בחר רכב
רכב חדש 2018
רכב משנים קודמות

מדריך: איך מודדים מכוניות

מדריך: איך מודדים מכוניות


איך מודדים את נפח המנוע, קוטר הסיבוב, נפח תא המטען או צריכת הדלק? אנחנו מנסים לעשות סדר בנתוני מידות מרכזיות שמשמשות את יצרני הרכב



מאת אסף בר-שי
 
למעלה מ-17,000 עמודי מפרט יש ב-iCar, וניתן לערוך ביניהם אינספור השוואות. בתוך המפרטים האלו מסתתרים לא מעט נתוני מידות, מימדים, נפחים ועוד. מה משמעות הנתונים האלו? כיצד הם נמדדים ומה הם אומרים על המכונית שלנו? 
בכתבה שלפניכם תמצאו הסברים על מרבית הנתונים החשובים ברכב. רק שימו לב, היתרונות והחסרונות בגודל הנתונים הם כללי אצבע שמבוססים על ההנחה ששאר הנתונים בשני כלי הרכב זהים.
 

אורך כללי

די פשוט. מודדים את אורך המכונית מהנקודה הכי קדמית שלה, בקצה הפגוש למשל, ועד לנקודה הכי אחורית, בקצה הפגוש, למשל...
למה כדאי ארוך: אין יתרונות מהותיים לאורך (בלי בסיס גלגלים מוגדל), אם כי הוא עשוי לרמוז על בטיחות ומרחב משופרים, ובמקרים מסוימים אף לאווירודינמיות משופרת. עדיף לבדוק את אורך בסיס הגלגלים (ע"ע).
למה כדאי קצר: קל יותר להחנות, עשוי לרמוז על תכנון ויעילות אנרגטית משופרים.

אורך כללי
 

רוחב כללי

להבדיל מהאורך והגובה (ע"ע), מידת הרוחב אינה מקצה לקצה, ואינה כוללת את המראות, שחורגות מהגוף לצדדים. אם כן, הרוחב הוא הנקודה הרחבה ביותר במכונית, לא כולל מראות.
למה כדאי רחב: רמיזה למרחב פנים מוגדל וספציפית, מרחב לאנשים זה לצד זה, יציבות רבה יותר
למה כדאי צר: יותר קל להשתחל לחניות צפופות, תמרון זריז יותר

רוחב כללי
 

גובה כללי

כמו באורך, זו מידה פשוטה: מהנקודה הנמוכה ביותר ברכב (נקודת מגע הצמיג המנופח באספלט) ועד לשיא הגג. לעתים מוגשות שתי מידות - עם מסילות גגון ובלעדיהן.
למה כדאי גבוה: לרוב יותר קל להיכנס, ראות עדיפה החוצה, בטיחות פסיבית משופרת (הגנה בעת תאונה)
למה כדאי נמוך: יציבות משופרת, נוחות נסיעה, בטיחות אקטיבית משופרת (מניעת תאונה)
 
גובה כללי
 

בסיס גלגלים

המרחק ממרכז הגלגל הקדמי למרכז הגלגל האחורי. בהנדסית - המרחק בין הציר הקדמי לאחורי. בסיס הגלגלים רומז על מרחב הפנים: ככל שהוא גדול יותר, כך אפשר לתכנן מרחב פנימי מוגדל.
מדוע עדיף בסיס גלגלים מוגדל: מרחב פנימי מוגדל וגם יציבות כיוונית ונוחות נסיעה שעשויות להיות משופרות
מדוע בסיס גלגלים מוקטן: תמרון קל יותר בסביבות צפופות וגם עבירות משופרת בשטח, אבל זה לכתבה אחרת.

בסיס גלגלים
 

יחס בסיס גלגלים:אורך

נתון לא נפוץ, אבל חשוב: כמה אחוזים מהאורך הכללי תופס בסיס הגלגלים. הנתון ינוע לרוב איפשהו בין 55% ל-70%. בגדול, ככל שהמספר גבוה יותר, כך המכונית מתוכננת טוב יותר - עם יותר מרחב פנימי ופחות טרחה למצוא מקום לכל המרחב הזה בחניה.
למה עדיף יחס מוגדל: תכנון פנים עדיף, מרחב גדול לעומת חתימה סביבתית מצומצמת ויציבות רבה יותר ביחס לגודל.
למה עדיף יחס קטן: שאלה טובה. נציין שאם תרצו מרכב שאינו האצ'בק, כמו סדאן או סטיישן, תקבלו תוצאה נמוכה יותר ביחס בסיס גלגלים:אורך
 

קוטר סיבוב

משום מה באנגלית, ולעתים גם בעברית, קוראים לו לעתים באופן שגוי "רדיוס סיבוב", אבל "קוטר" הוא המונח הנכון. דמיינו שהמכונית עומדת בכיוון אחד. כעת ההגה מסובב למקסימום והמכונית מבצעת פניית פרסה מלאה. הקוטר של חצי הסיבוב הזה (החלק הארוך ביותר שמבצעת המכונית) הוא קוטר הסיבוב.
למה להעדיף קוטר סיבוב קטן: כדי לתמרן בקלות רבה יותר.
למה להעדיף קוטר סיבוב גדול: אין סיבה, אבל לרוב זהו פועל יוצא של הנעה קדמית או כפולה.

קוטר סיבוב
 

נפח תא המטען

ישנם כמה תקנים בעולם למדידת תא המטען וגם הם משתנים מדי פעם. אחד התקנים המרכזיים הוא זה של ה-VDA הגרמני והוא פשוט מכפי שאפשר לנחש: לא ממלאים את הבגאז' במים אלא מעמיסים אותו בתיבות מלבניות שנפחה של כל אחת מהן הוא ליטר אחד. כמה תיבות אפשר להכניס? זהו הנפח. הנפח אינו מסגיר דבר וחצי דבר על אופן תכנון התא או על הגישה אל המטען.
במדידת תא מטען ברכבי האצ'בק, פנאי או סטיישן, הנפח נמדד בגדול עד לקו המדף. מה שאומר שניתן להעמיס יותר אם מסירים את המדף. בסדאן נמדד כל הנפח שמאפשר דלת סגורה. 
למה עדיף תא גדול: יותר מקום למסטיקים וג'ירפות.
למה עדיף תא קטן: שאלה טובה… ובכל זאת, לעתים תא גדול מרמז על דברים פחות טובים: מרחב פנימי מוקטן או חס וחלילה ויתור על גלגל רזרבי. שווה לבדוק.

נפח תא מטען
 

משקל המכונית

ישנן דרכים שונות ומגוונות להגדיר את משקל המכונית. באירופה ובישראל מקובל לרוב שמשקל המכונית הנקי הוא משקל הרכב עצמו, כולל נוזלי השמן וכן נהג אחד במשקל של 75 קילוגרם. תקנים שונים כוללים כמות זו או אחרת של דלק או מחסירים את הנהג. המשקל הכולל כולל את משקל הרכב ואת כל מה שאפשר להוסיף לו (נוזלים, נוסעים, מטען) עד למקסימום המותר על פי התקן.
למה כדאי רכב כבד: עשוי להצביע על בטיחות פאסיבית (הגנה בעת תאונה) מול כלי רכב אחר ועל נוחות נסיעה עדיפה.
למה עדיף רכב קל: בטיחות אקטיבית משופרת (מניעת תאונה), תמרון קל יותר, חסכון בדלק, ביצועים עדיפים.

משקל רכב
 

נפח מנוע

נפח המנוע לא קשור למאות הליטרים בתא המנוע… הכוונה היא לחלל הפנימי של הצילינדרים (גלילים) במנוע. כלומר, הגלילים שבתוכם נעות הבוכנות. נפח של גליל/צילינדר הוא הגדרה מתימטית: הקדח (מעגל הבסיס) כפול מהלך הבוכנה מקצה הגליל לקצהו השני. כעת מכפילים, כמובן, במספר הצילינדרים ומתקבל נפח המנוע הכולל.
למה עדיף נפח גדול: עשוי לרמוז על כוח רב יותר (הספק ומומנט).
למה עדיף נפח קטן: עשוי לרמוז על יעילות וחסכון מוגדלים, וגם על זריזות פעולה.

נפח מנוע
 

האצה מ-0 ל-100 קמ"ש

אין תקן אחד למדידת האצה מעמידה ל-100 קמ"ש. חלק מהיצרנים, למשל, מתחילים למדוד רק אחרי שהמכונית נעה 30 סנטימטרים ממקומה. בכל מקרה, מדידת האצה מתרחשת במסלול סגור, במינימום הטיות של רוחות, זוויות עלייה/ירידה וכו'. מדידת המהירות מתבצעת פעמיים בשני כיוונים מנוגדים, כדי לנטרל הטיות שבכל זאת הצליחו לחמוק, והנתון המוצג הוא ממוצע שתי המדידות.
למה עדיפה האצה קצרה: למה לא?
למה עדיפה האצה ארוכה: מטעמי חסכון בדלק ואורך החיים של הצמיגים.

האצה
 

מהירות מרבית

בדומה למדידת ההאצה, גם המהירות המרבית של מכונית נמדדת במסלול סגור עם מינימום הטיות חיצוניות. המדידה מתבצעת פעמיים, לשני כיוונים מנוגדים. הנתון הוא ממוצע שתי המדידות. במכוניות מהירות במיוחד, בעיקר בגרמניה, ובכלי רכב חשמליים, מותקנים לעתים מגבילי מהירות ואז מוסכם כי מהירות המגבלה האלקטרונית היא המהירות המרבית הרשמית.
מדוע מהירות גבוהה: לשם הריגוש.
מדוע לא מהירות גבוהה: לשם הבטיחות, בעיקר למי שאינו יכול להפסיק להאיץ.

מהירות
 

צריכת דלק

מדידת צריכת הדלק מצריכה לא רק כתבה נפרדת, אלא מזמינה אנציקלופדיה. בתמצית התמצית נאמר שעד כה נמדדה צריכת הדלק על פי נתוני מעבדה תיאורטיים, שכל קשר בינם ובין המציאות היה רופף במידה שהזמינה לא מעט גיחוכים וגם תביעות. לאירופה, ארה"ב ויפן יש, למשל, שיטות מדידה שונות. כיום גורמים שונים בעולם פועלים ליצור תקן עולמי אחיד למדידת צריכת דלק מציאותית יותר בשם WLTP (ר"ת של Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) ועיקרה מדידה מפורטת של צריכת הדלק במהלך מסע שכולל נסיעה בארבעה קצבים שונים, עם משך זמן מוגדר של עצירות והאצות.
למה עדיפה צריכת דלק נמוכה: כי אנחנו רוצים לחסוך כסף ולזהם פחות.
למה עדיפה צריכת דלק גבוהה: כי השייח ההוא מהמפרץ צריך כסף לתחזק את אוסף הרולס רויסים שלו.

צריכת דלק
 
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. שכחתם מרווח גחון והסבר על מנועי טורבו (לת)  

Nוטי,07.08.2018

2. אחלה כתבה ואחלה פאנצ' לייןבאמ  באמת גרם לי להעלות חיוך תודה!

,07.08.2018

3. האצה קצרה חשובה מאוד  למה לא ? יש הרבה למה כן - חוסך זמן (ולא רק כמה שני...

ספי,07.08.2018

4. לגבי שעון הדלק בתמונה האחרונה  התמונה האחרונה עם שעון המהירות(בדגש על מד הדלק) לק...

קוקורוקו,08.08.2018
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים