דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המנועים הקטנים: גמדים מתחת למכסה המנוע

Getting your Trinity Audio player ready...



מסכי הסמארטפונים הולכים וגדלים, אבל העובי שלהם נעשה דק מיום ליום; המחשבים הניידים נעשים קלים ודקיקים וכך גם מכשירים אופטיים שנכנסים לעומק הגוף. אז למה שהמנועים שלנו לא יהפכו להיות קטנים יותר?

עזבו אתכם מנפח המנוע; כדי להשיג הספק נאה אין צורך בכמויות של פלדה, אבל כדי להשיג צריכת דלק טובה יותר, בהחלט כדאי שהמנוע יהיה קטן וקל יותר. תחת לחץ השלטונות ודעת הקהל לייצר מכוניות חסכוניות יותר, ובתחרות ישירה מול השיטות ההיברידיות והחשמליות של היפנים, שהאירופים לא ממש מתחברים אליהם, מפתחים הקונצרנים הגדולים באירופה מנועים קטנים וחזקים.


סיטרואן דה שבו. לוקחת בהליכה, עם מנוע בנפח 375 סמ"ק ו-9 כוחות סוס / צילומים: יצרן

פעם היה לנו קשה להיפרד ממנוע בנפח 1.4 ליטר במכונית סופר מיני, אבל נאלצנו כבר להתרגל למנועים בנפח 1.2 ליטר במכוניות משפחתיות. פורד העולמית כבר חשפה את מנוע האקובוסט בנפח ליטר אחד, שיוצמד לא רק לפורד פוקוס, אלא גם לפורד מונדאו גדולת הממדים.


כיום המגמה מתפשטת ובישראל נמכרות כיום כמה וכמה מכוניות עם מנועים קטנים מאוד, יחסית למה שהיה מקובל עד לאחרונה. יבואני פיאט 500 התייאשו דווקא מהניסיון למכור כאן מכונית עם מנוע בנזין ("טווין אייר") בנפח 0.9 ליטר, אבל אפשר בהחלט להסביר זאת בעובדה שהוא לא ממש סיפק את התמורה למחירו הגבוה. ובכל זאת, אחרים ממשיכים להביא לישראל מכוניות עם מנועים קטנים הרבה יותר מכפי שאפשר היה לחשוב. קבלו כמה מכוניות מסקרנות עם מנועים קטנים, שהם חזקים כמו מנועים גדולים יותר.

רנו קליאו, 0.9 ליטר, 90 כ"ס, כ-84 אלף שקלים
רנו קליאו החדשה ארוכה ורחבה, ונראית כמעט כמתחרה בקבוצת המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות – הגדולה יותר. ובכל זאת, ברמת מחיר גבוהה יותר מדגמי הבסיס עם מנועי ה-1.2 ליטר (75 כ"ס), מוצעת רנו קליאו החדשה עם מנוע הטורבו-בנזין החדשני שלה. המנוע הזה בנוי משלוש בוכנות ומצויד במגדש טורבו. ביחד הם מייצרים 90 כ"ס ומומנט של 13.7 קג"מ ב-2,500 סל"ד נמוכים. התאוצה של הקליאו הגדולה עם המנוע הזה למאה קמ"ש נמשכת 12.2 שניות (נתוני יצרן) והמהירות המרבית שלה היא 182 קמ"ש. במלים אחרות, בעיצוב של המכונית וגם בפרקטיקה שלה – לא תרגישו ששמה האמצעי הוא "900 סמ"ק".


רנו קליאו. מכונית גדולה, טורבו קטן


לנצ'יה אפסילון, 0.9 ליטר, 85 כ"ס, כ-111 אלף שקלים
עם גובה של 1.52 מטרים, לנצ'יה אפסילון היא על גבול המיקרוואן ועם המותג והעיצוב היא מציבה את עצמה בסגמנט הפרימיום. אבל אפילו בתנאים הללו מרשים לעצמם אנשי לנצ'יה ובעלי הבית – פיאט – להציב בחזיתה מנוע בנפח 0.9 ליטר בלבד. המנוע הזה הוא מנוע חדשני של פיאט בשם "טווין אייר". הוא בנוי משני צילינדרים בלבד, דבר שיוצר אופי פעולה וסאונד ייחודיים. ההספק של המנוע הוא 85 כ"ס, די כדי להביא את מרכב הסופר-מיני/מיקרוואן למאה קמ"ש ב-11.9 שניות ולמהירות מרבית של 176 קמ"ש. גרסת ה"פלטינום" של לנצ'יה אפסילון, שמצוידת באותו מנוע, בגיר רובוטי ובאבזור רב יותר, עולה יותר מ-130 אלף שקלים.


לנצ'יה אפסילון.


סקודה אוקטביה החדשה, 1.2 ליטר, 105 כ"ס, כ-132 אלף שקלים
הגרסה הסטנדרטית של המכונית המשפחתית הקומפקטית החדשה של סקודה לבית קונצרן פולקסוואגן מצוידת במנוע ה-1.2 ליטר, טורבו-בנזין (TSI) של הקבוצה. המנוע הזה הוא אחד המנועים הפופולאריים ביותר בהיסטוריה של הקבוצה, והוא מוצע עם דגמי סקודה, סיאט, פולקסוואגן וגם אאודי. האוקטביה החדשה גדלה מאוד בממדיה, אבל משקלה קל יחסית לקבוצה. עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת שבעה הילוכים מאיצה סקודה אוקטביה החדשה למאה קמ"ש ב-10.5 שניות בלבד ומגיעה למהירות מרבית מרשימה של 196 קמ"ש – והכל ממנוע בנפח 1.2 ליטר, עם 105 כ"ס.


סקודה אוקטביה. היא ולא אחרת


פולקסוואגן קאדי 7 מושבים, 1.2 ליטר, 105 כ"ס, כ-137 אלף שקלים
המנועים הקטנים שאנחנו מדברים עליהם מתקדמים גם לעבר קבוצות המכוניות הגדולות יותר. פולקסוואגן קאדי הוא רכב מסחרי ששוקל טון וחצי בערך ומסוגל לשאת נפח אגדי (במונחים של מכוניות) של כ-3,000 ליטר, שלושה קוב ולשקול בסך הכל כ-2.2 טון. ואת כל הכבודה הזו נושא אותו מנוע טורבו בנזין של פולקסוואגן, בנפח 1.2 ליטר. אפילו נתוני הביצועים שלו לא רעים בכלל – 12.4 שניות נמשכת ההאצה למאה והמהירות הסופית היא 169 קמ"ש. עם כניסת השינויים במיסוי הירוק צפוי הקאדי להתייקר, גם בגרסת הבנזין.


פולקסווגן קאדי


פיאט דובלו, 1.25 ליטר דיזל, 90 כ"ס, כ-136 אלף שקלים
לא רק מנועי הבנזין מצטמצמים. פיאט דובלו הנוכחי, גם הוא טנדרון אחוד בסגנון הקאדי וסיטרואן ברלינגו, הצטייד במנוע הטורבו-דיזל של קבוצת פיאט שעונה לשם "מולטיג'ט". נפח המנוע הזה צנום במיוחד, במונחים של מנועי דיזל, והוא עומד על 1.25 ליטר בלבד. ההספק דווקא לא צנוע – 90 כ"ס, והמומנט – 20.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד נמוכים נמוכים.


פיאט דובלו

סיאט אלהמברה, 1.4 ליטר, 150 כ"ס, כ-200 אלף שקלים
פעם היו מוכרים מכוניות סופר-מיני עם מנועי 1.4 ליטר; היום אפשר למצוא בישראל מיניוואן בגודל מלא עם מנוע בנזין בנפח המדובר. סיאט אלהמברה מתחרה בפורד גלקסי, בסאנגיונג רודיוס ובקרייזלר גרנד וויאג'ר עם ממדים, אבזור ושבעה מושבים, אבל מתחת למכסה המנוע מסתתרת חיה צנומה הרבה יותר. ובכל זאת, מהנפח הזה השיגו בסיאט 150 כ"ס ומומנט של 24 קג"מ ב-1,500 סל"ד נמוכים במיוחד. למרות שמדובר בכלי רכב ששוקל למעלה מ-1.7 טון, המנוע הקטן מצליח להדהיר אותו למאה קמ"ש ב-9.9 שניות, בדרך למהירות מרבית של 197 קמ"ש.


סיאט אלהמברה. מנוע קטן, אוטו גדול
 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה