דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

השווינו ארבעה רכבי פנאי לשבעה נוסעים. ויש לנו מנצח

Getting your Trinity Audio player ready...

קטגוריית רכבי פנאי לשבעה נוסעים זוכה בישראל לחיבה מיוחדת, שכן היא עונה על מרבית הדרישות של הנהג המשפחתי. רכב גדול, גבוה, עם מראה קשוח ושבעה מושבים, לילדים ולחברים.

באופן היסטורי מככבים בשוק המקומי צמד מתחרים אירופים – סקודה קודיאק ופיג'ו 5008 וצמד יפניים שהפכו לאחרונה לתאומים כמעט-זהים – מיצובישי אאוטלנדר וניסאן X-טרייל. האירופים התחדשו בדור חדש מהייסוד, בעוד האאוטלנדר עבר לאחרונה מתיחת פנים קלה. אגב, כולם עדיין עם מנועי בנזין ללא סיוע חשמלי משמעותי. קלאסיים.

מיצובישי אאוטלנדר

  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 2.5 ליטר, 181 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.7 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 11.5 ק"מ לליטר
  • נפח תא מטען, עם שורה 3 מקופלת: 131 ליטר, 463 ליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 249 אלף שקל (192 אלף שקל)

ניסאן X-טרייל

  • מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, 163 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.6 שניות, 195 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 13.8 ק"מ לליטר
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 120 ליטר, 485 ליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 240 אלף שקל (210 אלף שקל)

סקודה קודיאק

  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.9 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 16.1 ק"מ לליטר
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 289 ליטר, 794 ליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת אקטיבית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 258 אלף שקל (221 אלף שקל)

פיג'ו 5008

  • מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, 145 כ"ס
  • תמסורת: 6 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.3 שניות, 198 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 16.9 ק"מ לליטר
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 259 ליטר, 748 ליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 229 אלף שקל (209 אלף שקל)

עיצוב ותא נוסעים

עניין של טעם אמנם, אבל לפחות בקרב צוות הבוחנים היה קונצנזוס. ה-5008 מרשים ונאה מכולם, זונח את הקו המיניוואני והלא ממש מוצלח של קודמו לטובת מראה משובח. הקודיאק אומנם התחדש, אבל דומה מדי לדגם היוצא ומרגיש כיום מעט חסר ייחודי. על פס התאורה המצועצע בסבכה הקדמית אפשר היה לוותר. גם ההאוטלנדר מחודש, אבל גם הוא לא מציג הבדלים משמעותיים ונראה מעט מגושם, בעיקר בחרטום. ה-X-טרייל? חסר ייחוד.

סביבת הנהג של הצמד מיצובישי-ניסאן כמעט זהה, עם אותו לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("12.3 כל אחד), ושניהם מעניקים תחושת מבוגרת מעט, גם אם הם הנוחים ביותר לתפעול. לאאוטלנדר הנבחן ריפוד מושבים בצבע חום מרענן, לעומת השחור הקודר מדי ב-X-טרייל. מושב הנהג בו התגלה כנוח ביותר לבעלי מידות גוף גדולות, אבל הוא היחיד ללא כיוון גובה למושב הנוסע.

לניסאן מושבים עם תמיכה צדית עדיפה, וגם שדה הראיה טוב יותר (הודות למכסה מנוע משתפל בחדות), עם יותר תאי אחסון ביחס למיצובישי.

עיצוב הפנים בקודיאק משלב היטב בין תחושה מודרנית לבין שמירה על תפעול אינטואיטיבי, הודות לשלוש חוגות רב-שימושיות לשליטה בבקרת האקלים. מסך מגע הגדול ביותר ("13) מציג אייקונים גדולים ונוחים לתפעול, אך לוח המחוונים הדיגיטלי הוא הצנוע בהשוואה ("10.25).

הוא גם מציע תאי אחסון שימושיים לרוב (כולל צמד תאי כפפות) והוא מגיע עם צמד משטחי טעינה אלחוטית (בודד באחרים). תנוחת הנהיגה כאן גבוהה יחסית עם שדה ראיה טוב יותר הודות לשטחי חלונות גדולים. על רעיונות התכנון המוצלחים - מטריה בדלת נהג, מגרעות פלסטיק נשלפות מהדלתות להגנה מפגיעה - כתבנו רבות. כיסוי חלון השמש לא מספק אטימה מלאה כנגד שמש הקיץ.

ה-5008 הוא גם המרשים ביותר בפנים. החל בחומרי הדיפון , דרך קונסולה גבוהה בין הנהג לנוסע, תאורת אווירה נאה ומסך ענק ("21) וקעור המשמש כלוח מחוונים ומסך מגע. המסך אחראי על תפעול כלל המערכות, כמעט ללא מתגים פזיים. יש אומנם מסך נוסף (i-Toggles) הכולל קיצורי דרך לתפריטים השונים, אך התפעול גוזל תשומת לב מיותרת ומחייב הסתגלות ארוכה.

את ההגה הקטן אנחנו לא אוהבים (גם בדגמי פיג'ו האחרים), שכן הוא מחייב מיקום נמוך מדי על מנת שלא להסתיר את לוח המחוונים וגם מתגי השליטה עליו אינם נוחים לשימוש. אך מושב הנהג הוא הטוב מכולם, גם בנוחות וגם בתמיכה צדית, והוא היחיד עם עיסוי (שמונה תוכניות).

מרחב המחיה של המתמודד הצרפתי הוא הטוב מכולם, הן בשורה השניה (לרגליים, לראש ולרוחב) עם מקום ראוי לשלושה והן בשורה השלישית, עם המפתח הרחב ביותר. גם המושבים מאחור הם הנוחים ביותר בהשוואה. הצ'כי שני מבחינת מרחב מחיה, עם מרווח ראוי למתבגרים בשורה השלישית אבל שורה שניה שתהיה צפופה לשלושה.

הצמד היפני מציע מרחב מחיה דומה, עם שורה שלישית צפופה יותר, שמתאימה בעיקר לילדים ולנסיעות קצרות. לספסל בשורה השניה מרחב מחיה נדיב יחסית, אבל הוא נמוך מהאירופים, מחייב לכן ישיבה עם רגלים כפופות ומגביל את שדה הראיה לנמוכים. האוטלנדר הוא היחיד ללא וילונות הצללה נשלפים בחלונות האחוריים, נקודה למחשבה.

גם מבחינת תאי המטען יש לצמד האירופי יתרון, עם נפח דומה למכונית סופר-מיני כשכל המושבים בשימוש וכמעט כפול ממשפחתית סדאן עם שורה אחורית מקופלת. היפנים? עם מחצית הנפח. לאאוטלנדר בגרסה הנבחנת אין תא אחסון מתחת לרצפה עבור כיסוי וילון תא המטען, שכן הוא תפוס על ידי רמקול של מערכת שמע משודרגת.

רשימת האבזור של הגרסאות הבכירות שנבחנו כוללת ריפודי עור למושבים עם כיוון חשמלי וחימום בקדמיים (בפיג'ו ובמיצובישי גם אוורור לקדמיים וחימום לאחוריים), מצלמות חניה היקפיות, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (אך ללא פתחים ליושבי השורה השלישית), דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש.

מערך הבטיחות כולל בארבעתם בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, והתרעת שטח מת אקטיבית, באירופים כולל על פתיחת דלת. נציין שלגרסת הבסיס באאוטלנדר מערך בטיחות צנוע מהמקובל ללא בקרת שיוט אדפטיבית ועם התרעה בלבד לסטייה מנתיב ולשטח מת.

מנועים וביצועים

ל-5008 המנוע הפחות חזק בהשוואה, היברידי-מתון (48V) עם מנוע בנזין מוגדש בעלת 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (136 כ"ס), תוספת של מנוע חשמלי צנוע (22 כ"ס) ו-145 כ"ס בסך הכל. במבחני התאוצה הוא מניף דגל לבן מול המתחרים, והוא הפחות מרשים כאשר נדרש ממנו טיפוס הררי נמרץ עם ארבעה מבוגרים על הסיפון. הוא מרגיש פחות חלק ומערכת הרגנרציה אינה ניתנת לביטול וחבל. תיבת ההילוכים (שישה הילוכים, כפולת-מצמד) לעומת זאת חלקה ביחס למערכות מסוגה.

לקודיאק מנוע בנזין מוגדש עם 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (150 כ"ס) וסיוע היברידי מתון (48V), והוא שלישי במבחני התאוצה, בעיקר בגלל תגובות מהוססות של תיבת ההילוכים (7 יחסים, כפולת-מצמד). היא גם פועלת באופן גס בנהיגה עירונית או זחילת פקקים, בעוד בעומס נמוך מנוע הבנזין מדומם בכל הרפיה מדוושת התאוצה, ללא אפשרות ביטול. בנוסף, לא ניתן להתחיל בו נסיעה מבלי לחגור את חגורת הבטיחות. עניין מטריד בעת תמרוני חניה למשל.

לאאוטלנדר מערכת הנעה מיושנת, הוא היחיד עם מנוע אטמוספרי, 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, ולמרות שהוא החזק בחבורה (181 כ"ס) הוא מהיר רק במעט מהקודיאק. רצועת הכוח הצרה מחייבת את תיבת ההילוכים הרציפה (עם 8 יחסים קבועים מראש) להציב את המנוע בסל"ד גבוה שמייצר שאון ניכר בשיוט מזורז או בנסיעה בכביש ההרי.

ל-X-טרייל מנוע בנזין מוגדש, עם 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (163 כ"ס) ותיבת הילוכים רציפה כמו במיצובישי. וזו מערכת ההנעה הטובה ביותר. גם בביצועים, אך בעיקר עם התאמה טובה של יחידות מנוע-גיר וכיול מוקפד למחשב ניהול מערכת ההנעה. במפתיע, ללא כל רעידות או רעשים כמקובל במנועי 3 צילינדרים.

מצד שני, הוא הפחות חסכוני במבחן המאומץ (יום חם במיוחד, זמן רב עם מנוע מונע בעמידה) עם 7.3 קמ"ל. זאת לעומת 7.6 קמ"ל למיצובישי, 8.2 קמ"ל לפיג'ו ו-9.5 קמ"ל לסקודה שהיה החסכוני בהשוואה. אכן, נתונים גבוהים מאלו שיושגו בנהיגה שגרתית, אך כאלה שהושגו במהלך המבחן שערכנו.

נוחות והתנהגות

ה-5008 הוא היחיד עם מתלה אחורי פשוט (קורת מתח, לעומת רב-חיבורי באחרים), ולמרות זאת נוחות הנסיעה בו היא הטובה בהשוואה, הודות לכיול מוקפד שמסייע בספיגת שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על מרכב מרוסן במהירות גבוהה. בהתאם, גם היכולת הדינמית שלו היא הטובה בהשוואה, באופן שכמעט משכיח מהנהג את גודלו ומשקלו.

ה-X-טרייל מפתיע לטובה גם כאן, עם כיול נוקשה במעט במהירויות נמוכות, אבל שמירה מרשימה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. גם היכולת הדינמית טובה למדי, למעט הגה קל ומעט חסר תחושה.

בשונה מהקודיאק היוצא שהציע איכויות נסיעה כמעט זהות לסופרב המצוינת, הפעם נראה שהושקע קצת פחות בכיול. הוא נוח יחסית בנסיעה בעיר, אבל מתנדנד יותר מהרצוי בכביש גלי, בעיקר עם תפוסת נוסעים מלאה על הסיפון. היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, אבל ההגה חסר דיוק והבלמים נטולי תחושה, בעיקר בתחילת המהלך.

האאוטלנדר משווק כאן בתקינה אמריקאית (אירופית לאחרים) ובהתאם, כיול המתלים שלו רך מדי ונעדר ריסון, מיועד יותר לכבישים שם מאשר כאן. חישוקים גדולים מהאחרים ("20 לעומת "19) עם חתך נמוך יותר, מקשים עליו עוד יותר בספיגת שיבושים קטנים ומייצרים אוושה מוחשית בשיוט. היכולת הדינמית סבירה אך זוויות הגלגול מוחשיות, מגבלות האחיזה נמוכות יותר ובקרת היציבות מתערבת מוקדם מדי ובאגרסיביות מיותרת.

סיכום

מיצובישי אאוטלנדר זכה בעבר למעמד של רב-מכר, אבל מול המתחרים המודרניים הוא מתקשה להתמודד. עם מנוע ותיק, כיול מתלים רך שלא לצורך, עיצוב פנים שזקוק לרענון, מושב אחורי צפוף ותא מטען צנוע.

את המקום השני חולקים ניסאן X-טרייל וסקודה קודיאק - כל אחד מהם עם יתרון ברור בתחום שונה על מתחרהו. היפני עם מערכת הנעה טובה מאוד ואיכות נסיעה משובחת. עם סביבת נהג מודרנית יותר ומושב אחורי מרווח, הוא הוא הופך לפייבוריט. הקודיאק לעומת זאת משלב היטב בין מרחב מחיה, נוחות תפעול וסביבת נהג מודרנית והוא גם החסכוני בחבורה. גם הוא יכול היה לאיים על המנצח אם סעיפים אחרים - למשל המחיר (הוא היקר במבחן) - היו טובים יותר.

מה שמותיר אותנו עם פיג'ו 5008 כמנצח. החולשה היחידה שלו כאן היא יחידת הנעה פחות מרשימה, וכדאי לקחת נקודה זו בחשבון אם אתם נוסעים לעיתים קרובות בתוואי הררי. מכל בחינה אחרת הוא טוב מהאחרים או לפחות טוב כמותם. המנצח הגדול.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 86 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה