דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כך שינה החשמל את שוק רכבי היוקרה

Getting your Trinity Audio player ready...


מהפכת הרכבים הלא מזהמים - או אם נדייק, המזהמים פחות - יצאה לדרך. כדי להבין אותה צריך לעסוק מעט באופי חישוב נוסחאות המס הירוק של מדינת ישראל. אבל עוד בטרם נעסוק בנתונים, המעניין הוא שהמהפכה הזאת יכולה להביא את ישראל למקום דומה ביחס לשוק הרכב באירופה. בואו נסביר למה אנחנו מתכוונים.

שיעור רכבי היוקרה הנמכרים באירופה עומד על כ-20% מכלל הרכבים. בישראל, לעומת זאת, שיעורם עומד על משהו שנע בין 6% ל-7%. זה עוד טוב, כי עד לפני שנים בודדות המספר עמד על כ-3%.

מגמת הגידול במכירת רכבי היוקרה בישראל נובעת ממספר סיבות. בראשן נמצאת ההתרחבות של שוק רכבי היוקרה לסגמנטים חדשים וקטנים יותר, כך שמחיריהן של מכוניות היוקרה יורדים באופן עקבי.

שוק רכבי היוקרה

ומה הקשר לחשמל?

ההסבר טיפה מורכב אבל חשוב. נוסחת המיסוי הירוק משפיעה באופן משמעותי על מחיריהן של המכוניות בישראל. הנוסחה מחלקת את כלל המכוניות ל-15 קבוצות. ככל שהמכונית מזהמת פחות כך היא משויכת לרמת מס נמוכה יותר. ככל שמדרגת המס נמוכה יותר, המכונית זוכה להנחה כספית (בסכום קבוע ולא באחוזים).
לדוגמא: מכונית שניצבת ברמת זיהום 15 לא מקבלת הנחה כלל. מכונית שניצבת ברמת מס ירוק של 8 תקבל הנחה במס של 7,250 שקל, וברמה 4 (הרמה הנפוצה בישראל) המכונית תזכה להנחה של 12,000 שקל ממס הקנייה.

בשתי הרמות הנמוכות ביותר המצב קצת שונה. רמת זיהום 1 משמעה מכוניות שלא מזהמות כלל, כלומר, מכוניות חשמליות טהורות. מכוניות אלו יזכו, לפחות עד לסוף שנת 2017, למס שעומד על 10% בלבד (לעומת מס התחלתי של 83% במכונית רגילה, לפני הטבות של דרגות הזיהום).

דרגת זיהום 2 מחולקת לשני חלקים. מכוניות רגילות, עם מנועי בנזין או דיזל, הזוכות בציון 2 מקבלות הטבת מס של 15,000 שקל.

מכוניות בעלות הנעה היברידית זוכות להנחה שונה בשלב זה. אם מדובר במכונית היברידית שבה יש הנעה חשמלית לצד מנוע בערה פנימית (כמו למשל טויוטה פריוס או יונדאי איוניק), הרכב יחויב בתשלום מס של 30% בלבד. אם מדובר ברכב פלאג-אין, כלומר עם אפשרות טעינה משקע ומצבר בגודל מסוים, אחוז המס עומד על 20%. וכאן נכנסות לסיפור מכוניות היוקרה.

שוק רכבי היוקרה


דיל חשמלי

מותגי היוקרה לא התחילו לייצר רכבי פלאג-אין לכבוד משלם המיסים הישראלי. למעשה, כל נושא הפלאג-אין עלה כחלק מהמאבק להיות בחזית הטכנולוגית. אם חשמל הוא הסיפור של רכבי העתיד, אזי מרצדס, ב.מ.וו, אודי ודומותיהן רוצות להיות שם.

אבל הנהנים העיקריים מהסיפור הזה הם לקוחות היוקרה בישראל. את עלות מס הקנייה של 83% החליפה עלות מס של 20% בלבד. ליבואנים אין אינטרס להציע רכב במחיר נמוך מדי, כדי לא לפגוע במיתוג או ברווחיות, אז הם מורידים את המחיר ברמה מסוימת ואת יתר ההטבה ממירים בתוספת משמעותית לאבזור. בסופו של יום הלקוח עומד בפני שתי אפשרויות. מכונית בנזין מזהמת, חלשה ופחות מאובזרת, או מכונית פלאג-אין היברידית מאובזרת עד מעל הגג.

דוגמאות? בבקשה: מרצדס C180 עם מנוע בנפח 1.6 ליטר ו-156 כוחות סוס עולה 295,000 שקל. במחיר של 320,000 שקל תקבלו מרצדס C350e עם 279 כוחות סוס, האצה מהירה בהרבה ל-100 קמ"ש, צריכת דלק נמוכה פי 2 ויותר, מתלי אוויר, אבזור בטיחות טוב פי כמה ועוד. מלבד התוספת הקטנה במחיר תאבדו קצת מקום בתא המטען, וזהו. מה אתם הייתם קונים?

שוק רכבי היוקרה

ב.מ.וו סדרה 5 מציעה פשרה אחרת. גרסת ה-530i הבנזינית וגרסת ה-530e הנטענת מציעות את אותו ההספק בדיוק, 252 כוחות סוס, ונתון האצה ל-100 זהה. ההיברידית מציעה אבזור בטיחות עדיף וצריכת דלק טובה כמעט פי 3 (לפי נתונים רשמיים), אבל הסיפור המדהים פה הוא המחיר. גרסת הפלאג אין עולה 420,000 שקל, בעוד גרסת הבנזין תאלץ אתכם לשלוף עוד 75,000 שקל מהכיס!

דוגמא אחרונה חביבה היא מרצדס S קלאס. גרסת הבעירה הפנימית הזולה ביותר, S350 דיזל, עולה 900 אלף שקל. אם תעדיפו לקחת את גרסת ה-S500e תקבלו אותה בגרסת ה-Long הארוכה והמרווחת יותר. ההספק של הפלאג-אין עומד על 442 כוחות סוס לעומת 258 של הדיזל. היא מאיצה ל-100 יותר מהר, צריכת הדלק הרשמית טובה פי 2. היא מאובזרת קצת יותר והמחיר? נחשו.... הגרסה החשמלית עולה 150 אלף שקל פחות. הייתם לוקחים גרסה אחרת?

גרסאות פלאג אין במחירים אטרקטיביים נמצא גם בדגמים אחרים של מרצדס, ב.מ.וו, וולוו, פורשה - ובהמשך השנה גם אודי וקדילאק מתכננות להצטרף לשוק הזה.

שוק רכבי היוקרה


עד מתי תימשך החגיגה?

יש המון טענות כלפי העובדה שמכוניות אלו זוכות להטבת מס כל כך משמעותית. למעשה, המדינה חוסכת לעשירים הרבה מאוד כסף, שכן במכוניות עממיות הטכנולוגיה עוד לא נפוצה וההנחה עצמה לא תהיה כל כך גדולה.

אבל במצב הקיים מכוניות הפלאג-אין הופכות את שוק היוקרה לנחשק יותר וגם לנגיש הרבה יותר. ההנחות מאפשרות  ליותר לקוחות לעבור לרכבי יוקרה או לשדרג לרכבי יוקרה גדולים יותר, במיוחד במקרים בהם מדובר על משפחתיות גדולות כמו ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C קלאס. הרכבים שפעם היו המזהמים ביותר, הופכים להיות הנקיים ביותר וגם זאת בשורה טובה.

שוק רכבי היוקרה

המגמה הזאת תמשיך לפחות עד סוף השנה הנוכחית, אז רשות המיסים ושר האוצר יחליטו האם להמשיך ולמסות רכבים אלו באחוז כל כך נמוך. יבואני הרכב מרוצים בשלב זה, וכך גם הלקוחות שיכולים להרשות לעצמם לקנות מכונית יוקרה שכזאת.

ומה באשר לקהל הרחב? הטכנולוגיות החשמליות מחלחלות מטה. בעתיד בטח נראה פה מכוניות פלאג-אין עממיות, אבל כרגע ההיצע שלהן נמוך (מדובר בעיקר במיצובישי אאוטלנדר PHEV) והפער בין המיסוי שלהן לבין המיסוי של היברידיות רגילות המס לא מצליח לצמצם את הפער בעלות המוצר עצמו.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה