דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החל מ-1.1.16 - טסט ראשון אחרי שלוש שנים

Getting your Trinity Audio player ready...


היום (ד') הודיע משרד התחבורה על הארכת "תקופת החסד" אשר ניתנת לרכבים חדשים. כיום מחוייבים רכבים חדשים לעבור מבחן רישוי שנתי (טסט) כעבור שנתיים מיום עלייתם לכביש, מהיום, כל רכב שעלה לכביש אחרי הראשון בינואר 2016, יהיה מחוייב לעבור את המבחן רק בתום שלוש שנים מיום רישומו.

ההודעה לעיתונות שפרסם היום משרד התחבורה פותחות במילים "בשורה טובה לבעלי רכב חדש". שר התחבורה ישראל כץ, חותם באומרו "תצמצם את הבירוקרטיה ותחסוך לנהג זמן, בירוקרטיה מיותרת ויקרה, ועלות של "טסט" שנתי (שנעה סביב 100 שקלים. פ.צ)". עוד נכתב בהודעה שרכבי ציים - ליסינג, השכרה וגם כאלה שנרכשו כ"יד שניה 0 קילומטר", יחוייבו במעבר המבחן כעבור שנתיים. במקום שנה היום. פה, התרוממו כמה גבות.
נראה שאותן חברות ליסינג הן הן המרוויחות העיקריות מהמהלך, ולא "בעלי רכב חדש" כפי שצויין בפתיחת הדברים. ע"י ביטול הצורך בשינוע עשרות אלפי כלי רכב אל וממכוני הרישוי, תחסוכנה חברות הליסינג וההשכרה סכומי כסף נאים שכוללים את עלות השינוע, בין אם על גבי מוביליות או נהגים שמגיעים ולוקחים את הרכב לביצוע המבחן, עלויות של רכבים חלופיים ועלות הטסט עצמו.

התוצאה היא שמעכשיו יסעו רכבים במשך שלוש שנים - שלפי ממוצעי נסועת רכב פרטי מצטברים לכדי כ-52 אלף קילומטרים - מבלי שאף זוג עיניים מוסמך יבצע בהם את בדיקת הבטיחות המחייבת. וקשה להגיד שסט בלמים או צמיגים אינו יכול להישחק תוך שלוש שנים (ולמעשה גם תוך שנתיים). לא זו בלבד, אלא שגם העלות המרכזית של חידוש הרישיון - האגרה השנתית, שעלותה נעה בין כ-1,200 לכמעט 5,000 שקלים איננה מתבטלת. מה שכן מתבטל, הוא כמובן התשלום על ה"טסט", שכאמור עומדת על כ-100 שקלים.

בנוסף, נתן השר כץ את התקינה האירופאית כ"רף", שם נדרשים רכבים לעבור מבחני רישוי רק כעבור ארבע שנים מיום עלייתם לכביש ולאחר מכן כל שנתיים, עד גיל 10 - אז החובה הופכת לחד-שנתית. ואכן, ברוב מדינות אירופה, הוחל לו"ז בדיקות דומה לזה של ישראל, אולם עם שני הבדלים משמעותיים.

רכבים שצפויים לגמוע נסועה מרובה (ציי רכב, מוניות וכו') עדיין מחויבים לעבור את הבדיקה אחת לשנה, ותדירות גבוהה של בדיקות פתע בצדי הדרכים. שני דברים ש"נשארו על רצפת חדר העריכה" באימוץ התקינה האירופאית. 

רשיון רכב

על מנת להצדיק את המהלך, אמר אבנר פלור, סמנ"ל בכיר במשרד התחבורה, כי בשנים האחרונות מיובאים ארצה כלי רכב המצוידים בטכנולוגיות מתקדמות כגון חיישני לחץ אוויר, מערכות סטיה מנתיב, מערכות בלימה מתקדמות ועוד. בנוסף, ציין פלור כי יצרני הרכב הגדילו באחרונה את משך האחריות על כלי הרכב מעבר לשנתיים, דבר שנותן תמריץ לבעלי רכבים לתחזק את רכבם כראוי על מנת לא לאבד את האחריות.

האמירה השניה לא מאוד מובנת, שכן אין כל קשר בין החלפת צמיגים או בלמים לפני שאלה נשחקים כליל לבין האחריות, כל שכן בין האחריות לבין התקופה לאחריה נדרשת בדיקת בטיחות.

אבל אם את האמירה השניה אפשר עוד לבלוע, אולי בטענה של הבנה לא מלאה של המילים או התבטאות לא נהירה לחלוטין, הרי שהאמירה הראשונה לא פחות ממקוממת. איך בדיוק קשורה המצאותן של מערכות בטיחות שמונעות תאונות דרכים לתקינות גופי התאורה (שנוטים להעכיר בישראל משמעותית יותר מאשר באירופה)?

בכל מקרה, נראה שעל פניו המהלך יקל על רוכשי רכב במקצת, ובזה נתנחם.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. מובן מאד. מי שקנה רכב חדש יטפל בו בקפידא 
    אמת, 06-01-2016

    ללא קשר לטסט. אלא כדי לשמור עליו. לעומת זאת ברכב ישן יש פחות הקפדה על טיפולים בזמן וכו'

    סגור תגובה

  • 2. למה אתם חייבים להפוך כל דבר טוב לרע? 
    , 07-01-2016

    סוף סוף מישהו משנה פה עוולות היסטוריות ומבטל דברים שאף אחד לא העז לגעת בהם שנים.
    אז מטבע הדברים חברות הליסינג ירוויחו יותר אבל זה בטל בשישים לעומת מה שהן מרוויחות בקניית הרכב על חשבון הצרכן הפרטי. אבל גם אנחנו נרוויח בנוסף ל100 שקל ועמידה בתור המעצבן גם עשרות אלפי מכוניות ליסינג עם נהגים מטומטמים שלוקחים את האוטו לרישוי ומתרוצצים בכבישים ופחות תורים במכוני רישוי כמו גם זיהום אוויר של אותם נהגים מטומטמים

    סגור תגובה

  • 3. אולי....שיתחיל לעבוד ו... 
    תדמור, 09-01-2016

    במקום לחסוך לנו 300 ש"ח (ובעיקר לחסוך מיליונים לחברות הליסינג)
    אולי הגיע הזמן ששכץ יעשה רפורמה רצינית, של תדרוש כסף על חשבון משלם המיסים.

    מה שקורה ש5 משפחות (כלמוביל,קרסו,דלק מוטורס, צ'מפיון) שולטות ב 16 מותגי רכב

    הגיע הזמן לעשות רפורמה ולהגביל לכל יבואן מותג אחד! ואז תראו תחרות רצינית בענף

    כמו שכבר אחת הוועדות שמינה השר המליצה לו, כנראה שכץ דחף את זה ל*** לו.

    מה שמעניין אותו זה הלוביסטים (חברות הליסינג,מוביילאי, יבואני הרכב ועוד...)

    סגור תגובה

חזור למעלה