דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: מתי משתלם לנסוע בכביש אגרה

Getting your Trinity Audio player ready...


קחו עשרים שנה אחורה. מי לא חלם אז (טוב, די גם היום) להגיע לאמריקה. הסיבה הופיעה בקלישאה שנאמרה מיד אחרי המילה "אמריקה", לאמור "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות". הזמן טס כשנהנים והגענו ליום הזה, שבו כמעט לכל תושבי העולם המערבי זוהי "תקופת האפשרויות הבלתי מוגבלות". אפשר לקנות בטריה בקיוסק, במגה-חנות המקוונת שמנוהלת במחסן באשדוד, באיביי ובאמזון או בסין; אפשר לדבר עם אנשים דרך וואטסאפ, פייסבוק, ג'ימייל, טלפון, טוויטר, לינקטאין, אינסטוש, רדיט הממ… שכחתי משהו? אה, לדפוק אצלו בדלת ולדבר.

מנהרת כביש 6, צילום: צופית תור

הלוואי שבדרכים היו לנו כל כך הרבה אפשרויות שמתחרות ביניהן ביעילות כדי שנגיע מהר ובזול מנקודה לנקודה. אבל למה להתלונן, כיום כשנוסעים בדרכים רבים יכולים לבחור אם לנסוע בדרך המקובלת או לצלוח את המסלול בנתיב אגרה. לפניכם שאלות ותשובות שיעשו סדר בראש.


מהם כבישי האגרה הפעילים בישראל?

כביש 6, חוצה ישראל, מדלג מעל כל מרכז הארץ, מצפונית לבאר שבע ועד לפאתי מחלף אליקים, סמוך ליקנעם.

הנתיב המהיר מאפשר צליחה זריזה של פקקי הכניסה הדרום-מזרחית לתל אביב (ולחילופין, חניה במקום וגישה בחינם אל ומלב תל אביב בהסעות במהלך כל היום).

מנהרות הכרמל מקפיצות את הנהגים ישירות מטירת כרמל לצ'ק פוסט, דרך יציאה בסמוך לגרנד קניון במעמקי חיפה.


מי מנהל את כבישי האגרה השונים?

את כל הגופים האלה מנהלות חברות פרטיות. את כביש 6 מנהלת חברת דרך ארץ. על הנתיב המהיר, החניון ושירות ה"שאטלים" אחראית חברת שפיר הנדסה ואת מנהרות הכרמל מפעילה חברת כרמלטון.

הנתיב המהיר: צילום: שרשר


כמה עולה נסיעה בכביש אגרה?

התשובה משתנה בקיצוניות לפי מספר פרמטרים שמשתנים מכביש אגרה למשנהו.

כביש 6
תעריפי האגרה בכביש 6 נקבעים לפי מספר הקטעים (מקצי נסיעה בין מחלפי כניסה ויציאה) שבהם אנחנו נוסעים, סוג הרכב ובאיזה סוג של מנוי אנחנו מחזיקים. נהג מכונית פרטית, למשל, עם מנוי "פסקל" שייסע ממחלף בן שמן ועד למחלף אייל ישלם כ-16 שקלים על הנסיעה.

מצבי הקיצון: רוכב אופנוע המנוי עם התקן "פסקל" שנוסע עד שלושה קטעים משלם כיום (אפריל 2018) כ-6 שקלים; נהג משאית מעל 4 טון שנוסע את קטע הנסיעה הצפוני (בין ואדי ערה וואדי מילק) ועוד חמישה קטעי כביש נוספים לפחות, בנסיעה מזדמנת ולא עם מנוי כלשהו, ישלם על החוויה כ-86 שקלים.

לפירוט מדויק ועדכני של תעריפי הנסיעה בכביש 6 לחצו כאן.

חניון הנתיב המהיר, צילום: שרשר

הנתיב המהיר
עלות הנסיעה בנתיב המהיר, במבואות תל אביב מכיוון נתב"ג, קלה מאוד לחישוב: פשוט מסתכלים על השלט בכניסה לנתיב המהיר ויודעים, או מציצים באתר שלהם. אגב, בנתיב מסייגים ומבהירים כי התעריף המוצהר משוער ואינו סופי, אלא נקבע לאחר ניתוח נתוני הנסיעה, כדבריהם. מחיר הנסיעה משתנה לפי נוסחה שמתחשבת בעומס התנועה בכניסה לתל אביב. ככל שיותר עמוס כך עולה מחיר הנסיעה, עד כדי עלות תלת ספרתית.

ובכל זאת, אפשר לנסוע בנתיב בחינם, אם אתם עוברים בו באחת המסגרות הבאות:

●    מכונית עם 3 או 4 נוסעים ויותר (גם מספר הנוסעים הנדרש משתנה לפי עומסים ומופיע בשילוט)
●    רכב נכה עם תו כחול
●    אוטובוס או מונית שירות
●    נסיעה חלקית בנתיב, מנתב"ג ועד חניון הנתיב המהיר, חניה ונסיעה לתל אביב בהסעה.

לתעריף הנסיעה העדכני בנתיב לחץ כאן.

מנהרות הכרמל
להבדיל משני כבישי האגרה הקודמים, במנהרות הכרמל קל מעט יותר לדעת כמה נשלם. מדובר בתעריף בסיס קבוע למקטע (במנהרות שני מקטעים) שנקבע למכונית פרטית. רכב ציבורי משלם פי שלושה ומשאית - פי חמישה. התעריף הזה מתייחס לנהגים מזדמנים, ולא מנויים, וכיום הוא עומד על כ-10 שקלים (כלומר, כ-30 שקלים לרכב ציבורי וכ-50 שקלים למשאית).

מנויים במכוניות פרטיות או משאיות עד 12 טון, זוכים להנחה משמעותית - פרטיים ישלמו 7 שקלים למקטע ומשאיות עד 12 טון, כ-29 שקלים.

לדף התעריפים העדכני באתר מנהרות הכרמל לחץ כאן.

מנהרות הכרמל, צילום: HANAY


האם צריך להירשם כמנוי בכדי לנסוע בכבישי האגרה וכמה עולה להירשם?

בכל אחד משלושת כבישי האגרה ישנו צורך ברישום כמנוי, אם כי בכולם הרישום עצמו הוא בחינם והתשלום - רק על הנסיעות.

בכביש 6 אפשר להירשם כמנוי וידאו, שבו אין צורך בהתקנות כלשהן ברכב, ואז מצלמות החברה מזהות את המכונית ושולחות חיוב. אפשר גם להירשם כמנוי "פסקל" ובו מותקן רכיב שמתחבר מרחוק אל מצלמות החברה. המנוי הזה דורש הגעה אל נקודות הרישום השונות של כביש 6, אך הוא מזכה בהנחה גדולה יותר בכל נסיעה. אפשר גם לנסוע בלי מנוי, אולם אז נגבה תשלום גבוה יותר עבור כל נסיעה.

בנתיב המהיר יש צורך להירשם כדי לנסוע בכביש בתנאי תשלום (אם אתם מאלו שזכאים לפטור, אין צורך להירשם). ההרשמה היא באתר ובחינם.

במנהרות הכרמל אפשר לבחור לנסוע בלי הרשמה - עוצרים בעמדות התשלום ומשלמים, ואפשר לבחור בהרשמה כמנוי - אזי אין צורך לעצור בעמדות והתשלום נמוך בעשרות אחוזים. לקוחות עסקיים יכולים לרשום מספר רב של מכוניות ולקבל תעריף מיוחד לנסיעות בכביש.

כביש 6, צילום: אורן פלס


איך מחשבים אם כדאי לנסוע בכביש אגרה?

מצד אחד, אם הגעתם עד לכאן אתם יודעים לחשב כמה עולה הנסיעה. מצד שני, כביש האגרה עשוי לקצר לנו מרחק (קילומטרים) וזמן (דקות) ושניהם מתחברים למשמעות כספית. לפני הכל, בדקו בתוכנת הניווט המועדפת עליכם כמה זמן ומרחק תחסכו, אם בכלל, אם תבחרו לנסוע דרך כביש האגרה.

חישוב לפי מרחק

את המשמעות הכספית של קיצור המרחק אפשר להעריך בקלות יחסית: מכונית ממוצעת (משפחתית, 1,600 סמ"ק) עולה לבעליה כ-1 שקלים לכל קילומטר של נסיעה. הכוונה היא אך ורק לעלויות המשתנות והן שמעניינות אותנו לחישוב הזה. מכונית מיני, דיזל או היברידית עשויה להיות זולה יותר (עד כדי כ-70 אגורות לקילומטר) ורכב פנאי גדול או מכונית יוקרה יהיו יקרים יותר (עד כדי כ-1.5 שקלים לקילומטר נסיעה ברוב המקרים).

בפשטות - אם אנחנו נוסעים במכונית ממוצעת ודרכנו מתקצרת ב-10 קילומטרים, אנחנו חוסכים כ-10 שקלים בהוצאות. אם אגרת הנסיעה נמוכה מ-10 שקלים, כדאי לנו. יקרה מ-10 שקלים? לא כדאי. פשוט? עשר.

המכונית שלכם חסכונית במיוחד? קיצור של 10 קילומטרים חוסך לנו רק 7 שקלים, כך שמשתלם לנו פחות לנסוע בכביש אגרה. המכונית שתיינית? הקיצור ההוא חוסך לנו עד כדי 15 שקלים. יותר כדאי לקצר את הדרך.

חישוב לפי זמן

חישוב קיצור הזמן הרבה פחות חד משמעי, כיוון שכדי לבצע אותו אנחנו צריכים לדעת כמה שווה שעת נסיעה שלנו. שאלו את עצמכם: אם תתעכבו ב-10 דקות, האם תפסידו הכנסה מעבודה של 10 דקות? אם כן, החישוב פשוט. למי שעשר דקות עבודה שוות עבורו יותר מ-10 שקלים שווה לנסוע בכביש האגרה אם העלות היא 10 שקלים ונחסכות עשר דקות. למי שעשר דקות עבודה זולות יותר - לא כדאי.

אבל במציאות, נדיר שבגלל עיכוב נרוויח פחות בעבודה, כיוון שבוודאי נידרש להישאר זמן רב יותר במשרד, בשדה או בכל מקום אחר שבו אנחנו עובדים. במקרה כזה, עלות הזמן שלנו מדידה פחות. שאלו את עצמכם שאלה אחרת: כמה הייתם מוכנים לשלם בשביל שעת פנאי. 10 שקלים? 100? 1,000? חלקו ב-60 דקות ותוכלו לחשב את עלות הזמן שלכם בפקק.

נניח שהייתם משלמים 30 שקלים על שעת פנאי. אם חסכתם עשר דקות נסיעה, חסכתם 5 שקלים.

אם נחבר את שני החסכונות, של מרחק ושל זמן, נקבל את הסכום שנחסוך בנסיעה בכביש האגרה.

* אגב, שאלת חישוב זמן הפנאי שלנו מטה לכאן ולכאן כדאיות של פרויקטים תחבורתיים ("כמה שעות נסיעה יחסוך המשק עם הקמת המחלף? כמה שוות שעות הנסיעה שייחסכו?")

מנהרות הכרמל, צילום: HANAY


האם נוכל לקבל כמה דוגמאות מציאותיות לחסכון האפשרי בכביש אגרה?

נתחיל בסיכום הדוגמאות שנתנו עד כה: מכונית רגילה, חסכון של עשרה קילומטרים ועשר דקות, שעת פנאי שווה 30 שקלים: החסכון שווה לכם 15 שקלים (10 קילומטרים כפול 1 שקל + 10 דקות כפול חצי שקל).

דוגמא נוספת: מכונית עירונית קטנה וחסכונית מאוד שבה נוסעים אתה וזוגתך, חסכון של 15 קילומטרים ושעה שלמה (פקקים…), שעת פנאי שווה 200 שקל לשניכם, כיוון שזהו יום החופש המשותף היחיד שלכם בחצי השנה האחרונה ואתם מעדיפים שלא להעביר אותו בפקק: החסכון במקרה כזה שווה למעלה מ-200 שקלים.

דוגמא אחרת: רכב פנאי גדול, יקר ובזבזני, חסכון צנוע של 2 קילומטר, אבל רבע שעה נחסכת. היינו משלמים 100 שקלים לשעת פנאי. החסכון הוא 28 שקלים (2 קילומטרים כפול 1.5 שקלים + רבע שעה כפול 100 שקלים).
את החסכון נשווה לגובה האגרה ונדע אם כדאי לנו או לא.


למי משתלם לנסוע בכביש 6?

התשובה המפורטת היא כמובן דרך החישובים עד כה, אבל באופן כללי, כעין חוק אצבע לא מחייב, הכביש משתלם במיוחד למי שצריך לנוע דרך אזור המרכז בלי לעצור בו, בעיקר אם הוא מגיע מכיוון לטרון ודרומה לנתניה וצפונה, בשעות עומס. אם היעד שלו הוא צפון וצפון-מזרח הארץ, הכדאיות גדלה עוד יותר. במקרים כאלה עשויים להיחסך אפילו 15 קילומטרים של נסיעה ומשך זמן של חצי שעה ויותר.

למי משתלם לנסוע בנתיב המהיר?

מי שבוחר לחנות בנתיב המהיר ולהיכנס לתל אביב עם ההסעות חוסך כמובן גם בקילומטרים של נסיעה וגם בחניה בתל אביב (אך לעתים משך הזמן גדול יותר, תלוי במקרה).

כדאי להשתמש בנתיב כדי להיכנס עד לתל אביב רק כשיש עומסים, אחרת גם מי שיכול לנסוע בחינם יתעכב בנתיב לקבלת אישור נסיעה בחינם. כשיש עומס, מובן שכדאי לכל מי שלא משלם. מי שכן משלם, יעשה רק את חשבון עלות הזמן שייחסך, ולעתים מדובר במשך זמן משמעותי. הכל תלוי בשווי דקות הפנאי או העבודה שלכם.

כדי לחסוך את העלויות האלה ישנן לא מעט התארגנויות לנסיעה משותפת (קאר פול) מיישובים באזור, כדי למלא מכוניות ולנסוע בחינם בפקקים בנתיב המהיר.

מנהרות הכרמל, צילום: HANAY


למי משתלם לנסוע במנהרות הכרמל?

המצב הטבעי של נסיעה במנהרות הכרמל היא הגעה לחיפה מכיוון חוף הים הדרומי (ת"א/טירת כרמל) במטרה להגיע לקריות ולהיפך. במקרים כאלה ייחסכו כ-4 קילומטרים וכ-10 דקות של נסיעה, אלא אם מדובר בשעות עומס ואז משך הזמן שייחסך יכול להיות גדול משמעותית. גם מי שמעוניין להיכנס עמוק לתוך חיפה, לטכניון, נווה שאנן וכדומה, עשוי לבחור בנסיעה דרך המנהרות, בעיקר בשעות שבהן עורקי התחבורה הפנימיים בחיפה נדרשים לצנתור.

צילומים בכתבה: DMY, HANAY, צופית תור, שרשר, אורן פלס.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה