דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ישראל בעשירייה הראשונה: כל מה שרציתם לדעת על שוק הרכב האירופי

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • קרוב ל-13 מיליון רכבים חדשים נמכרו באירופה ב-2023
  • הגרמנים, כרגיל הגדולים ביותר, פולקסווגן כמובן גדולה מכולן
  • תופתעו לגלות באיזה מקום אנחנו במספרים אבסולוטיים

סוף סוף התאוששות: אחרי שלוש שנים רצופות של ירידה, שהחלו למעשה עם פרוץ מגפת הקורונה, המגמה התהפכה בשנה היוצאת. ב-2023 נרשמה עלייה של כ-14% במכירות הרכב באירופה - 27 מדינות האיחוד וגם איסלנד, נורבגיה, שווייץ ובריטניה - ובסך הכל 12.8 מיליון כלי רכב חדשים.

למעשה, כל מדינות השוק האירופי רשמו צמיחה, למעט הונגריה ונורבגיה, אך המספרים עדיין רחוקים מאלו של ימי טרום הקורונה - אז נרשמו ארבע שנים רצופות שבהן נמכרו ביבשת מדי שנה למעלה מ-15 מיליון מכוניות.

נתח השוק של כלי הרכב החשמליים ביבשת הישנה מתקרב ל-16%, מעט פחות מנתח השוק בישראל שעומד על 18%. אך כאן יש גם פערים גדולים בין מדינות שונות: בזמן שבנורווגיה 82% מכלל כלי הרכב החדשים הם חשמליים, באיסלנד הגיעו ל-50%, בשוודיה ל-39% ובהולנד ל-31%, מדינות גדולות אחרות - ובהן איטליה, ספרד, פולין, צ'כיה ויוון - הגיעו ל-5% או פחות.

הגרמנים בראש: שוק הרכב הגדול ביותר ביבשת הוא, כרגיל, זה של גרמניה (המדינה המאוכלסת ביותר ביבשת), אך למרות נתון מרשים של 2.8 מיליון מכירות, הוא רשם צמיחה מתונה יחסית בשנה היוצאת - לעומת השווקים הבאים ברשימה שזינקו במספרים משמעותיים יותר. בולטת במיוחד הצמיחה של השוק הבלגי שעלה ב-30% ועקף את השוק הפולני. נתוני צמיחה משמעותיים נרשמו גם בפורטוגל, יוון, קרואטיה ובולגריה.

אגב, אם ישראל היתה משתלבת ברשימה הזו, היא הייתה מתייצבת במקום העשירי והמכובד עם כמות של 270 אלף רכבים חדשים. שוק הרכב הקטן ביותר באירופה הוא זה של מלטה, שבה נמכרו אשתקד 7,200 מכוניות בלבד. בקפריסין השכנה נמכרו בשנה החולפת כ-15 אלף מכוניות, רק 5% מהן חשמליות.

ולהיכן נעלמו הסיניות? בטבלת היצרניות ממשיכה פולקסווגן להוביל את המכירות ביבשת, ואף מגדילה את הפער על פני טויוטה שבמקום השני. למעשה, אחת מכל ארבע מכוניות שנמכרו השנה באירופה יוצרה על ידי קונצרן פולקסווגן. סיאט עדיין מובילה בפער קטן על פני קופרה, אך האחרונה זינקה השנה ב-41%, בעוד סיאט הוותיקה רשמה צמיחה של 21% בלבד.

שלישיית מותגי היוקרה הגרמניים תופסת נוכחות בולטת בצמרת, בעוד פיג'ו - המותג המוביל של סטלנטיס - מסתפק במקום השמיני, עם צמיחה של 3% בלבד שפירושה אובדן נתח שוק. גם יתר המותגים הדומיננטיים של סטלנטיס עברו שנה לא פשוטה, עם ירידה במכירות של פיאט, סיטרואן ו-DS, צמיחה קלה בלבד של אופל ועליה בולטת אצל ג'יפ ואלפא רומיאו, אך שם מדובר במספרי מכירות קטנים.

מחוץ ל-20 המובילות בטבלה, ניתן למצוא עליות בולטות אצל סוזוקי (42%+), מאזדה (30%+) ולקסוס (54%+). מנגד, הונדה ירדה בעוד 10% ומיצובישי צנחה ב-25%.

ולמרות שהדגם הנמכר ביותר באירופה ב-2023 הוא טסלה מודל Y, יצרנית החשמליות האמריקאית מסתפקת במקום ה-16 בלבד בטבלת היצרניות. הדגמים הבאים ברשימה הם דאצ'יה סנדרו, פולקסווגן טי-רוק, רנו קליאו ופיג'ו 208. פולקסווגן גולף, בעבר להיט אירופי בלתי מעורער, מסתפקת במקום השביעי - אחד מעל טויוטה יאריס קרוס, היפנית הראשונה ברשימה.

באופן תמוה, איגוד יצרניות הרכב האירופי בחר למחוק את היצרניות הסיניות מטבלת המותגים - כך שבסיכום חסרים ברשימה כחצי מיליון כלי רכב, בין היתר של מותגים סיניים כמו MG, לינק אנד קו, פולסטאר, BYD ואחרים. על מנת לתקן במשהו את העיוות, בחרנו לציין אותם בכל זאת בטבלה, בהתאם לחלקם הכולל בעוגת המכירות.

מה אנחנו חושבים: למרות נתוני הצמיחה של שוק הרכב האירופאי, הוא עדיין רחוק מהשנים היפות שלו. כיום נראה שיהיה קשה לשחזר את נתון 15 המיליון ביבשת הישנה, שנאלצת להתמודד עם אוכלוסייה מתכווצת, אתגרי הגירה, איומים בטחוניים ממזרח, מחירי אנרגיה נוסקים - וכן, גם תחרות עזה מצידם של היצרנים הסיניים, שנהנים מפוטנציאל צמיחה עצום בכל הנוגע לרכבים חשמליים.

הפתרון שנוקטים בינתיים היצרנים האירופאים - מחיקת המותגים הסיניים מטבלת המסירות - לא רק שאינו יעיל, הוא גם ילדותי ומגוחך. את הבעיות האמיתיות של תעשיית הרכב באירופה, שאחראית על פרנסתם של 13 מיליון עובדים ומניבה הכנסה שנתית של כמעט 400 מיליארד יורו לממשלות ברחבי היבשת, אי אפשר יהיה לפתור בצורה כזאת.

למאמר זה התפרסמו 13 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה