דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סיטרואן e-C3 (נהיגה ראשונה) - חשמלית לכל תושב

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: סיטרואן e-C3
  • מתחרים: דאצ'יה ספרינג, פיאט 500e, יונדאי קספר
  • מתי אצלנו: סוף 2024
  • מחיר משוער: 120 אלף שקל

צפייה בתוכן סיטרואן e-C3 (נהיגה ראשונה) - חשמלית לכל תושב

  • בעד: עיצוב, נוחות נסיעה, כושר תמרון
  • נגד: אבזור, מערכות בטיחות, ביצועים

בגדול: סיטרואן C3 הפכה אמנם לאחרונה לדגם הנמכר ביותר בתולדות היצרנית, לאחר שעברה את הדה-שבו המיתולוגית עם 5.6 מיליון יחידות שיוצרו בלמעלה משני עשורים. מספר מרשים לכל הדעות, אבל לא כזה שמעיד על הצלחתה בקטגוריה. שכן בין מתחרותיה הישירות יש שמכרו פי 3 בקטגוריה שבמשך שנים ארוכות הייתה הלוהטת ביותר בערי אירופה.

אבל עכשיו , עם דור חדש ורביעי בשושלת, היא עוברת שינוי דרמטי שעשוי לשנות את המצב, עם גרסה חשמלית נגישה במיוחד. שינוי אסטרטגי מתבקש מצידה של סיטרואן, שכן באירופה מתפתח כעת קטגוריה חדשה של דגמים חשמליים עם תג מחיר שנע סביב 20-25 אלף אירו, ואמור לתת מענה לדגמים סיניים המציפים את היבשת, תחליף נקי מזיהום לדגמי מיני וסופר-מיני על בנזין.

דאצ'יה ספרינג היתה הראשונה להציג תמהיל כזה, אך לא השכילה להתנער מהגישה הספרטנית-פשוטה שאפיינה את המותג הרומני בעבר. ופוטנציאל המכירות שלה, לא מומש. אך היא הייתה רק ראשונה. בשנה הקרובה אנחנו צפויים להצפת דגמים מסוג זה, החל בפולקסווגן ID.1, סקודה אפיק, יונדאי קספר, ועד רנו טווינגו ופיאט פנדה.

ועכשיו גם סיטרואן, עם ה-e-C3 החדשה שמבטיחה לפצח את הנוסחה של חשמל זול. ובהרחבה, מכונית חשמלית לכל אחד עם אבזור ראוי, שעדיין תהיה רווחית מספיק עבור היצרנית.

עיצוב ותא נוסעים: בסיטרואן עדיין מגדירים את ה-C3 כסופר-מיני, אך המימדים ובעיקר העיצוב קורצים לעולמות הפנאי. בעיקר עם תוספת של 10 ס"מ לגובה, אבל גם 'איפור' פנאי הכולל חזית אנכית, פגושים אגרסיביים, קשתות בתי גלגלים מושחרות ופסי גגון.

בתא הנוסעים נוכחים דיפוני בד יחודיים, גלגל הגה קטן ומסך לוח מחוונים צר. מסך מגע ("10.25, בצילום) מוצע כאופציה בלבד, אך תפעולו לא נוח שכן סיטרואן בחרה להסיר מתגים פיזיים. אין ספק, החיסכון בעלות ייצור מורגש. איכות החומרים נמוכה מהמקובל, אין ידיות אחיזה בתקרה, ללא תאורה מאחור ואפילו ללא אפשרות כיוון גובה לחגורות הבטיחות.

המושבים הקדמיים מצוינים, נוחים ותומכים היטב, עם תנוחת ישיבה גבוהה וכפועל יוצא שדה ראיה טוב. אך טווח כיוון צנוע לגלגל ההגה מקשה על מציאת תנוחת נהיגה טובה.

מאחור המצב פחות מעודד: בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי (254 ס"מ) מהדגם היוצא והוותיק ולכן המרווח לרגליים סביר אמנם, אך ממדי הדלת צנועים והכניסה אינה נוחה. המושב עצמו נמוך וקצר, ואינו נוח לישיבה ממושכת. התקרה הגבוהה מעניקה מרווח ראש טוב מאוד, תא המטען גדול ב-10 ליטר (310 ליטר) אך סף ההטענה שלו גבוה ומקשה על שליפת חפצים.

עדות נוספת לחסכון מתגלה במפרט הבטיחות המצומצם (מדי). בלימה אוטונומית יש, וגם תיקון סטיה מנתיב. אך אין התרעת שטחים מתים ואין בקרת שיוט אדפטיבית.

מנוע וביצועים: ה-e-C3 מצוידת במנוע חשמלי קדמי עם 113 כ"ס צנועים, וביצועים צנועים עוד יותר בעולמות החשמל - 10.4 שניות ל-100 קמ"ש ו-135 קמ"ש מרביים. האם סיטרואן מייעדת אותה לנסיעות עירוניות בלבד, שם זו אינה בעיה? התשובה שלילית ומכיוון שכך, אלה נתונים צנועים מדי. שכן יש להניח כי עם רכב מלא בנוסעים וציוד על כביש מהיר, קשה יהיה לעמוד בקצב הנדרש.

לבלימה רגנרטיבית שתי רמות, אותן יש לבחור באמצעות מתג בסמוך לבורר ההילוכים. אבל ההבדלים ביניהם זניחים ובכל מקרה לא מתאפשרת נהיגה "בדוושה אחת".

סוללה בקיבולת של 44 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה תיאורטי של 326 ק"מ, עם טעינה מהירה (100 קילוואט) ומילוי מ-10% ל-80% בתוך כחצי שעה. תנאי ההשקה לא אפשרו לנו לבדוק צריכת חשמל ממוצעת וזמני טעינה. עבור אלה נמתין למבחן מקומי.

נזכיר כי ה-C3 תשווק גם עם מנוע בנזין-מוגדש בעל 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (100 כ"ס), עם סיוע היברידי-מתון (48V) ותיבת כפולת מצמד עם 6 יחסים. אך גרסה זו לא הייתה זמינה לנהיגה בהשקה.

נוחות והתנהגות: סיטרואן משלבת כאן את מערכת המתלים המתקדמת שלה עם מה שהיא מכנה 'בולמי זעזועים פרוגרסיביים', ונוחות הנסיעה אכן מצוינת. ספיגת השיבושים נאותה בכל מהירות, הן בעיר והן מחוצה לה. בידוד הרעשים לעומת זאת אינו מבריק. קוטר סיבוב צנוע (10.6 מטר) מקנה כושר תמרון מצוין.

היכולת הדינמית בטוחה וצפויה, אך לא מעבר לכך. המיתלים הרכים מייצרים זוויות גלגול בעומסי פניה וההגה קל ומנותק כצפוי. דווקא הבלמים הפתיעו לטובה עם עוצמה ותחושה טבעית מהמקובל במערכות אוגרות אנרגיה.

סיכום: אחרי יותר משני עשורים ושלושה דורות שרק גירדו את צמרת הטגוריה אך מעולם לא התמקמו בה, ה-C3 פונה לכיוון שונה. עדיין קטנה יחסית ובעיקר לשימוש עירוני, עדיין מיוחדת למראה, עדיין נוחה מאוד לנסיעה, אבל הפעם היומרות שונות.

הפעם סיטרואן מתמקדת בהנעה חשמלית מחיר שווה לכל נפש. עם כל המשתמע מכך, כמו חסכנות מופלגת (מדי) בתא הנוסעים, ביצועים פושרים (מדי)  ואבזור בטיחות צנוע - כן, מדי.

אבל בסופו של יום, ובניגוד לדאצ'יה ספרינג, במקרה של הסיטרואן הזו, תג המחיר יקבע את גורלה. באירופה היא צפויה להפוך ללהיט עירוני של ממש. בישראל?  מחיר דומה ל-C3 היוצאת, כלומר בין 110 ל-120 אלף שקל, עשוי להפוך אותה לחשמלית-אירופית הזולה ביותר בשוק, סיפור הצלחה ראשון מזה שנים לסיטרואן בשוק הפרטיות.

  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 44 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 113 כ"ס / 12.2 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 401.5 ס"מ
  • רוחב: 175.5 ס"מ
  • גובה: 157 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 254 ס"מ
  • משקל: 1,416 ק"ג
  • נפח תא מטען: 310 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 10.4 שניות
  • מהירות מרבית: 135 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 120 אלף שקל

הכתב היה אורח חברת סיטרואן

פורסם לראשונה ב- 07.06.24

למאמר זה התפרסמו 45 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה