תוכנית הגריטה האיטלקית חוזרת, ובגדול: הממשלה האיטלקית הוציאה לדרך את התוכנית לעידוד רכישת מכוניות חשמליות, ויצרניות הרכב מגיבות בהתאם עם דגמים מוזלים: דאצ'יה מציעה למשתתפים בתוכנית מכונית חדשה ב-15,000 שקל בלבד (3,900 יורו), ליפמוטור ב-19,000 שקל (4,900 יורו).
ואיך מגיעים למחיר הנמוך? יצרנית הרכב הרומנית לבית רנו, מציעה את מכונית המיני החשמלית ספרינג, שמחירה בשגרה 17,900 יורו (70,000 שקל) בהנחה של 3,000 יורו, שמצטרפת להנחה שמעניקה המדינה בסך 11,000 יורו. מטרת המבצע היא לעודד גריטת מכוניות ישנות ומזהמות, ששווין במקרים רבים מאות יורו בודדים, לטובת רכב חשמלי. באיטליה לא תשלמו ממילא מס קנייה על מכונית – בניגוד למצב בישראל בו מחיר החשמלית מזנק עם תוספת של 45% ישירות למשרד האוצר.
איטליה כאמור מתמרצת את הקנייה. וכך לצד הספרינג תוכלו גם לקנות את ליפמוטור T03, מתחרתה העיקרית, תמורת כ-19,000 שקל בלבד – מכונית שעולה בישראל 90,000 שקל. גם במקרה הזה להטבת הגריטה ליפמוטור מצרפת הנחה של 3,000 יורו, שלבדה מהווה הנחה של כ-19%. זה אומר שאם היצרנית היתה מעניקה הנחה דומה ללקוחות בישראל, מחירה היה יורד לכ-73,000 אלף שקל, אפילו בלי תוכנית הגריטה.
שתי החשמליות הקטנות, שמיוצרות בסין, הן לא היחידות שמתחרות על תואר "הכי זולה" באיטליה. פיאט למשל, מציעה את ה-500 החשמלית, שמחירה בישראל יותר מ-150,000 שקל, תמורת 39,000 שקל בניכוי הנחת הגריטה.
בניגוד לעבר, כאשר תוכנית הגריטה האיטלקית הכילה מגוון דגמים גדול יותר והייתה כמעט לא מוגבלת, הפעם הממשלה האיטלקית הגבילה את התקציב לכ-600 מיליון יורו ואת ההשתתפות לפלח קטן יחסית באוכלוסייה. כדי להשתתף, עליכם לגרוט רכב שיוצר לכל המאוחר בסביבות שנת 2010.
משרד האוצר האיטלקי גם יבחן את רמת ההכנסה שלכם: ההטבה המרבית, 11,000 יורו, מיועדת למשפחות עם הכנסה של פחות מ-30,000 יורו לשנה, פחות מהממוצע במדינה שעומד על 35,500. מי שמרוויח עד 40,000 יורו יקבל הטבה נאה בכל זאת – 9,000 יורו. בנוסף, המשתתפים בתוכנית נדרשים גם להתגורר בעיר עם 50,000 תושבים לפחות. לפי הערכות ה"אוטומוטיב ניוז", התוכנית צפויה להביא למכירות של כ-60,000 מכוניות חדשות.