דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

"מסכנות את הציבור" - ניסוי המכונית האוטונומית בקליפורניה נעצר

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • מכה משמעותית ראשונה לניסוי הנהיגה האוטונומית 
  • אחת הסיבות לעצירת הניסוי: חוסר שקיפות
  • גם בישראל צפוי להתחיל ניסוי דומה
GM Cruise

משרד התחבורה של קליפורניה ביקש מקרוז (שבבעלות GM) להוריד מכבישי המדינה את כל מכוניות הניסוי האוטונומיות שבבעלותה. לטענת המדינה, קרוז לא חשפה בפניה את כל המידע בנוגע לחקירת תאונה בה היתה מעורבת מכונית אוטונומית שלה והולך רגל.

ניסוי המכונית האוטונומיות של GM נקרא קרוז (Cruise), על שם חברת סטארט-אפ שהוקמה ב-2013 ונרכשה במלואה ע"י GM ב-2016. פעילות ראשונה של נסיעה אוטונומית על כבישים ציבוריים החלו בקליפורניה ביוני 2022 כשבהמשך הצטרפו מדינות אחרות ובהן אריזונה, טקסס ופלורידה.

בקליפורניה נע המספר הגדול ביותר של מכוניות אוטונומיות בניסוי, רובן מבוססות על שברולט בולט, ומשמשות כ'רובוטקסי'.

לאורך השנים רכבי קרוז היו מעורבים במספר תאונות כולל עם כבאית, שבעקבותיהן הורו לקרוז לקצץ בחצי את צי הכלים שלה בכבישים. אך הקש ששבר את גב הגמל היה פגיעה בהולך רגל בסן פרנסיסקו, בתאונה בה לפי קרוז הולך הרגל נדחף לתוך מסלול המכונית האוטונומית על ידי מכונית אחרת.

מנגד, משרד התחבורה של קליפורניה האשים את חברת קרוז שלא שיתפה עמה את כל המידע והסרטונים שהיו לה, בדגש על צילומים שהראו כי הולך הרגל בתקרית נגרר לאורך 20 רגל (6 מטר) ובמהירויות של עד שבעה מייל לשעה (11 קמ"ש).

אנשי קרוז טוענו כי חשפו את כל החומרים שהיו להם כבר מהרגע הראשון, אבל משרד התחבורה של קליפורניה ביטל את ההיתר שניתן לקרוז לנוע בכבישים הציבוריים עם מכוניות אוטונומיות ואמר: "שכלי הרכב האוטונומיים של קרוז מהווים סיכון בלתי סביר לביטחון הציבור."

החלטת המדינה היא מכה קשה לתוכנית הניסוי של קרוז, אבל אלה שומרים על אופטימיות. "הדבר החשוב ביותר עבורנו כרגע הוא לנקוט בצעדים כדי לבנות מחדש את אמון הציבור", מצטטים ברויטרס בכירי קרוז. "נבחן את התהליכים, המערכות והכלים שלנו כדי להחזיר את אותו אמון", הוסיפו.

אך הצרות של קרוז לא נגמרות כאן. 'הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים' (NHTSA) בוחנת בעצמה תאונות בהן היו מעורבות מכוניות אוטונומיות של קרוז בכל המדינות, ולא רק קליפורניה.

מה אנחנו חושבים: קרוז היא רק חברה אחת מתוך כמה שעורכות ניסויים בכלי רכב אוטונומיים בכבישים הציבוריים. אצלנו יש את מובילאיי, בארה"ב יש בין היתר גם את אובר, טסלה ואחרות, שלא פעם מוצאות את עצמן תחת חקירה בעקבות תאונה.

אחת הזכורות והמהותיות שבהן היתה כשהנהגת שהשגיחה על המכונית האוטונומית של אובר הורשעה בבית המשפט באריזונה בהריגת הולכת רגל, בעוד אובר עצמה הצליחה לחמוק מאחריות פלילית.

העתיד האוטונומי עוד רחוק ממה שהעריכו תחילה, אבל ברור לכולם שניסויים בכבישים יצטרכו להתבצע בתנועת אמת. רק צריך לדאוג להוריד – ואם אפשר אז לגמרי – את הסיכון הקיים לשאר משתמשי הדרכים.

למאמר זה התפרסמו 18 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה