דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סוזוקי SX4 - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...




הפקק על כביש 4 צפון בואכה נתניה הוא לא המקום המושלם לפיתוח מחשבות פילוסופיות, אבל סוזוקי SX4 [לחוות דעת מקצועית - סוזוקי SX4] היא מכונית שמעלה יותר מכמה שאלות אקראיות. מי את, סוזוקי SX4? משפחתית מינוס או סופרמיני פלוס? ראש לשועלים או זנב לאריות? ובכלל, מהי משמעות החיים? האם יש אלוהים?

 

סוזוקי SX4: עיצוב

 

אם לתת לעיצוב של SX4 לדבר, הוא ידבר בעשרים ושלוש שפות. לכאורה, לפנינו הנוסחה המושלמת למכונית משפחתית בארץ הקודש: קופסה בשביל המנוע, חצי קופסה בשביל ההורים, חצי בשביל הילדים, וקופסה בשביל המטען. אבל למרות המאפיינים הנכונים והחרטום המעוצב ברוח המודרנית של המותג, משהו במראה החיצוני של היפנית הזו לא בדיוק מסתדר - יש כאן מימד גובה גדול משמעותית ממכונית משפחתית ממוצעת, אורך שמנשק מלמעלה את קטגוריית הסופרמיני ותא מטען בולבוסי שמוטה כלפי מעלה. השמשה הצדדית הנחצית על ידי קורה A ובתי הגלגלים הנפוחים לא מוסיפים להרמוניה העיצובית. משהו בפרופורציות שלה פשוט לא מסתדר בעין הביקורתית שלנו. ניסינו להתנסח באופן עדין, אבל סוזוקי SX4 - לפחות בגרסת הסדאן - היא פשוט לא מכונית נאה, במיוחד במבט צידי שחושף את תא המטען ה"מודבק".

סוזוקי SX4, סדאן, 1.6, אוטומטית

יתרונות

חסרונות

זריזות

מרגישה זולה ביחס למשפחתיות אחרות

תא מטען ענק

נוחות נסיעה בינונית

אבזור

מנוע רועש

ברחבי העולם, ה-SX4 וסוזוקי ליאנה ליאנה שהקדימה אותה (ועדיין מיוצרת בפקיסטן) הן אלטרנטיבות מוזלות למכונית משפחתית קונבנציונלית. באירופה מעדיפים אותן דווקא בגרסת הא'צבק-קרוסאובר מחומשת דלתות ואפילו כפולת הנעה, אבל אצלנו השושלת של סוזוקי קולעת בול למטרה: מכונית-משפחתית-קטנה-עם-תחת-והמון-מקום-בשביל-הפיצ'קעס, קטגוריה שחייבת את קיומה ליונדאי אקסנט המקורית של שנות ה-90. עם ה-SX4, רוצים בסוזוקי להתחרות בליגה של הגדולות, מלמטה - עם מידות שנמצאות בדיוק בטווח הקטן שבין סופרמיני למשפחתית קומפקטית.

סוזוקי SX4 החדשה 2010
סוזוקי SX4. לא המשפחתית הסקסית ביותר / צילומים: יצרן

סוזוקי SX4: תא הנוסעים

את הביקור בתא הנוסעים של SX4 כדאי להתחיל דווקא מתא המטען, ולא רק בגלל שיש לכם אויבים מאפיונריים. תא המטען הוא אחת מנקודות האור של הסוזוקי המשפחתית. עם נפח של 515 ליטרים, הוא לא רק מטיל צל על כל תא מטען של מכונית סופרמיני, אלא גם גדול משמעותית מרוב תאי המטען של המכוניות המשפחתיות. לשם השוואה, בבגז' של מאזדה 3 תמצאו 430 ליטרים בלבד - ואפילו ברנו פלואנס, המשפחתית הגדולה ביותר תמצאו קצת יותר מקום לצעצועים מאשר בסוזוקי - 530 ליטרים. ההערה הסטנדרטית שלנו כאן נוגעת לשימושיות: מרכב הסדאן אמנם מציע נפח הטענה גדול, אך את היתרון שלו הוא מיישם באמצעות מימד עומק גדול, ולכן הוא נחות ממרכב האצ'בק בעל דלת חמישית בכל הקשור לנוחות הטענה ואפשרות להשכבת המושבים.

למרבה הצער, הרושם החיובי מתא המטען לא מתרגם למשכן הנוסעים. כלומר, הוא בסדר - הנדסת האנוש טובה ולא תמצאו כאן מתגים קטנים במקומות נסתרים א-לה-צרפת. מדובר כאן בסלט של דגמי סוזוקי: מקור מערכת השמע וגלגל ההגה הוא מסוזוקי סוויפט, למשל. הכפתורים גדולים וברורים מאוד ובסוזוקי אפילו טרחו והשקיעו באיורים משעשעים למדי לחלק מתאי האחסון והידיות. מצד שני, הוא גם אפרורי מאוד והפלסטיקה הזולה (אך המוצקת) לא תגרום לאף אחד להתרגש. אנחנו, לעומת זאת, התרגשנו: הרגשנו במחסור משווע של משטחים רכים למגע או קצת צבע ויחודיות להנעמת האווירה. הראות לצדדים הופרעה על ידי קורת ה-A העבה. אגב, פרס יוענק למי שיצליח להסיט הצידה את סוכך השמש מבלי לפגוע באופן בלתי אורתודקסלי בעליל בראש.

תא הנוסעים מרגיש מרווח - אבל קצת פחות מתא המטען הענקי. מימד הגובה אמנם יוצר תחושה אוורירית, אבל קשה לדווח כאן על עודף במקום לנוסעים ולרגליהם. מלפנים המצב בסדר גמור ובהחלט קרוב למכונית משפחתית מהשורה. בשורה האחורית המצב לא רע, אבל עדיין נחות מהמשפחתיות הגדולות יותר. המושבים עצמם לא מרשימים - קצת קשים וחסרים תמיכה מספקת לגב התחתון - אבל תנוחת הנהיגה הגבוהה, כיאה לשורשים הקרוסאובריים של המכונית, טובה בהחלט ותרצה את חובבי הז'אנר.

נראה שבמכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי לישראל, ניסו לפעול בגישת "הגודל לא קובע" והעמיסו על המכונית שפע אבזור. בגרסת ה-GLX הבכירה בה נהגנו יש מפתח אלחוטי חכם שמאפשר כניסה והתנעה בלי צורך לאמץ את עצמכם ללחוץ על השלט - גימיק נחמד שאפשר להתרגל אליו - וגם אבזור קצת יותר קונבנציונלי, אך עדיין לא טריוויאלי בקטגוריה - למשל מערכת בקרת אקלים, חישוקים קלים, פנסי ערפל ו... חצאיות צד דקורטיביות. קצת פחות אהבנו את ההתקנות המקומיות, ובראש ובראשונה את משענת היד הרעועה, שהתעקשה להתנדנד בהפעלת מאמץ פיזי מינימלי וגם חסמה כל אפשרות גישה נוחה לידית בלם היד. זה גם המקום לדבר על קרקושים ושאר רחשים: במכונית המבחן שעברה פחות מ-2,000 קילומטרים נשמעו קרקושים מעצבנים מאיזור קדמת לוח המחוונים.

סוזוקי SX4 החדשה 2010

סוזוקי SX4: נוחות וביצועים

סוזוקי SX4 היא שיעור מצויין בקשר התלוש לעיתים בין הנתונים במפרט לבין הביצועים על הכביש הפתוח. במקרה שלנו, דף הנייר מספר על תאוצה מאפס למאה ב-12.3 שניות, אלא שה-SX4 מרגישה, במפתיע, זריזה בהרבה מכך ובוודאי שיותר תזזיתית מרוב המכוניות המשפחתיות. הזריזות הזאת מגיעה בשילוב עם חבילת תגובות קצת גסות בבהילותן ולא מאוד מודרניות. הנתונים ממוצעים למדי - מנוע בנפח 1.6 ליטרים בעל הספק מירבי של 120 כוחות סוס ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת ארבעה יחסי העברה.

המנוע עצמו ותיק יחסית - ושירת עוד את הליאנה היוצאת בטרם עבר שדרוג קל בשנה שעברה - אבל מצויד במערכת תזמון שסתומים משתנה (VVT) שמעניקה זמינות כוח טובה. תיבת ההילוכים נשמעת ומרגישה מיושנת - עם ארבעה יחסי העברה והיעדר אפשרות לתפעול ידני, היא לא יכולה להתחרות בכבוד בקרב ה"למי-יש-גדול-יותר" החדש של יצרני הרכב - מירוץ ההילוכים. מצד שני, מיושנת לא חייבת להיות מילה גסה - התיבה הזו לא מנסה להתחכם, מתפקדת באופן נעים וחלק, ומרגישה נמרצת ונכונה להוריד הילוך או שניים במקרה הצורך.

התלונה העיקרית שלנו לגבי יחידת ההנעה בטעם של פעם היא רמות הרעש בתא הנוסעים. המנוע הזה פשוט רועש מדי והיעדר זוג יחסי העברה ניכר היטב בשיוט במהירויות בינעירוניות ובהחלט מעיק על האווירה בתא הנוסעים, שמבודד באופן מוצלח למדי מרעשי רוח וצמיגים.

ומה לגבי נוחות נסיעה? כאן סוזוקי SX4 מתקשה לפרוץ דרכים חדשות. מהלך המתלים הראשוני רך למדי ומאפשר למכונית לשכך בורות באופן סביר, אך רצף טלאי כביש יגרום לערעור ההרמוניה בתא הנוסעים - ולדיסק של בטהובן לקפוץ.

גם בתחום הדינמי היפנית לא מביאה חדשות מרעישות לשולחן, ובטח שלא מתקרבת לסטנדרט שהחברה הציבה לעצמה עם סוזוקי סוויפט השובבה. את ההתנהלות שלה בקטעי כביש דורשניים אפשר לתאר בעיקר כבטוחה וצפויה, מילים שמתאימות גם לבקרת האחיזה שמתערבת מוקדם מדי ומנטרלת כל אפשרות לסחרור גלגלים. בלקסיקון ההתנהגות של ה-SX4 אי אפשר למצוא מילים כמו "כיף", "הגה מתקשר" או "זריקות זנב משעשעות" - ואולי טוב שכך, כי ביננו -  זה לא באמת מעניין את הרוכשים הפוטנציאליים.

סוזוקי SX4 החדשה 2010

סוזוקי SX4: סיכום

אז מי את באמת, סוזוקי SX4? גם בסוף המבחן נשארנו בלי תשובה ברורה לשאלה הזו. סוזוקי SX4 היא שענטז של טעמים מוטוריים שונים: ספק מכונית סופרמיני, ספק משפחתית קומפקטית, ספק קרוסאובר מוגבה. זוהי אולי המגמה הכללית בעולם הרכב, אבל הז'אנרים המוטוריים המעורבלים ב-SX4 מתקשים ליצור תחושה הרמונית - ממש כמו העיצוב החיצוני. קצת כמו סלט פירות עם חתיכות גדולות מדי של מלפפון לא שייך.

התוצאה מפיזור המטרות הזה היא מכונית ממוצעת למדי, שמבצעת הכל באופן מתקבל על הדעת - אבל אף לא מטלה אחת באופן יוצא דופן או מרשים. התחושה הכללית מיחידת ההנעה היא מיושנת וקצת גסה ונפח תא המטען לא נמצא בפרופורציה למרווח בתא הנוסעים, שבעצמו לא משרה תחושת איכות יוצאת דופן.

הקלף המרכזי בו בסוזוקי מתכוונים להשתמש הוא המחיר, שאמור להיות - לפחות בתיאוריה - נמוך ממשפחתיות מקבילות וגבוה רק בקצת מסופרמיני ממוצעת. במציאות, גרסת ה-GLX אותה בחנו נסחרת בכ-114,000 שקלים - מרחק של אלפי שקלים בודדים ממכוניות משפחתיות מרווחות ומודרניות שמשדרות תחושה שלמה יותר. נכון, סוזוקי SX4 מציעה אבזור עשיר יותר מכל אחת מהמשפחתיות בטווח המחירים הזה, אבל לטעמנו לא זה הדבר שיכריע לטובתה.

אלא שאחוז גדול של המכוניות הללו יגיע בסופו של דבר בהנחה משמעותית לציי הליסינג, שם יתחרו מול יונדאי אקסנט וקיה ריו. בשוק הזה, סוזוקי SX4 היא מתחרה מעניינת ואטרקטיבית יותר מאשר בשוק הפרטי, כל עוד שמים אותה בפרופורציות למתחרות העיקריות שלה. ומה עם הצרכנים הפרטיים? אם אין לכם צורך בתא המטען הענקי ואתם מוכנים להקריב מנפחו לטובת נוחות הטענה, סוזוקי SX4 האצ'בק היא הבחירה המוצלחת יותר - וגם נראית טוב יותר (וזולה בכאלפיים שקלים).

לדגמי סוזוקי בישראל - סוזוקי

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה