דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

(בלעדי) סמארט 5 בראבוס - ההיגיון שבשיגעון

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: סמארט 5
  • מתחרים: אקספנג G6, זיקר 7X, טסלה מודל Y, יונדאי איוניק 5
  • מתי אצלנו: רבעון אחרון 2025
  • מחיר משוער: 250 אלף שקל
  • בעד: שימושיות, ביצועים, נוחות
  • נגד: תפעול, הבראבוס לא ממש ספורטיבית

שום דבר לא באמת הגיוני בסיפור הזה. לא נקודת ההתחלה, לא האמצע ובטח שלא הסוף. הפירוט כבר יבוא, אבל יש משהו מרגיז בדרך שבה מכונית כה משובחת, וסליחה על הספוילר, היא גם לא ממש הגיונית. זה מרגיז אותי. גם שליחים שאומרים "רד רגע גבר כי אין פה חניה", מרגיזים אותי. גם הגננת שמבקשת מההורים להכין פלאקט עם תמונות של הילד ליום ההולדת בערב שלפני המסיבה, כאילו שעדיין 1996 ואנחנו מפתחים תמונות, מרגיזה אותי. וגם סמארט 5 מרגיזה.

נתחיל מהסוף, שבו אני מדביק את הדוושה הימנית לרצפה, חוצה את ה-200 הקמ"ש וחוטף לפרצוף הודעה אדומה בלוח המחוונים. שעל הדרך גם משתיקה את סולו הגיטרה של בריאן מיי ב-The Show Must Go On, תחי האירוניה. זו בטח הודעה חשובה, אבל בבחירה בין לקרוא כיתוב בפונט 9 ולהתרסק לתוך משאית שבלמה במקרה, או להמשיך לתת בגז עד לקצה המוכנות של האחראים על הגבלת המהירות (עוד 17 קמ"ש, תודה ששאלתם), בחרתי באפשרות השנייה. כי אני שמרן.

בחזרה לנקודת ההתחלה, המציאות שבה יצרניות רכב סיניות מסתערות על העולם עם דגמים חשמליים, ושולחות את ותיקות התעשייה מהמערב להיאבק על חייהן בעיקר בינן לבין עצמן. התנגשות טיטאנים שמערבת גם ממשלות שנכנסות להיסטריה ומטילות מכסים דרקוניים, ארגוני סביבה שדורשים עוד ועוד מגבלות על פליטות מזהמים, ועדי עובדים שרואים איך תלושי החג הופכים למכתב הסבר יבש על המצב הקשה וצרכנים שבכלל לא בטוחים שבא להם על השינוי הזה.

על הדרך, יצרני ענק שעד לא מזמן עסקו בהדפסת כסף מדממים מיליארדי דולרים בניסיון להישאר על הגלגל, מציגים תוכניות אסטרטגיות מקיפות ביום שני בבוקר ומבטלים אותן עד שלישי בערב, ובעיקר שואפים לשרוד אחרי מאה וקצת שנות תחבורה ממונעת. בסיטואציה הזו, אין דבר פחות הגיוני משיתוף פעולה בין מרצדס הגרמנית, אולי האמאמא של יצרניות המערב הקלאסיות והדשנות בעבר, לג'ילי הסינית שהפכה בשנים האחרונות לקונצרן הרכב המרשים בסביבה. השתיים חולקות בעלות על המותג סמארט, בעצמו אחד הייחודיים בטרללת המוטורית שנחתה עלינו מתחילת העשור. קשה לתאר משהו פחות הגיוני מזה, אבל עובדה, זה קרה.

ועכשיו לנקודת האמצע שמתרחשת אחרי שיתוף הפעולה הזה, שהגיוני כמו מיזם משותף של שוברים שתיקה וכהנא חי. כזכור - זה היה לפני רגע, אז אתם צריכים לזכור את זה - המותג סמארט נולד בסוף הניינטיז, עם מכונית עירונית זעירה שפותחה על ידי מרצדס בשיתוף יצרנית השעונים סווטש. אותה מכונית שעד היום חונה בניצב ובמעצבן למדרכות בתל אביב, ואיכשהו תמיד בולטת יותר מדי לכיוון הכביש בלי שלבעליה יהיה אכפת כי "בשביל מה קניתי את הדבר המטרטר הזה אם לא כדי להוציא עיניים לאלה שמסתובבים כבר שעה ומקללים שאין חניה". הנה עוד משהו שמרגיז אותי.

אבל זה היה פעם. הסמארט שהייתה חביבת ערים עמוסות כמו פריז ורומא, לא ממש ייצרה רווחי עתק. למעשה, בדיוק להפך. גם בישראל, למרות ניסיונות נואשים היא התפיידה, עד שהפכה למותג חשמליות תחת ג'ילי. עוד אחת בשרשרת מותגים מרשימים שהקונצרן הקים, לצד וולוו, פולסטאר, ולוטוס שקנה מהמערב. ואז הוחלט לייצר תחתיו רכבי פנאי כי זה מה שהקהל רוצה (גם שלום עולמי, אבל כרגע אולי פחות).

ומה קיבלנו? סמארט 1 חמודה שנראית כמו ניפוח מוגזם של המכונית העירונית ההיא והתגלתה כאחת החשמליות הקומפקטיות היותר אהובות עלינו. בגלל הביצוע, אבל גם המראה. אחריה הגיעה גרסת הכמו קופה סמארט 3, לא רע בכלל גם אם פחות מקורי. ואז ה-5. בקצב הזה שיצרנית כסמארט בוחרת לייצר רכב פנאי בממדי טסלה Y, לא רחוק היום שבו נקבל סמארט 9 בממדי קאדילק אסקלייד IQ. מה, לא?

זמן מסך

אחרי שאני נרגע מהזעם הקדוש, אני מגלה מכונית מרשימה למדי ששומרת על קווי העיצוב הכלליים מאוד של המותג, אבל משדרת בכל זאת משהו רציני ומסיבי יותר. עם קווים אנכיים וזוויות ישרות, יחידות תאורה קובייתיות ופסי גגון שכבר אי אפשר בלעדיהם. מין גרסה בוגרת ומודעת לעצמה של מכונית שמנסה להיות אחרת מהעדר. גרסת בראבוס שקיבלנו הוסיפה כמה קישוטים ספורטיביים. לייק. ביג לייק.

סביבת הנהג מרשימה אפילו יותר, עם שילוב בין מסכי ענק בנוסח סין לגימורי אלקנטרה מוקפדים בסגנון גרמני. וגם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25, ההוא מההודעה המרגיזה) וצמד מסכי מגע "13 - אחד מכרזי שמפעיל מערכות, ועוד אחד עבור הנוסע. כי ברור שמה שבא לזה שיושב ליד הנהג, הוא לצפות בתוכני וידיאו סוגה עילית בזמן נסיעה. כי בניגוד לאודי שמחשיכה את המסך הזה באופן שהנהג לא יוכל לצפות בנעשה עליו תוך כדי נסיעה, כאן הוא זמין לצפייה אם תפנו אליו מבט. רגע, תשאירו את המבט על יונית לוי ליותר משתי שניות ותקבלו על הראש אזהרה על חוסר תשומת לב. עליו, לא על מסכים אחרים.

על גבי המסך המרכזי יש קישוריות יציבה לאנדרואיד ואפל (ותודה לגרמניה), והוא האחראי על תפעול המיזוג וכיוון המראות (הבוז לסין). תאורת האווירה כאן, לרוב משהו שמשחקים איתו פעם אחת בחושך, וחושבים "וואי איזה מגניב זה צבע חציל יבש על הדלתות" ולא נוגעים בו שוב, אחראית גם על ההתרעות הוויזואליות של מערכות בטיחות. אהבנו את זה, וגם את הרמקול המרכזי שמתרומם מהקונסולה מלפנים (אגב, פצצה של מערכת שמע, תודה סנהייזר) ואת חגורות הבטיחות האדומות. על המתג לפתיחת דלתות עדיף לוותר. די עם זה.

המושב האחורי הוא מהמרשימים בתעשייה. אמנם לא מתחרה בזה של מרצדס S קלאס, אבל בסביבה הפיננסית שבה תסתובב ה-5, בהחלט כן. מי היה מאמין שהשורה הזאת תיכתב יום אחד על מכונית של סמארט. לא רק בגלל מרווח רגליים מצוין (בסיס הגלגלים הוא 290 ס"מ), אלא גם מרווח ראש מעולה, רצפה שטוחה וחלונות ענק שאולי יסיטו את עיני הילדים מהטאבלט. אם הם לא, יש גם שני שקעי טעינה, אחד מהם בהספק פנטסטי של 60 וואט. והמושב גבוה ככה שקל להביט בנוף המשמים של נתיבי אילון, וגם נוח במיוחד, כולל חימום וכיוון חשמלי למשענת הגב. ויש גם צמד תאי מטען, בנפח של 630 ליטר מאחור ו-47 מלפנים. יופי של נתונים משפחתיים.

שיגור אחרי הארוחה

היצע יחידות ההנעה קצת מזכיר את התפריט של מקדונלדס, עם יותר מדי אפשרויות של אותו הדבר בערך. יש שתי גרסאות הנעה אחורית ושתיים עם הנעה כפולה, ובכל מקרה לא פחות מ-340 כ"ס. נגמרו התירוצים למאחרים. ברשותכם, אזכור קל לגרסת בראבוס שהתעקשו לצרף לנו להתרשמות הזו. פעם סדנת שיפורים שעושה טיפולי סטרואידים למרצדסים, היום (בין היתר) רמת גימור בסמארט, אבל לא רק. כי 647 כ"ס משני מנועים שעובדים על ארבעה גלגלים זה חתיכת מספר מחייב. גם 2.4 טון של מכונית זה מספר עם משקל, וגם 3.8 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש. מהיר מב.מ.וו M4 למשל, סתם, שיהיה רפרנס.

אפשר להתחיל לשלב קלישאות שחוקות על נוף שנמרח, ודו"ח שיכניס אתכם לעמוד האחורי בעיתון, ואספלט שמתקמט וחוליות צוואר שמתפרקות. הנה, הכנסנו. תכלס, זו באמת מכונית מהירה, אפילו שמדובר בעידן החשמל. הכוח פשוט נורה אל הכביש ביעילות מופתית הודות להנעה הכפולה ולעובדה שכולו זמין תוך מאית שנייה. מצב בקרת השיגור הופך את כל זה למשהו שקשה לחוות יותר מפעם בכמה ימים וגם אז רצוי שלא אחרי הארוחה.

יש שלושה מצבי בלימה רגנרטיבית ומצב נוסף לנהיגה בדוושה אחת, וכל אחת מהבחירות האלה מתבצעת מתפריט שונה על המסך, ללא מנופי שליטה מאחורי ההגה. וכמו שהעדפנו לוותר על קריאת ההודעות בלוח המחוונים מטעמי בטיחות, גם על המשחק ברגנרציה ויתרנו מאותן סיבות. לא לעניין סמארט, תנו לנו מנופים כמו במרצדס, בחייאת.

סוללת 100 קוט"ש מספקת טווח מוצהר של 540 ק"מ, נתון שתוכלו לנסות להשיג בימים שבהם לא תשגרו את עצמכם לדעת. גולת הכותרת היא מערכת טעינה עם מתח עבודה של 800 וולט שמספק קצב טעינה פנומנלי של 400 קילוואט. אם תמצאו עמדה כזאת תספרו לנו, ואז גם תעדכנו אם הצלחתם לאמת את נתוני היצרן שמבטיחים מילוי מ-10% ל-80% בתוך 18 דקות. אגב, זהו גם הזמן המרבי שההלכה מתירה לטובת אפיית מצה כשרה.

בניגוד לזיקר 7X שחולקת איתה פלטפורמה, לסמארט 5 אין מתלי אוויר ואפילו לא בולמי זעזועים אדפטיביים. אבל למרות זאת, ולמרות הייעוד הסו-קולד ספורטיבי, ואפשר להוסיף עוד "למרות" על חישוקי "21 הגדולים באופן מיותר, זו אשכרה מכונית נוחה. היא נוקשה, מוצקה בסגנון מערבי, אך סופגת טוב את השיבושים שהצלחנו למצוא, ונותרת מרוסנת ועם ים של פאסון גם אחרי רצף של בורות וגלים אכזריים באספלט. בידוד הרעשים אינו מופתי אבל לא רע בסך הכל.

מבחינה דינמית, צריך לפתוח בתיאום ציפיות: למרות השם הבראבוסי (רוב הסיכויים שהיה פעם שבט נוודים בשם הזה, אבל מעשית הוא מורכב משלוש האותיות הראשונות בשמות שני המייסדים), זו לא מתחרה ישירה של חשמליות אטרף כמו יונדאי איוניק 5N. כי לא בוצעו כאן חיזוקי מרכב ולא הותקנו מערכות מתלים יוצאות דופן. גם מערכות ההיגוי והבלימה לא עברו בסדנאות האקשן של היצרניות. כן יש צלילי מנוע מזויפים, כולל כאלה שנשמעים כמו V8 אמריקאי עתיק (לרבות איחור בהצתה ונקישות בגלל אוקטן נמוך). הגזמתם.

ואחרי רצף ההסתייגויות והדיסקליימרים הזה, היא נוסעת ממש טוב. אחיזת הכביש גבוהה, זוויות הגלגול מינימליות ואפילו לבלמים עוצמה טובה ותחושה לגמרי נורמלית. ההיגוי אמנם מנותק אבל כמעט התרגלנו. חוץ מזה זו מכונית שמרשה לך לתת גז ומסדרת לך עודפי ביטחון כמו שצריך. וכמו שאנחנו אוהבים.

ממצטיינות הקטגוריה

לפני שיגור הכתבה אני עובר עליה שוב. יכול להיות שהחסרונות המשמעותיים היחידים שהיו כאן הם הסתמכות היתר על תפעול מהמסך וחסרונו של צליל המראת יסעור מהרמקולים? אכן כן, ההתרשמות הראשונית הותירה בעיקר את אלה (טוב, לא יסעור) ולפחות עד שה-5 תגיע ארצה, אפשר לומר בלב שקט שהיא מתברגת בין הכי טובות בקטגוריה המאוד עמוסה ומשובחת שלה.

אם היא תגיע לארץ בתמחור סביר (נגיד, 250 אלף שקל), היא עשויה להפוך ללהיט של ממש. זה עדיין לא הופך את הסיפור ליותר הגיוני, אבל עכשיו אני כבר קצת פחות כועס.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 100 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 647 כ"ס / 72.4 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 469.5 ס"מ
  • רוחב: 192 ס"מ
  • גובה: 170.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 290 ס"מ
  • משקל: 2,378 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי / קדמי: 630 ליטר / 47 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 3.8 שניות
  • מהירות מרבית: 210 קמ"ש
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
  • מחיר משוער: 250 אלף שקל

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

פורסם לראשונה ב- 20.09.25

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה