- בעד: אבזור, איכות תא נוסעים, בידוד רעשים
- נגד: תפעול, ביצועים, איכות נסיעה
בגדול: הליריק היא חשמלית ראשונה של קדילאק, שהוצגה עוד ב-2020 עם כוונות להתחיל שיווק שנה לאחר מכן. אלא שמגפת הקורונה עיכבה את עלייתה לכבישי צפון אמריקה עד 2022. ורק כעת היא מתחילה שיווק גם באירופה, סנונית ראשונה במתקפת חשמליות מתוכננת של מותג היוקרה האמריקאי, הכוללת בעתיד גם אופטיק, ויסטיק ואפילו אסקלייד IQ.
כל המוזכרות הן חלק מאסטרטגיה שמובילה מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, לפיה יציע הקונצרן דגמים נקיים מזיהום בכל קטגוריה, ותחת כל מותגי ענקית הרכב האמריקאית.
מיצובה באירופה די ברור. כמו דגמי הבנזין של המותג בעבר וכיום, היא אמורה להציע אלטרנטיבת פסים וכוכבים לרכבי פנאי-יוקרה גרמניים כמו ב.מ.וו iX ומרצדס EQE SUV, התמודדות שבעידן הבנזין לא צלחה עד היום למרות אינספור ניסיונות.
ולפני שהיא נוחתת אצלנו קפצנו לגרמניה כדי להתנסות בה לראשונה, ותוך כדי לנסות ולענות על השאלה הגדולה והחשובה כולן - האם יש לה סיכוי?
עיצוב ותא נוסעים: הליריק הייתה ראשונה בקו העיצוב העדכני שמאפיין כיום את דגמי קדילאק. ולמרות שהוצגה לפני כחצי עשור, היא עדיין מרשימה, מיוחדת ובולטת על הכביש מבלי לזעוק "אני חשמלית" כמו חלק ממתחריה.
מלפנים עם סבכה אטומה-גדולה, יחידות תאורה מרשימות בעיצוב בומרנג ואחוריים המשתפלים בחדות מטה לטובת מראה דינמי. יש גם ספוילר גדול בקצה דלת תא המטען, עם פנס בלימה במרכזו, אבל אין מגב לשמשה האחורית, כמקובל בחשמליות שמקריבות את הנוחות והבטיחות על מזבח האווירודינמיקה. עוד בהקשר זה - ידיות פתיחת דלתות נשלפות, מנגנון שמנסה לחקות את טסלה, אבל עם הפעלה חשמלית פחות נוחה.
סביבת הנהג כוללת מסך רחב מידות ("33) המשמש כלוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע מרכזי הנשלט גם על ידי חוגה (מיותרת), ואפילו מסך מגע נוסף משמאל לשליטה באורות, מחשב הדרך ותצוגת לוח המחוונים.
התפעול סביר, בין היתר כי קדילאק השכילה לשמור על מתגים פיזיים לבקרת האקלים. בורר ההילוכים ממוקם מימין להגה ומפנה מקום לתא אחסון גדול בין המושבים הקדמיים ומגירה נשלפת בקונסולה המרכזית. אבל לא ברור מדוע נבחר מנגנון חשמלי לפתיחת לתא כפפות, רק ממסך המגע ורק בעת עצירה.
איכות החומרים גבוהה, עם דיפוני עור בכל פינה, אבל פחות אהבנו את פס הפלסטיק בחלקו העליון של ההגה המשמש בגרסאות האמריקאיות למערכת נהיגה אוטונומית (2.5) "סופר-קרוז" שאינה פעילה באירופה. המושבים נוחים למדי, עם כיוון חשמלי, עיסוי, חימום ואוורור, אבל חסרי תמיכה מספקת בגוף, ותנוחת הנהיגה אינה גבוהה ושלטת כמו במתחרים.
בהשוואה לב.מ.וו iX הליריק ארוך ב-5 ס"מ (500.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-9.5 ס"מ (309.5 ס"מ) ובהתאם מרחב המחיה לצמד נוסעים מאחור נדיב למדי, עם תנאי שירות הכוללים שליטה נפרדת במיזוג, צמד שקעי USB ושקע חשמל. תא המטען גדול מהמתחרה הבווארי ב-88 ליטר (588 ליטר), אבל בשונה מהמקובל בחשמליות מודרניות, אין תא נוסף מלפנים.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
מנועים וביצועים: בשונה מצפון אמריקה שם משווקת גם גרסת הנעה אחורית בסיסית, בגרמניה ואצלנו תוצע רק הנעה כפולה ו-528 כ"ס. ההספק המרשים לא מתבטא בנתוני ביצועים: 5.3 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, הם די והותר לכל שימוש היגיוני, אבל הם גם 0.7 שניות יותר ממה שיקח ל-iX ברמת הספק מקבילה לסיים את המיאוץ הקלאסי.
מצד שני, עם מאות כוחות הסוס, אין כל בעיה לשייט במהירות מרבית (180 קמ"ש) על האוטובאן או לטפס לאלפים עם תפוסת נוסעים מלאה. ובכל זאת, אין כאן את תחושת הכוח המפלצתי לו ציפינו מנתון ההספק.
מערכת הבלימה הרגנרטיבית לא מרשימה וכוללת שלושה מצבים בלבד. הראשון מאפשר גלישה בדומה לעזיבת מצערת ברכב בנזין והשניים האחרים אגרסיביים למדי ומחייבים רגל עדינה בעזיבת המצערת כדי לא לגרום בחילה לנוסעים. התפעול מתבצע באמצעות מתג זעיר במסך (מומלץ לוותר), או באמצעות מנוף משמאל להגה המשלב עוצמה מלאה, סידור שרחוק מלהיות נוח.
סוללת 102 קוט"ש ענקית אמורה להציע 530 ק"מ תיאורטיים, 100 ק"מ פחות מהמתחרה ממינכן. אך תנאי המבחן (בעיקר טמפרטורה נמוכה) מנעו אפשרות לבצע מהימנה של צריכת החשמל בתנאים "ישראליים". טעינה מהירה (190 קילוואט) תאפשר מילוי מ-10% ל-80% ב-27 דקות.
נוחות והתנהגות: הליריק הוא דגם חשמלי ראשון של GM המבוסס על פלטפורמת אולטיום הייעודית לחשמל, והמשמשת כיום את מגוון דגמיה הנקיים מזיהום. במפתיע, מערך המיתלים פשוט, ללא קפיצי אוויר בדומה למתחרים הגרמניים. אפילו בולמי זעזועים אדפטיביים שמציעה קדילאק בדגמי הבנזין, לא עשו דרכם לגרסה החשמלית. כן בוצע כיול ייעודי של המהנדסים לכבישי אירופה, כך מבטיחה היצרנית.
על כבישי גרמניה המצוינים נוחות הנסיעה טובה יחסית, אך היא בוודאי לא מאתגרת את מערכות המתלים המתקדמות של המתחרים. כן מרשים הוא בידוד רעשי דרך ורוח יוצא דופן, בין היתר הודות לשמשות כפולות ומערכת ביטול רעשים באמצעות יצירת הד חוזר ממערכת השמע של AKG עם 19 רמקולים כולל במשענות הראש של הנהג והנוסע.
היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, מבלי להעניק תחושה מגושמת לה ניתן לצפות ממשקל עצמי הנושק ל-2.8 טון. זוויות הגלגול צנועות והאחיזה גבוהה, בין היתר הודות לצמיגים סופר איכותיים לנהיגת חורף (קונטיננטל ווינטר-קונקט) ומערכת הנעה המורידה ביעילות את הכוח לאספלט ביציאה מהפניה.
ההגה מרגיש קל וחסר תחושה גם במצב הספורטיבי. דוושת הבלם, השולטת במערכת של ברמבו האיטלקית (345-390 מ"מ לפנים-אחור), סובלת מתחושה דו-שלבית הנפוצה במערכות המשלבות אגירת אנרגיה.
סיכום: אילו היה מגיע לפני שנים כמתוכנן, הליריק יכול היה להקדים את הגרמנים ולהיות אחד המרשימים בקטגוריה, שכללה באותה תקופה את אודי e-tron (Q8 e-tron כיום). אבל קצב הפיתוח המהיר של תעשיית הרכב בעידן החשמל גורם לכך שדגמים חדשים מתיישנים במהירות שיא.
כרגע הוא מביא את יתרונותיה המסורתיים של קדילאק מול הגרמנים, בדמות ממדים גדולים יותר ואבזור עשיר. אבל ממש לא בטוח שזה מספיק. מערכות ההנעה והמכניקה המתקדמות שמשלבת GM בדגמים חשמליים אחרים, לא מוצעות כאן, וזה ניכר. ואם תג המחיר בארץ יעקוב אחר הגישה בגרמניה ובבריטניה, שם הוא גבוה מזה של ב.מ.וו iX בסיסי, המשימה המקומית תהיה קשה עד בלתי אפשרית.
- מנוע: חשמלי
- מצבר: 102 קוט"ש
- הספק / מומנט: 528 כ"ס / 62.2 קג"מ
- הנעה: כפולה
- אורך: 500.5 ס"מ
- רוחב: 197.7 ס"מ
- גובה: 162.3 ס"מ
- בסיס גלגלים: 309.4 ס"מ
- משקל: 2,774 ק"ג
- נפח תא מטען: 588 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 5.3 שניות
- מהירות מרבית: 210 קמ"ש
- כריות אוויר: 6
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחנה
- מחיר משוער: 600 אלף שקל