היא נראית הרבה יותר ספורטיבית. גם רנו מגאן התחפשה למכונית באווירה ספורטיבית עם גרסת הקופה. במקרה ההפוך, מכונית הסופר-ספורט של מיצובישי, לנסר אבולושן, נראית כמו מיצובישי לנסר (עם הרבה רמזים), ובאופן דומה, מכונית הסופר-ספורט של סובארו, STI, נראית מבחוץ, בגדול, כמו סובארו אימפרזה רגילה, אבל על סטרואידים.

ב.מ.וו Z4
ב.מ.וו Z4. גרמנית? תחשבו שוב

6. נועלת מגפי בוקרים
כמעט לכל מקום שתזרקו את העיניים שלכם בימים אלה, תראו על הכביש איזשהו כלי רכב שנועד לחיות רק - ואך ורק - בכביש, אבל נראה כאילו לחורש נולד. בגדול, הג'יפונים הקטנים בני ימינו, כמו ניסאן ג'וק, סקודה ייטי, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס וכל היתר לא באמת מיועדים לשטח, אבל הם מתחפשים לרכבי שטח לייט. ואגב, ישנו גם המצב ההפוך, ובו סדנאות שונות שעורכות שיפורים מהותיים בכלי רכב, ביכולת ובעיצוב, לוקחות רכבי שטח אמיתיים, כמו האמרים ומרצדס G, והופכות אותם לרכבי כאילו-ספורט-כביש.
 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה