גם אם לפעמים נדמה שכבר פגשנו כאן כל מותג סיני אפשרי, כולל אחד או שניים שבסין עצמה לא כל כך מוכרים, המציאות מוכיחה פעם אחר פעם שיש עוד. מותגים גדולים וקטנים שעדיין לא החליטו לבצע את הקפיצה הגדולה ולחרוג מגבולות ארץ המוצא באופן מסיבי. אחד מהם הוא צ'אנגן, שאמנם החל את פעילותו בישראל כבר לפני כחצי שנה, אך עד כה מכר כאן דגם בודד (דיפאל S07) ובמספרים צנועים.
וזה צפוי להשתנות בחודשים הקרובים, עם הגעתו של דגם נוסף במחיר אטרקטיבי יותר, ועם ציפיות גבוהות בהתאם. וזה לא הסוף, שכן אליו יצטרפו ב-2026 שני דגמים נוספים לפחות, וישלימו היצע ראוי עבור אחת מיצרניות הרכב הגדולות של סין.
וכן, אנחנו יודעים. התואר הזה הוענק כאן כמעט לכל מותג סיני. אבל הביטו במספרים: את 2024 סיימה BYD כיצרנית הרכב הסינית הגדולה ביותר, והשביעית בדירוג העולמי עם 4.2 מיליון מכוניות חדשות. ג'ילי היא הסינית השניה בגודלה עם 3.2 מיליון מסירות, צ'רי שלישית עם 2.6 מיליון ואילו צ'אנגן מתייצבת במקום הרביעי עם 2.2 מיליון מסירות, ומקום 16 בדירוג העולמי. קצת יותר מטסלה, נגיעה מתחת לרנו ומרצדס. אלה סדרי הגודל.
את הדרך שלה למערב פילסה צ'אנגן באיטיות מסוימת, אולי בשל העובדה שמדובר בחברה בבעלות ממשלתית, ולא בסטארט-אפ נועז כמו יצרניות סיניות אחרות. לכן היא מרכזת מאמצים יוצאי דופן כדי להתבסס מעבר לגבולות המדינה, עם השקעה של כ-10 מיליארד דולר עד סוף העשור בפיתוח עבור שווקי יצוא, ועם 10,000 עובדים מחוץ לסין שאמורים למכור 1.5 מיליון מכוניות מדי שנה. זה מלבד המכירות בשוק הביתי.
נכון, אלה לא מספרים שיאיימו על טויוטה ופולקסווגן המגרדות מלמעלה ומטה את ה-10 מיליון בשנה, אך זהו בהחלט יעד שאפתני עבור יצרנית מסוגה של צ'אנגן.
צפייה בתוכן ההסתערות הסינית נמשכת: נהגנו בדגמי צ'אנגן החדשים
המנה העיקרית
הדגם הראשון בו נהגנו הוא הדיפאל S05, אח קטן ל-S07 המוכר ומי שצפוי להיות הדגם המשמעותי ביותר בהיצע של המותג בישראל. הוא יגיע לישראל לקראת חודש ספטמבר במחיר משוער של 160-170 אלף שקל, ויתחרה בקטגוריה הצפופה של BYD אטו 3, ג'ילי EX5, לינק אנד קו 02 ואחרות.
ממדיו חריגים בקטגוריה. אמנם, אורך ורוחב של 462 ס"מ ו-190 ס"מ בהתאמה כמעט זהים לאלו של הג'ילי, אך בסיס הגלגלים ענק (288 ס"מ) עבור הקטגוריה, כמעט כמו אקספנג G6 מקטגוריה שמעל. ממד הגובה דווקא צנוע יחסית, 160 ס"מ בלבד. נתונים אלו מעניקים לו מראה ייחודי עם פרופורציות אתלטיות ולא ממש מקובלות בקטגוריה של רכבי הפנאי. גם מקדם הגרר יוצא נשכר, עם נתון מכובד מאוד של 0.25.
בפנים פגשנו את סביבת הנהג המוכרת מה-S07, ובעצם הרבה מאוד חשמליות אחרות מסין, עם מסך מגע גדול ("15.4), קונסולה גבוהה בין המושבים וכמעט ללא מתגים פיזיים. אך בכל זאת, בוצעו כאן כמה שינויים שהופכים את התפעול לידידותי יותר, אולי אחרי הפקת לקחים ותגובות קהל אירופי: את פתחי המיזוג ניתן לכוון ידנית (יש!) ולא באמצעות המסך, פתיחת הדלתות מתבצעת באמצעות ידית מכאנית (בעיצוב משונה, אבל לא עם מתג חבוי) ובגרסת הבסיס יהיה גם לוח מחוונים דיגיטלי, במקום תצוגה עילית בלבד ברכב המבחן.
היינו שמחים לכמה מתגי תפעול לצד המסך הגדול, אך זו כנראה בקשה שלא עומדת בסטנדרטים המקובלים כיום בסין. המסך מהיר תגובה ומציע קישוריות אלחוטית למכשירי אנדרואיד ואפל, ואצלנו יציע גם תמיכה בעברית - לא מובן מאליו. איכות החומרים? טובה מאוד.
הודות לבסיס הגלגלים הנדיב, המושב האחורי מרווח, עם רצפה שטוחה ושפע של מקום לרגלי נוסעים. ובכל זאת, היינו מצפים ליותר בהתחשב בנתונים היבשים. אגב, המושב האמצעי קטן ונוקשה ופחות נוח לישיבה, בעוד מרווח הראש סביר בלבד.
תא המטען צפוי (הנתונים עדיין לא סופיים) להציע נפח מכובד של כ-500 ליטרים, ומלפנים יש תא אחסון נוסף, חריג בגודלו, עם נפח של כ-160 ליטרים. ננצל את הזדמנות לקרוא ליצרני הרכב לאמץ פתיחה נוחה יותר של תאי המטען הקדמיים. למשל, רק רעיון, עם מתג ומנגנון חשמלי. השנה היא 2025, מכוניות נוסעות לבד ומתגים פותחים דלתות. הגיע הזמן לזרוק לפח הזבל של ההיסטוריה את פתיחת "מכסה המנוע" המסורבלת, שדורשת גישוש סומא אחר מנוף בתחתית הקונסולה, זה שמושך כבל מתכת ומשחרר לשונית.
בחזרה לדיפאל S05. הוא ישווק אצלנו עם שתי מערכות הנעה. אחורית עם מנוע בודד בהספק של 240 כ"ס ותאוצה של 7.5 שניות ל-100 קמ"ש, כפולה עם מנוע קדמי נוסף בהספק של 160 כ"ס. ההספק המשולב צפוי להיות נמוך במעט מ-400 כ"ס, עם זמן תאוצה של כ-5.5 שניות ל-100 קמ"ש.
בשני המקרים תהיה סוללת LFP בקיבולת של 68.8 קוט"ש, עם טווח שעשוי להגיע עד 480 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית, או כ-430-455 ק"מ בגרסת ההנעה הכפולה. ומכיוון שהליכי התקינה האירופית טרם הושלמו, נתוני הביצועים והטווח עדיין אינם סופיים ועשויים להשתנות מעט.
מערכת הטעינה מרשימה - לפחות על הנייר - בהרבה מזו של האח הגדול, עם קצב כפול של 180 קילוואט בטעינת DC, שלדברי היצרנית יאפשר מילוי מ-30% ל-80% בתוך כ-15 דקות. נתון מעט אופטימי, יצריך בדיקה על כבישי ישראל.
הנהיגה במסלול הניסויים המקומי היתה קצרה ולחלוטין לא ממצה, כך שהרשמים חלקיים בלבד. בכל זאת נוכל לספר כי התאוצה בגרסת ההנעה האחורית זריזה למדי, גם אם לא מהסוג ש"מדביק את הגב למושב". מערכת המתלים מכוילת על הצד הרך ואנחנו מהמרים שזו תסייע לנוחות נסיעה טובה במהירות איטית לפחות, אולי קצת פחות במהירות גבוהה ובכביש שאינו ישר.
ההגה והבלמים חסרי תחושה, ולמרות ההנעה האחורית הנטיה הברורה היא לתת-היגוי. צמיגים במידה נדיבה (245/45R20) מתוצרת קונטיננטל מעניקים אחיזה טובה בסך הכל, אך בגרסת הכניסה יוצעו צמיגים פשוטים יותר מתוצרת Giti הסינגפורית שלא הרשימו אותנו עד היום.
ברוב פאר והדר
הדגם השני אותו פגשנו הוא ה-S09, מי שנחשב לספינת הדגל של תת המותג דיפאל. זהו רכב פנאי עצום עם שישה מקומות ישיבה, שיתחרה כאן בקיה EV9, יונדאי איוניק 9 וניו EL8, ובהמשך גם מול מפלצות ענק כמו זיקר 9X ולינק אנד קו 900. הממדים ממקמים אותו בקצה העליון של הקטגוריה, עם אורך של 520 ס"מ, רוחב של 2 מטרים, גובה של 180 ס"מ ובסיס גלגלים ענק של 310.5 ס"מ.
ולכן נתחיל דווקא מהחלק האחורי של הרכב, שם יש צמד מושבי קפטן מהטובים שפגשנו. כולל כיוון חשמלי לא רק לפנים-אחור ולזווית משענת הגב וההדום לרגליים, אלא גם אפשרות להזזה של המושבים לימין ולשמאל. כמובן שיש גם אוורור, חימום ועיסוי, ואפילו מסך בגודל "21.4 שנשלף חשמלית מהתקרה.
קונסולה מרכזית ייחודית נעה חשמלית על מסילה באורך 70 ס"מ, וכך מסוגלת לעבור בין שלוש שורות המושבים ברכב. על גביה יש משטח לטעינה אלחוטית לסלולרי, ואפילו תא אחסון ייחודי בנפח 10 ליטרים שמחמם מוצרי מזון לטמפרטורה של 50 מעלות, מקרר וגם מקפיא לטמפרטורה של 6 מעלות מתחת לאפס.
בסביבת הנהג יש צמד מסכי ענק, מסך מגע מרכזי ומסך נוסף לנוסע מלפנים, ותצוגה עילית במציאות רבודה במקום לוח מחוונים. לצידם יש כמה ממשקי תפעול הגיוניים יחסית, עם כיוון ידני לפתחי המיזוג וידית פתיחה סטנדרטית לדלתות.
הגרסה בה נהגנו צוידה - שוב, רק במגרש סגור למרחק קצר - במערכת הנעה היברידית-נטענת, עם מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטרים וצמד מנועים חשמליים, בהספק של 315 כ"ס מאחור ו-178 כ"ס מלפנים. אלה משודכים לסוללת 40 קוט"ש, שאמורה לספק טווח חשמלי תיאורטי של כ-170 ק"מ.
הביצועים במסלול הניסוי היו טובים מאוד, אך נזכיר כי לאירופה ולישראל צפוי להגיע ה-S09 עם הנעה חשמלית בלבד, בגרסה שטרם נחשפה. כצפוי מרכב בממדים כאלו, התחושה בעיקולים מגושמת משהו, עם רכינה בולטת לצדדים, אך האחיזה נותרה גבוהה מאוד גם תחת עומס. להיגוי ולבלמים תחושה טבעית ונעימה.
הדיפאל S09 צפוי לקבל תקינה אירופאית רק בשנה הבאה, ואז הוא גם צפוי להגיע לישראל. ולמרות שמוקדם עדיין לדבר על מחירים, להערכתנו ניתן לצפות לסכום של לפחות 400 אלף שקל.
מה הלאה?
ההיצע של צ'אנגן לאירופה עדיין מצומצם יחסית, אך ליצרנית כמה דגמים מסקרנים שעשויים לקבל תקינה אירופית ולנחות כאן בהמשך הדרך. בהם אפשר למנות את הניבו E07, שילוב בין רכב פנאי לטנדר שלדברי היצרנית נועד להתחרות בטסלה סייברטראק. הוא מציע כמה פיצ'רים יחודיים, עם כיסוי-זכוכית נפתח חשמלית לארגז, שמעניק לו מראה של פנאי-קופה, ועם חלון זכוכית נפתח חשמלית בין הארגז לתא הנוסעים כדי לאפשר העמסת חפצים ארוכים לאחר קיפול המושבים.
לצד הנעה היברידית-נטענת הוא גם מוצע עם מערכת הנעה הכוללת ארבעה מנועים חשמליים, אחד לכל גלגל, שמאפשרת סיבוב "על המקום" בדומה למרצדס G580 או יאנגוואנג U8, ומעניק לו יכולת להיכנס לחניות בנסיעה על הצד. לדברי היצרנית הוא מסוגל לעצור ללא חיכוך רפידות בלמים, באמצעות היפוך כיוון המנועים החשמליים.
בנוסף מייצרת דיפאל רכב שטח גדול בשם G318, עם מראה אגרסיבי במיוחד ומערכת מתלי אוויר שאמורה לאפשר הגבהה משמעותית של מרווח הגחון. גם הוא יוצע עם הנעה חשמלית או היברידית-נטענת.
בשנה הבאה תחשוף היצרנית רכב פנאי חשמלי קטן עם ממדים צנועים יחסית, באורך של פחות מ-4.5 מטרים ועם בסיס גלגלים של 2.6 מטרים, במטרה להתחרות ב-BYD אטו 2 וג'יפ אוונג'ר. בשלב זה הוא מכונה בשם הקוד B216, אך בהמשך צפוי לקבל את הכינוי דיפאל S02 או S03.
מה שלא מספרים לכם שהמכוניות האלו נשרפות יום יום וזה מוסתר על ידי התקשורת המשוחדת,בתאונות הרכב ננעל ואם הבטריה עולה באש אתם והמשפחה הופכים לקבב...לא מאמינים??? כנסו ליו טובּ ותראו.
מצד אחד, עוד חברה נכנסת וזה טוב מאוד למהפכת הרכב החשמלי. במיוחד לאור העובדה שהרכבים שלה יתחרו במשבצת של הרכבים הזולים והמשפחתיים, מה שיוזיל עוד יותר את המחירים.
מצד שני, אני כבר בחיים לא מוכר את האטו-3 שלי.. חחח. אבל זה בסדר, הרכב טוב, נותן לי את מה שצריך ואני אמשיך לנהוג עליו כל עוד אפשר. שזאת הייתה התוכנית, ברגע שרכשתי אותו.
ככה זה עם רכב חשמלי. אתה רוכש ויודע מראש שלא תמכור לעולם. הרכב ילך למגרש הגרוטאות או לחלקי חילוף, אין ולא יהיה מצב למכור.
כל תעשיית הרכב החשמלי וכל שרשרת האספקה שלה בנויה על סובבידיות ענק מהממשלה הסינית ומהלוואות עצומות למימון הפעילות.
המכירות רחוקות מלהשיג את כמויות הייצור שממשיכו בקצבים אדירים כי אחרת אי אפשר להצדיק את ההלוואות והסובסידיות (זוכרים את נפילת ענקיות הנדל"ן בסין? תעשיות הרכב נמצאת עכשיו בדיוק באותו המצב...
הראשונה ליפול היא BYD שסגרה בחודש האחרון (לפי פרסומים שלה!)
כ-4000 מרכזי מכירה... מי שקונה היום רכב חשמלי סיני, שם את כספו על קרן הצבי, בדיוק כמו מי שרכש דירה מ-EVERGREEN איבד את כל כספו כשפשטה את הרגל...
כל הרכבים נראים אותו דבר. אותו עיצוב איכסה מבפנים (כמה פעמים אפשר להיכנס לשקם אלקטריק ביום) איכות כאילו מרצדס אבל זה לא.
וכמה אפשר לגנוב פרטי עיצוב מהמערב? אתה רואה רואה רכב מרחוק וחושב שזה מותג.. מתקרב ואז מגלים שזה בכלל מוצר מאלי אקספרס
2, אתה לא דני האמיתי.
לאמיתי יש תגובות יותר ארוכות והוא הרבה יותר חכם. הוא מגיב 107 בכתבה נכנס לאירוע ומחלץ מצרה? אילון מאסק עוזב את הפוליטיקה וחוזר לטסלה.
5, אתה ממש צודק. יש גם את הסוג השני שהוא EMF.
6מורן, אף פעם לא תהיה מכונית סינית אמינה.
8, מה שאתה אומר על 2 זה נכון כי הוא לא דני האמיתי.
10, אתה ממש צודק. זה מה שקרה עם קופרה וטסלה חשמליות בתחילת השנה.
11, אתה צודק.
23, אתה צודק, גם.
רק בנזין בלי חשמל
הללו .הם סגרו פער מפני שלתכנן רכב חשמלי משחק ילדים לעומת תכנון רכב עם מנוע בנזין הדורש שנים של ניסיון,לאמור העיקרון הוא בדיוק כמו המנועים החשמליים דל רכבי הצעצוע בילדות.דבר נוסף רכבים חשמליים כבדים מאוד אילמים וחסרי אופי ,דבר שפחות מטריד את ההמונים שרובם חסרי זיקה מוטורית. מה שאמור להטריד את ההמונים שרובם נבערים ועל כן אינם מוטרדים הוא הזיהום הכרוך בכל הקשור לייצור רכב חשמלי זיהום עצום שבטעות נחשב לאנרגיה נקיה מכיוון שמתחיל מהעורף לחזית בניגוד לרכבי בנזין.לא בכדי מעט מאוד חשמליים נראים בעולם הגדול ,בניגוד למדינת העדר ישרעהל ,בה הפתאים רצים לקנות כל שיט שמוכרים להם.
יותר מידי הלוואות ממשלתיות, יותר מידי ייתוא, פחות מידי מכירות = תזרים חלש וחוסר יכולת להחזיר הלוואות...
4000 מרכזי מכירה נסגרו השבוע בסין!
מי שקונה שישכח מהכסף שלו...
אין מכוניות חשמליות סיניות שנמכרות בקנדה ובארה"ב.
4. בשנת 1985 קניתי ALFA SPYDER חדשה. זו הייתה מכונית נהדרת. 8. אני לא מעוניין במכוניות חשמליות. יש לנו 3 מכוניות בנזין. אל תדבר בשמי! סגור את הפה שלך!
24 דני. אתה לא צודק לגבי מספר 8. קרא את התגובה שלי אליו.
32 יוני. בנטלי ורול רויס לא משתווים למכוניות שאתה מזכיר כי בנטלי ורול רויס מכוניות הרבה יותר טובות. הרבה אנשים מצלמים את הבנטלי שלי ומקנאים כי אין להם מכונית כמו הבנטלי שלי.
מבשל טוקבקים: המתכונים של דני מטורונטו
אם אתם קוראים אדוקים שלנו, אתם בטח מכירים את דני מטורונטו - הטוקבקיסט שלא מפספס שום הזדמנות לכתוב בדיוק מה דעתו על השפים והמתכונים עמוסי הסוכר והשומן שלהם. אז החלטנו לתת לו את הבמה
דני פרידמןפורסם: 25.03.11 , 09:27
כל הזמן אני טוען שרוב המתכונים שמוגשים כאן, בערוץ האוכל של ynet, הם בעלי יותר מדי קלוריות. לכן פניתי לעורכת וביקשתי לתת הזדמנות גם לאנשים רגילים, כמוני, לפרסם מתכונים - ולהוכיח שאפשר לבשל ולאפות מאכלים דלי קלוריות שהם טעימים ומזינים.
אשתי, יהודית, היא אופת הבית וגם בשלנית; אני טבח הבית. אשתי נוהגת לקחת מתכוני מאפים שהם כבר דלי קלוריות (או לא), לערוך בהם שינויים ולהקטין עוד יותר את הקלוריות. לפעמים היא גם מוסיפה עוד דברים בריאים - והתוצאות מצוינות! לדעתי, כל אחד יכול לבצע את השינויים באופן דומה, ובעיקר אם יש לכם "גישה" לאפייה.
הטיפים שלנו:
אנחנו לא רואים כל צורך להוסיף מלח לעוגות - סודה לשתייה ואבקת אפייה מכילות כמויות עצומות של נתרן. בעתיד נשתמש באבקת אפייה וסודה לשתייה דלות נתרן או ללא נתרן כלל.
אנחנו משתמשים באבקת אפייה ללא אלומיניום.
אנחנו מעדיפים להשתמש בביצים מועשרות באומגה 3.
אנחנו משתמשים ביוגורט שאני מכין מחלב 2% שומן.
אנחנו משתמשים בקמח לבן ללא חומר מלבין (unbleached).
אנחנו לא משתמשים בתבניות סיליקון כי לדעתנו יש בהן רעלים.
להלן פירוט ערכי התזונה הרצויים לצריכה יומית, לפי רשויות הבריאות הממשלתיות בקנדה: נשים - 2,000 קלוריות, 65 גרם שומנים, 285 גרם פחמימות, 46 גרם חלבון, 1,500 מ"ג מלח; גברים - 2,400 קלוריות, 90 גרם שומנים, 325 גרם פחמימות, 56 גרם חלבון, 1,500 מ"ג מלח.
הנה שלושה מתכונים למאפים מתוקים שאנחנו אוהבים במיוחד. תאכלו - אך לא תשמינו. בתיאבון!
עוגת תפוזים-שוקולד
זוהי עוגת יום ההולדת שלי (אבל לא אומר לכם בן כמה אני!)
המרכיבים (לתבנית עגולה בקוטר 24 ס"מ):
לבצק:
1/4 1 כוסות (175 גרם) קמח לבן רגיל
3 כפות אבקת קקאו
3 כפות שוקולד מריר מאיכות טובה, מגורר
1/2 1 כפיות אבקת אפייה
1 כפית סודה לשתייה
3/4 כוס (135 גרם) סוכר לבן רגיל
1/3 כוס (80 גרם) שמן קנולה
2 ביצים גדולות
1 כף קליפת תפוז מגוררת
2 כפות ליקר תפוזים (רצוי קואנטרו)
50 מ"ל/גרם מיץ תפוזים טרי
1 כוס (240 גרם) יוגורט 2% שומן
לציפוי:
80 גרם גבינת שמנת, מרוככת במיקרוגל כ-30 שניות (לצערנו, אנו משתמשים בקצת גבינת שמנת רגילה (30% שומן) מפני שלא הכנתי מראש את גבינת השמנת 3.5% שומן מהיוגורט הביתי שלי
1/4 1 כוסות (300 גרם) גבינת ריקוטה (5% שומן)
1/2 כוס (90 גרם) סוכר לבן רגיל
1 כף קליפת תפוז מגוררת
1 כף מיץ תפוזים טרי
1/2 כפית ליקר תפוזים
50 גרם שוקולד מריר מאיכות טובה
לקישוט: 16-8 פלחי תפוז
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-175 מעלות. משמנים במרגרינה 2 תבניות עגולות בקוטר 23-24 ס"מ. חותכים 2 ניירות אפייה, "מדביקים" לתחתית ומשמנים עוד הפעם.
לבצק: שמים בקערה קמח, קקאו, שוקולד מגורר, אבקת אפייה וסודה לשתייה. מערבבים בעזרת כף עץ.
בקערה נוספת שמים סוכר, שמן, ביצים, קליפת תפוז, ליקר ומיץ תפוזים וטורפים בעזרת מטרף.
מערבבים את כל החומרים עם היוגורט באופן הבא: תוך כדי ערבוב אטי בעזרת כף עץ מעבירים לקערה שבה החומרים הנוזליים 1/3 מהיוגורט ו-1/3 מהחומרים היבשים. חוזרים על הפעולה שלוש פעמים ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה.
מחלקים את התערובת בין 2 התבניות ואופים כ-25 דקות או עד שקיסם שמוחדר לאמצע התבנית יוצא נקי. מוציאים מהתנור ומצננים.
לציפוי: מערבבים במיקסר את כל המרכיבים, למעט השוקולד, עד שהגבינות נבלעות לחלוטין בתערובת.
ממיסים את השוקולד במיקרוגל, מוסיפים לתערובת ומערבבים מהר.
הרכבת העוגה: מורחים מעט פחות ממחצית מהקרם על אחד מבסיסי הבצק האפויים. מניחים את הבסיס השני על הראשון ומצפים את העוגה מלמעלה ומצדדיה בשארית הקרם.
מקשטים בפלחי תפוז. שומרים את העוגה בכלי סגור במקרר.
ניתוח תזונתי: העוגה העגולה מחולקת ל-16 פרוסות (כ-4 ס"מ רוחב כל אחת מהן בחלק החיצוני). בכל פרוסה יש: 227 קלוריות, 9.8 גרם שומנים, 41.5 פחמימות, 6.7 גרם חלבון, 168 מ"ג נתרן. תהנו, ובלי "פחד" מקלוריות.
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-190 מעלות. מכניסים 15 גביעי נייר גדולים (מנז'טים) לשקעים של תבנית מאפינס.
מערבבים בקערה קמח, סודה לשתייה ואבקת אפייה בעזרת כף עץ.
בקערה נפרדת מקציפים את החמאה והסוכר בעזרת מערבל ידני, עד שמתקבלת תערובת תפוחה ורכה. מוסיפים ביצה ומערבבים עד שהיא נטמעת בתערובת. חוזרים על כך עם הביצים הנותרות.
מערבבים את היוגורט עם מיץ הלימון ותמצית הווניל.
מוסיפים לסירוגין את החומרים היבשים ואת תערובת היוגורט, תוך ערבוב במהירות נמוכה, עד שמתקבלת תערובת אחידה. מקפלים פנימה בעדינות את הפרג וקליפת הלימון.
ממלאים בתערובת את גביעי הנייר עד ל-2/3 מגובהם.
אופים במשך 18-20 דקות. מוציאים את גביעי הנייר מהתבנית ומניחים להתקרר על רשת.
מכיון שהמאפינס דלי קלוריות, אפשר לצפות אותם בתוספות - אבל בהיגיון! אפשר למשל לזרות מעל מעט אבקת סוכר או למרוח זיגוג דק של מיץ לימון מעורבב עם סוכר.
פירוט תזונתי: כל מאפין גדול שוקל כ-65 גרם בממוצע ויש בו 160 קלוריות, 8.7 גרם שומן, 30 גרם פחמימות, 5.3 גרם חלבון, 207 מ"ג נתרן.
מאפינס פרג ולימון (צילומים: דני פרידמן)
מאפינס יוגורט, אוכמניות ובננות
המרכיבים (ל-15 מאפינס גדולים או 24 בינוניים):
4 בננות בינוניות, חתוכות או מרוסקות
1/2 כוס (110 גרם) שמן קנולה
2 ביצים גדולות
3/4 כוס (150 גרם) סוכר חום
2 כפיות תמצית וניל טהור
3/4 כוס (180 גרם) יוגורט 2%
1/2 כוס (70 גרם) קמח לבן
3/4 כוס (110 גרם) קמח מלא
3/4 כוס (80 גרם) קמח שיבולת שועל
1/4 כוס (35 גרם) שיבולת שועל
1/2 כוס (50 גרם) נבט חיטה
1 כפית (6 גרם) זרעי קנביס (זרעי הצמח, הנחשבים למזינים מאוד, אינם נחשבים לסמים וניתן לרכוש אותם בקנדה. בארץ, לעומת זאת, תיאלצו לוותר עליהם)
2 כפיות אבקת אפייה
1 כפית אבקת סודה שתייה
2 כפיות קינמון
1/2 1 כוסות (170 גרם) אוכמניות קפואות (לא מופשרות) או טריות
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-190 מעלות. מכניסים 15 גביעי נייר (מנז'טים) לשקעים של תבנית מאפינס.
שמים בקערה בננות, שמן, ביצים, סוכר חום, תמצית וניל ויוגורט, ומערבבים בעזרת מיקסר ידני.
בקערה נוספת מערבבים היטב את כל שאר המרכיבים היבשים.
לוקחים 1/4 מהחומרים היבשים ומעבירים לקערה שבה התערובת הנוזלית. מערבבים היטב עם כף עץ. חוזרים על הפעולה עד לאיחוד כל המרכיבים.
מוסיפים את האוכמניות ומערבבים.
ממלאים את גבעי הנייר בתערובת עד ל-2/3 מגובהם.
אופים כ-30 דקות עד שהמאפינס מתקשים בחלקן העליון וקיסם שננעץ בהם יוצא נקי.
מוציאים את גביעי הנייר מהתבנית ומצננים על רשת. מגישים מייד או שומרים במקרר (ניתן גם להקפיא).
פירוט תזונתי: אם מחלקים ל-15 מאפינס גדולים במיוחד, כל מאפין שוקל כ-80 גרם ויש בו 202 קלוריות, 9.2 גרם שומן, 30 גרם פחמימות, 3 גרם חלבון, 185.6 מ"ג נתרן.
אם מחלקים ל-24 מאפינס בינוניים, כל מאפין שוקל כ-50 גרם ויש בו 132 קלוריות, 5.7 גרם שומן, 18.5 גרם פחמימות, 1.9 גרם, 116 מ"ג נתרן. מבשל טוקבקים: המתכונים של דני מטורונטו
אם אתם קוראים אדוקים שלנו, אתם בטח מכירים את דני מטורונטו - הטוקבקיסט שלא מפספס שום הזדמנות לכתוב בדיוק מה דעתו על השפים והמתכונים עמוסי הסוכר והשומן שלהם. אז החלטנו לתת לו את הבמה
דני פרידמןפורסם: 25.03.11 , 09:27
כל הזמן אני טוען שרוב המתכונים שמוגשים כאן, בערוץ האוכל של ynet, הם בעלי יותר מדי קלוריות. לכן פניתי לעורכת וביקשתי לתת הזדמנות גם לאנשים רגילים, כמוני, לפרסם מתכונים - ולהוכיח שאפשר לבשל ולאפות מאכלים דלי קלוריות שהם טעימים ומזינים.
אשתי, יהודית, היא אופת הבית וגם בשלנית; אני טבח הבית. אשתי נוהגת לקחת מתכוני מאפים שהם כבר דלי קלוריות (או לא), לערוך בהם שינויים ולהקטין עוד יותר את הקלוריות. לפעמים היא גם מוסיפה עוד דברים בריאים - והתוצאות מצוינות! לדעתי, כל אחד יכול לבצע את השינויים באופן דומה, ובעיקר אם יש לכם "גישה" לאפייה.
הטיפים שלנו:
אנחנו לא רואים כל צורך להוסיף מלח לעוגות - סודה לשתייה ואבקת אפייה מכילות כמויות עצומות של נתרן. בעתיד נשתמש באבקת אפייה וסודה לשתייה דלות נתרן או ללא נתרן כלל.
אנחנו משתמשים באבקת אפייה ללא אלומיניום.
אנחנו מעדיפים להשתמש בביצים מועשרות באומגה 3.
אנחנו משתמשים ביוגורט שאני מכין מחלב 2% שומן.
אנחנו משתמשים בקמח לבן ללא חומר מלבין (unbleached).
אנחנו לא משתמשים בתבניות סיליקון כי לדעתנו יש בהן רעלים.
להלן פירוט ערכי התזונה הרצויים לצריכה יומית, לפי רשויות הבריאות הממשלתיות בקנדה: נשים - 2,000 קלוריות, 65 גרם שומנים, 285 גרם פחמימות, 46 גרם חלבון, 1,500 מ"ג מלח; גברים - 2,400 קלוריות, 90 גרם שומנים, 325 גרם פחמימות, 56 גרם חלבון, 1,500 מ"ג מלח.
הנה שלושה מתכונים למאפים מתוקים שאנחנו אוהבים במיוחד. תאכלו - אך לא תשמינו. בתיאבון!
עוגת תפוזים-שוקולד
זוהי עוגת יום ההולדת שלי (אבל לא אומר לכם בן כמה אני!)
המרכיבים (לתבנית עגולה בקוטר 24 ס"מ):
לבצק:
1/4 1 כוסות (175 גרם) קמח לבן רגיל
3 כפות אבקת קקאו
3 כפות שוקולד מריר מאיכות טובה, מגורר
1/2 1 כפיות אבקת אפייה
1 כפית סודה לשתייה
3/4 כוס (135 גרם) סוכר לבן רגיל
1/3 כוס (80 גרם) שמן קנולה
2 ביצים גדולות
1 כף קליפת תפוז מגוררת
2 כפות ליקר תפוזים (רצוי קואנטרו)
50 מ"ל/גרם מיץ תפוזים טרי
1 כוס (240 גרם) יוגורט 2% שומן
לציפוי:
80 גרם גבינת שמנת, מרוככת במיקרוגל כ-30 שניות (לצערנו, אנו משתמשים בקצת גבינת שמנת רגילה (30% שומן) מפני שלא הכנתי מראש את גבינת השמנת 3.5% שומן מהיוגורט הביתי שלי
1/4 1 כוסות (300 גרם) גבינת ריקוטה (5% שומן)
1/2 כוס (90 גרם) סוכר לבן רגיל
1 כף קליפת תפוז מגוררת
1 כף מיץ תפוזים טרי
1/2 כפית ליקר תפוזים
50 גרם שוקולד מריר מאיכות טובה
לקישוט: 16-8 פלחי תפוז
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-175 מעלות. משמנים במרגרינה 2 תבניות עגולות בקוטר 23-24 ס"מ. חותכים 2 ניירות אפייה, "מדביקים" לתחתית ומשמנים עוד הפעם.
לבצק: שמים בקערה קמח, קקאו, שוקולד מגורר, אבקת אפייה וסודה לשתייה. מערבבים בעזרת כף עץ.
בקערה נוספת שמים סוכר, שמן, ביצים, קליפת תפוז, ליקר ומיץ תפוזים וטורפים בעזרת מטרף.
מערבבים את כל החומרים עם היוגורט באופן הבא: תוך כדי ערבוב אטי בעזרת כף עץ מעבירים לקערה שבה החומרים הנוזליים 1/3 מהיוגורט ו-1/3 מהחומרים היבשים. חוזרים על הפעולה שלוש פעמים ומערבבים עד שמתקבלת תערובת אחידה.
מחלקים את התערובת בין 2 התבניות ואופים כ-25 דקות או עד שקיסם שמוחדר לאמצע התבנית יוצא נקי. מוציאים מהתנור ומצננים.
לציפוי: מערבבים במיקסר את כל המרכיבים, למעט השוקולד, עד שהגבינות נבלעות לחלוטין בתערובת.
ממיסים את השוקולד במיקרוגל, מוסיפים לתערובת ומערבבים מהר.
הרכבת העוגה: מורחים מעט פחות ממחצית מהקרם על אחד מבסיסי הבצק האפויים. מניחים את הבסיס השני על הראשון ומצפים את העוגה מלמעלה ומצדדיה בשארית הקרם.
מקשטים בפלחי תפוז. שומרים את העוגה בכלי סגור במקרר.
ניתוח תזונתי: העוגה העגולה מחולקת ל-16 פרוסות (כ-4 ס"מ רוחב כל אחת מהן בחלק החיצוני). בכל פרוסה יש: 227 קלוריות, 9.8 גרם שומנים, 41.5 פחמימות, 6.7 גרם חלבון, 168 מ"ג נתרן. תהנו, ובלי "פחד" מקלוריות.
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-190 מעלות. מכניסים 15 גביעי נייר גדולים (מנז'טים) לשקעים של תבנית מאפינס.
מערבבים בקערה קמח, סודה לשתייה ואבקת אפייה בעזרת כף עץ.
בקערה נפרדת מקציפים את החמאה והסוכר בעזרת מערבל ידני, עד שמתקבלת תערובת תפוחה ורכה. מוסיפים ביצה ומערבבים עד שהיא נטמעת בתערובת. חוזרים על כך עם הביצים הנותרות.
מערבבים את היוגורט עם מיץ הלימון ותמצית הווניל.
מוסיפים לסירוגין את החומרים היבשים ואת תערובת היוגורט, תוך ערבוב במהירות נמוכה, עד שמתקבלת תערובת אחידה. מקפלים פנימה בעדינות את הפרג וקליפת הלימון.
ממלאים בתערובת את גביעי הנייר עד ל-2/3 מגובהם.
אופים במשך 18-20 דקות. מוציאים את גביעי הנייר מהתבנית ומניחים להתקרר על רשת.
מכיון שהמאפינס דלי קלוריות, אפשר לצפות אותם בתוספות - אבל בהיגיון! אפשר למשל לזרות מעל מעט אבקת סוכר או למרוח זיגוג דק של מיץ לימון מעורבב עם סוכר.
פירוט תזונתי: כל מאפין גדול שוקל כ-65 גרם בממוצע ויש בו 160 קלוריות, 8.7 גרם שומן, 30 גרם פחמימות, 5.3 גרם חלבון, 207 מ"ג נתרן.
מאפינס פרג ולימון (צילומים: דני פרידמן)
מאפינס יוגורט, אוכמניות ובננות
המרכיבים (ל-15 מאפינס גדולים או 24 בינוניים):
4 בננות בינוניות, חתוכות או מרוסקות
1/2 כוס (110 גרם) שמן קנולה
2 ביצים גדולות
3/4 כוס (150 גרם) סוכר חום
2 כפיות תמצית וניל טהור
3/4 כוס (180 גרם) יוגורט 2%
1/2 כוס (70 גרם) קמח לבן
3/4 כוס (110 גרם) קמח מלא
3/4 כוס (80 גרם) קמח שיבולת שועל
1/4 כוס (35 גרם) שיבולת שועל
1/2 כוס (50 גרם) נבט חיטה
1 כפית (6 גרם) זרעי קנביס (זרעי הצמח, הנחשבים למזינים מאוד, אינם נחשבים לסמים וניתן לרכוש אותם בקנדה. בארץ, לעומת זאת, תיאלצו לוותר עליהם)
2 כפיות אבקת אפייה
1 כפית אבקת סודה שתייה
2 כפיות קינמון
1/2 1 כוסות (170 גרם) אוכמניות קפואות (לא מופשרות) או טריות
אופן ההכנה:
מחממים את התנור ל-190 מעלות. מכניסים 15 גביעי נייר (מנז'טים) לשקעים של תבנית מאפינס.
שמים בקערה בננות, שמן, ביצים, סוכר חום, תמצית וניל ויוגורט, ומערבבים בעזרת מיקסר ידני.
בקערה נוספת מערבבים היטב את כל שאר המרכיבים היבשים.
לוקחים 1/4 מהחומרים היבשים ומעבירים לקערה שבה התערובת הנוזלית. מערבבים היטב עם כף עץ. חוזרים על הפעולה עד לאיחוד כל המרכיבים.
מוסיפים את האוכמניות ומערבבים.
ממלאים את גבעי הנייר בתערובת עד ל-2/3 מגובהם.
אופים כ-30 דקות עד שהמאפינס מתקשים בחלקן העליון וקיסם שננעץ בהם יוצא נקי.
מוציאים את גביעי הנייר מהתבנית ומצננים על רשת. מגישים מייד או שומרים במקרר (ניתן גם להקפיא).
פירוט תזונתי: אם מחלקים ל-15 מאפינס גדולים במיוחד, כל מאפין שוקל כ-80 גרם ויש בו 202 קלוריות, 9.2 גרם שומן, 30 גרם פחמימות, 3 גרם חלבון, 185.6 מ"ג נתרן.
אם מחלקים ל-24 מאפינס בינוניים, כל מאפין שוקל כ-50 גרם ויש בו 132 קלוריות, 5.7 גרם שומן, 18.5 גרם פחמימות, 1.9 גרם, 116 מ"ג נתרן.
אני בשוק, אני בהלם, אני המומה
עלק אלכס (26.03.11)
...שנותנים במה לאיש הדוחה, הקטנוני, הפתטי והטרחן הזה, שכל ייעודו להפיץ שנאה ורוע בעולם. פעם אחד פעם, בעקשנות שגובלת באובססיה מטורפת, הוא קוטל מתכונים ומציע גרסאות מתקדמות בהתנשאות.
ועוד משהו: הצילום של עוגת התפוזים מעורר בחילה! איחס!
דני - אתה והעוגות שלך דוחים
אלעד (27.03.11)
קצת קשה להחליט מה דוחה יותר - העוגות המזעזעות שמופיעות פה בכתבה, או אתה בהתנסחות המגעילה שלך בכל התגובות
בהחלט מגיע לך את כתר הטוקבקיטסט הדוחה ביותר
אולי יש קשר בין האוכל הדוחה שלך להתנהגות הדוחה שלך,
ותרד קצת מהסוס הגבוה שאתה יושב עליו, ותלמד לקבל גם ביקורת מאנשים
במיוחד כאשר אתה מבקר ללא הרף בצורה גסה ביותר.
וכמו שכתבת פה למישהו - אם לא מוצא חן בעיניך העוגות עתירות הקלוריות ועתירות הטעם שמופיעות במדור - אז אל תיכנס ואל תגיב.
התגובות שלו למתכונים של אחרים תמיד מעליבות
ואתם נותנים לו במה (27.03.11)
כלומר האיש הזה, שרק מעליב כל שף שנותן כאן מתכונים טובים, מקבל פרס על התנהגותו הבהמית.
סימן שצריך לקרוא אתכם פחות.
מסכימה מסכימה מסכימה
(27.03.11)
הוצאת לי את המלים מהפה.
אם ynet מעוניינים לרענן את המדור או להביא דברים שונים מדי פעם, שישבו וישברו את הראש איך לעשות דברים חדשים, מקוריים, לא בנאליים וכד'. לתת לביריון של המדור פרס על בהמיותו, זו לא "קוליות" ולא סובלנות לדיעות אחרות ולא פתיחות מחשבתית, זו פשוט טיפשות.
שלא לדבר על חוסר הקולגיאליות המינימלית כלפי השפים הקבועים שהופיעו והשקיעו פה ודני טורונטו העליב אותם והשתלח בהם בגסות פעם אחר פעם.
ובדיוק כמו שנכתב מעליי, אם אתם לא תכבדו את עצמכם, כותביכם וקוראיכם - המדור הזה ייהרס ולא יישארו לכם קוראים.
היום זה החג של דני מתוך 157 תגובות ,לפחות 100 תגובות שלו!!
עזרא (26.03.11)
תגידו בטונטו אין הפרשי שעות?
הלך לך כל הלילה ?
כמה תגובות ,איזה חריצות!! הייתי שוכר אותך לעבודה בדואר
דני-אתה חולה
צר לי, לכו לטיפול (26.03.11)
מצטערת, אבל אתה שטוף מוח.
אתה מקפיד לא להוסיף את קורטוב המלח המסכן, אבל אתה משתמש בקמח לבן.
"לדעתך" יש רעילם בתבניות סיליקון: אז א'- דעתך לא קובעת. ב'- מה נראה לך, שהתבניות הרגילות לא עשויות מאיזה חומר שאולי מכיל חומרים רעילים? הרי הן נשרטות ומי יודע מה הן מפרישות...
יוגורט 2 אחוז חובה, אבל חמאה זה סבבה?
יש לי מילה אחת בשבילך- OCD
י/ש טיפולים מדהימים היום.
לך תשתחרר.
ואם לא בא לך לטפל בעצמך- אז לפחות תעשן משהו- אולי תירגע קצת..
כל היורדים, תעשו טובה - עובדה שאתם פה, באתר ישראלי...
חבורה של פתטים אתם (27.03.11)
מקשקשים על כמה הישראלים נוראיים, אבל נכנסים לאתרים ישראלים שוב ושוב. לא מתאים לכם האופי הישראלי - אז תיכנסו בבקשה לאתרים בארצות אליהן ירדתם ועזבו אותנו בשקט.
דני - הגיע הזמן שתקלוט שאתה לא מלך החכמים
ההתנשאות שלך דוחה (26.03.11)
ואתה לא תקבע לאף אחד מה הגיוני לאכול ומה לא
אתה מתנשא על כולם וזה דוחה! דוחה כמו חלק מהמאכלים שלך
למה פשוט שלא תיגש לחנות בעלי חיים ותקנה תערובת לציפורים?
לפי החומרים בהם אתה משתמש זה ממש מתאים לך
אז אתה תמשיך בקו המחשבה ה"הגיוני" שלך ותן לאחרים להמשיך לאכול אוכל של בני אדם, גם אם הוא משמין
בנתיים מה שבטוח שהאוכל ה"בריא וההגיוני" שלך רק גורם לך להיות אחד מהאנשים הכי דוחים וזה מתבטא בכל התגובות שלך גם פה ובעיקר בתגובות למתכונים אחרים
44. הוא מתחזה ושקרן. מספרים 24 ו -40 הם דני מישראל. המספרים 34 ו- 35 הם ממני בטורונטו. אל תאמינו למתחזה הזה.
40 דני. את המאמר שאתה ממליץ לי לקרוא הוא כבר לא כאן.
48. את לא יודעת על מה את מדברת.. שנינו הם הדני האמיתיים ולא אכפת לנו מה את אומרת.