דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תקן WLTP: בקרוב תפורסם צריכת דלק אמיתית?

Getting your Trinity Audio player ready...

הבשורות הטובות: אנחנו הולכים לנשום יותר טוב, ולשלם פחות על דלק

נהגים, נוסעים ועוברי אורח יקרים, אנחנו נכנסים לעידן שבו המכוניות סביבנו יזהמו קצת פחות את הסביבה ויצרכו קצת פחות דלק. אני לא מדבר, בינתיים, על שינויים במנועי המכוניות או במבנה האווירודינמי שלהן, אלא רק על מלשינון חדש כזה, שהולך לגלות לכולם מה צריכת הדלק האמיתית, וזיהום האוויר האמיתי של המכונית שלנו.

טוב, עם "האמיתית" וכל זה, קצת הגזמתי. תקן חדש של מדידת זיהום אוויר וצריכת דלק ("WLTP", ראשי תיבות של "תקן עולמי לפרוצדורות מבחן לרכב קל") אמור לדמות בצורה קצת יותר מדויקת את המצב במציאות. זאת בשונה מהתקן הנוכחי ("NEDC"), שמצהיר לרוב על צריכת דלק מאוווד אופטימית.

אז זה לא שהמכוניות הולכות להשתנות, אבל הנתונים יהיו הרבה יותר מציאותיים, כך שגם הטבות מס למיניהן צפויות להיות מדויקות יותר. התוצאות הצפויות: הציבור יעדיף מכוניות שבאמת חוסכות דלק וזיהום. השלב הבא כן יערב את היצרניות, שייצטרכו להתאמץ יותר כדי להשיג נתוני צריכת דלק וזיהום טובים, ולפתח מכוניות ידידותיות יותר לכיס, לנשימה ולאוזון.

פליטת מזהמים

מה שונה בבדיקה החדשה, לעומת הקודמת?

פרוצדורת המבחן החדשה בודקת את צריכת הדלק והזיהום בתנאים הרבה יותר מפורטים ומגוונים. הבדיקה כוללת מגוון של מהירויות (והמבחן הוא במהירויות הרבה יותר גבוהות מבעבר), היא בוחנת את הצריכה בהאצות ותגובות, עוקבת בדקדוק אחרי התנהגות תיבת ההילוכים בתנאי חום/לחות יותר מדויקים ומספקת גם מידע לגבי טווח הנסיעה החשמלי וצריכת האנרגיה של רכב חשמלי והיברידי נטען. לא רק שהפרוצדורה החדשה הרבה יותר ממושכת ומפורטת, אלא שהיא גם בודקת בנפרד את הרכב ברמות הגימור והאבזור השונות. הרעיון הוא שמשקל של אביזרים משפיע על התוצאות, וגם התקנה של אביזרים חיצוניים כמו מסילות גג או גלגלים שונים, ישפיעו על נתוני הזיהום, טווח הנסיעה וצריכת הדלק.

עכשיו זה (יותר) ברור: צריכת הדלק שלכם בפועל הרבה יותר גבוהה מהנתונים הקודמים

המסקנה שכבר אפשר לדבר עליה היא שצריכת הדלק המציאותית-יותר במכונית שלנו, גבוהה משמעותית מצריכת הדלק האופטימית שנמדדה במבדקי ה-NEDC. בכמה? התוצאה משתנה מדגם לדגם, אבל אפשר להעריך כי המשמעות תהיה גם שיהיו הבדלים של 5-10% בתוצאות בין גרסאות שונות של אותו רכב וגם שלעומת הבדיקה הקודמת, התוצאות המציאותיות יהיו גרועות ב-10-30% מהקודמות.

מנוע בעירה פנימית

התוצאות החדשות לא באמת חושפות את צריכת הדלק האמיתית

אי אפשר באמת לומר מהי צריכת הדלק האמיתית של מכונית ספציפית, כיוון שזהו שילוב של המכונית, הנהג, התנאים וגם רמת התחזוקה של המכונית. כל אלו הם משתנים שקשה מאוד להשוות ביניהם, אבל ברמת הפירוט שלה, בדיקת ה-WLTP מנסה לפחות לקרב את ההערכה למציאות.

יצרנים מרמים? בדיקה משלימה על הכבישים תוודא שבדיקות המעבדה מהימנות

בדיקת ה-WLTP, כמו ה-NEDC הקודמת, היא בדיקה שמתבצעת במעבדה. כדי לוודא שאף אחד לא הצליח לרמות את הבדיקה, וכדי לבדוק שהמכונית באמת מבצעת במציאות את תוצאות ה-WLTP, נכנסה ב-1 בספטמבר 2017 בדיקת ה-RDE (ראשי תיבות של פליטות רכב אמיתיות). תוצאות הבדיקה הזו לא מוצגות כמספרים, אלא ב"עבר" או "נכשל".

במהלך הבדיקה נוסעות המכוניות, שכבר נבדקו ב-WLTP, בתנאי נהיגה שונים - עירוניים ובינעירוניים, עליות וירידות, טמפרטורות שונות, והכל על כבישים אמיתיים. מכשירים מיוחדים מקבצים את נתוני הפליטות השונות ובסופו של דבר בודקים אם המכונית באמת הפגינה את יכולות תוצאות ה-WLTP או שלא.

מחירי דלק ומחירי מכוניות

מתי זה קורה?

מדידות ה-WLTP החדשות כבר החלו. כל דגם חדש שמוצג באירופה חייב מ-1 בספטמבר 2017 להימדד ב-WLTP, כל מכונית שנמכרת באירופה נדרשת לבדיקה הזו מסתיו 2018 ומהשנה הבאה, זאת תהיה הבדיקה המחייבת, שלפיה ייקבעו דירוגי הזיהום, צריכת הדלק והמיסוי, כלומר, על כל מכונית חדשה שאפשר למצוא אצל דילר במקומות ש-WLTP מחייב אותם.

זה אמור להשפיע על מחירי המכוניות שלנו, בישראל?

בהחלט. בישראל החליטו לאמץ את בדיקות ה-WLTP והן יהיו התוצאות המחייבות גם אצלנו. המשמעות היא שבקרוב (כנראה בראשית 2019) ישתנו מקומותיהם של דגמים שונים בסולם הזיהום, לפי התוצאות החדשות בנוסחת המיסוי הירוק, ועל פי זה ייקבעו רמות המיסוי השונות על דגמים רבים.

מכוניות יוקרה היברידיות עשויות להיפגע, מכוניות היברידית עממיות יותר עשויות להרוויח ומכוניות שונות במיינסטרים הישראלי, צפויות לשינויים של כמה אלפי שקלים לכאן או לשם.

היברידי

יהיו עוד השפעות על המכוניות שלנו בישראל

המכוניות שמיוצרות עבור האירופים, בעיקר (וגם לנו ולשווקים נוספים), צריכות לעבור את בדיקות ה-WLTP החדשות, ויש לכך משמעויות כבדות משקל. המורכבות ומשך הזמן של ביצוע הבדיקות החדשות מביא לנטל כבד על היצרנים, לא רק בהקשר הכספי, אלא במשך הזמן שנדרש מהם "לשחרר" מכונית מהבדיקות ולהעלות אותה אל הכביש. כך מתעכבות השקות דגמים חדשים ומצטברות מכוניות במגרשי היצרנים. היות שכך, נאלצים היצרנים אפילו לעצור את תהליך הייצור לשעות וימים שלמים, דבר שעשוי להביא לא רק לאיחורים בהשקות דגמים חדשים, אלא גם לעיכובי אספקה ממושכים באירופה וגם בישראל.

דלק

המכוניות עשויות להיות חלשות יותר ויהיו שינויים גם בגרסאות השונות של הדגמים

כדי לעמוד בדרישות החדשות, ייתכן שיצרנים יעדיפו להחליש את עוצמות המנועים שלהם, כדי להשיג נתוני צריכת דלק וזיהום אוויר משופרים. נוסף על כך, היות שאביזרים מסוימים משפיעים על צריכת הדלק וזיהום האוויר, עשויות רמות אבזור מסוימות להיפגע, אולי אפילו לדלג על השוק הישראלי, ואחרות עשויות ליהנות מהקלות במחירים. כך או כך, היצע גרסאות האבזור של מכוניות שונות עשוי להיות שונה מעתה.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. התקן מוצדק אבל כנחנו נשלם יותר מיסים 
    א, 26-09-2018

    לפחות בממוצע. זה ישחק לטובת קונצרן vw שברובו מבוסס טורבו בנזין/בארץ והדגמים באמת חסכוניים מאד. גם קיה/יונדאי ועוד כמה יהנו. בגדול ישפיע חרעת חלק מדגמי הטורבו ובכלל

    סגור תגובה

  • 2. פרסום תצרוכת דלק מטעה 
    דודו, 24-12-2018

    שלום אסף, בשיחות בין חברים תמיד העליתי את נושא הטעיית חברות הרכב ותצרוכת הדלק שהן מפרסמות. טענתי כי בדיקות המנוע בלבד במעבדה שלהן אינן משקפות את מציאות הנסיעה בכביש, הכולל עליות ומורדות, בלימות והאצות, לרוב עם מיזוג, גשם, וכו'. אני מחזיק בטויוטה פריוס היברידית מ- 2009 ואת החדשה האחרונה רכשתי לפני כשנתיים. לאורך כל התקופה אני מזין לטבלה אישית נתונים רלוונטיים לצריכת הדלק המשולבת. נסעתי 719 ימים, בממוצע 60 ק"מ ליום, בסה"כ 43.520 ק"מ. השתמשתי ב- 2,335 ליטרים דלק. אינני משתולל עם הרכב והנסיעה שלי יחסית מעט חסכונית. בפועל, ממוצע הצריכה שלי יצא מעט פחות מ- 19 ליטר לק"מ ולא 25 ק"מ ע"פ פרסום טויוטה. אני מקווה שהתקן החדש יחייב את החברות למסירת אינפורמציית אמית לצריכת אמת "בשטח" ולא "במעבדה". תודה על כתבה מאלפת. יום נעים.

    סגור תגובה

חזור למעלה