דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מוסכים לרכב: הכללים שחשוב להכיר

Getting your Trinity Audio player ready...


איך מחשבים את עלות העבודה?
מחיר התיקון או הטיפול ברכב מורכב ממשך העבודה ומהחומרים והחלקים שהוחלפו. עלות שעת העבודה נדרשת להופיע על שלט מאיר עיניים בשטח המוסך - אם כי מספר השעות יכול להשתנות לפי אופי התקלה, מיומנות אנשי המקצוע וגם כושר המשא ומתן של הלקוח. אם אנחנו משתמשים בחלקי חילוף מקוריים של יבואן הרכב, אפשר למצוא את מחירון חלקי החילוף באתר היבואן. מובן שהמחירים האלה הם מחירי מחירון והם נתונים למו"מ. נוסף על כך, המחירון הזה אינו כולל את כל החלופות הזולות יותר. כך או כך, חשוב לקבל מראש הצעת מחיר מחייבת, שכוללת הן את פן משך העבודה והן את עלויות החומרים והחלקים.

מה עושים אם המוסך מתקשר ואומר שהתיקון יהיה יקר יותר מאשר בהצעת המחיר?
כשמגבשים הצעת מחיר, לרוב יציין איש המוסך שהמחיר עשוי להשתנות במהלך הטיפול. בין אם ציין ובין אם לא, ייתכן שיהיה צורך לייקר את התיקון. אתם יכולים להגדיר מראש, עם הכנסת המכונית למוסך, שאתם מאשרים לו לתקן דברים נוספים עד לרף מחיר זה או אחר ("500 שקלים מעבר להצעת המחיר המקורית", למשל), וכל הצעה מעבר לכך תידרוש אישור טלפוני. אל תתרשמו מהעובדה שהאוטו "פתוח" במוסך, ונמצא באמצע העבודה. אם נראה לכם שהמוסך דורש מחיר גבוה או שהצורך בתיקון אינו מתקבל על דעתכם - בואו למוסך, עדיף עם חבר שיסייע לכם לבחון את המצב מקרוב. אם נראה לכם שהתיקון אכן נדרש, אל תתביישו להתקשר למוסכים נוספים ולקבל מהם הצעת מחיר על אותו תיקון או אותה החמרה. אם תקבלו מחיר נמוך יותר, תוכלו להתמקח אם המוסכניק, ואפילו לבקש מהמוסך השני לגרור אליו את המכונית להמשך תיקון.


לכתבה הראשונה בסדרה: מוסכים לרכב - מדריך לצרכן הנבוך

איך אפשר להוזיל את עלות הטיפול התקופתי?
אנחנו מכירים את הצורך הקבוע, מדי פרק זמן או כברת דרך, בהחלפת פילטרים ושמנים או בהחלפת מצתים. עבור המוסכניק, טיפול תקופתי הוא רשימה של משימות, שכוללת את ההחלפות הנ"ל, החלפות נוספות מדי מספר טיפולים (רצועות, בלמים, שמנים נוספים) וגם סדרה של בדיקות וביקורות. לעתים נוכל להוזיל משמעותית את מחיר חבילת הטיפולים והבדיקות אם נבקש משימות לפי הצורך. אנחנו לא ממליצים חלילה לדלג על בדיקות וטיפולים בטיחותיים שגרתיים, אבל אם החלפנו זה עתה את הבלמים, אפשר לוותר על הביקורת התקופתית, ואם החלפנו בעצמנו את פילטר המזגן, למשל, או שביצענו משימות אחרות, נוכל להסיר אותן מהחבילה ולהוזיל משמעותית את העלות.

מה לעשות לקראת השארת הרכב במוסך?
כשהמכונית במוסך, בעלי המוסך אחראיים לשלומה. ובכל זאת, בעלי המוסך מציינים בדרך כלל שהם אינם אחראיים על ציוד שהושאר בפנים, כך שכדאי לפרוק ממנה ציוד בעל ערך שאינו חלק מהמכונית עצמה. נוסף על כך, נמליץ לצלם את המכונית מכמה כיוונים, כדי לוודא שלא יתגלו שריטות או מעיכות חדשות כשיחזור המפתח לידינו.


כמו אז, גם היום - במוסך לא כדאי להיות פראייר / צילום: KLUGER ZOLTAN

איך מוודאים שהרכב לא הופך לרכב הסעות של המוסך?
בדרך כלל זה לא קורה, אבל יש בין עובדי המוסך מי שלא מסוגל לעמוד באפשרות לקחת את המכונית שלנו לקפיצה לקניית סיגריות או לביקור חג אצל החמות. חשוב מאוד לתעד את המספר במרכז מד הקילומטרים. אפשר כמובן להיעזר במצלמת הסמארטפון למשימה.

האם צריך להיות במוסך בזמן שמתקנים את הרכב?
ככל שהמוסך מסודר יותר, כך הוא ירחיק יותר את בעל הרכב מאזור העבודה. ובכל זאת, מכונית שמאחוריה עומד בעלים דואג, שמסתובב במוסך, מסתכל דרך החלון על התקדמות העבודה ומנדנד עם שאלות והצעות, תקבל בדרך כלל עדיפות על פני מי שזורק את המפתח וצפוי לחזור להתעניין בעוד שבוע בבונבוניירה. ראשית, לא כדאי לדווח מראש שלא תהיו בסביבה למשך זמן זה או אחר ושנית, נוכחות בסביבה - גם אם אינה רצופה - תקדם את ענייני המכונית. כך או כך, נמליץ שלא לנדנד יותר מדי. בסופו של דבר, החבר'ה רוצים לעבוד.

איך מוודאים שהתיקון בוצע כיאות?
קשה לדעת מרחוק מה בדיוק נעשה במכונית, בעיקר לאור העובדה שרובינו אינם מהנדסי רכב מדופלמים, וגם לא מנהלי מוסך. אבל יש כמה דברים שאפשר לעשות. ראשית, אפשר לבקש לקבל את החלק התקול שהוחלף, ולראות בעיניים את הבעיה. אם אנחנו לא שקטיםף, אפשר אפילו לבקש לראות את פחי השמן הריקים והפילטרים שהוחלפו - כך אפשר לוודא שהם זהים לאלו שהופיעו בהצעת המחיר. שנית, כדאי לבקש הסבר על התיקון שבוצע, ובהחלט אפשר לכלול בבקשה גם נסיעת הדגמה שמדגימה את המצב התקין. מעבר לכך, נדרוש אחריות (שאלה בנושא - בהמשך).



מה לעשות בזמן קבלת המכונית אחרי הטיפול?
נוסף על ההתרשמות מרמת התיקון, חשוב לעבור ולהסתכל בעיון על כל חלקי המכונית ולוודא שלא נפגעה במהלך הטיפול. כדאי לחפש שריטות ומעיכות בחלקי המרכב החיצוניים (אפשר להשוות לצילומים שצילמתם כשמסרתם את המכונית, זוכרים?). בתוך המכונית חשוב לוודא שלא מופיעים לכלוכי שמן וחומרים אחרים שלא יורדים על הריפודים, הדלתות, הרצפה והתקרה. מעבר לכך, כדאי לעשות בדיקה כללית שהכל עובד. אחרי טיפולים ותיקונים במנוע, למשל, המזגן עשוי שלא לפעול. הצצה בלוח המחוונים עשויה לגלות גם נורית חדשה שדולקת. על כל פרט שאינו כשורה, מבחוץ או מבפנים, דווחו מיד למוסך ודרשו שיחזירו את המצב לקדמותו.

האם המוסך חייב להעניק לי אחריות על התיקון?
על פי החוק, מוסך מחויב להעניק אחריות על הרכיב שתיקן במכונית. משך האחריות המינימלי, לפי חוקי מדינת ישראל, הוא שלושה חודשים או 6,000 קילומטרים - מה שבא קודם. מוסך עם מודעות גבוהה לשירות עשוי להגדיל את האחריות מעבר לחוק.

מה לעשות אם התקלה חוזרת אחרי שנפרדנו מהמוסך?
ייתכן בהחלט מצב שבו המכונית נראית בסדר גמור במוסך, אבל זמן קצר אחרי שיצאנו לדרך (בין אם מדובר בקילומטר בודד או שבועיים של נסיעה יומיומית), מופיעה שוב התקלה שבגללה הגענו מראש למוסך. ייתכן גם שמופיעה תקלה חדשה - שעשויה להיות קשורה לתקלה הקודמת כך או אחרת. במקרה כזה חשוב לחזור למוסך ולדרוש ממנו הסברים וטיפול בבעיה. לעתים מדובר באבחנה לקויה של הבעיה המקורית, לעתים בתיקון לא מקצועי מספיק ולפעמים הופיעה בכלל תקלה חדשה. בכל מקרה, אפשר להניח שהמוסך ירצה שנצא מרוצים ולכן אנשיו ינסו לפתור את הבעיה, אם כי לא מן הנמנע שינסו להשתחרר מאחריות ואף להעמיס עלינו עלויות נוספות. חשוב לעמוד על שלנו, במידה והאחריות היא, באמת, של המוסך. אם אנחנו מרגישים שלא טיפלו בנו כראוי, אין צורך למהר לבית המשפט - כדאי להקדים ולפנות לבוררות באיגוד המוסכים. למרות שמדובר, לכאורה, בצד של המוסך, האיגוד עושה רבות לגשר על בעיות כאלה ואף להוקיע מוסכים שהתגלתה בהם התנהגות שאינה הולמת.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. מוסך אמין ורצוי רשת 
    יואב, 06-11-2014

    אם הולכים למוסך רשת אמין או מוסך פרטי שמוכר לך שנים הסיכוי קטן שייקרו תקלות

    סגור תגובה

  • 2. כתבה יפה, עוד דברים שכדאי להיזהר: 
    בעל הניסיון., 06-11-2014

    1) חבר פעם יצא ממוסך אחרי רפידות בלמים עם חשבון כזה: רפידות 150 (קצת מוגזם) שעה וחצי עבודה 200*1.5 (זה לא לוקח יותר מ10 דקות!)
    2) היה לי נזילה מהרדיאטור שהמוסך התעקש שזה ראש מנוע ואם תיסע אפילו קילומטר אחד המנוע כולו ילך! אל תבוא לבכות לי.. וחוץ מזה יש לך כאן נזילה (1800 ש"ח כולל הכל) החלפתי צינור בלבד (36 ש"ח למטר) ונסעתי עוד 20 אלף אלף ק"מ.
    3) יצא לי פעם במוסך לראות את מנהל המוסך משתולל עם אחת המכוניות (פעלולים מדהימים) עד שהוא הזיז את הקיר איסכורית ואז הוא קצת נרגע...

    סגור תגובה

חזור למעלה