בניגוד לעבר, הפריצה העכשווית של תעשיית הרכב הסינית, על עשרות מותגיה השוטפים את כבישי ישראל בשנתיים-שלוש האחרונות, זוכה לחיבוק חם מהקהל. הפופולריות של יצרניות מכוניות שעד לפני זמן קצר איש לא ידע שקיימות כלל כה גדולה, עד כי אחת מכל ארבע מכוניות חדשות שנמכרות כאן, מגיעה מכיוון הרפובליקה העממית.

וכן, ההצלחה נזקפת בעיקר לדגמים חשמליים, שסייעו לסינים לסגור את פערי הידע (והניסיון, והכישרון והרעיון) על תוצרת המערב. אחד מהם (BYD אטו 3) החזיק בתואר הרכב הנמכר ביותר בשוק הרכב במשך שנתיים ברציפות.
אבל טעם הקהל משתנה, ואחרי האטה משמעותית בריצת האמוק לחשמל, האופנה החדשה היא של מערכות הנעה היברידיות-נטענות. אלו שהבטיחו מאז הוצגו את הטוב מכל העולמות: מחד שימוש בחשמל נקי מזיהום לצורך נסיעות שגרה בית-עבודה-בית, מאידך חיסול חרדת טווח.
וגם כאן הסינים משתלבים היטב, בעיקר עם רכבי פנאי מצליחים דוגמת ג'אקו 7 שהפך לדגם הנמכר ביותר בחצי השנה הראשונה של השנה. וכעת גם עם צמד משפחתיות מבית הענקיות צ'רי ו-BYD, שקורא תיגר אחת הקטגוריות הוותיקות, שבאופן מסורתי נשלטת על ידי מתחרות מפורסמות ומבוססות היטב כמו סקודה אוקטביה, יונדאי אלנטרה ועד החרם הטורקי גם טויוטה קורולה. אבל מי מהשתיים טובה יותר?

- מנוע בנזין: 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 98 כ"ס
- מנוע חשמלי, קיבולת מצברים: 198 כ"ס, 18.3 קוט"ש
- תפוקה משולבת, הנעה: 213 כ"ס, קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.5 שניות, 180 קמ"ש
- טווח נסיעה חשמלי, צריכת דלק (מבחן): 95 ק"מ, 18 ק"מ לליטר
- מחיר: 175 אלף שקל

- מנוע בנזין: 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, טורבו, 143 כ"ס
- מנוע חשמלי, קיבולת מצברים: 204 כ"ס, 18.3 קוט"ש
- תפוקה משולבת, הנעה: 347 כ"ס, קדמית
- זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.8 שניות, 185 קמ"ש
- טווח נסיעה חשמלי, צריכת דלק (מבחן): 75 ק"מ, 21.2 ק"מ לליטר
- מחיר רכב מבחן (בסיס): 182 אלף שקל (176 אלף שקל)
למרות שהסיל 5 צעירה יותר, היא פחות מרשימה ויזואלית, עם מרכב מגושם משהו וסרחי עודף גדולים מלפנים ומאחור. האריזו 8 מרשימה ומכובדת יותר, מזכירה דגמים מקטגוריה גבוהה יותר.
הפערים דומים גם בסביבת הנהג עם תחושה מפוארת, כמעט יוקרתית בצ'רי. עם ידיות פתיחת דלתות מקוריות, מתגי כיוון חשמלי למושבים ושימוש בחומרים איכותיים ומגוונים יותר. מושב הנהג לעומת זאת אינו מהטובים שפגשנו, אבל הוא עדיף על זה של הסיל 5 שנעדר תמיכה ומעייף לאורך זמן. ופליז, אם אנשי התכנון של הסינים קוראים את תרגום הכתבה הזו (והם קוראים): הגדילו כבר את טווח הכיוון של ההגה למרחק, הטכנולוגיה קיימת.

בצ'רי יש לוח מחוונים גדול יותר ("12.3 לעומת "8.8) בעוד שמסך המגע ב-BYD גדול במעט ("12.8 עם מנגנון היפוך מוכר ומיותר, לעומת "12.3). התפעול ב-BYD אינטואיטיבי בהרבה מהצ'רי, הסובלת מעומס תפריטים ודורשת חיטוט מתיש במעמקי המערכת כדי להפחית את מעורבות מערכות הבטיחות המטרידות, אלה שגם נדרכות מחדש בכל יציאה מהרכב. מנגד, ב-BYD יש פחות תאי אחסון ופתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי ומתקשים לצנן ביעילות.
מרחב המחיה ליושבים מאחור - בעיקר לרגליים - נדיב יותר בצ'רי, הודות לבסיס גלגלים ארוך בכ-5 ס"מ ומושב נוח יותר. בשתיהן יש פתחי מיזוג עבור היושבים שם, ב-BYD יש שני שקעי USB לעומת בודד במתחרה. תא המטען של ה-BYD גדול יותר (508 לעומת 402 ליטר) ומנגנון קיפול גב המושב האחורי מחולק לשניים (60:40) ולכן מאפשר מודולאריות לנוסעים וחפצים ארוכים (אופניים או גלשן). בצ'רי ניתן לקפל רק את כל המסעד.

אבזור הנוחות בגרסאות הבסיס של שתיהן נדיב ביחס למתחרות הוותיקות בקטגוריה. לצ'רי מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית (נהג בלבד ב-BYD) ומחוממים, עם אוורור לנהג. ל-BYD חלון שמש ומשטח טעינה אלחוטי. הצ'רי משווקת גם ברמת אבזור בכירה המוסיפה אוורור למושב הנוסע מלפנים וחימום לאחוריים, משטח טעינה אלחוטי, מצלמות חניה היקפיות וחלון שמש גדול.
מערך הבטיחות בשתיהן כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, בעוד צ'רי מוסיפה גם התרעת שטח מת אקטיבית כולל על פתיחת דלת.

שתיהן מביאות את הגישה המקובלת בסין של מערכות הנעה היברידיות, בהן החשמל הוא האחראי העיקרי להנעה והבנזין מסייע (כגנרטור לטעינת הסוללות, מתחבר לגלגלים במהירות גבוהה או תחת עומס), גישה הפוכה לזו של יצרניות מערביות.
הצ'רי חזקה משמעותית, גם בחשמל (204 לעומת 198 כ"ס) ובעיקר במנוע בנזין מוגדש (143 כ"ס) לעומת יחידה אטמוספרית צנועה ב-BYD (98 כ"ס). ולמרות זאת הסיל 5 מהירה במעט בזינוק מהמקום (7.5 שניות ל-100 קמ"ש, 0.3 שניות פחות), בעיקר הודות למשקל עצמי נמוך בכ-100 ק"ג. בתאוצות במהירויות גבוהות לצורך עקיפה, הצ'רי מהירה יותר, ומתמודדת טוב יותר עם שיוט מזורז או עליות ארוכות.

לשתיהן אפשרות בחירה (מסורבלת דרך מסך המגע) בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית (3 בצ'רי, 2 ב-BYD) אבל בכל מקרה הפער בין המצבים השונים צנוע וגם העוצמתי ביותר בשתיהן לא מאפשר נהיגה בדוושה אחת. לשתיהן סוללה בקיבולת זהה (18.3 קוט"ש) אבל BYD הצליחה לנוע 20 ק"מ יותר בכוח החשמל (95 ק"מ לעומת 75 ק"מ), למרות שמחשב הניהול עובר להסתייע בבנזין באחוזי סוללה גבוהים יותר מבצ'רי (25% לעומת 15%).
בסיום 500 ק"מ של מבחן בתנאי דרך משתנים, צריכת הדלק של הצ'רי הייתה נמוכה יותר, 21.2 ק"מ לליטר לעומת 18 ק"מ לליטר ל-BYD, פער הנובע בעיקר בגלל אופי פעולה יעיל יותר של מנוע הבנזין המוגדש. עוד נציין שבנסיעה על בנזין בלבד, ללא התחברות לעמדת טעינה, צריכת הדלק בצ'רי עמדה על 18 ק"מ לליטר, נתון דומה למשפחתיות היברידיות רגילות, בעוד BYD קבעה 14.6 ק"מ לליטר.
בשתיהן אגב ניתן לנצל את הסוללות להפעלת מכשירים חיצוניים (V2L), אבל רק הצ'רי ניתנת גם לטעינת DC מהירה (40 קילוואט).

איכויות הנסיעה של שתיהן נחותות ממשפחתיות מוכרות של מותגים אירופאים, יפניים או קוראנים. זה לא מאוד הפתיע אותנו, שכן אם יש תחום בו הסינים עדיין לא סגרו את הפער (למעט הבלחות נדירות כמו MG4), הרי הוא מערך המתלים שאינו מוקפד-כיול, כמו-גם מערך היגוי ובלמים.
מבין השתיים ה-BYD פחות טובה. עם מתלה אחורי פשוט (קורת מתח לעומת רב-חיבורי בצ'רי) וכיול לא מוקפד דיו, נוחות הנסיעה המתקבלת היא בינונית מינוס בכל טווח מהירות, עם קושי בספיגת מהמורות במהירות נמוכה וללא ריסון ראוי הגורם תנודות מרובות של המרכב במהירות בינונית ומעלה.
נוחות הנסיעה בצ'רי טובה במעט, והיא גם מבודדת רעשים טוב יותר הודות לשמשות כפולות. הצליל המלאכותי שהיא מפיקה במהירות נמוכה הוא בווליום גבוה ומטריד בנסיעה בפקק.
גם היכולת הדינמית של הצ'רי טובה יותר, זוויות הגלגול צנועות יותר וגם רמת האחיזה גבוהה יחסית. ה-BYD רוכנת יותר בפניות ומצוידת לצערה בצמיגי גיטי שאחראים למגבלות אחיזה נמוכות כמו גם הגה שסובל משטח מת במרכז. מינון עוצמת הבלימה נוח יותר מהצ'רי, שם דוושת בלם נקודתית עלולה לגרום להצמדה לא מתוכננת של הנוסע לצידכם לשמשה הקדמית.

לצמד המתמודדות מסין חסרונות ברורים בהשוואה למתחרות ותיקות בקטגוריה, בעיקר בכל הקשור לכיול מערכות מכאניות, נוחות נסיעה ויכולת דינמית. אבל יש גם לא מעט יתרונות, בעיקר כאלה הנוגעים למערכת ההנעה ולביצועים הטובים משמעותית, לצד צריכת דלק נמוכה.
ולתוצאות. ל-BYD יש יתרון בטווח נסיעה חשמלי מעט גדול יותר, ממשק משתמש ידידותי ותא מטען שימושי, אבל כמעט מכל בחינה אחרת היא נאלצת להכנע.
הצ'רי נראית ומרגישה כמו מכונית מקטגוריה גבוהה יותר, הן בעיצוב החיצוני, הן בסביבת נוסעים איכותית יותר, המושב האחורי שלה מרווח יותר, איכויות הנסיעה גבוהות יותר וגם צריכת הדלק נמוכה יותר. המנצחת הברורה.