דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הצד המלוכלך של המכונית החשמלית

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • רכב חשמלי זקוק לפי 6 יותר מינרלים בגלל הסוללה
  • לכריית המינרליים צדדים אפלים שאינם בכותרות
  • וגם, כל ההתפתחות הזו מחזקת את סין. מאוד 
מכרה ברזל

זה לא סוד, וזו בהחלט בעיה. תחבורה אחראית ללא פחות מ-14% מפליטת כל המזהמים בעולם, והמעבר לרכב חשמלי חיוני לשיפור המצב. אבל המעבר לרכב על סוללות במקום דלק, ועם מנוע חשמלי במקום יחידת בעירה פנימית, מגיע יחד עם השפעה משמעותית על האדם, הסביבה ואפילו יחסים גיאופוליטיים. כך עולה מתחקיר של הוושינגטון פוסט.

על פי התחקיר, ייצור רכב חשמלי זקוק לפי 6 יותר מינרלים מייצור רכב מקביל עם מנוע בעירה פנימית. שלא במפתיע, עיקר השוני נובע מהסוללה שמשקלה במכונית חשמלית ממוצעת יכול להגיע ל-400 ק"ג. אמנם פחות מרבע מהמשקל הכללי של המכונית, אבל עם השפעה גדולה מחלקה היחסי. נזכיר כי כמעט מחצית (47.5%) ממשקל הסוללה מגיעים ממינרלים שונים הזקוקים לכרייה, ולהם השפעה מכרעת על האדם ועל הסביבה. והנה הפירוט:

אלומיניום, 18.9% ממשקל סוללה: גינאה היא אחת משלוש הכורות הגדולות בעולם ובעלת הרזרבות הגדולות ביותר בעולם עם 7.4 מיליארד טון. חברות המחצבים רכשו אדמות, דרכי גישה, כבישים ציבוריים ונמלים כדי לשנע את המינרל, כשהאיכרים נדחקו מבלי לקבל פיצוי הולם.

ניקל, 15.7% ממשקל סוללה: אינדונזיה היא הכורה המובילה בעולם ובפער גדול. עד 2030 תספק שני-שליש מהצריכה העולמית, והצריכה צפויה לצמוח פי 20 עד 2040. לאחרונה אישר הממשל באינדונזיה כרייה של תשע מחצבות חדשות ומקומיים חוששים מפני ההשפעה על הסביבה, כמו אסון המכרה שפקד את ברזיל ב-2019 בו נספו 270 איש.

מגנן, 5.4% ממשקלה: דרום אפריקה מחזיקה בלמעלה משליש מהמצבור העולמי, ואנליסטים מעריכים שהביקוש יגדל בעשור הקרוב עד פי 9. כורים במחצבים סובלים ממחלות שונות כמו אובדן זיכרון, התפתחות גמגום ופגיעות פיזיות אחרות הקשורות לבליעת האבק העדין אך רעיל של המינרל.

קובלט, 4.3% ממשקלה: הביקוש צפוי לגדול עד פי 20 ב-2040. 70% מהמלאי העולמי נמצא בקונגו ונשלט על-ידי חברות סיניות. 15% מהמחצבים הם לא רשמיים כך ש-200 אלף עובדים חשופים לתנאי עבודה ירודים. משרד העבודה האמריקאי מעריך שבין 5,000 ל-35 אלף מהעובדים הם ילדים, חלקם צעירים בני שש.

ליתיום, 3.2% ממשקלה: הביקוש צפוי לגדול עד פי 40 עד 2040, כש-80% ממנו נדרש לכלי רכב חשמליים. אוסטרליה, צ'ילה וסין הן המדינות המובילות כיום בתחום הכרייה, אבל אפגניסטן מסתמנת כשחקנית נוספת ואולי הגדולה בעולם, כשסין כבר רוקמת קשרים עם משטר הטאליבן לחציבה.

יש לזכור כי שליפת מינרלים מהאדמה הוא רק השלב הראשון, כאשר אחריו יש לעבד ולזקק את החומרים כדי להרכיב את הסוללה, וסין היא הדומיננטית ביותר עם שליטה של למעלה מ-50% מהזיקוק והעיבוד של החומרים.

סין שולטת ב-95% מהעיבוד וזיקוק של מגנן, 65%  מהזיקוק והעיבוד של קובלט, 58% מזה של ליתיום, 56% מזה של אלומיניום, 35% מהעיבוד והזיקוק של ניקל.

מה אנחנו חושבים: מכוניות חשמליות כבר שיריינו לעצמן מקום מכובד על כבישי העולם, כשכבר כעת הן תופסות 10% ממכירות הרכב בעולם. היחס הזה רק יגדל כשההערכות הן שעוד לפני 2040 מכירות חשמליות יעברו את מכירות מכוניות עם מנועי בעירה פנימית.

סין, שלא רק שולטת במחצבים ובמפעלי הזיקוק והעיבוד, גם אוחזת ב-75% מהיצור העולמי של הסוללות עצמן. זו שליטה מוחלטת בכל התהליך מתחילתו ועד סופו והגידול במכירות של מכוניות חשמליות רק יחזק את אחיזתה של סין בתחום.

למאמר זה התפרסמו 68 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה