דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיאט 124 ספיידר נחשפת

Getting your Trinity Audio player ready...


אחד הפרויקטים המדוברים ביותר של עולם הרכב בשנים האחרונות היה שיתוף הפעולה בין מאזדה לפיאט שייצרו יחדיו את הפיאט 124 ספיידר והמאזדה MX5 מיאטה. זו האחרונה כבר הספיקה להיחשף, לעשות המון המון רעש, להגיע לארץ, לקבל מחיר ולהתחיל להימכר, וממש שניה לפני שנרגע ההייפ סביב הרודסטר היפנית, נחשפת אחותה האיטקלית. התגובות, בדיוק כמו עם ה-MX5, מעורבות. אבל הפעם בגלל סיבות מעט אחרות.

העיצוב של פיאט 124 ספיידר, מנסה להוות מחווה ל-ניחשתם נכון-124 ספיידר המקורית. זה הצליח להם עם ה-500, זה הצליח להם עם החזרת המותג אבארט לחיים וזה הצליח להם (לאלפא רומיאו) עם הספיידר הקודמת, שהייתה מבוססת על הבררה והייתה מחוה לאלפא ספיידר המקורית, אז למה שזה לא יצליח עכשיו?

פיאט 124 ספיידר
פיאט 124 ספיידר. הומאז' למקור או ניצול של הנוסטלגיה? / צילום: פיאט
ככל שמסתכלים יותר ויותר על תמונות של ה-124 ספיידר המקורית, כך נראים ההבדלים בין השתיים ברורים יותר. מלבד הפנסים הבערך-עגולים ושתי הבליטות הארוכות על מכסה המנוע, נראה שאין ממש קו שאפשר למתוח בין הספיידר המקורית לזו של המאה ה-21. היכן שהספיידר המקורית הייתה רודסטר קטנה עם תא נוסעים שנמצא בדיוק במרכז גופה של המכונית, התכנון של מאזדה שחייב את מיקום המנוע מאחורי הסרן הקדמי אילץ מכסה מנוע ארוך במיוחד שיוצר חזות כוחנית הרבה יותר.

פיאט 124 ספיידר
פיאט 124 ספיידר. מראה כוחני ואמריקאי יותר

אבל פיאט לא הסתפקו בחרטום הארוך של ה-MX-5, והוסיפו לאורך הכללי של המכונית כמעט 14 ס"מ. זה אולי לא נשמע כמו הרבה, אבל במכונית שאורכה הכללי עומד על 391.5 ס"מ (MX5), התוספת הזו משנה דרסטית את הפרופורציות והופכות את ה-124 מרוסטדר קטנה, מינימליסטית והארדקוריסטית למכונית שנראית הרבה יותר כמו קרוזרית מפנקת ואפילו מעט אמריקאית. פיאט מתכננת כבר שנים להחדיר דגמים נוספים חוץ מה-500 לצפון אמריקה וייתכן שזו אחת הסיבות לעיצוב.

אבל, שוב, פיאט לא הסתפקה. והפעם היא לא הסתפקה במשקל. היכן שמאזדה נלחמה על השלת כל קילוגרם מיותר, פיאט הוסיפו קילוגרמים בשם העיצוב והפינוק. התוצאה הסופית היא שהפיאט שוקלת כ-1040 ק"ג, 40 יותר מאשר המיאטה. היכן שהמיאטה עוצבה ותוכננה כדי להעניק למיאטה את חווית הנהיגה הטהורה ביותר שאפשר לקבל בשנת 2015 תמורת כמה שפחות כסף (רציונל שהיתרגם קצת פחות טוב לעברית, אבל ניחא), נראה - לפחות מהמידע שפורסם עד כה - שפיאט מכוונת יותר לצד היוקרתי והפחות ספורטיבי של סקלת הלקוחות.

פיאט 124 ספיידר
פיאט 124 ספיידר. מכוונת לפנק ולהיות יקרה יותר

איך הפיאט תתמודד עם כל תוספת האורך והמשקל האלו? טוב ששאלתם. עם מנוע חלש יותר כמובן. טוב, נו, זה לא לגמרי נכון. המנוע של ה-124 ספיידר יהיה אותו מנוע מולטיאייר שמצא את דרכו נכון לרגע כתיבת שורות אלו אל פחות או יותר כל דגם בליין של פיאט/אלפא רומיאו. 1.4 ליטר מוגדש טורבו אשר מוצג כאן עם בגרסת "הספק פיאט", עם 140 כ"ס. למיאטה יש 165. אז הוא באמת יותר חלש, אז למה לא בדיוק? כי למנוע הטורבו - כמו לכל למנוע טורבו - יש יותר מומנט - 24.5 קג"מ לעומת 20.4 במיאטה, והוא מגיע בסל"ד נמוך יותר. פיאט לא מסרה את הפרטים המדוייקים, אך בדגמים האחרים בהם מותקן המנוע מגיע המומנט המרבי ב-1,750 סל"ד. זאת לעומת 4,600 ב-MX5. פחות הספק, יותר מומנט, מה שמצביע על אופי רגוע יותר ממנוע ה"אטרף" של המאזדה ואופי רגוע יותר באופן כללי של המכונית. גם כאן, כמו במאזדה, תוצע המכונית עם תיבת שישה הילוכים ידנית ואת מקום האוטומטית תתפוס תיבת ה-TCT כפולת המצמדים של האיטלקים.

פיאט 124 ספיידר
פיאט 124 ספיידר. גם המנוע מספר על אופי רגוע יותר

אחת התלונות הגדולות ביותר שהופנו כלפי ה-MX5 מאז הושקה הייתה רכות היתר של המתלים שגררו זוויות גלגול לא אופייניות תחת עומס. זה הקורבן שהקריבה מאזדה על מנת ליצור מכונית שתהיה נעימה יחסית לחיים יומיומיים, ואין מה לעשות, אלא אם כן מעמיסים עליה אין ספור מערכות מתוחכמות שמעלות את המחיר והמשקל, מכונית נוחה תרכון בפניות. פיזיקה. פיאט מציינת כי מערך המתלים של ה-124 יהיה קשיח יותר ועם זאת נוח יותר מזה של המיאטה. כיול חכם או שמא שבירת חוקי היקום? נדע כשנשים עליה את הידיים.

עד כאן ההבדלים. כל שאר המכונית נראה ומתוכנן בצורה זהה כמעט לחלוטין. תא הנוסעים זהה לחלוטין, עם שני מושבים, מערך המולטימדיה של מאזדה שהועתק לכאן ללא שום שינויים, הגה של מאזדה עם סמל פיאט ואיכות חומרים שפיאט טוענת ששופרה, אך מוקדם לקבוע. תא מטען של הפיאט גדול רק ב-9 ליטרים למרות הצמיחה בממדים, מה שמעלה את התהיה לאן הלך כל האורך שהתווסף.

פיאט 124 ספיידר
פיאט 124 ספיידר. תא הנוסעים הועתק בשלמותו

כך או כך, פיאט מבטיחה תחילת שיווק באמצע שנת 2016. שזה, באופן סימבולי למדי, בדיוק 50 שנה אחרי ה-124 ספיידר המקורית. אותו לו"ז בדיוק שהוציאה פיאט לפועל עם ה-500. לישראל תגיע ה-124 ספיידר ככל הנראה במהלך הרבעון השלישי של אותה שנה, זמן קצר מאוד יחסית אחרי תחילת השיווק העולמית.


לדגמי פיאט בישראל - פיאט

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה