דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקנדל כריות האוויר - הסיבה והקשר הישראלי

Getting your Trinity Audio player ready...


שערוריית כריות האוויר של טקאטה תיזכר כנראה לדראון עולם כאחת התקלות החמורות, הקטלניות ורחבות ההיקף שאי פעם פקדו את עולם הרכב. הסיפור התחיל לפני כמה שנים, כשיותר ויותר אנשים נפצעו במהלך תאונות דרכים קלות למראה בצורה חמורה הרבה יותר ממה שהיה הגיוני.

כרית אוויר

ככל שהסיפור הסתעף והתבהר, התגלה קנה המידה האסטרונומי של המחדל - חברת טקאטה, שייצרה את כריות האוויר למספר לא מבוטל של יצרניות רכב, הסתירה במשך שנים תקלה קריטית במנגנון הניפוץ של כריות האוויר מתוצרתה. חמורה עוד יותר הייתה החלטת החברה להמשיך ולמכור את הכריות הפגומות ולנסות לפתור את התקלה "תוך כדי תנועה". התוצאה: נכון לכתיבת שורות אלו, 13 אנשים נהרגו ומעל ל-100 נפצעו.
בהתחלה היו אלה אלפי מכוניות שנקראו לתיקון כריות האוויר של הנוסע במספר דגמים של ניסאן, מאוחר יותר הקריאה לתיקון התרחבה גם לכריות האוויר של הנהג ואלה הצדדיות, וגם לדגמים של מספר מכובד של יצרניות אחרות שרכשו כולן את תוצרתה של טקאטה. בין המותגים הנפגעים היו מאזדה, מיצובישי, ב.מ.וו, אודי, קאדילק, פורד, מרצדס, לקסוס, פולקסווגן, ואפילו מכוניות שכבר אינן מיוצרות כמו פונטיאק וסאאב. הרשימה עוד ממשיכה, אבל נעצור כאן.

ארגון הבטיחות האמריקאי, ה-NHTSA, לקח את המושכות בניהול המשבר. כבר בחודש שעבר הודיע הארגון כי ככל הידוע להם, ישנם כ-85 מילון נפצים מתוצרתה של טקאטה ש"מסתובבים ברחובות", ועל החברה להוכיח כי נפצים אלו תקינים, או שהם ייאלצו להיות מוחלפים גם כן.

כרית אוויר

עד עתה, נקראו כ-28.8 מיליון מכוניות ברחבי העולם לתיקון, ואמש הודיע הארגון כי עלתה החלטה להרחיב את הקריאה ב-35-40 מיליון מכוניות נוספות. עוד נאמר, כי עד עתה הוחלפו כ-8 מיליון כריות בתוך ארה"ב לבדה (שהיא הנפגעת העיקרית מהמחדל).

במקביל, הודיעו סוכני וחוקרי ארגון הבטיחות האמריקאי כי הם הצליחו למצוא את הסיבה לתקלה. מסתבר שהחומרים בהם השתמשה טקאטה אינם עמידים מספיקים בפני פגעי הזמן, וככל שחולפות השנים מעטפת הברזל של מנגנון הניפוץ של כרית האוויר מתחיל להתפרק, מה שגרם לכך שברגע הפיצוץ, במקום שגזי הפיצוץ יעברו דרך איזור ה"קריסה המתוכננת" אל תוך הכרית וינפחו אותה, כל המעטפת התרסקה ורסיסים ממנה עפו לכל עבר.

החוקרים ציינו גם כי החומרים במעטפת המנגנון רגישים במיוחד לחום ולחות גבוהה, ולכן הממשל האמריקאי צפוי לתת עדיפות בתור לתיקון לרכבים הנמצאים במדינות חמות או לחות במיוחד. אם כשאתם חושבים "חם ולח" אתם חושבים "ישראל", אתם לא לבד. לפי הפרסומים של החוקרים האמריקאים, האקלים המסוכן ביותר לכריות האוויר הללו מתאר כאילו אחד-לאחד את האקלים הישראלי.

לפני שאתם נכנסים לפאניקה, תזכרו שהחוק בישראל מחייב יבואניות להוציא קריאות לתיקון ברגע שהיצרנית מכריזה עליהם. יתרה מזו, הוא גם מחייב את בעלי הרכבים להגיע לביצוע קריאות לתיקון, אם לא, לא יחודש רשיון הרכב.

אבל בכל מקרה, לא משנה באיזה דגם של מכוניות אתם נוהגים, אם היא בת יותר מחמש-שש שנים, היינו ממליצים לכם בחום להרים טלפון למחלקה הטכנית של היבואן ולוודא את הנושא. את מספרי הטלפון תוכלו למצוא ע"י חיפוש "*שם היבואן* מחלקה טכנית" במנוע החיפוש האהוב עליכם.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה