דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קרב סיני חשמלי: איזו משפחתית מייתרת את הבנזין

Getting your Trinity Audio player ready...

באופן היסטורי, קטגוריית משפחתיות-קומפקטיות היא הגדולה ביותר בשוק האירופאי, ובימים אלה היא עוברת מהפך – לא עוד מנועי בנזין או דיזל, ואפילו היברידי-נטען יוצא מהאופנה. חשמל הוא העתיד. המעבר הזה – גם אם לא רק הוא - מאפשר ליצרניות סיניות שהיו לא רלוונטיות בקטגוריה זו עד לפני כשנתיים, להפוך לשחקניות משמעותיות שבמקרים רבים אף מאפילות על מתחרותיהן האירופאיות.

BYD דולפין MG4

הנציגה האחרונה בקטגוריה שהגיעה אלינו, היא BYD דולפין. דגם רביעית ליצרנית הסינית שזכתה לאהדה אדירה מהקהל המקומי והפכה למותג החשמליות הנמכר ביותר כאן בזכות האטו3. הצבנו אותה למבחן השוואתי ראשון מול MG4, מנצחת המבחן הקודם בקטגוריה.

MG4

MG4
  • קיבולת סוללה: 61.7 קוט"ש
  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס ו-25.5 קג"מ, אחורית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 160 קמ"ש
  • טווח נסיעה (יצרן): 435 ק"מ
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת
  • מחיר: 156.5 אלף שקל
  • מבחן בודד

BYD דולפין

 BYD דולפין
  • קיבולת סוללה: 60.4 קוט"ש
  • מנוע, הנעה: 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7 שניות, 160 קמ"ש
  • טווח נסיעה (יצרן): 427 ק"מ
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת 
  • מחיר: 142 אלף שקל
  • מבחן בודד

עיצוב ותא נוסעים

הדולפין אומנם צעירה יותר בשוק המקומי, אבל בסין היא הוצגה כבר לפני למעלה משנתיים. וזה ניכר בעיצוב החיצוני שנראה בעידן הנוכחי מעט שגרתי וחסר ייחוד, ונושא עמו בהתאם מקדם גרר מעט מאכזב כיום – 0.30. ה-MG4 הצעירה יותר מצליחה להרשים עם מראה דינמי-קרבי, שעשוי להתפס כמוחצן מדי בקרב קהל שמרני. מבחינה אווירודינמית היא מנצחת כאן, עם מקדם גרר של 0.27.

BYD דולפין MG4

בסביבת הנהג המצב הפוך. ה-MG4 ספגה – ותספוג גם בעתיד, עד שביצרנית יתעשתו – ביקורת על הגישה המינימליסטית-על-גבול-ספרטנית. גם תפעול המערכות השונות, דרך המתגים על ההגה או דרך האייקונים הקטנים במסך המגע ("10.25) מסורבל מדי ולא ברור, עם תגובות איטיות מדי ולא פעם קפיאת מסך.

עם זאת, לוח המחוונים שלה גדול במעט ("7 לעומת "5) וכולל מחשב דרך מפורט יותר. אך היתרון המשמעותי ביותר מאחורי ההגה שלה הוא מושב נהג נוח ותומך יותר, עם תנוחת נהיגה טובה יותר ושדה ראיה עדיף משמעותית לפנים ולצדדים.

MG4

סביבת הנהג והנוסעים בדולפין נראית בהשוואה ל-4 כמכונית מקטגוריית מחיר אחרת. הכל נראה עשיר ומושקע יותר, עם איכות חומרים גבוהה יותר ובעיקר השקעה במראה ותחושה. יש בה ידיות פתיחת דלתות מקוריות, מסך מגע גדול משמעותית (״12.8) עם מנגנון הסיבוב המוכר מהאטו שמאפשר תצוגה אופקית או אנכית.

אך סוללת המתגים מתחתיו אינה מוצלחת. חלקה השמאלי אחראי למערכת ההנעה (מצבי נסיעה, עוצמת רגנרציה), הימני לבקרת האקלים ולשמע. אך המתגים זהים, הפעלתם אינה אינטואיטיבית וקל מאוד להתבלבל ביניהם במהלך נסיעה.

למושבים הקדמיים כיוון חשמלי (רק לנהג ב-MG) עם ריפוד דו גוני דמוי-עור מרשים למראה, אבל פחות נעים למגע. המושב עצמו נעדר תמיכה מספקת ואין אפשרות לכיוון משענת הראש. יחד עם כיוון מרחק מוגבל להגה, תנוחת הנהיגה לא נוחה ועשויה לעייף לאורך זמן.

 BYD דולפין

לשתיהן בסיס גלגלים זהה (270 ס"מ) עם מרחב מחיה דומה ליושבים מאחור, אך יתרון קל לדולפין במרחב הרגליים והודות לספסל נוח יותר. לצערנו, שתיהן לא מצוידות בפתחי מיזוג חשובים ליושבים מאחור. ב-MG4 הספרטנית יותר אין ידיות אחיזה בתקרה, אין תאורת פנים ואין משענת ראש לנוסע במרכז. לתאי המטען נפח דומה (כ-350 ליטר), אבל לדולפין תא אחסון גדול יותר מתחת לרצפת ההטענה.

מערך הבטיחות בשתיהן כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת, אבל בדולפין אופי הפעולה שלהן אגרסיבי מדי. מצד שני, יש בה מערכת מתקדמת חשובה למניעת שכחת ילדים, הכוללת שליחת התרעה למכשיר הסלולארי של הנהג והפעלה אוטומטית של המזגן.

MG4

מנוע וביצועים

לשתיהן מנועים חשמליים בהספק זהה (204 כ"ס), עם הנעה אחורית ב-MG וקדמית ב-BYD. הדולפין מציגה נתון מומנט גבוה בכ-20% (31.6 קג"מ, 6.1+) ולכן היא מהירה יותר בזינוק מהמקום (7 שניות ל-100 קמ"ש, 0.9 שניות מהר יותר) וגם בתאוצה הביניים.

עם זאת, צמיגי "לינגלונג" הסינית בהם היא מצוידת מתקשים להתמודד עם הכוח ומאבדים אחיזה במצבים סטנדרטיים, מייצרים לחימת הגה עזה אפילו ביציאה לעקיפה ממהירות 80 קמ״ש. אין לנו ספק שהחלפת הצמיגים כאן לגומי איכותי יותר, תשפר משמעותית את המצב. במקביל, ניכר שליצרנית יש עוד עבודת כיול מערך המתלים, בעיקר הקדמיים (על כך גם בהמשך).

 BYD דולפין

 גם בשאר התחומים מערכת ההנעה של BYD פחות מבריקה. תחילת הנסיעה מלווה בצליל מלאכותי מטריד שאינו נעלם מהר מספיק. הבלימה הרגנטיבית שלה כוללת שני מצבים בלבד לעומת שלושה ב-MG, והיא פחות עוצמתית ולכן מחייבת שימוש תכוף יותר בבלמים, הן בעיר והן בנסיעה בכביש הררי.

לשתיהן מצברים בגודל דומה (קצת יותר מ-60 קוט"ש) אבל צריכת החשמל של MG4 נמוכה יותר עם 16 קוט"ש ל-100 ק"מ במהלך המבחן, וטווח נסיעה ריאלי של 390 ק"מ. הדולפין צרכה 16.8 קוט"ש ל-100 ק"מ והטווח שלה מוגבל ל-360 ק"מ בלבד. נזכיר כי מחשב הדרך בה - כמו בשאר דגמי BYD - לא מציג במפתיע נתוני צריכת חשמל.

גם מערכת הטעינה המהירה ב-BYD איטית מהמתחרה (88 קילוואט לעומת 135 קילוואט) עם מילוי מ-10% ל-80% ב-43 דקות, 10 דקות יותר מטעינה דומה ב-MG.

BYD דולפין MG4

נוחות והתנהגות

שתיהן מבוססות על פלטפורמה ייעודית, אבל פערי איכות הנסיעה ניכרים. לדולפין מיתלים רכים מדי עם שיכוך שמיועד בעיקר לתנאים עירוניים עם שיבושים קלים במהירות נמוכה.

במקרה שכזה היא הנוחה מהשתיים, אך בכל תוואי דרך אחרים היא מציגה נוחות נסיעה לא משכנעת, בעיקר עם תנודות מוגזמות על ציר הרוחב והאורך ובהתאם יכולת דינמית פחות טובה מהמקובל ומגבלות אחיזה נמוכות (שוב, בעיקר הצמיגים). היא גם רועשת יותר (דרך ורוח) במהלך נסיעה.

ה-MG4 נוקשה יותר במהירות נמוכה ותהיה פחות נוחה בעיר. כיול המתלים בה מוצק אפילו ביחס למכונית בנזין משפחתיות, אבל הוא הופך אותה ליחידה במינה. ככל שהמהירות עולה היא מתגלה כלא רק נעימה לנסיעות ארוכות (בניגוד למרבית החשמליות באזורי מחיר אלה) אלע גם משובחת מאוד מבחינה דינמית.

אין ספק שהיצרנית בחרה במודע להשקיע רבות בתחום זה, הגם שכדי לשמור את המחיר בסביבה הראויה, התוצאה היא סביבת מחייה פחות מרשימה. אבל היא ללא ספק ברמה אחת מבחינה דינמית ועדיפה לא רק מהדולפין, אלא גם ממרבית החשמליות שעולות כפול ממנה ויותר. אפילו להגה ולבלמים תחושה טבעית ומדויקת ביחס לחשמליות שכושלות בתחום זה.

BYD דולפין MG4

סיכום

נתחיל בחדשות הטובות לשתיים. הן ה-4 והן הדולפין מציעות אלטרנטיבה יותר ממעניינת למשפחתיות בנזין ותיקות. עם תג מחיר נמוך יותר, עלויות תחזוקה זולות משמעותית ומעט מאוד פשרות.

ומבין השתיים, הדולפין עדיפה משמעותית עבור מי שמתכנן נסיעות בעיקר עירוניות. עם סביבת נהג איכותית ומאובזרת הרבה יותר, מערכות בטיחות מקיפות יותר ובכל זאת, תג המחיר נמוך בלא פחות מ-10% - 14 אלף שקל. היא נעימה יותר ועבור קהל גדול תתפס כתמורה עדיפה. למרות שהיא מתקשה לשכנע מבחינה דינמית, למרות שצריכת החשמל בה גבוהה יותר, הטווח צנוע יותר ומערכת הטעינה איטית יחסית.

ה-MG4 לא חפה מביקורת, שכן לטעמנו היא הלכה רחוק מדי עם ספרטניות תא הנוסעים, במידה שהופכת את השהייה בו לשנויה במחלוקת. גם תג המחיר שהוצמד לה בארץ ואינו מסתדר עם הבדלי המחיר בחו״ל, נזקף לרעתה.

אבל, אין שום ספק שהיא מכונית טובה משמעותית במרבית התחומים בהם כלי רכב נמדד, וכאלטרנטיבה למשפחתית-קומפקטית-בנזין היא מציעה עסקה אטרקטיבית יותר. ולכן, לפחות עד שתגיע ארצה פולקסווגן ID3, היא שומרת על מעמדה כטובה ביותר מסוגה.

למאמר זה התפרסמו 30 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה