GAC היא אחת מענקיות תעשיית הרכב הסינית וגם מחלוצות היצרניות הסיניות לנחות כאן. אבל כשהגיעה בתחילת העשור הנוכחי, ה-GE3 מתוצרתה לא הצליח מכיוון ששווק ללא מערכות בטיחות מתקדמות וללא אפשרות לטעינה מהירה. הנציגות המקומית הפסיקה את פעולתה.

ארבע שנים לאחר מכן, חוזר הקונצרן לישראל עם היצע של שלושה דגמים מודרניים תחת חטיבת החשמליות ב-GAC שמכונה איון (Aion). אחד מהם הוא ה-V שמלבד סין משווק גם בתאילנד, אינדונזיה וסינגפור, ובקרוב גם במספר מדינות באירופה לרבות פולין, פורטוגל ופינלנד.
אצלנו הוא יתמודד בקטגוריית רכבי הפנאי החשמליים, קטגוריה שבשנים האחרונות היתה מהפופולריות בשוק המקומי שגם סיפקה להיטי מכירות מבית ג'ילי ו-BYD, אבל כעת חווה ירידה בביקושים.
סיכום: GAC עשתה שיעורי בית, טיפלה בנקודות תורפה שמנעו ממנה להצליח בעבר וללא ספק מגיעה בשלה הרבה יותר בניסיונה השני. האיון V הוא רכב פנאי חשמלי הרבה יותר מתקדם, שמיישר קו עם המתחרים ובתחומים חשובים כמו מרחב מחיה, נוחות נסיעה, טווח ויכולת טעינה, אף עולה עליהם.
- מתחרים ישירים: BYD אטו 3, ג'ילי EX5, ליפמוטור C10
- מחיר: 167 אלף שקל

- טוב: תא נוסעים, נוחות עירונית, טווח נסיעה
- בסדר: התנהגות כביש, תא מטען, ביצועים
- טעון שיפור: תפעול, תאי אחסון
- ציון: 8
כל זאת עם מחיר אטרקטיבי יחסית, רשימת אבזור נדיבה וללא כל רגשי נחיתות מול מתחרים ותיקים ומצליחים אצלנו. להיט מכירות בטוח? לטעמנו, הנקודה הבעייתית היחידה איתה יאלץ להתמודד אינה תלויה בו, אלא בשוק רכב רווי בחשמליות עם ביקושים שהואטו. וגם, כמה אלטרנטיבות היברידיות-נטענות באותה סביבת מחיר.
איך נראה: העיצוב ממש לא סיני-גנרי. הוא מאמץ קווים רבועים עם יחידות תאורה מקוריות (ותודה לאל, ללא פס מחבר) לצד איפור קרבי כמתבקש מרכב פנאי. בקרב עדר הפנאי-חשמל שסיפקה לנו בכמויות הרפובליקה העממית הוא בהחלט מתבלט, אם כי אצל חלק מהבוחנים המראה מזכיר יותר מדי מיניוואן או סטיישן.

סביבת הנהג כוללת כמקובל לוח מחוונים דיגיטלי ("8.8) ומסך מגע גדול ("14.6) לשליטה במערכות, כולל פתיחת וילון חלון השמש וכיוון המראות - פחות מוצלח. רק גם שהמסך לא מנצל את גודלו כדי להציג פונטים ואייקונים קריאים יותר, מה שהיה מקל במעט על התפעול בזמן נהיגה. אגב, צימוד לאפל קארפליי יש, לא לאנדרואיד (רק בעתיד).
איכות החומרים מרשימה, עם שילוב צבעים חכם וכהה במקומות התחתונים לטובת עמידות בלכלוך, ובהיר בעליונים יותר, שעושים נעים בעין. על ציפוי הניקל בהגה ובידיות פתיחת הדלתות עדיף היה לוותר, שכן כך הם נראים ומרגישים מצועצעים.
מושב הנהג נוח למדי גם בנסיעות ארוכות, אבל חסרה מעט תמיכה צידית. תנוחת הנהיגה טובה, גבוהה ושלטת עם שדה ראיה מצוין, אבל פחות לנוסע בהיעדר כיוון לגובה המושב. במפתיע אין תא כפפות כלל וגם תא מרכזי המשמש מקרר ומוצע בחו"ל, לא זמין במפרט הישראלי. פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי בקונסולה המרכזית, מה שמקשה על צינון התא בקיץ ישראלי.

בהשוואה ל-BYD אטו 3 הוא ארוך משמעותית (ב-15 ס"מ, 460.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ (277.5 ס"מ) ובהתאם, מרחב הפנים מאחור טוב משמעותית מלהיט המכירות. כולל אפשרות להשענת מסעד הספסל בזווית גדולה (137 מעלות). לתא המטען 427 ליטר ראויים אך אין וילון כיסוי בחלק העליון כמקובל.
רשימת האבזור עשירה, וכוללת בין היתר ריפודים דמויי עור עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור לקדמיים (חימום גם לאחוריים), מצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטי (עם פתח קירור מובנה) מפתח חכם, חלון שמש (שאינו נפתח) ודלת תא מטען חשמלית.
מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת אקטיבית, כולל על פתיחת דלת. מחמאות מגיעות לכך שלאחר ניתוק המערכות הן לא נדרכות מחדש בכל יציאה מהרכב.

איך נוסע: כבסיס משמשת פלטפורמת AEP (ר"ת Architecture Electric Platform) הייעודית של GAC, עליה מתבסס גם טויוטה bZ3X המשווק בסין. המנוע החשמלי מפיק כמקובל בסין 204 כ"ס וההנעה קדמית. הביצועים טובים ביחס לרכבי בנזין עם 7.9 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, אבל איטי ביחס למתחרים מבית BYD וג'ילי, בעיקר בגלל נתון מומנט נמוך מהמקובל ומשקל עצמי גבוה יותר.
למערכת הרגנרציה שלושה מצבי עוצמה עם בחירה דרך המסך, סידור שהופך את המעבר ביניהם ללא מעשי בזמן נהיגה. במפתיע, המצב העוצמתי ביותר אינו מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות, אבל מצד שני, מצבי העוצמה המוחלשים מייצרים נסיעה נעימה למדי מחוץ לעיר, ולא מחייבים מניפולציות עם דוושת התאוצה כדי להימנע מלגרום לנוסעים בחילה.

סוללת 75.3 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה גדול מהמתחרים (510 ק"מ), אך עם צריכת חשמל של 17.3 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן, השגנו 425 ק"מ. זה עדיין טוב ממה שהשיגו המתחרים הישירים, אבל רק במעט. טעינה מהירה מבטיחה קצב של 180 קילוואט, אבל השגנו רק 155. עדיין גבוה ביחס לתחרות הסינית, ולכן עצרנו את השעון על 28 דקות מ-10% ל-80%, מהיר במעט מהמתחרות.
מערך המתלים מכויל לרכות אבל לא לנרפות מוגזמת המקובלת בחלק מהמותגים הסיניים. בהתאם, נוחות הנסיעה טובה למדי והוא מתמודד טוב מהמצופה עם שיבושים בעיר, וגם עם כביש בינעירוני בסלילה גרועה. בידוד הרעשים לעומת זאת סביר בלבד, בעיקר בגלל פסי הגגון הבולטים והצמיגים הרחבים.

היכולת הדינמית סבירה, בין היתר הודות לשימוש בצמיגים איכותיים של יצרנית מוכרת יחסית (מקסיס), אבל לא מעבר לכך. זוויות גלגול מוחשיות והיעדר משוב מההגה ובעיקר מהבלמים הנקודתיים ירגיעו כל ניסיון לנהיגה נמרצת בתוואי הררי ומפותל.
- מנוע: חשמלי
- קיבולת מצבר: 75.3 קוט"ש
- הספק / מומנט: 204 כ"ס / 24.4 קג"מ
- הנעה: קדמית
- אורך: 460.5 ס"מ
- רוחב: 187.6 ס"מ
- גובה: 168.6 ס"מ
- בסיס גלגלים: 277.5 ס"מ
- משקל: 1,955 ק"ג
- נפח תא מטען: 427 ליטר
- 100-0 קמ"ש: 7.9 שניות
- מהירות מרבית: 160 קמ"ש
- כריות אוויר: 7
- דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
- מחיר: 167 אלף שקל