בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מדריך: למי שייכים מותגי הרכב בעולם

מדריך: למי שייכים מותגי הרכב בעולם


כמעט כל מותגי הרכב בעולם מחוברים למותגים נוספים תחת אותו גג. קבלו את תשע קבוצות הרכב הגדולות בעולם כיום, ועוד כמה יצרנים ששייכים ליצרנים אחרים



מאת אסף בר-שי
 

קונצרן פולקסווגן


מותגים בשליטתו:
פולקסווגן, אודי, סקודה, סיאט, פורשה, בנטלי, למבורגיני, בוגאטי
מותגים נוספים בקונצרן: פולקסווגן מסחריות ומשאיות, משאיות מ.א.ן וסקניה, אופנועי דוקאטי
 
הבעלויות בקבוצת הרכב הגדולה ביותר בעולם הן עניין מורכב. פולקסווגן היא הבעלים של סדרה בלתי נגמרת של מותגי מכוניות, מסחריות ומשאיות אירופיים ובהם פורשה. אבל הקבוצה כולה נשלטת על ידי חברת האחזקות של פורשה. קבוצת פולקסווגן נולדה מהמותג פולקסווגן, שהחל במכרז החיפושית לבית היטלר את פרנדיננד פורשה. עם הצלחת המכונית והמותג החל גל רכישות אפקטיבי, שהחל ב"אוטו-יוניון" - שורשי אודי, נמשך בסיאט ב-1982 ובסקודה (תחילה כשת"פ) ב-1991. ב-1998 היה מפץ רכישות - בנטלי, למבורגיני ובוגאטי ובהמשך גם פורשה.

קונצרן פולקסווגן
 

ברית רנו-ניסאן-מיצובישי


מותגים בברית:
ניסאן, רנו, מיצובישי, דאצ'יה, אוטו-ואז/לאדה, אינפיניטי, דטסאן, אלפיין
יש מי שבטעות מתייחסים לברית רנו-ניסאן-מיצובישי כקבוצה בבעלות אחת, אבל לא כך הדבר. קרלוס גוהן האגדי, שנפל בחודשים האחרונים בקול התרסקות עזה, בפרשייה שכללה מעצר ממושך והתנדף מכל תפקידיו בברית, נכנס לרנו כשהיצרן הצרפתי היה בסביבה של פשיטת רגל - והציל אותו. לאחר מכן רכש רנו נתח משמעותי (נתח שהגיע לכ-44%) בניסאן כשהשני היה במצב עסקי קשה, ואז גוהן תפס גם את המושכות האלה והציל גם את ניסאן. ניסאן, מצדו, רכש נתח מרנו (15%). ב-1999 הוחלט אצל שני היצרנים ליצור מין קבוצת רכב אחת שלא בבעלות משותפת, ברית שכזו, ולשתף פעולה באופן מקיף בפיתוח וייצור מכוניות.

ברית רנו - ניסאן - מיצובישי
 
ב-2016 הצטרף מיצובישי לצמד, לאחר שניסאן רכש כשליש מהיצרן היפני וכך נולד רנו-ניסאן-מיצובישי. בבעלות או בשליטה של רנו ושל ניסאן ישנם גם מותגים נוספים הפועלים בברית ונהנים משיתופי הפעולה. דטסאן הוא בבעלות ניסאן והוא מהשורשים העתיקים שלו, ואת אינפיניטי ייסד ניסאן כמותג יוקרה ב-1989, בסמוך להקמת לקסוס של טויוטה. רנו מחזיק במותגים רבים יותר. אחד החידושים המסעירים של רנו הוא חזרתו לחיים של מותג מכוניות הספורט "אלפיין" שאותו רכש רנו בראשית שנות השבעים. ב-1999, כשרנו היה מבוסס, הוא רכש שליטה בסמסונג-מוטורס הקוריאני, שהפך ל"רנו-סמסונג-מוטורס". בשנה שלאחר מכן, 2000, רנו רכש את דאצ'יה הרומני, שגם לפני כן ייצר מכוניות תחת רשיון של הצרפתים. מ-2008 ועד ל-2017 רנו החזיק ביחד עם ניסאן בשליטה על אוטו-ואז הרוסי, יצרן מכוניות לאדה, אולם מ-2017 רנו רכש את מניות ניסאן וכעת הוא הבעלים המרכזי ובעל השליטה בקבוצה הרוסית.
 

קונצרן טויוטה


מותגים בקונצרן:
טויוטה, דייהטסו, לקסוס, הינו
מותגים בבעלות חלקית: סובארו (16.7%), איסוזו (6%), ראנץ
 
יצרן הרכב הגדול ביותר ביפן מצליח לעתים להחזיק גם בתואר "יצרן הרכב הגדול בעולם". להבדיל מקבוצת פולקסווגן על שלל המותגים שלה, אצל קבוצת טויוטה עיקר הפעילות היא במותג הדגל, טויוטה. בסוף שנות השמונים ייסד טויוטה את מותג היוקרה, לקסוס, בעיקר עבור השוק האמריקאי. במהלך השנים רכש בעלויות בהיקפים גדולים יותר או פחות בכמה יצרני רכב יפנים. הרכש המשמעותי ביותר היה דייהטסו, משנות השישים הלך וגדל נתח הבעלות של טויוטה בדייהטסו, עד שבמהלך 2016 הפך להיות בעלות מלאה. את הינו הכירו אבותינו הישראלים כיצרן רכבי הקונטסה, שגם הורכבו בישראל. העניין הופסק ב-1967, במקביל להשתלטות טויוטה על היצרן, אז גם הפסיק הינו לייצר מכוניות ועבר להתמקד בכלי רכב גדולים יותר. ב-2005 החל טויוטה לרכוש מניות של סובארו (אז קבוצת פוג'י), היקף שגדל עד כדי 17% כיום. ביחד עם דונגפנג מחזיק טויוטה גם במותג מכוניות חשמליות סיני בשם ראנץ. מ-2006 טויוטה מחזיק בכ-6% מיצרן הטנדרים והמשאיות, איסוזו.
 

ג'נרל מוטורס


מותגים בקונצרן:
שברולט, ביואיק, GMC, קדילאק
 
משנות השלושים ועד לערב משבר 2008 הנורא הצליח ג'נרל מוטורס (GM) לשמור על מקומו הרם כקונצרן הרכב הגדול ביותר בעולם. אז נקלע לפשיטת רגל שהפכה אותו לג'נרל מוטורס החדש, גדול פחות ויעיל יותר. כיום, אחרי מכירה ו/או כיבוי אורות בסדרה ארוכה של מותגים (כמו האמר, אופל, הולדן ופונטיאק) ממוקד הקונצרן בארבעה מותגים: שברולט העממי יחסית, ביואיק שפונה לקהל מעט אמיד יותר, קדילאק לשוק היוקרה ו-GMC לתחום המסחרי. כולם חלק מהקבוצה מזה עשרות רבות של שנים. נוסף על כך, היצרן פועל בכמה מקומות בעולם, ובעיקר בסין, בשיתופי פעולה לייצור דגמים שונים, בבעלות חלקית.

גנרל מוטורס
 

קונצרן יונדאי מוטור


מותגים בקונצרן:
יונדאי, קיה, ג'נסיס
המותג יונדאי נולד מעט לאחר מלחמת העולם הראשונה ומהרגע הראשון התחבר לטכנולוגיה בינלאומית. בתחילה יצר מכוניות בשיתוף פעולה עם פורד, לאחר מכן פיתח מכוניות באופן עצמאי בעזרת מומחי רכב מאירופה, דבר שנמשך עד היום, עם מהנדסי ומעצבי רכב רבים שדגו הקוריאנים מים המומחים באירופה. ב-1998, בצל המשבר הכלכלי באסיה, שהיכה בעוצמה גם בדרום קוריאה, הצליח יונדאי לא רק לעמוד על רגליו אלא להוסיף ולרכוש בעלות ושליטה במתחרה מבית, קיה. כיום מחזיק היצרן כשליש מקיה, אבל קיה פועל תחת ניהולו ושליטתו של יונדאי. מאמצע העשור הקודם יונדאי משתמש בשם "ג'נסיס" לתאר דגמי יוקרה, וב-2015 החליט למסד את השם הזה כמותג יוקרה מובדל, וזהו מותג הרכב השלישי, נכון להיום, של הקונצרן.

יונדאי
 

קונצרן פורד


מותגים בקונצרן:
פורד, לינקולן
 
עולם המכוניות שלפני הנרי פורד, מייסד הקונצרן האמריקאי-בינלאומי, אינו דומה לזה שאחריו. פורד היה לטוב ולרע חלוץ ה"מכונית לכל פועל", כלומר, התחבורה הפרטית ההמונית, שמאפשרת לכל אחד מאתנו את חופש התנועה וגם תוקעת את כל מטרופוליני העולם בביצת הפקקים. מביתו בדירבורן, קרוב לדטרויט, ניהל ושלט היצרן הוותיק בעבר בכל מיני מותגים שבאו והלכו, ובהם אדסל, מרקיורי וגם וולוו, אסטון מרטין, יגואר ולנד רובר. כיום, לאחר סינון רציני והרבה פוקוס (תרתי משמע) פועלים שני מותגים בלבד בקונצרן, אחד עממי, מסחרי ורכבי ספורט (פורד) והאחר יוקרתי (לינקולן), שאינו נמכר בישראל.


פורד
 

הונדה


מותגים בקונצרן:
הונדה, אקורה
 
תחומי פעילות נוספים: אופנועי הונדה, מטוסי מנהלים, מנועים, ציוד חקלאי ועוד ועוד
ברוב העולם פועל יצרן הרכב היפני אך ורק תחת מותג הבית, הונדה, ולמרות זאת הוא מצליח להיות אחד מיצרני הרכב הגדולים בעולם, עם למעלה מ-5 מיליון כלי רכב שמכר ב-2018. בארה"ב ובעוד כמה שווקים פועל גם מותג היוקרה של הונדה, אקורה, שנולד באמצע שנות השמונים כחלוץ אופנת מותגי היוקרה היפנים.  נוסף על הפעילות בתחום המכוניות ורכבי הפנאי, פועל הונדה במגוון רחב של תחומים, מאופנועים, דרך מנועים ימיים ואחרים ועד למטוסי מנהלים.

הונדה
 

קונצרן FCA - פיאט קרייזלר


מותגים בקונצרן:
מזראטי, FCA איטליה: פיאט, אלפא רומיאו, פיאט מסחריות, לנצ'יה, אבארת'. FCA ארה"ב: ג'יפ, קרייזלר, ראם, דודג'
מותגים נוספים: יצרני חלפים שונים ובהם מופאר, מגנטי-מארלי, טקסיד ו-VM
 
שנים דיברו על הצרות של פיאט, אבל עם הזמן שחלף הפכו האיטלקים למושיעי האמריקאים הגדולים. הדבר קרה בראשית 2009, למחרת משבר 2008, אז קבוצת קרייזלר פשטה את הרגל ובאירופה מצאו הזדמנות לסייע ולהשתלט. קבוצת פיאט-קרייזלר חולשת על סדרה ארוכה של מותגים בין עברי האוקיינוס האטלנטי. לעתים החיבורים הללו יוצרים שילובים בלתי אפשריים, כמו מיניוואן מבית קרייזלר עם לוגו של לנצ'יה או ג'יפ רנגלר עם מנוע אלפא רומיאו. למרות המגוון הרחב מאוד של מותגים, הקונצרן כולו אינו מגיע למספרי המכירות של שני האמריקאים האחרים (GM ופורד) ואפילו לא של הונדה. עם זאת, תהליך ממושך של הבראה עשוי לשפר את ההיקפים, בעיקר באמריקה, משם יוצאים כמה וכמה רכבי פנאי ושטח, כמו שהעולם החדש אוהב. 

קונצרן פיאט קרייזלר
 

קונצרן PSA - פיג'ו-סיטרואן


מותגים בקונצרן:
פיג'ו, סיטרואן, אופל, ווקסהול, DS
 
הכל החל במזרח צרפת, לפני כ-210 שנים, שם נולד אחד המותגים הוותיקים בעולם הרכב. משפחת פיג'ו החלה לייצר מגוון רחב של מוצרים, שהגיעו לאופניים ומשם, ב-1889, הצטרפו כלי רכב ממונעים. המתחרה הצרפתי, סיטרואן, נקלע לקשיים בראשית שנות השבעים של המאה שעברה ועד לאמצע העשור ההוא החזיק פיג'ו בכ-90% מסיטרואן ויצר את קבוצת פיז'ו-סיטרואן. במהלך השנים לא ממש הצליח הקונצרן לפרוס את דגמיו למנעד רחב יותר של קהלים ולפנות אל הקהל האמיד של רכבי הפרימיום. מ-2009 החלו אצל היצרן להציג מכוניות פרימיום בתוספת הסיומת DS; ב-2014 הפכו האותיות למותג עצמאי. פיג'ו וסיטרואן הם עדיין מותגים שפונים לקהלי יעד קרובים מאוד זה לזה, אבל הדבר לא הפריע לקבוצה לרכוש מג'נרל מוטורס את צמד המותגים האירופיים העממיים, ווקסהול הבריטי ומקבילו הגרמני המוכר גם בישראל, אופל. מאז דגמים רבים של אופל מבוססים על דגמי פיג'ו וסיטרואן.

קונצרן פיגו סיטרואן
 

ועוד כמה יצרנים ששייכים ליצרנים אחרים...


סמארט ומרצדס שייכים לדיימלר AG
יצרן רכבי היוקרה הגדול בעולם, מרצדס, הוא חלק מקונצרן דיימלר וכך גם קומפלקס יצרני רכבי העבודה העצום וגם מותג המכוניות העירוניות הזעירות, סמארט, שהחל ב-1994 כשיתוף פעולה מהפכני עם יצרן השעונים השוויצרי, סווטש.
 
רולס רויס ומיני שייכים לב.מ.וו
יריבות מוזרה בין ב.מ.וו ופולקסווגן הגרמניים הביאו בסופו של דבר להפרדת בנטלי ורולס רויס ב-1998 ופיצול כוחות: בנטלי אצל פולקסווגן ורולס רויס אצל ב.מ.וו. ב-1994 רכש ב.מ.וו את שאריות תעשיית הרכב הבריטית, קבוצת רובר-MG. בתוך שנים בודדות נפטר ב.מ.וו ממרבית המותגים, אך שמר אצלו את המותג הנוסטלגי "מיני" שאותו החזיר לחיים באווירת רטרו ב-2001.
 
לנד רובר ויגואר - שייכים לטאטא
קונצרן טאטא ההודי עסוק במגוון אינסופי של תעשיות, אבני חן, מזון, ספורט, תעופה ומה לא. בקונצרן חטיבת המכוניות של טאטא היא הפתיעה את העולם בראשית 2008, כשרכשה את צמד היצרנים הבריטים לנד רובר ויגואר ומאז שינתה את פניהם מהיסוד. ההודים, בסופו של דבר, השתלטו על הבריטים.

לנד רובר - יגואר
 
וולוו (וגם פולסטאר ולינק&קו ולוטוס) שייך לג'ילי
קונצרן הרכב הסיני הענק, על 80,000 עובדיו, נמצא במסע רכישות ופיתוחים איטי אך נחוש. ב-2010 הפחיד לא מעט אירופים ואחרים עם הרכישה של מותג המכוניות האירופי הקלאסי, וולוו. במהלך השנים התפתחו פלטפורמות המותג לשני יצרנים חדשים, פולסטאר ולינק&קו. נוסף על כך, ב-2017 רכש ג'ילי את יצרן מכוניות הספורט הבריטי רב הגלגולים, לוטוס.

וולוו פולסטאר
 
סאנגיונג שייך למהינדרה&מהינדרה
קונצרן מהינדרה ההודי מייצר מגוון רכב של רכבי שטח, פנאי, כביש ועבודה. ב-2011 הוא צירף לרשימה את סאנגיונג הדרום-קוריאני.

 
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. יפה מאוד תודה על ההשקעה בכל הסקירות הללו מעניין כיף ויפה שאפו (לת)  

,13.04.2019

2. יפה מאוד תודה על ההשקעה בכל הסקירות הללו מעניין כיף ויפה שאפו (לת)  

,13.04.2019

3. זאת אומרת ניסאן כבר לא יפנית ואין לה את האמינות של היפנים? (לת)  

מאיר,17.04.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים